خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » کره و روغن حیوانی چند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

کره و روغن حیوانی چند؟

فرارو- روغن حیوانی یا روغن زرد به عنوان سوغات کرمانشاه شناخته می‌شود. اما اگر سری به پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین بزنید، می‌بینید که آگهی‌های فروش روغن و کره حیوانی از استان‌های مختلف کشور منتشر شده است. اما با این وجود بیشتر آگهی‌ها مربوط به این استان است. علاوه بر آن استان‌های ایلام، کردستان، لرستان، خوزستان، همدان، آذربایجان غربی، تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و قم بیشترین آگهی را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش فرارو، احتمالا می‌دانید که روغن حیوانی را از کره به دست می‌آوردند، کره‌ای که از سطح دوغ جمع آوری می‌شود. برای درست کردن روغن نیز، ابتدا کره را با شعله بسیار کم می‌جوشانند تا دوغ موجود در کره بخار شود و باقیمانده آن نیز ته نشین شود.

کره و روغن حیوانی چند؟

پس از آن روغن را در دمای طبیعی اتاق می‌گذارند، تا دمای آن کاهش پیدا کند، سپس روغن را به ظرف یا مشک (در کرمانشاه به نام هیزه شناخته می‌شود) روغن حیوانی منتقل می‌کنند. در واقع در مناطق عشایری اعتقاد دارند که روغن حیوانی باید مدتی در این مشک بماند تا مزه واقعی و دلنشین خود را به دست آورد. برخی هم چوب معطری به نام چویر یا چویل را به روغن حیوانی اضافه می‌کنند تا خوشبو شود.  

در مورد انواع روغن حیوانی هم دو نوع وجود دارد. یک نوع گاوی و دیگری گوسفندی است. اما نمونه گاوی آن ارزان‌تر است.

اما چگونه باید این دو را از هم تشخیص دهیم. در واقع برای این کار راحت‌ترین راه تشخیص از طریق رنگ آن است. مثلا رنگ روغن حیوانی گاوی زرد پر رنگ است و در مواردی به رنگ خردلی نزدیک می‌شود. البته رنگ روغن حیوانی گوسفندی هم زرد است، اما به اندازه کم رنگ است که گاه به رنگ سفید رسد.

کره و روغن حیوانی چند؟

روغن حیوانی چند؟

روغن حیوانی قیمت ثابتی ندارد و هر یک از فروشندگان قیمت متفاوتی ارائه می‌کنند. با این حال فروشندگان شرکتی و آگهی دهندگان پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین برای هر کیلوگرم روغن حیوانی گاوی بین ۱۵۰ هزار تومانی تا ۳۰۰ هزار تومان طلب می‌کنند. اما قیمت منصفانه آن بین ۱۵۰ تا ۲۳۰ هزار تومان است.

در مورد روغن حیوانی گوسفندی قیمت‌ها بالاتر است. در این رابطه آگهی دهندگان بین ۲۵۰ تا ۵۸۰ هزار تومان طلب می‌کنند. اما چرا روغن حیوانی گوسفندی گران‌تر است؟

در این رابطه یک آگهی دهنده که ساکن شهرستان سنقر در استان کرمانشاه است، برای ۳ کیلوگرم روغن حیوانی گوسفندی قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده است که به عبارتی هر کیلوگرم ۵۰۰ هزار تومان برای مشتری آب می‌خورد.

واحد به ما می‌گوید میزان شیری که به صورت روزانه از گوسفند دوشیده می‌شود تا به ماست و در نهایت به دوغ تبدیل شود، قابل قیاس با گاو نیست. به همین نسبت هم میزان کره‌ای که از دوغ گوسفندی در روز به دست می‌آید بسیار کمتر است و جمع آوری یک کیلوگرم روغن حیوانی گوسفندی نیاز به زحمت و زمان بیشتری دارد. به همین دلیل قیمت آن نسبت به نمونه گاوی بیشتر است.

او سپس ادعا می‌کند که روغن حیوانی گوسفندی خوشمزه‌تر از نمونه گاوی آن است و شاید علت دیگر گران بودن اش هم همین باشد.

با این وجود برخی آگهی دهندگان نیز قیمت‌های عجیب و نامعقولی برای یک کیلوگرم روغن حیوانی گاوی اعلام می‌کنند که گاه به ۹۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. مثلا یک آگهی دهنده که ساکن سرپل ذهاب است برای یک کیلوگرم روغن حیوانی گاوی قیمت ۸۰۰ هزار تومان تعیین کرده است که تقریبا بیش از سه برابر قیمت واقعی آن است.

قیمت کره حیوانی چقدر است؟

آگهی دهندگان در کنار روغن، کره حیوانی نیز به فروش می‌رسانند. اما قیمت کره نیز به نوع گاوی و گوسفند آن بستگی دارد. با این وجود میزان آگهی کره گاوی بیشتر است و قیمت هر کیلوگرم آن به ۶۰ تا ۱۱۰ هزار تومان می‌رسد. در این میان برخی نیز برای هر کیلوگرم کره گاوی قیمت بیشتری طلب می‌کنند که گاه به ۲۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

فروشندگان می‌گویند که هر کیلوگرم کره حیوانی تقریبا حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم روغن حیوانی خالص می‌دهد. اما برخی ادعا می‌کنند که خروجی روغن بالاتر است و به ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم هم می‌رسد که به نظر می‌رسد از نظر محاسباتی اشتباه باشد.

در مورد کره گوسفندی نیز قیمت بالاتر است و به ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان در هر کیلوگرم می‌رسد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها