خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » کارزار مستمری بگیران تامین اجتماعی خطاب به قالیباف/ احضار وزیر رفاه به مجلس / عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: باید استدلال دولت را هم شنید / بازنشستگان تا بازگشایی مجلس صبر کنند

دانلود کتاب های امتحان شده

کارزار مستمری بگیران تامین اجتماعی خطاب به قالیباف/ احضار وزیر رفاه به مجلس / عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: باید استدلال دولت را هم شنید / بازنشستگان تا بازگشایی مجلس صبر کنند

کارزار بازنشستگان تامین اجتماعی خطاب به قالیباف/ احضار وزیر رفاه به مجلس / عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: باید استدلال دولت را هم شنید / بازنشستگان تا بازگشایی مجلس صبر کنند

تابناک : اوایل هفته جاری میزان افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی با تاخیری سه ماهه اعلام شد، با این تفاوت که با وجود قانونی مشخص درباره نحوه افزايش مستمری، دولت قائم به اختيار مجری‌گری خود تصميم گرفت. این اقدام دولت اعتراض بازنشستگان را در پی داشت؛ اعتراضاتی که از ابتدای سال و به دنبال تاخير چند روزه و سكوت دولت درباره علت واريز نشدن مستمری فروردين ماه، در تمام استان‌ها آغاز شده بود.

نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گویند هفته آینده وزیر رفاه و سایر وزرای مرتبط به مجلس دعوت می‌شوند تا درباره اقدام دولت و علت تفاوت میزان افزایش مستمری حدود 12 میلیون نفر بازنشسته و تحت تكفل سازمان تامین اجتماعی در سال 1401 توضیحاتی ارائه دهند. مصوبه هیات وزیران، مشابه همان افزایش پلكانی بود كه سال‌های گذشته هم توسط مجلس تصویب می‌شد منتها این‌بار دولت از محل بودجه عمومی این افزایش را لحاظ كرد كه اگر در لایحه بودجه 1401 این افزایش تدریجی را ندیده باشد، حتما امسال دچار مشكل و زیان خواهد شد.

فاطمه رحمانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با تابناک از برنامه مجلس برای تشکیل جلسه با وزیر رفاه و نمایندگان دستگاههای مرتبط برای حل این مشکل خبر داده و گفت: کمیسیون اجتماعی درحال پیگیری این موضوع است. باید این مصوبه را بررسی کنیم و دولت باید درباره علت آن توضیح دهد. در مرحله اول وزیر رفاه باید در این خصوص پاسخ دهد و در مراحل بعدی وزرای مرتبط دعوت خواهند شد.

کارزار بازنشستگان خطاب به رئیس مجلس

بعد از اعلام مصوبه نحوه افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی، کارزاری خطاب به رئیس مجلس تشکیل شد که محوریت آن درخواست لغو مصوبه هیئت وزیران بود. در متن این کارزار، خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است: «همان‌طور كه مستحضرید سازمان تامین اجتماعی متعلق به كارگران و بازنشستگان آن بوده و یك سازمان بین‌النسلی است. به‌طوری‌ كه هر سال برای افزایش مستمری بازنشستگان یا تعیین حقوق كارگران تابع قانون كار و بیمه تامین اجتماعی، از طریق مصوبه شورای عالی كار و همچنین هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در این خصوص اقدام می‌شود. لذا سازمان تامین اجتماعی در این رابطه از منابع بودجه سالانه دولتی مستقل بوده و اخذ تاییدیه هیات وزیران دولت برای این مصوبه الزامی نیست. ما بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، از مجلس محترم درخواست داریم كه تایید هر گونه مصوبه‌ای در رابطه با افزایش سالانه مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از ید دولت خارج شود تا منبعد از سال جاری صرفا مصوبه شورای عالی كار و هیات‌مدیره سازمان كافی و لازم‌الاجرا اعلام شود.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: باید استدلال دولت را شنید

علی کارنامی بابایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت وگو با تابناک با اشاره به اینکه همگن‌سازی حقوق این صنف تجربه اول بوده است، تاکید کرد: مجلس به اجرای صحیح قانون تاکید می‌کند.

وی با اشاره به ماده 111 قانون تامین اجتماعی و ماده 41 قانون کار که مبنای تصمیم‌گیری و شاخص بیمه‌پردازی است برای روابط مزدی در حوزه بازنشستگان کارگری است، اظهار کرد: باید استدلالات دولت را هم شنید و نگرانی ها را هم درک کرد. باید با دولت مذاکره کنیم و توضیحاتی که درباره مبنای همگن سازی حقوق برای بسترسازی سیاست‌هایی که خود دولت مطرح می‌کند را باید بشنویم.

از سوی دیگر شاخص‌هایی که ما برمبنای بیمه‌پردازی با رویکردی که ساختارتامین اجتماعی درطول تاریخ قدمت تامین اجتماعی وجود داشته هم باید مد نظر داشته باشیم و از آن حمایت کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: قرار است بعد از بازگشایی مجلس در کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با این حوزه با حضور نمایندگان کارگری و بازنشستگی، تامین اجتماعی و دولت جلسه‌هایی صورت گیرد. در صورت رسیدن به نقطه هماهنگی بین مجلس، دولت و تشکل‌های کارگری باید اقداماتی داشته باشیم.

بابایی کارنامی با اشاره به اجرا شدن همگن‌سازی حقوق بازنشستگان پس از سالها، افزود: تشکل‌های کارگری و کارگران بازنشسته از ساختار تامین اجتماعی توقعاتی دارند و در طول دوره‌های گذشته به دلایلی توجه زیادی به حقوق آنها نشده است.

مديرعامل سازمان تامين اجتماعی اواخر هفته جاری اعلام کرده بود حدود 70 درصد ستمری‌بگيران تامين اجتماعی، حداقل‌بگير بوده‌اند و حالا 30 درصد باقيمانده اعتراض دارند ؛ گروهی که حدود 10 میلیون تومان دریافتی داشته‌اند و طبق مصوبه هيات وزيران، مشمول افزايش برابر نشده‌اند، بلكه به ازای فاصله‌ای كه تا حقوق 10 ميليون تومانی دارند، از 10 تا 38 درصد به مستمری ماهانه‌شان اضافه می‌شود.

فعالان کانون‌های بازنشستگی می‌گویند 10 درصد افزايش مستمری ساير سطوح، مخالف با ماده 96 قانون تامين اجتماعي و تمام الزامات مزدی است و طبق این ماده، مستمری بازنشستگان بايد هرسال براساس ميزان افزايش هزينه‌های زندگی افزایش یابد.

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر تغییر کرد؟

وزارت رفاه در پی تصویب مصوبه اخیر پیشنهادی افزایش حقوق بازنشستگان، در یک جمع‌بندی کلی اعلام کرد که مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بر این اساس در مصوبه دولت آمده که حقوق حداقلی بگیران، بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بگیران بازماندگان سازمان تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد و با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و افزایش ۵۷.۴ درصدی را تجربه خواهد کرد، به نحوی که از پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد.

بنابه این مصوبه، با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق در تمام صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولینی که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدیدر نظر گرفته شده است. همچنین به منظور کمک به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰ درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد؛ بنابراین افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه اخیر به قرار زیر است:

– گروه نخست یعنی حداقلی‌بگیران:
پایه حقوق این گروه که ۶۲ درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی را در بَرمی‌گیرد ۵۷.۴ درصد افزایش یافته و حداقل دریافتی آن‌ها به ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان می‌رسد.
– گروه دوم یعنی مستمری بگیران زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق:
پایه حقوق این گروه که ۳۲ درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی را شامل می‌شود، ۱۰ درصد اضافه می‌شود و مبلغ کمک معیشتی ۶۵۰ هزار تومان به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
– گروه سوم یعنی مستمری بگیران بالای ۱۰ میلیون تومان حقوق:
برای این گروه که تنها ۶ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی را شامل می‌شود، افزایش ۱۰ درصدی پایه حقوق اعمال خواهد شد.

همچنین برای هرسه گروه علاوه بر مبالغ فوق بر اساس شرایط، حق عائله‌مندی و حق اولاد واریز می‌شود که با فرض دو فرزند حدود ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد. به این ترتیب می‌توان گفت که مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها