خانه » همه » خبر » کاهش نیم متری تراز دریاچه ارومیه در یک سال اخیر

دانلود کتاب های امتحان شده

کاهش نیم متری تراز دریاچه ارومیه در یک سال اخیر

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، بنا به آخرین آمارهای منتشره توسط وزارت نیرو، تراز آب دریاچه ارومیه در روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه، ۱۲۷۰.۷۹ بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶ سانتی‌متر کاهش یافته با این حال نسبت به نخستین روز سال آبی “یک مهر ۱۴۰۰” تنها ۱۴ سانتی‌متر افزایش یافته است.

وسعت آب دریاچه نیز با ۱۰۸۹ کیلومترمربع کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۴۷۵ کیلومترمربع افزایش نسبت به روز نخست مهرماه امسال به ۲۵۰۲ کیلومترمربع رسیده است.

همچنین حجم آب موجود این پیکره آبی به ۳.۱۸ میلیارد مترمکعب رسیده است که ۱.۸۴ میلیارد متر مکعب در طی یک سال کمتر شده است.

حجم آبی نگین آبی آذربایجان در هشت ماهه پر بارش سال تنها ۴۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر شده و با توجه به ورود به فصل گرم و کم بارش سال احتمال وخیم تر شدن شرایط دریاچه دور از ذهن نیست.

این درحالیست که دریاچه ارومیه نسبت به تراز اکولوژیک خود ۳.۳۱ متر، نسبت به وسعت اکولوژیک خود ۲۱۳۳ کیلومتر مربع و نسبت به حجم آب اکولوژیک خود ۱۲.۳۲ میلیارد مترمکعب فاصله دارد.

ادامه این روند و سرعت کاهش تراز و وسعت و حجم آب دریاچه، گمانه‌زنی‌های خشکی کامل این دریاچه را با بی‌بارشی‌های اخیر ایجاد کرده است و این دریاچه نیازمند توجه جدی برای احیا با راه‌حل‌های تکمیلی‌است.

باید منتظرماند و دید در سفر فردا جمعه رئیس جمهور به آذربایجان‌غربی آیا دریاچه ارومیه به عنوان یکی از موضوعات اساسی این استان مورد توجه قرار خواهد گرفت یا خیر؟

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها