خانه » همه » سلامت » کرونا ویروس جدید چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

دانلود کتاب های امتحان شده

کرونا ویروس جدید چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

بهترین واکسن برای ویروس کرونا، آموزش مردم است

ویروس‌های کرونا گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را آلوده کنند و باعث بروز ناراحتی‌های تنفسی شوند؛ این ناراحتی‌ها ممکن است به اندازه سرماخوردگی خفیف یا به اندازه ذات الریه شدید باشند.


بهترین واکسن برای ویروس کرونا، آموزش مردم است

کرونا ویروس جدید چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس جدید کرونا که به آن بیماری کرونا 2019 یا (COVID-19) هم گفته می‌شود، برای اولین بار در شهر ووهان چین مورد شناسایی قرار گرفت. این ویروس از خانواده ویروس هایی همانند سارس و دیگر سرماخوردگی‌های معمولی است. نحوه انتقال این ویروس از طریق تماس مستقیم با قطرات تنفسی یک فرد ناقل بیماری و آلوده به ویروس (به وسیله عطسه و سرفه) و تماس داشتن با سطوح آلوده شده به این قطرات تنفسی آلوده است.

بر طبق یافته‌ها، ویروس کرونا می‌تواند ساعت‌ها بر روی سطوح آلوده زنده بماند و به دیگران منتقل شود، که با ضدعفونی و رعایت بهداشت فردی به صورت اصولی و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی، می توان از انتقال این ویروس جلوگیری نمود. (1)
 

علائم ابتلا به ویروس کرونا

در معمولی‌ترین حالت این ویروس موجب سرماخوردگی شده و در موارد حادتر، نوعی سندروم تنفسی شدید را بوجود می‌آورد. (2) نشانه‌های ابتلا به این بیماری، تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس بوده و در نوع حادتر مشکلات تنفسی و ریوی را ناشی می‌شود. در برخی شرایط مشخص، در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، می‌تواند کشنده باشد. (1)

بهترین واکسن برای ویروس کرونا، آموزش مردم است
 

علل و عوامل شیوع ویروس کرونا در چین و سایر کشورها

شیوع کرونا ویروس از روزهای ابتدایی ماه دسامبر 2019 در شهر ووهان چین گزارش شده است، که در ابتدا توسط یک چشم پزشک به نام لی ونلیانگ، هشدارهایی در ارتباط با شیوع این ویروس به دولت چین داده شد که با واکنش‌های نامناسبی از جانب دولت چین مواجه شد. سرانجام این پزشک بر اثر ابتلا به همین ویروس در تاریخ 6 فوریه درگذشت. (3)

کرونا ویروس‌ها در حقیقت خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که در گونه‌های مختلف حیوانات از جمله شتر، گاو، گربه و خفاش‌ها شایع است. شیوع یکی از انواع ویروس‌های کرونا به نام COVID19 در بین انسان‌ها، از حیوانات ناقل بیماری و استفاده از فرآورده‌های حیوانی آلوده به ویروس در چین آغاز شد.

اولین موارد ابتلا به این ویروس ارتباط نزدیکی به یک بازار بزرگ غذاهای دریایی و حیوانات زنده در چین داشت، که نشان دهنده انتقال ویروس از حیوان به انسان است. پس از آن تعداد فزاینده‌ای از مبتلایان که در معرض حیوانات آلوده قرار نگرفته بودند،  نشان دهنده انتقال ویروس از انسان به انسان بودند. (4)

این بیماری تازه منتشر شده با نام رسمی کووید-19 یا کرونا ویروس، در چندین کشور دیگر از جمله تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا، آمریکا، ایتالیا و به تازگی در ایران هم مشاهده شده است. بر اساس تحقیقات و مشاهدات، این ویروس می‌تواند قبل از بروز نشانه‌های بیماری، از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

به دلیل طولانی بودن دوران عفونت ناشی از این بیماری، تعداد بیشماری می‌توانند در معرض این ویروس و خطرات ناشی از آن قرار بگیرند. (5)
 

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

برای جلوگیری نمودن از خطر ابتلا به ویروس کرونا بهتر است موارد احتیاطی را برای خود و خانواده خود به خوبی رعایت کنید:

1.شستشوی مداوم دست‌ها به صورت استاندارد و اصولی با آب و صابون بعد از تماس با اشیای مختلف

2.نمودن دست‌ها با ژل ضدعفونی الکل دار به خصوص برای افرادی که در بیرون از منزل فعالیت و با اشیای مختلفی سرو کار دارند.

3.هنگام عطسه یا سرفه دستمال کاغذی و یا آرنج خم شده را جلوی دهان خود بگیرید و پس از آن، دستمال را در سطل زباله بیندازید.

4.رعایت فاصله یک و نیم متری با کسانی که علائم سرماخوردگی دارند و جلوگیری از تماس نزدیک با کسانی که این علائم را بروز می دهند.

5.عدم تماس با حیوانات اهلی و وحشی

6.مراجعه به دکتر یا بیمارستان در صورتی‌که تب شدید، سرفه و علائم تنفسی حاد دارید.

7.استفاده از ماسک در محیط‌های خارج از منزل، محل کار و محیط‌های عمومی، به خصوص برای افرادی که علائم سرماخوردگی داشته باشند.

8.استفاده از دستکش در محیط‌های خارج از منزل برای جلوگیری از تماس پوست دست با سطوح آلوده

9.پخت کامل فراورده‌های گوشتی و تخم مرغ و عدم استفاده از غذاهای آماده شده در بیرون از منزل

بهترین واکسن برای ویروس کرونا، آموزش مردم است
 

آگاه نمودن مردم در مقابل کرونا ویروس

مهمترین روش مقابله،  آگاهی رسانی و اطلاع رسانی به افراد در ارتباط با راه‌های انتقال ویروس کرونا و روش‌های جلوگیری از ابتلا، ارائه آموزش همگانی و جامع در رابطه با مباحث علائم و نشانه ها، راه‌های انتقال ویروس، روش‌های پیشگیری، روش‌های صحیح استفاده از ماسک، روش‌های شستشوی دست‌ها و کلیه نکات مرتبط با اطلاعات بهداشتی و دانستی‌های ضروری کرونا ویروس است. (6)

از آنجا که اطلاعات کافی در ارتباط با این بیماری پیش از این موجود نبوده و به تازگی در بین انسان‌ها شیوع پیدا کرده است، واکسنی برای آن وجود ندارد و دارویی نیز برای مقابله با آن ساخته نشده است. بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن در ابتدا، بالا بردن معلومات مردم در جهت رعایت بهداشت فردی به صورت اصولی و در قدم بعدی، تشخیص زود هنگام و درمان بیمار با ارائه خدمات پزشکی است.

از طرفی ایجاد محدودیت‌های مربوط به تجمعات مردمی به هر شکل و عدم حضور در محیط‌های عمومی و پر رفت و آمد، به جز در موارد اضطراری، بسیار مهم است. (5) در واقع می‌توان راهکارهای اختصاصی در خصوص آگاهی رسانی را به صورت زیر دسته بندی و ارائه نمود:

1.افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی از طریق رسانه‌ها، مراکز بهداشتی و افراد آگاه و مطمئن در خصوص راه‌های انتقال و انتشار بیماری، روش‌های پیشگیری و کنترل بیماری

2.مراقبت بیماری و شناسایی و گزارش به موقع موارد بیماری

3.مهار و محدود سازی مراودات مردمی و حضور در مجامع عمومی، تعطیلی مراکز آموزشی، به تعویق انداختن مراسمات غیر ضروری و گردهمایی ها (7)

بهترین واکسن برای ویروس کرونا، آموزش مردم است
 

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا ویروس هستند؟

با توجه به در دسترس نبودن داروی مناسب برای مهار کرونا ویروس، تنها راه کنترل بیماری، سیستم ایمنی بدن فرد بیمار است. در صورتی‌که سیستم ایمنی قوی داشته باشید، درصد نگرانی در صورت ابتلا کمتر خواهد بود. اما این امر منافاتی با رعایت بهداشت فردی و نکات خودمراقبتی ندارد.

از آنجا که میزان تاثیر کرونا ویروس در گروه‌های سنی مختلف، متفاوت بوده و افرادی که به دلایل مختلف سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، مقاومت بدنی کمتری هم خواهد داشت، به همین دلیل افرادی که بیماری‌های خودایمنی دارند و یا به طور کلی یکی از شرایط زیر را دارا باشند، لازم است که بیشتر از دیگران از ابتلا به بیماری پیشگیری کنند:

افراد سالمند

افراد دارای بیماری‌های خودایمنی همانند MS

افراد دارای بیماری‌های تنفسی و ریوی و آسم

افراد مبتلا به سرطان که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند

افراد دارای مشکلات ریوی و قلبی

مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا

زنان باردار

در صورتیکه هیچ کدام از موارد بالا را ندارید، بهتر است به سیستم ایمنی بدن خود اعتماد نموده و با رعایت موارد بهداشتی لازم، از ابتلا به این بیماری جلوگیری نمایید. با این وجود در صورت ابتلا به ویروس کرونا، کلیه نکات بهداشتی را برای جلوگیری از سرایت به دیگران رعایت نمایید، تا پس از طی دوره بیماری و همچنین با کمک مراقبت‌های پزشکی و سیستم ایمنی بدن،  بهبودی ایجاد شود. (8)

پی نوشتها

  1. www.unicef.org
  2. www.asriran.com
  3. www.who.int
  4. www.cdc.gov
  5. www.bbc.com
  6. www.vsca.tums.ac.ir
  7. www.birjand.ac.ir
  8. www.eghamat24.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها