خانه » همه » مذهبی » کدام مواد غذایی سبب بی‌خوابی شبانه می‌شود؟

دانلود کتاب های امتحان شده

کدام مواد غذایی سبب بی‌خوابی شبانه می‌شود؟

عصراسلام: به نقل از اسپوتنیک، بر اساس مطالعه دانشمندان روسی، همه چیزهایی که برای صبحانه یا ناهار می‌خوریم در عصر مفید نخواهند بود. واقعیت این است که بعضی محصولات تأثیر تحریک‌آمیزی بر بدن دارند که می‌توانند به یک مانع جدی در روند خواب تبدیل شوند.

پزشکان به نام پنج غذایی که در عصر قبل از خواب نباید خورده شود اشاره کردند: غذای پرادویه بهترین گزینه برای وعده عصرانه نخواهد بود. تحقیقات اخیر دانشمندان استرالیایی نشان می‌دهد غذاهای تند، فاز خواب عمیق را مختل می‌کنند، که نقش مهمی در ترمیم مغز هنگام خواب دارد.

برای اینکه در شب دچار تپش قلب نشوید، پزشکان توصیه می‌کنند هنگام شام گریپ‌فروت نخورید. بادمجان نیز سرشار از انتقال‌دهنده‌های عصبی است که به عنوان یک انرژی‌زا عمل می‌کند و سبب اختلال در خواب آرام می‌شود. خیار در تولید ادرار نقش فعال دارد و همین امر باعث می‌شود شب خواب خوبی نداشته باشید.

پیش از این در خبرها آمده بود که دانشمندان غذاهایی مانند شکر، نان سفید و برنج را که قند خون را افزایش می‌دهند از دلایل بی‌خوابی می‌دانند. به عقیده متخصصان، وقتی قند خون شما به‌سرعت بالا می‌رود، بدن شما با آزاد کردن انسولین واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه کاهش قند خون می‌تواند منجر به ترشح هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول شود که می‌تواند در خواب انسان اختلال ایجاد کند.
چه بخوریم که راحت بخوابیم
برای داشتن خوابی راحت در طول شب، بهتر است سراغ کربوهیدرات برویم یا پروتئین؟ جواب ظاهرا هر دوی آن‌هاست.

تا می‎توانید تریپتوفان بخورید

تریپتوفان یک اسید آمینه حیاتی است و گفته می‌‎شود خواب راحت می‌‎آورد. دلیل چنین باوری این است که تریپتوفان یکی از مواد اولیه برای تولید سراتونین و ملاتونین در مغز است، دو هورمونی که در بدن انسان ایجاد خواب‌‎آلودگی می‌‏کنند.

در همه مواد غذایی دارای پروتئین مقدار کمی تریپتوفان وجود دارد و در ماست، شیر، جوی دو سر، موز، خرما، گوشت مرغ، تخم مرغ و بادام زمینی به میزان بیشتری یافت می‎شوند.

تریپتوفان در صورتی در بدن تأثیر می‎‌گذارد که از سد خونی- مغزی (سیستم امنیتی مغز) رد شود و در این مسیر باید با سایر اسیدهای آمینه رقابت کند. نتایج یک تحقیق نشان می‎دهد ترکیب مواد غذایی سرشار از تریپتوفان با کربوهیدرات‌‎ها در عملکرد بهتر این اسید امینه تأثیر می‎گذارد.

کربوهیدات‌ها باعث ترشح انسولین در بدن می‌‎شوند، ماده‌‎ای که با پاک کردن سایر اسید‌های آمینه از جریان خون، به رسیدن تریپتوفان به مغز کمک می‌‎کند.

البته نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد و مقدار تریپتوفان موجود در غذاها هنوز نسبتا پائین است و احتمالا تأثیرش هم بسیار ناچیز خواهد بود.

نوشیدنی‎‌های خواب‌‎آور

شکلات داغ

این نوشیدنی از زمان‏های قدیم همیشه قبل از رفتن به رخت‎خواب خورده می‏‌شده. شکلات داغ کافئین دارد که یک محرک به حساب می‌‎آید، هر چند میزان آن در تولیدات برندهای مختلف با هم متفاوت است. اگر به سختی خواب‎تان می‌‎برد، بهتر است به جای شکلات داغ سراغ چای‌‎های خواب‌آور یا نوشیدنی‌‎هایی بروید که از مالت تهیه می‌شوند.

شیرداغ

شیر ملاتونین دارد، هورمونی که به ایجاد حس خواب در بدن کمک می‏کند اما این سوال در موردش مطرح است که آیا واقعا در تغییر سطح ملاتونین در بدن تأثیر دارد یا نه. شیر علاوه بر این تریپتوفان هم دارد. این اسید آمینه فرد را خواب‌آلوده می‎‌کند. غلات صبحانه خود را با شیر گرم میل کنید تا تریپتوفان موجود در آن با کمک کربوهیدرات از سد خونی- مغزی عبور کند.

چای خواب‎‌آور

تحقیقات نشان می‌‎دهد بابونه میزان گلیسین در بدن را بالا می‌‎برد. این اسید آمینه‌‏ای است که باعث آرامش اعصاب می‌‏شود. در روم باستان برای درمان بی‎‌خوابی چای سنبل‎‌الطیب تجویز می‌‏شد. بنابر تحقیقات این چای مدت زمانی که صرف به خواب رفتن می‌‏شود را کاهش می‏‌دهد و کیفیت خواب را بالا می‏برد. گل ساعتی هم نشان داده که به خواب بهتر کمک می‏ کند. این باور وجود دارد که سنبل‎‌الطیب و گل ساعتی سطح گاما آمینوبوتریک اسید را در بدن انسان بالا می‌‏برند، ماده شیمیایی که به تنظیم سلول‎های مغز و کاهش اضطراب کمک می‏‌کند.

آب

اگر در میانه شب به این دلیل که احساس تشنگی می‏‌کنید یا نیاز به رفتن به دست‎شویی دارید از خواب بیدار شوید، خواب خوبی را تجربه نمی‏‌کنید. حواس‏تان باشد در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید تا آب مورد نیاز بدن‏تان در طول شب تأمین شود. آژانس بهداشت و سلامت غذایی اروپا توصیه می‏‌کند زن‏ها حدود ۱.۶ لیتر و مردها ۲ لیتر مایعات در طول روز بنوشند، معادل ۸ تا ده لیوان ۲۰۰ میلی‌‎لیتری.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها