خانه » همه » سلامت » چگونه از هر دو نیمکره مغزتان استفاده کنید (اگر چپ مغز هستید)

دانلود کتاب های امتحان شده

چگونه از هر دو نیمکره مغزتان استفاده کنید (اگر چپ مغز هستید)

ترفند‌هایی برای فعال کردن هر ۲ نیمکره مغز

روش های زیادی برای فعال کردن دو نیمکره مغز وجود دارد که یکی از این روش ها به این صورت است که شما زمانی در حال نوشتن هستید، اصلا از نقطه استفاده نکنید یعنی متن خود را بدون نقطه بنویسید. این کار باعث می شود که هر دو نیمکره مغز شما فعال شود.این تکنیکی ساده برای فعال کردن دو نیمکره مغز است. این تکنیک را می توانید هر زمانی بکار ببرید. زمانی که در مکانی هستید که نمی توانید کار خاصی انجام دهید یک برگه بردارید و شروع به نوشتن هر چیزی کنید ولی بدون نقطه.


ترفند‌هایی برای فعال کردن هر ۲ نیمکره مغز

زیربنای ایجاد نوآوری، خلاقیت است و پایه و اساس خلاقیت فعال بودن دو نیمکره به صورت همزمان، بخصوص فعال بودن نیمکره راست مغز است.

اکثر ما نیمکره چپمان فعال تر از راست است. نیمکره ای که مربوط به خلاقیت است، نیمکره راست است. هر چند هر فعالیتی که ما انجام می دهیم توسط هر دو نیمکره انجام می شود. این طور نیست که اگر در حال نوشتن هستید و با دست راست می نویسید دیگر نیمکره راست شما خاموش باشد، نه، این طور نیست هر دو نیمکره در حال فعالیت هستند ولی نیمکره چپ فعالیت بیشتری دارد چون با دست راست می نویسید.

روش های زیادی برای فعال کردن دو نیمکره مغز وجود دارد که یکی از این روش ها به این صورت است که شما زمانی در حال نوشتن هستید، اصلا از نقطه استفاده نکنید یعنی متن خود را بدون نقطه بنویسید. این کار باعث می شود که هر دو نیمکره مغز شما فعال شود.

این تکنیکی ساده برای فعال کردن دو نیمکره مغز است. این تکنیک را می توانید هر زمانی بکار ببرید. زمانی که در مکانی هستید که نمی توانید کار خاصی انجام دهید یک برگه بردارید و شروع به نوشتن هر چیزی کنید ولی بدون نقطه.

اگر نیمکره چپ مغز شما غالب باشد، احتمالا منطقی تر بوده و خلاقیت کمتری دارید و احساسات کمتر بر شما غلبه دارند. این در حالیست که افراد راست مغز، در برنامه ریزی برای زندگی خود و فکر کردن به مسائل منطقی و محاسبات با مشکل مواجه هستند و در عوض قدرت خلاقیت بالاتری دارند.
با یادگیری اینکه چگونه میتوانید از هردو نیمکره ذهن خود استفاده کنید، از قابلیتهای هر دو نیمکره ذهن خود بهره خواهید برد.
 

چگونه از هر دو نیمکره مغزتان استفاده کنید (اگر چپ مغز هستید)

اگر چپ مغز هستید و نیمکره چپ مغز شما فعال تر است ، نکات زیر کمک خواهد کرد که هر دو نیمکره ذهن خود را فعال کنید :

فقط از منطق، استفاده نکنید برای حل مشکلات در زندگی خود و یا تصمیم گیری، فقط از منطق استفاده نکنید. سعی نکنید که ابتدا فقط بصورت وسواسی، اطلاعات جمع آوری کرده و سپس تصمیم بگیرید، بلکه شما حتی میتوانید با همان اطلاعاتی که دارید، تصمیم گرفته و بدین ترتیب در این حالت، نیمکره راست مغز شما سعی خواهد کرد که کمبود اطلاعات را توسط خلاقیت و شهود خود جبران کند.

از تخیل و تصاویر استفاده نمایید زمانی که در حال مطالعه و یا خواندن یک متن هستید، سعی کنید جملات را تصور و تخیل کنید. با استفاده از تصاویری که در ذهن خود ایجاد میکنید و خواندن همزمان متن، شما به مغز خود آموزش میدهید که حین کار، از هر دو نیمکره خود استفاده نماید.

به موسیقی گوش کنید زمانیکه در حال مطالعه هستید، سعی کنید به موسیقی نیز گوش کنید تا نیمکره راست ذهنتان نیز دخیل شود.

سعی کنید سرگرمی جدیدی پیدا کنید که نیاز به خلاقیت دارد سرگرمی های جدیدی را مانند نقاشی و طراحی یا شعر گفتن بیابید که نیاز به خلاقیت دارند. هر سرگرمی که نیاز به خلاقیت داشته باشد، یا یک کار حسی، کمک خواهد کرد که از نیمکره راست مغز خود استفاده کنید.

عادتها و مسیرها را بشکنید اگر تا کنون حسابداری بوده اید که همواره و در همه روزها از صبح تا شب با اعداد کار میکرد، احتمالا به مرور زمان قدرت نیمکره راست خود را از دست داده باشید. سعی کنید این عادت و سبک شغلی خود را توسط انجام کارهایی اتفاقی و متفاوت حین کار اصلی، تغییر دهید. از تخیل و تصور خود استفاده کنید. اگر هر روز از مسیر مشخصی سر کار میرفتید، به یکباره این مسیر را تغییر دهید و ذهن خود را به چالش بکشید. هر چیزی که در زندگی شما، تبدیل به یک روتین شده است را تغییر دهید.

چگونه از هردو نیمکره مغز خود استفاده کنید ، (اگر راست مغز هستید)

نکات زیر ، به شما کمک خواهند کرد که اگر نیمکره راست مغز شما غالب است، زین پس از هر دو نیمکره ی ذهن خود بهره ببرید :

سعی کنید به جزییات دقت کنید میدانیم که شاید این مساله برای شما خیلی جذاب نباشد اما اگر بجای اینکه همیشه، فقط تصویر بزرگ و کلی را ببینید ، به جزییات و عمق مسائل فرو بروید، و سعی داشته باشید اطلاعات بیشتری را کسب کنید(حتی اگر دقیقا میدانید که میخواهید چه کاری را انجام دهید و درباره آن اطلاعات دارید)، بدین ترتیب ، نیمکره چپ مغز شما فعالتر خواهد شد.

برای زندگی برنامه ریزی کنید سعی کنید برنامه ای را برای زندگی خود، تدوین کرده و از آن پیروی کنید و میزان پیشرفت خود را مورد بررسی قرار دهید. اگر در حال حاضر اهدافی دارید، تلاش کنید آنها را بنویسید و اگر این اهداف، برای بلند مدت هستند، سعی کنید آنها را به اهداف کوچکتری تقسیم کنید که قرار است در کوتاه مدت به آنها برسید.

بازیهای پیچیده تری را تجربه کنید بازیهای سختی را بیابید که به آنها علاقمند هستید، بعنوان مثال شطرنج. این نوع بازیها، نیمکره چپ مغز را فعال کرده و باعث میشوند که از هردو نیمکره ذهن خود بهره ببرید. بازیهای سبک استراتژی کمک میکنند که توان ذهنی شما بیشتر شود.

با اعداد کار کنید شما باید با اعداد رابطه خوبی برقرار کرده و نسبت به ریاضیات، در خود علاقه ایجاد کنید. زیرا ریاضیات نیمکره چپ مغز شما را تقویت میکند.
 

چرا باید قدرت یادگیری مغز را افزایش دهیم؟

شاید با خودتان بگویید: چرا باید به فکر افزایش قدرت یادگیری مغز باشیم؟ و یا اگر با همان روش همیشگی پیش برویم چه می‌شود؟

جواب: مشکل خاصی پیش نمی‌آید! فقط همان نتایجی را می‌گیرید که قبلاً گرفته اید.

پس اگر به فکر پیشرفت و موفقیت روز افزون خودتان هستید، باید سعی کنید که از شنیده ها و خواندنی ها، بیشترین بهره را ببرید تا بعداً بتوانید بیشترین استفاده ممکن را از آنها بکنید.
 

فواید بالا بردن عملکرد مغز در یادگیری

موارد زیر، برخی از مهم ترین فواید بالا بردن عمبکر مغز می باشد و اصلاً به همین دلایل است که باید قدرت یادگیری مغز را افزایش دهیم.

1. صرفه جویی در زمان و انرژی

وقتی شما قدرت یادگیریتان بالا می‌رود، به طور چشم گیری در زمان و انرژیتان صرفه جویی می‌شود. چون دیگر لازم نیست به خودتان فشار بیاورید تا مطلبی را به خودتان بفهمانید. بنابراین زمان کمتری هم از شما تلف می‌شود.

زمان کمیاب‌ترین منبع روی زمین است، اگر مدیریت نشود، هیچ چیزی را نمی‌توان مدیریت کرد
 

2. افزایش انگیزه

وقتی شما قدرت و سرعت یادگیریتان بالاست، علاقه بیشتری به مطالعه و یادگیری پیدا می‌کنید، چرا که دیگر سریع از یادگیری و مطالعه خسته نمی‌شوید، بلکه لذت هم می‌برید!
 

3. باقی ماندن بهتر مطالب در ذهن

وقتی شما مطلبی را با قدرت بیشتری فرا می‌گیرید، قطعاً آن موضوع زمان بیشتری را در ذهن شما خواهد ماند.
 

چگونه مغز را فعال کنیم؟

خب، حالا می‌رسیم به قسمت اصلی مقاله. یعنی بررسی راهکارهایی که قدرت یادگیریمان را بالا می‌برد. اما کار مهمی که باید قبل از راهکارها انجام دهیم، بررسی کردن خود مغز است! مغز شما از د‌و نیمکره تشکیل شده است که هر یک از آنها ویژگی های مخصوص به خود را دارد و در حوزه خاصی فعالیت می‌کند. نیمکره راست با ویژگی ها و فعالیت های مخصوص به خود و نیمکره چپ نیز همین طور. برای اینکه بتوانید آنها را فعال کنید باید با کارها و ویژگی های هر یک از آن ها به خوبی آشنا باشید.

ترفند‌هایی برای فعال کردن هر ۲ نیمکره مغز

تقویت نمیکره راست مغز

نیمکره راست مغز شما مسئول احساساتی مانند تخیل، کنجکاوی، خلاقیت، بی نظمی، ادراک و توجه به کل است. با توجه به این ویژگی ها شما می‌توانید با انجام فعالیت های مخصوصی به تقویت این نیمکره کمک کنید. به عنوان مثال می‌توانید داستان بخوانید و خود را به جای شخصیت های آن قرار دهید.

رویاپردازی کنید و یا حتی در طبیعت، گردشگری کنید و قدرت تخیل خود را به کار بیندازید و به این ترتیب، می‌توانید نیمکره راست مغز خود را تا حد زیادی فعال کنید.

اگر می‌خواستم راه‌های تقویت این نیم کره را بگویم باید کلی مطالب کسل کنند می‌نوشتم که مطمئن هستم بعد از دو یا سه دقیقه از خواندن آن خسته می‌شدید. برای این که از اتفاق افتادن این کار جلوگیری شود، پیشنهاد می‌کنم که مقاله تکنیک‌های افزایش خلاقیت را بخوانید. چون که این بخش از مغز ما مرتبط با هوش هنری است، لازم است که اول از هر چیزی خلاقیتتان را افزایش دهید.
 

افزایش قدرت یادگیری مغز – نیمکره راست

تقویت نیم کره چپ مغز

نیمکره چپ مغز شما دقیقاً بر خلاف نیمکره راست عمل می‌کند. یعنی مسئول بخش منطق و استراتژی، عقلانیت، هدفمند بودن و توجه به جزئیات است. برای اینکه بتوانید این نیمکره را فعال کنید و از توانایی های آن استفاده کنید، می‌توانید برای خود برنامه ریزی انجام دهید و سعی کنید پیرو آن باشید و میزان پیشرفت خود را بررسی کنید. می‌توانید بازی های پیچیده را انجام دهید و حتی با اعداد بیشتر کار کنید. همه این فعالیت‌ها به فعال شدن نیمکره چپ مغز شما کمک خواهند کرد.
 

افزایش قدرت یادگیری مغز – نیمکره چپ

تکنیک های یادگیری

بهترین تکنیک هایی که می توانند قدرت یادگیری شما را افزایش دهند، عبارتند از:

1. با شکم پر سر مطالعه یا کلاس نروید

وقتی تازه غذا خوردید، خون بیشتر در نواحی معده در جریان است تا مغز. در این زمان بیشتر فعالیت های بدن متمرکز بر معده و روده ما است. پس طبیعی است که مغز مثل اوقات عادی کار نمی‌کند. بنابراین قدرت یادگیری پایین می‌آید.
 

2. هنگام خستگی مطالعه نکنید

وقتی شما خوابتان می‌آید و یا بسیار خسته هستید، مغز تمرکز کافی را ندارد. در صورتی که مطالعه و یادگیری فرایندی است که نیاز مبرم به تمرکز و حواس جمع دارد. پیشنهاد میکنم مقاله تکنیک های رفع خستگی را هم برای این جور مواقع مطالعه کنید تا بتوانید به خوبی بی حالی خود را از بین ببرید.
 

3. مطالعه در حرکت، کم فایده است

وقتی شما در حال حرکت (سوار اتوبوس یا تاکسی و…) هستید، چشم شما مدام در حال جابه جا شدن است. بنابراین اگر در آن لحظه شروع به مطالعه کردن بکنید، چشم خسته می‌شود و بیشتر انرژی مغز برای رفع خستگی چشم شما مصرف می‌شود تا این که متمرکز به آن مطلبی بشود که شما در حال مطالعه آن هستید.

اگر می‌خواهید در این مکان و زمان ها از وقتتان استفاده کنید، می‌توانید به جای مطالعه، از فایل های صوتی آموزشی استفاده کنید.
 

4. پیش مطالعه

اگر شما به منابعی که قرار است در کلاس درس داده شود دسترسی دارید، حتماً قبل از کلاس رفتن نگاهی مختصر به آن مطالب بیندازید. این کار به طور معجزه آسایی قدرت یادگیریتان را بالا می‌برد، حتماً یکبار امتحان بکنید.

و اگر می‌خواهید شروع به مطالعه کتابی بکنید، می‌توانید قبل از شروع خواندن خط به خط مطالب کتاب، ابتدا نگاهی کلی به کتاب (مثل خواندن سر فصل ها، خلاصه مطالب آخر هر فصل و امثال این ها) داشته باشید، این کار در فهم هر چه بهتر مطالب کتاب به شدت تاثیرگذار است.
 

5. به خودتان استراحت دهید

مغز هم مثل سایر اعضای بدن نیاز به استراحت دارد، پس سعی کنید بعد از حدود 45 دقیقه مطالعه، استراحتی بین 10 تا 15 دقیقه داشته باشید.

دقت داشته باشید که معنای استراحت این نیست که گوشی موبایلتان را دربیاورید و شبکه های اجتماعی خودتان را چک کنید یا اینکه تلویزیون را روشن کنید، چرا که امثال این موارد خودشان ذهن و مغز را درگیر می‌کنند.

استراحت یعنی این که ذهن را آزاد کنید. پس می‌توانید دراز بکشید و چشمان خود را ببندید و به چیزی فکر نکنید.

ترفند‌هایی برای فعال کردن هر ۲ نیمکره مغز

6. شما هم تدریس کنید

اولین کسی که در کلاس مطلب را بهتر از همه متوجه می‌شود خود مدرس آن مطلب است.

البته منظور من از تدریس این نیست که حتماً باید کلاسی وجود داشته باشد و شما به عنوان مدرس وارد آن جا شوید و شروع به تدریس بکنید، بلکه می‌توان یک دورهمی خانوادگی، قدم زدن در کنار دوست و یا هرجای دیگر را تبدیل به کلاس بکنید.

بهترین کار این است که آن مطلبی را که تازه مطالعه یا در کلاسی یاد گرفته اید، به زبان خودتان به دوستان یا خانواده خود بازگو کنید.

این عمل به طور خارق العاده ای مطلب را در ذهن شما تثبیت می‌کند.
 

7. یادآوری مهم تر از یادگیری

این جمله را همیشه به ذهنتان بسپارید: داشتن یک برنامه منظم برای مرور مطالبی که مطالعه کردید و یا در کلاس یاد گرفته اید، می‌تواند برای شما معجزه کند. چراکه باعث می‌شود آن مطالب در حافظه بلند مدت شما ثبت و یادآوری آنها برای شما آسان تر شود.
 

بالا بردن سرعت عمل مغز

برای بهبود توانایی های بدنی خود، به سمت ورزش کردن می‌روید. مغز هم برای این که بتواند توانایی های خود را بهبود ببخشد و سرعت عمل خود را بالاتر ببرد نیاز دارد که تقویت شود. این تقویت شدن می‌تواند از راه های متفاوتی محقق شود. چند نمونه از بهترین راه ها برای شما در ادامه ذکر خواهد شد.

ترفند‌هایی برای فعال کردن هر ۲ نیمکره مغز

1. یادآوری بدون یادداشت

یکی از بهترین روش هایی که می‌توانید برای بهبود سرعت عمل مغز خود از آن استفاده کنید، این است که سعی کنید مطالب را بدون این که یادداشت کنید به یاد بیاورید. البته در ابتدا شاید کمی سخت به نظر برسد و توصیه می‌کنیم برای مرور مطالب مهم، هرگز از این روش استفاده نکنید. اما می‌توانید این روش را در ابتدا به صورت تمرین انجام دهید تا زمانی که به صورت کامل از آن استفاده کنید. به عنوان مثال اگر فیلمی را دیده اید و دوست دارید نقاط قوت آن را برای دیگران مطرح کنید، سعی کنید این کار را بدون یادداشت برداری انجام دهید. این روش موجب می‌شود که مغز شما برای ثبت مطالب را به چالش کشیده شود و بهتر عمل کند.
 

2. چیزهای تازه یاد بگیرید

یادگیری چیز های جدید یکی از بهترین روش ها برای بهبود عملکرد مغز می‌باشد. اگر شما همان چیزهای ثابت و همیشگی را تکرار کنید، قطعاً هیچ اتفاق تازه ای در ذهن شما رخ نمی‌دهد که بتواند موجب تقویت عملکرد مغز شما شود. بنابراین سعی کنید به دنبال یادگیری چیزهای جدید بروید. چیزهای جدید می‌تواند نوعی موسیقی باشد، یک زبان جدید و حتی یک ورزش جدید باشد. فقط فراموش نکنید که این یادگیری را به صورت مداوم جز برنامه خود قرار دهید.
 

3. عادات جدید بسازید

عادت های جدید یک روش بسیار کاربردی برای افزایش سرعت مغز می‌باشد. به عنوان مثال اگر عادت دارید که هر روز در یک ساعت مشخص به پیاده‌روی بروید و قبل یا بعد از آن تعدادی کارهای ثابت انجام دهید، سعی کنید این عادت را تغییر بدهید. مثلاً ساعت پیاده روی را به زمان دیگری موکول کنید و یا اینکه کارهای قبل از پیاده روی را بعد از بازگشت از آن انجام دهید. به هر نحوی که شده سعی کنید تغییر ایجاد کنید. ساخت عادت های جدید نیازمند ساخت مسیر عصبی جدید است. به همین علت موجب می‌شود که سرعت عمل مغز شما بالا برود.

ترفند‌هایی برای فعال کردن هر ۲ نیمکره مغز

کارهای خوب شما را به موفقیت نمی‌رساند، بلکه عادت‌های خوب است که شما را به موفقیت می‌رساند.
 

بازی های افزایش سرعت مغز

برای این که بتوانید سرعت عملکرد مغز خودتان را بالا ببرید، لازم است که تمرینات زمان دار انجام بدهید. مثلاً تفاوت بین تصاویر را در مدت 2 دقیقه پیدا کنید.

پس برای این که کار شما راحت‌تر شود، کتابی را به شما معرفی می‌کنم که مملوء از این چنین تمرینات است. این کتاب چیزی نیست جز کتاب باشگاه مغز.

نویسنده این کتاب، حامد اختیاری مطالب را به صورت خیلی مناسب طبقه بندی کرده است و با انجام مداوم آن‌ها می‌توانید به بالا بردن سرعت عمل مغز شما به طرز شگفت انگیزی کمک ‌کند. امیدوارم که حتماً این کتاب را تهیه کنید و در عرض یک ماه سرعت علمکرد مغزتان را به طرز شگفت انگیزی بالا ببرید.

ترفند‌هایی برای فعال کردن هر ۲ نیمکره مغز

شاید انجام دادن این تمرین‌ها مشکل باشد، اما برای تقویت مغز لازم است که طی یک دوره زمانی مخصوص تحت آموزش قرار بگیرید.

منبع: سایت ویرگول
سایت قدرت نامحدود
سایت گام برتر

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها