خانه » همه » هنری » چه کسی برای کدام نامزد، فیلم می‌سازد؟

دانلود کتاب های امتحان شده

چه کسی برای کدام نامزد، فیلم می‌سازد؟

روزنامه شهروند – پولاد امین: ثبت نام کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری آغاز شد؛ روندی که بی‌تردید طولانی خواهد بود و در این مسیر طولانی بسیاری که امروز خبری ازشان در وزارت کشور نبود، سوار این قطار خواهند شد و البته بسیاری نیز به هزار دلیل از این قطار پیاده یا مجبور به پیاده‌شدن خواهند شد. اما بی‌توجه به اینکه در روز‌های آتی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و چه کسانی به دور آخر رقابت‌های ریاست‌جمهوری خواهند رسید، قطار ساخت فیلم‌های تبلیغاتی کاندیدا‌ها مدت‌هاست به راه افتاده و سینماگران زیادی نیز که در سال‌های اخیر بابت ایفای نقش در چند انتخابات گذشته به‌شدت زیر سوال بوده‌اند، یک بار دیگر تن به همکاری با کاندیدا‌ها داده‌اند -تا این بار چه شود و بار‌ها چگونه به سرمنزل مقصود برسند.
 
سازندگان فیلم‌‌های تبلیغاتی نامزدها چه کسانی هستند؟
 
داستان شانزده ساله
 
شاید اگر در انتخابات سال هشتادوچهار، محمود احمدی‌نژاد با اتکا به فیلم تبلیغاتی تأثیرگذار جواد شمقدری، در میان شگفتی همگان، رئیس‌جمهوری نمی‌شد، امروز بحث فیلم‌های تبلیغاتی انتخابات تا این حد پردامنه و جنجالی نبود. آن سال، اما کاندیدای گمنام و نه چندان باسابقه انتخابات به کمک فیلمی که جواد شمقدری، یکی از رادیکال‌ترین فیلمسازان محافظه‌کاران ساخت، راهی پاستور شد تا برای همیشه بر نقش مهم فیلم‌های تبلیغاتی تأکید شده باشد.
 
جواد شمقدری با این فیلم که به جای تأکید بر سوابق نداشته احمدی‌نژاد، بر سبک زندگی و شباهت‌های زندگی او با اقشار پایین جامعه تمرکز کرده بود، بلندترین گام را در تثبیت فیلمسازی تبلیغاتی برای کاندیدا‌ها برداشت. امکانی که البته اگر چه اول بار در انتخابات سال ٧٦ کشف شده بود، اما در سال ۸۴ عملا در روند انتخابات تأثیرگذار شد و البته خود شمقدری را هم از یک سینماگر کم‌کار و ناشناخته تا مقام مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری و بعدتر هم رئیس سازمان سینمایی بالا برد.
 
سازندگان فیلم‌‌های تبلیغاتی نامزدها چه کسانی هستند؟
 
فیلمسازان سیاسی
 
شمقدری البته تنها فیلمسازی نیست که در این حوزه فعالیت کرده است. در این سال‌ها فیلمسازان و تبلیغات‌چی‌هایی مانند رخشان بنی‌اعتماد، کمال تبریزی، مهدی فخیم‌زاده، رسول ملاقلی‌پور، بهروز افخمی، محرم زینال‌زاده، مجید مجیدی، احمدرضا درویش، علی معلم، محمدعلی فارسی، حسین دهباشی، حسین شمقدری، سیدمحمود رضوی، بهروز شعیبی، محمدحسین لطیفی، مجید برزگر، جلال عطارزاده و اسماعیل فلاح‌پور برای کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری فیلم ساخته‌اند و عملا همان طور که چهار سال پیش هم نوشتم، تقریبا رد پای بیشتر فیلمسازان دولتی مهم را می‌توان در این وادی جست.
 
داستان ۱۴۰۰
 
امسال نیز این داستان ادامه دارد. امروز در اولین روز ثبت‌نام کاندیداها، هنوز نام بسیاری از کسانی که در روز‌های آتی نامزد خواهند شد، مشخص نیست و این نیز مشخص نیست که چه کسانی بعد از ثبت نام صلاحیت‌شان تأیید و وارد رقابت نهایی خواهند شد. اما با این حال در مجامع و گروه‌های سینمایی صحبت‌های زیادی درباره سازندگان فیلم‌های تبلیغاتی کاندیدا‌های انتخابات شنیده می‌شود. شنیده‌ها و شایعاتی که نام سینماگرانی مانند رضا میرکریمی، محمدحسین مهدویان، محمدمهدی عسگرپور، رخشان بنی‌اعتماد، بهروز افخمی و البته چندین و چند کارگردان جوان را به عنوان سازندگان فیلم‌های تبلیغاتی امسال مطرح می‌کنند.
 
سازندگان فیلم‌‌های تبلیغاتی نامزدها چه کسانی هستند؟
 
فیلم‌های امسال
 
در حال حاضر هیچ کدام از کاندیدا‌ها سازندگان فیلم‌های تبلیغاتی‌شان را معرفی نکرده‌اند. با این حال نام سازندگان فیلم‌های کاندیدا‌ها یا حداقل کسانی که ستاد‌های کاندیدا‌ها مایل و مشتاق ساخت فیلم‌هاشان به دست آن فیلمسازان هستند، تا حد زیادی روشن و مشخص است.
 
امسال اولین کاندیدایی که پروژه تبلیغاتی خود را کلید زده، سردار محمود دهقان بوده که در قالب ویدیویی درباره کاندیدا‌های نظامی ورود خود به این حیطه را اعلام رسمی کرد. درباره فیلم یا فیلم‌های سردار دهقان صحبت‌هایی در مورد حسین دارابی و محمدرضا شفاه، سازندگان فیلم سینمایی مصلحت، امیر عباس ربیعی سازنده فیلم سینمایی لباس شخصی و البته حسین، پسر جواد شمقدری شنیده می‌شود. البته نام حسین شمقدری و مسعود ده‌نمکی به عنوان سازندگان فیلم تبلیغاتی سعید جلیلی (در صورت ورود به رقابت) نیز مطرح است.
 
سید ابراهیم رئیسی ساداتی یا همان رئیسی به زبان خودمانی، اما ظاهرا امسال هم مثل دوره گذشته اولین کاندیدایی است که فیلم‌های تبلیغاتی خود را کلید زده است. ستاد انتخاباتی این کاندیدا که چهار سال پیش ساخت مستند‌های تبلیغاتی رئیسی را به محمدحسین رضوی برادر کوچک‌تر محمود رضوی تهیه‌کننده سینما و بعدتر هم به مهدی نقویان (فیلمساز برگزیده چند دوره جشنواره عمار) و محمدعلی فارسی سپرد؛ گفته می‌شود که امسال از محمدمهدی عسگرپور خواسته فیلم تبلیغاتی ابراهیم رئیسی را بسازد که البته درگیری عسگرپور با جشنواره جهانی فیلم فجر پذیرش این پیشنهاد را کمی بعید جلوه می‌دهد! البته نام رضامیرکریمی نیز در میان سازندگان احتمالی فیلم‌های تبلیغاتی ابراهیم رئیسی شنیده می‌شود که نشان از این دارد که ذائقه تبلیغاتی رئیسی در قیاس با دوره گذشته تغییر کرده است.
 
سازندگان فیلم‌‌های تبلیغاتی نامزدها چه کسانی هستند؟
 
جالب اینکه نام رضا میرکریمی در میان گزینه‌های مورد نظر اسحاق جهانگیری نیز در کنار مجید توکلی و یکی، دو جوان دیگر شنیده می‌شود.
 
درباره سازندگان فیلم تبلیغاتی سردار قالیباف هم (در صورت ورود به رقابت انتخابات) مثل دوره گذشته نام سیدمحمود رضوی، بهروز شعیبی و محمدحسین مهدویان شنیده می‌شود که البته رابطه تا حد زیادی ویران‌شده رضوی با مهدویان نام این فیلمساز را در این موضوع کمرنگ‌تر کرده است. بهروز افخمی نام شناخته‌شده دیگری است که در ارتباط با ساخت فیلم تبلیغاتی قالیباف به گوش می‌رسد.
 
اما درباره سازندگان فیلم‌های تبلیغاتی سعید محمد و محسن رضایی نیز صحبت‌های زیادی درباره پیشنهادات قابل توجه ستاد‌های این نامزد‌ها به شماری از فیلمسازان جوانی مانند امیرعباس ربیعی و حسین دارابی که در سال‌های اخیر فیلم‌های پرهزینه‌سیاسی در سازمان اوج و حوزه هنری ساخته‌اند (لباس شخصی و مصلحت)، مطرح شده است. البته اکبر نبوی و سعید ابوطالب نیز گفته می‌شود که در این زمینه شانس بالایی دارند؛ و در آخر می‌رسیم به همکاری جذاب رخشان بنی‌اعتماد با مصطفی تاجزاده که این روز‌ها خیلی‌ها درباره‌اش حرف می‌زنند. بنی‌اعتماد که پیش‌تر برای مصطفی معین هم فیلم تبلیغاتی ساخته، گفته می‌شود که در صورت ورود دکتر ظریف به انتخابات یکی از فیلمسازان مورد نظر این کاندیدای اصلاح‌طلب نیز هست.
 
سازندگان فیلم‌‌های تبلیغاتی نامزدها چه کسانی هستند؟
 
پایان باز
 
در روز‌های آینده بسیاری از این اطلاعات تأیید و بسیاری نیز تکذیب خواهند شد؛ اتفاقی که البته در این فضا طبیعی است. به هر حال هنوز فضای انتخاباتی چندان شفاف نشده و برای همین هم اخبار و شایعات زیادی در قالب شنیده‌ها و گفته‌های در گوشی منتشر می‌شود که ممکن است به مرحله عمل نرسند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها