خانه » همه » خبر » چین از امضای پیمان امنیتی با جزایر سلیمان خبر داد

دانلود کتاب های امتحان شده

چین از امضای پیمان امنیتی با جزایر سلیمان خبر داد

به گزارش خبرگزاری رویترز، «وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت چارچوب این توافق به تازگی از سوی «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و «جرمیا مانیلی» وزیر امور خارجه جزایر سلیمان امضا شده است.

در همین حال، کانبرا نگران است این توافق که جزئیات آن منتشر نشده است، گامی رو به جلو در جهت حضور نظامی چین در کمتر از ۲ هزار کیلومتری استرالیا باشد.

پیشتر در روز جاری (سه شنبه)، جزایر سلیمان اعلام کرد که چین مقام هایی را ماه آینده برای امضای توافقنامه های همکاری راهی این جزایر می کند.

اگرچه سفارت چین و مقام های جزایر سلیمان قبلا یک توافق امنیتی را کلید زده اند که به پلیس چین امکان می دهد از نظم اجتماعی و زیرساختی این جزایر محافظت کند، اما وزرای مربوطه هنوز آن را امضا نکرده اند.

هفته گذشته، «زد سسلجا» وزیر توسعه بین المللی و اقیانوس آرام استرالیا از هونیارا (پایتخت جزایر سلیمان) دیدن کرد تا از «ماناسه سوگاواره» نخست وزیر این جزایر بخواهد این توافق را امضا نکند.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که هیات بلندپایه آمریکایی شامل «کورت کمپبل» هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور هند – اقیانوس آرام این هفته راهی جزایر سلیمان می شوند تا در مورد بازگشایی سفارت آمریکا و نگرانی ها در مورد تحرکات چین با مقام های هونیارا گفت و گو کنند.

در این میان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد سفر برنامه ریزی شده هیات آمریکایی گفت: تلاش های عمدی برای افزایش تنش ها و بسیج اردوگاه های رقیب محکوم به شکست است.

استرالیا و آمریکا از مدت ها قبل بابت مذاکرات چین برای تاسیس یک پایگاه نظامی در اقیانوس آرام ابراز نگرانی کرده اند. این پایگاه به دولت چین امکان می دهد نیروهایش را در مجاورت دو کشور به کار گمارد.

در همین حال، «ماریس پاین» وزیر امورخارجه استرالیا اعلام کرد این کشور با وجود مخالفت با توافقنامه امنیتی میان چین و جزایر سلیمان به همکاری خود درباره مسائل امنیتی با جزایر سلیمان ادامه می دهد.

مقام‌های رسمی چین و جزایر سلیمان پیش نویس پیمان امنیتی را نوشته اند که هنوز به امضا نرسیده است اما استرالیا، نیوزیلند، آمریکا و برخی جزایر اقیانوسیه در همسایگی این کشور آن را به دلیل تضعیف ثبات و امنیت منطقه ای مورد انتقاد قرار داده اند.

این درحالی است که پکن اعلام کرده است، روابط امنیتی میان چین و جزایر سلیمان هیچ کشور سومی را هدف قرار نمی دهد و در تقابل با همکاری جزایر سلیمان با دیگر کشورها نیست.

311311

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها