خانه » همه » سلامت » چگونه در شب، خواب بهتری داشته باشیم؟

دانلود کتاب های امتحان شده

چگونه در شب، خواب بهتری داشته باشیم؟

آرامش در خواب، خواب در آرامش

برخی از مردم اصلاً درباره خوابیدن خودشان فکر نمی‌کنند؛ یعنی راحت می‌خوابند و برخی از آن‌ها درباره کِی و چگونه بیدار شدن هم نمی‌اندیشند.


آرامش در خواب، خواب در آرامش
چگونه در شب خواب بهتری داشته باشیم؟
 
چکیده
برخی از مردم اصلاً درباره خوابیدن خودشان فکر نمی‌کنند؛ یعنی راحت می‌خوابند و برخی از آن‌ها درباره کِی و چگونه بیدار شدن هم نمی‌اندیشند. این‌که چطور بخوابیم و خواب آرام و راحتی داشته باشیم و چطور بیدار شویم و منظم باشیم، نیاز به انجام یک سری کارهایی دارد که باید تمرین شود. تقریبا شاید هیچ فرمول مشخصی برای خواب خوب وجود ندارد، ولی چندین مرحله وجود دارد که با رعایت آن‌ها، به طور کلی خواب راحت‌تری خواهید داشت.

تعداد کلمات 560/ تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

آرامش در خواب، خواب در آرامش
مترجم: جابر بوژمهرانی

چگونه در شب، خواب بهتری داشته باشیم؟

هیچ فرمول درست و حسابی برای خواب خوب در شب وجود ندارد، ولی چندین مرحله وجود دارد که شما می توانید با رعایت آن‌ها، به طور کلی خواب راحت‌تری داشته باشید.
فقط کافی است ساعت را برای هر زمانی که به خواب نیاز دارید، کوک کنید. البته قبل از آن بهتر است یک چِکاپ، پیش دکتر خود یا متخصص داشته باشید و درباره مشکلاتی که با خواب شما در ارتباط است، از او مشورت بگیرید.
 

برای داشتن خواب خوب ابتدا موارد زیر را امتحان کنید:

1: برنامه‌ای منظم برای خواب و بیداری داشته باشید

هدف، رفتن به رختخواب و بیدار شدن در ساعت مشخص می‌باشد؛ حتی روزهای تعطیل و آخر هفته بدون هیچ گونه تغییری.  قاعده‌مند کردن خواب و بیداری‌تان یک سیگنال به سیستم بدنی شما می فرستد.
 هرگاه ساعت‌های خواب و بیداری شما منظم شد، بعد از آن، بدن شما به‌طور سیستماتیک در ساعت خواب می‌خوابد و در ساعت بیداری بیدار می‌شود؛ ولی اگر این برنامه را درست انجام ندهید، دچار مشکلات سابق خواهید شد.

 

2: مراقب مصرف قهوه باشید

مراقب مصرف قهوه باشید؛ مخصوصا بعد از ظهرها بیشتر رعایت کنید و سعی کنید 6 ساعت قبل از خواب قهوه مصرف نکنید.
 

بیشتر بخوانید: چگونه با آرامش بخوابید

3: ورزش منظم داشته باشید

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش منظم (حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته) با داشتن خواب خوب در شب مرتبط است؛ گرچه لازم به ذکر است که شما باید سعی کنید از تمرین شدید قبل از خواب پرهیز کنید، زیرا ممکن است برخی افراد در زمان خواب برای خوابیدن با مشکل مواجه شوند. این به این دلیل است که فعالیت ورزشی، سیگنال‌هایی (از قبیل افزایش ضربان قلب و بالابردن دمای بدن شما ) را به بدن شما می‌فرستد که تمایل به بیدار ماندن شما را افزایش می‌دهد.
 

4: قبل از خواب، از چراغ‌های روشن و نمایش‌گرها پرهیز کنید

 نور آبی – نوعی از لامپ‌های فلورسنت، LED‌‌ها، و صفحه نمایش‌های رایانه و تلفن –  نشان داده شده است که در واقع همان سیگنال نور خورشید را به مغز ارسال می‌کند و تولید هورمون ملاتونین را متوقف می‌کند؛ هورمونی که به  مغز دستور می دهد تا به خواب برود.
 

5: اگر نمی‌توانید بخوابید، در رختخواب نمانید

در صورتی که در مدت 20 دقیقه یا بیشتر نتوانستید بخوابید از تخت بلند شوید و کارهایی که شما را خسته می‌کند، انجام بدهید؛ مانند: مطالعه کردن و انجام دادن حرکات کششی.
 

6: صبح‌ها زود از تخت خود بلند شوید

به محض این که بیدار شدید، دیگر نخوابید و سعی کنید وسوسه نشوید که کمی دیگر بخوابید. حتی اگر شب هم کم خوابیدید، باز به این وسوسه گوش نکنید؛ به دنبال کارهای روزانه بروید. این امر به شما کمک می‌کند که شب خواب عمیق داشته باشید و عمل بازیابی مغز شما در خواب عمیق بهتر خواهد بود.
 
برگرفته از: www.everydayhealth.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها