کنترل نگاه-کنترل چشم- درمان چشم چرانی
۱۳۹۶/۰۸/۰۳
–
۵۷۵ بازدید
چطور می توانم در دانشگاه نگاه خود را از نامحرم حفظ کنم گاهی اوقات برایم تبدیل به وسواس می شود ؟
باسلام واحترام حضورپرسشگرگرامی؛دوست محترم! اگر نگاه شما به صورت خیره و عمدی نیست و در اثر برخوردهای طبیعی اجتماعی ایجاد می شود به آن حساس نباشید، مهم آن است که بتوانید نگاه عمدی و اختیاری خود را کنترل نمایید. در مورد یکی از اساتید اخلاق نقل شده است که خواهر خانم ایشان هم در منزل، با آنها زندگی میکردند. روزی مادر ایشان میگوید که خواهر خانمتان از همسر شما زیباتر است و ایشان پاسخ میدهند که تابحال خواهر زنم را ندیدهام! با آنکه خانهی آنها بسیار کوچک بوده و حتی در یک اتاق غذا میخوردند.
این را برای این گفتم که بدانیم اگر انسان مراقب خود باشد، به جایی میرسد که رعایت تقوا برایش عادی و بدون زحمت میشود.
*براى کنترل نگاه و درمان آن باید مراحلى را طى کرد:
– هر روز صبح بعد از نماز با خداى خود شرط کنید که هرگز نگاه عمدى به نامحرم نمی کنم و از او در این مسیر استعانت می جویم.
– در طول روز کاملًا مراقب خود باشد و هرگاه نفس شما را وسوسه کرد بلافاصله با آن برخورد نموده و جلوى تخلفش را بگیرید.
– شب بعد از نماز چند دقیقه کنش هاى روزانه خود را محاسبه کند و در جدولى موارد تخلف یا اطاعت خود را یادداشت نماید. نسبت به موارد عدم تخلف خداى را سپاس گزارد و در موارد تخلف استغفار و خود را سرزنش کند و تصمیم جدى ترى براى مجاهده با نفس در روز بعد بگیرد.
– نمازهاى خود را کاملًا با توجه و حضور قلب و دقت کامل بخواند. زیرا نماز بزرگ ترین عامل بازدارنده از کژى هاست و میزان قبولى نماز هر کس متناسب با قوت بازدارندگى آن از فحشاست. بنابراین هر قدر نماز بهتر باشد دیگر اعمال نیز بهتر خواهند بود و هر اندازه نماز از حقیقت اصلى اش دور گردد دیگر کنش ها نیز به ناهنجارى خواهند گرایید.
– هیچ گاه هیچ گناهى را کوچک نشمرد؛ چه بسا همان یک گناه زمینه انحرافات بیشتر و گناهان دیگری را فراهم می کند که دیگر بازگشت و نجات دشوار و یا ناممکن می شود؛ خصوصا گناهی مثل نگاه گناه آلود که باعث فساد اخلاقی و ورود به ناهنجاری های جنسی و نابود کننده می شود. به همین علت در روایات آمده است: «النظر سهم من سهام ابلیس مسموم و کم من نظرة اورثت حسرة طویلة؛ نظر دوختن تیرى مسموم از تیرهاى ابلیس است و چه بسا نگاهى که حسرت درازمدتى را (در دل) به ارث بگذارد. » (سفینة البحار، شیخ عباس قمی، ماده نظر) لذا دقیقا باید مواظب چشم خود بود که مبادا به نامحرم و کلًا هر آنچه که شهوت انگیز است، نگاه شود.
– هر گاه فکر گناه و وسوسه نگاه کردن به نامحرم به ذهن آمد بلافاصله آن را از لوح ذهن خارج کند و توجه خود را به خدا و امور شریفه مشغول دارد. قرآن مجید در وصف پارسایان مى فرماید: « إنَّ الَّذین اتَّقوا إذا مسَّهم طائفٌ من الشَّیطان تذکَّروا فإذا هم مبصرون؛ پرهیزگاران چون گرفتار وسوسه شیطان شوند هماندم متذکر (یاد خدا) شده وبصیرت یابند».( اعراف/201)
– پرهیز از فکر و ترسیم صحنه های محرک در ذهن و خیال.
– گوش ندادن به آوازها و موسیقی های تحریک کننده و مبتذل.
– روزه گرفتن و اعتدال در خوردن: بی تردید پرخورى و و خوردن برخی غذاها ، شهوت آدمی را تحریک می کند. در حدیثى پیامبر گرامى(صلی الله علیه و آله و سلم) پس از آن که جوانان را به ازدواج ترغیب مى کنند، مى فرمایند: «هر کس قدرت بر ازدواج ندارد، روزه بگیرد زیرا روزه نیروى غریزه او را تضعیف مى کند»(مستدرک الوسائل، ج 2، ص 531) اگر می توانید هفته ای یک یا دو روز روزه بگیرید( البته به شرطی که برایتان ضرر نداشته باشد) و اگر نمی توانید میزان غذایتان را کمتر وفاصله بین وعده های غذایی تان را بیشتر نمایید.
– در سخن گفتن با نامحرم باید عفت را حفظ کرد و آزادانه سخن نگفت. حتما از شوخی با نامحرم اجتناب کنید.
– بدانیم کسی که برای رضای خدا به نامحرم نگاه نمیکند لذت گفتگو با خدا را خواهد چشید. و چه چیزی میتواند بالاتر از لذتهای معنوی باشد؟!
– تلاوت قرآن. بی شک انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفکر در مضامین آن، خود شفای هر دردی است. امیرمؤمنان(علیه السلام) میفرمایند: « و تعلّموا القرآن فانه ربیع القلوب واستشفوا بنوره فانه شفاء الصدور و احسنوا تلاوته فانه انفع القصص؛ قرآن را فرا گیرید زیرا قرآن بهار دلهاست و از نور آن بر مرضها و دردهای خود مرهم بگذارید زیرا آن داروی شفابخش سینه هاست و آن را نیکو تلاوت کنید که به یقین سودمندترین قصههاست» (وسائل الشیعه، ج 4، ص 825، ابواب قرائة القرآن، باب 1، ح 7)
– تلقین؛ به خود تلقین کنید که من مى توانم خود را از این افکار رها کنم و به اصول فکرى خود کاملاً باور و ایمان دارم.
– به شدت از عوامل تحریکزا مانند تصاویر نامناسب اینترنتی، ماهواره و فیلمهای مستهجن پرهیز نمایید.
– یکى از راه هاى مؤثر در کنترل نگاه و بدنبال آن کنترل شهوت و افکار جنسی، ارضاى صحیح غریزه جنسى از طریق ازدواج است، بنا براین با فراهم بودن شرایط هر چه سریعتر موردی شایسته را انتخاب نمایید و ازدواج کنید.
– نشست و برخاست با انسان هاى مؤمن و خداترس واقعى. آلودگی و انحراف، به سرعت از طریق دوستان نا اهل به افراد پاک و سالم سرایت می کند و چشم چرانی از این قاعده مستثنا نیست. امام علی(علیه السلام) می فرماید: «از معاشرت با مردم فاسد بپرهیز که طبیعت تو، ناخودآگاه ناپاکی را از طبع آن ها سرقت می کند».( ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج ۲۰، ص ۲۷۲)
– دوری نمودن از برخی مکانها و شرایطی که آدمی را به «نگاه به نامحرم» راغب میسازد. در این زمینه میتوانید از تجربیات سابق خود بهره گیرید، به عنوان مثال اگر فروشنده محلّتان خانمی است که احساس خوشی از مراجعه به مغازه وی ندارید، بسیار ارزشمند است که از مغازه دیگری خرید نمایید.
– عزم جدی و مراقبت دائمی نسبت به ترک آن.
– خود را همواره در محضر حق تعالی دانستن و او را به یقین در همه حال مراقب و بینای به افعال خود دانستن.
– در برخورد با نامحرم سعی کنید به حداقل ارتباط اکتفا کنید. سخن کوتاه بگویید و از اطاله کلام با آنها خودداری کنید.
– از قرار گرفتن با نامحرم در یک محیط خلوت که فردثالثی نیست خودداری کنید.
-تقویت اراده: چشم چرانی اگر به صورت عادت در آمده باشد، همچون خصایص طبیعی و ذاتی، دامنه دار و پر نفوذ می گردد و به منزله طبیعت دوم در می آید. در این حال رهایی از این عادت ناپسند، نیاز به تصمیم و عزمی راسخ دارد. آن چه در شروع کار مهمّ است، خواستن و انگیزه داشتن است.
– در هنگام تحریک جنسی وضو و غسل کنید خصوصا با آب سرد که باعث کاهش میل جنسی می شود.
– یاد کردن ثواب های دنیوی و اخروی که خداوند متعال برای تحمل سختی ها و پاکدامنی ذکر شده است و عذاب هایی که برای بی عفتی و انحراف از مسیر حق از ائمه معصوم به مارسیده است می تواند در این مسیر به ما کمک کند.
– سرگرم بودن و عدم بیکاری زمینه را برای سلامت اخلاقی و توجه کمتر به این غریزه ایجاد می کند.
– ورزش را جزء برنامه روزانه خود قرار دهید، خصوصا ورزش سنگین تا انرژی بدنتان تخلیه شود.
– از ذکرهای آرامش استفاده کنید. و با یاد خدا خود را آرام کنید. مثل ذکر لا اله الا الله و ذکر لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.
– جملات مربوط به گناه و پیامدهای گناه را جلوی خود نصب کنید و هر از چند گاهی آن جملات را تغییر دهید و جملات جدیدتر با الفاظ دیگری را جایگزین کنید و سعی کنید این جملات را هر روز چند بار بخوانید. حضرت على(علیه السلام) فرمود: «کسى که چشم خود را پایین اندازد، دلش آسوده گردد، تأسف کمتر خورد و از نابودى در امان ماند»، (غرر الحکم، ص 9122 – 9125). هم چنین مى فرماید: «هر که نگاه هایش پاک باشد، اوصافش نیکو شود»؛ «کسى که عنان چشم خود را رها کند، زندگى اش را به زحمت مى اندازد»؛ «کسى که نگاه هایش پیاپى باشد، حسرت هایش دائمى و پیاپى خواهد بود»، (تحف العقول، ص 97)
– استفاده از یک برنامه اخلاقی محاسبه نفس (تشویق و تنبیه) خواهد توانست به تدریج به کنترل دقیق و کامل چشم بیانجامد بنابراین توصیه می شود هر روز صبح با خود عهد کنید امروز به نامحرم نگاه نمی کنم ولی اگر نگاه شهوت آلود کردم خود را جریمه خواهم کرد. در طی روز نیز مراقب همین عهد خود با خود باشید. در پایان روز نیز به محاسبه رفتار و نگاه های خود بپردازید، اگر موفق بودید خود را تشویق کنید و شکر خدا کنید و اگر در مواردی مرتکب خلاف شدید از خداوند عذرخواهی کنید و برنامه تنبیهی تان را به اجرا گذارید. این برنامه عملی را هر روز پیاده کنید و پیگیری کنید. مطمئن باشید به تدریج خواهید توانست چشم تان را کنترل کرده و موارد خطا را کاهش دهید
– مطالعه و تفکر پیرامون عواقب سوء نگاه به نامحرم؛ حضرت علی ( علیه السلام) درباره مواظبت و حفاظت از چشمها فرمود: «چیزی در بدن کم سپاستر از چشم نیست، خواسته اش را ندهید که شما را از یاد خدا باز می دارد. لَیْسَ فِی الْبَدَنِ شَیءٌ اَقَلَّ شٌکراً مِنَ الْعَیْنِ فَلا تُعطوها سٌؤلَها فَتَشْغَلکُم عَنْ ذِکْرِ اللهِ عَزَّ وَجَل»
– توجه به آثار وپیامدهای نگاه های آلوده:
* اولین گام انحراف عملی: نگاه به نامحرم, گذرگاه ورود به منجلاب انحرافات و فساد جنسی است. نگاه های آلوده، تخم شهوت را در دل بارور ساخته، صاحبش را به فتنه, انحراف و گناه مبتلا می کند. امام صادق (علیه السلام) فرمود: چشم چرانی، تخم شهوت را در دل می کارد و چنین کاری برای نگاه کننده کافی است که منشأ فتنه گردد.
پس باید مراقب چشمان خویش باشیم، تا شیطان از آن برای تخریب ایمان ما و ناموس مردم استفاده نکند.
* حسرت و اندوه طولانی: امام صادق (علیه السلام) می فرماید: چه بسا نگاه هایی که غصه های طولانی را در پی دارد. به این معنی که چشم قوی ترین ابزار حسی است. یعنی میدان آستانه تحریک چشم از بقیه حواس بیشتر است و بیشترین تحریکات حسی را دریافت می کند و این دل است که بعد از نگاه به کار می افتد یعنی آنچه را دیده، می بیند، دل طلب می کند و چون امکان رسیدن به آنچه دیده شده فراهم نمی شود ؛ افسردگی و رنجوری عاید انسان می شود .
از فحوای حدیث رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که فرمود: «همه چشمها روز قیامت گریانند جز سه چشم: چشمی که از ترس خدا بگرید، چشمی که از نامحرم فرونهاده شود، چشمی که در راه خدا (و پاسداری از کیان اسلام) شب زنده دار باشد, فهمیده می شود که علاوه بر حسرت دنیوی, فرد چشم چران در آخرت از فرط حسرت و پشیمانی چشمانی گریان خواهد داشت. کُلُّ عَیْنٍ باکِیَةٌ یَومَ القِیامَةِ اِلّا ثَلاًًثَةُ اَعیُنٍ: عَیْنٌ بَکَتْ مِنْ خَشیَةِ اللهِ وَ عَیْنٌ غَضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللهِ وَ عَیْنٌ باتَت ساهِرَة فی سبیلِ الله»
* به خطر افتادن امنیت و سلامت جامعه: در واقع، نگاه های آلوده ، آتش درون را شعله ور می سازد که فرایندی جز فحشا، مشکلات و نارسایی هایی اجتماعی، نخواهد داشت.جوان و نوجوانی که به کوچه و خیابان راه می افتد اگر دستور اسلام را رعایت نکرده و نگاهش را کوتاه نکند و از طرف دیگر، کسانی که باید حجاب و پوشش اسلامی را رعایت کنند، رعایت نکنند، چشم جوان به صحنه های شهوت انگیز خواهد افتاد، و نیروی قدرتمند شهوت به جوشش و غلیان آمده و تحریک خواهد شد، درچنین شرایط حساس و خطرناکی، این جوان، یا باید به عیاشی، فساد و تجاوزگری روی آورد و به خواسته های قوه شهوانی جواب مثبت دهد، امنیت خود و دیگران را به خطر اندازد، و یا با تخیل و تصور، با حالت افسرده و پریشان، زندگی بیمار گونه خود را ادامه داده آسایش و آرامش خانواده را برهم زند.
* ایجاد نگرانی و اضطراب : امام علی(علیه السلام) می فرماید: «کسی که نگاهش را کاهش دهد، قلبش آرام می گیرد.» و نعمتی بالاتر از آرامش قلب، وجود ندارد.
علاوه بر ابتلا به عواقب دنیوی، «چشم ناپاک» از عذاب و شکنجه الهی نیز بی نصیب نمی ماند. رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) فرمود :« آن که چشمانش را از نگاه به زن نامحرم پر کند، روز قیامت، خداوند چشمانش را با میخ های آتشین و از آتش پر کند، تا وقتی که به حساب مردم رسیدگی کند، سپس امر می شود که او را به جهنم ببرند. مَنْ مَلَاَ عَیْنَیْهِ مِنِ امْرَأَةٍ حَراماً حَشاهُما اللهُ عَزَّ وَجَلَّ یَوْمَ القِیامَةِ بِمَسامیرَ مِنْ نارٍ وَحَشاهُما ناراً حَتّی یَقْضِیَ بَیْنَ النّاسِ ثُمَّ یُؤمَرُ بِه اِلَی النّارِِِ»
نکته ظریف دیگری که در مسأله ناموس نهفته است و روایات نیز آن را تأیید کرده اند این است که به هر دستی بدهی به همان دست پس می گیری، چنان که فرموده اند : آن طور که جزا دهی جزا بینی. «کَما تُدینُ تُدانُ» امام صادق (علیه السلام) فرمود: «در زمان حضرت موسی (علیه السلام) مردی با زنی زنا کرد وقتی به خانه خویش آمد، مردی را با زن خود دید، آن مرد را نزد حضرت موسی آورد و از او شکایت کرد. در آن لحظه جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و گفت: هر کس به ناموس دیگران تجاوز کند به ناموس اش تجاوز کنند. حضرت موسی به آن دو فرمود: با عفت باشید تا ناموستان محفوظ بماند»
بنابراین، مؤمن با غیرت هرگز به ناموس دیگران نگاه حرام نمی کند، چرا که نمی خواهد کسی به ناموسش نظر بد داشته باشد.
– توجه به آثار فروبستن چشم: اگر انسان بداند کنترل نگاه چه آثار و برکاتی دارد، قطعاً بر ادامه آن تشویق خواهد شد. آثار و فوائدی که بر چشم پوشی مترتب است، عبارتند از:
* راحتی قلب: امام علی (علیه السلام) فرمود: «آنکه از نامحرم چشم خود را فرو نهاد، قلبش را راحت کرده است. مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ»
* نیک خویی: همچنین آن حضرت فرمود: «کسی که نگهاه هایش کنترل شود، صفاتش نیکو گردد. مَن غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ»
* پاداش الهی: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر کسی زنی را ببیند و بلافاصله دیده اش را به آسمان بدوزد یا چشم فرو بندد، چشم باز نگرداند مگر اینکه خداوند حوریان بهشتی را به عقد او در آورد. مَنْ نَظَرَ اِلی امْرأَةٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ اِلیَ السَّماءِ اَوْ غَمَضَ بَصَرَهُ لَمْ یَرْتَدَّ اِلَیْهِ بَصَرُهُ حَتّی یُزَوَّجَهُ اللهُ مِنَ الْحُورِ العینِِ»
* چشیدن شیرینی ایمان: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود: «نگاه (به نامحرم) تیر زهرآلودی از تیرهای شیطان است و هر کس آن را از ترس خدا ترک کند، خداوند چنان ایمانی به او عطا کند که شیرینی اش را در دل خویش احساس کند. اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبْلیسَ فَمَنْ تَرَکَها خَوْفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ایماناً یَجِد حَلاوَتَهُ فی قَلْبِهِِ.»
خلاصه کلام اینکه:
پرسشگر عزیز؛ برای کنترل چشم بایستی1. به ضررهای چشم چرانی توجه جدی داشت و آنرا در ذهن درونی نمود 2. به فواید کنترل نگاه توجه داشت 3. باید در مکانهایی که زنان بد حجاب وجود دارند حاضر نشد مگر برای ضرورت 4. نباید با آنان همکلام شد 5. خداوند را در همه حال شاهد و ناظر دانست. 6.آتش و عذاب الهی را به خاطر داشت 7. ازدواج نمود تا نیازهای جنسی برطرف شود 8. باید رابطه خود را با معنویت بیشتر کرد 9. عزت نفس و ارزش خود را بالاتر تصور کرد10. برخداوند توکل نمود و خود را هر روز با جمله «افوض امری الی الله » به او واگذار کرد.
دوست خوبم؛ اگر مدتی با دقت از نگاه خود مراقبت کنید، مطمئن باشید دیگر کنترل نگاه برایتان سخت نخواهد بود. از توسل به ذوات پاک ائمه هدی علیهم السلام غافل نباشید ، که بدون دستگیری آنها نمیتوان از بدیها در امان ماند.
موفق ومؤید باشید.
این را برای این گفتم که بدانیم اگر انسان مراقب خود باشد، به جایی میرسد که رعایت تقوا برایش عادی و بدون زحمت میشود.
*براى کنترل نگاه و درمان آن باید مراحلى را طى کرد:
– هر روز صبح بعد از نماز با خداى خود شرط کنید که هرگز نگاه عمدى به نامحرم نمی کنم و از او در این مسیر استعانت می جویم.
– در طول روز کاملًا مراقب خود باشد و هرگاه نفس شما را وسوسه کرد بلافاصله با آن برخورد نموده و جلوى تخلفش را بگیرید.
– شب بعد از نماز چند دقیقه کنش هاى روزانه خود را محاسبه کند و در جدولى موارد تخلف یا اطاعت خود را یادداشت نماید. نسبت به موارد عدم تخلف خداى را سپاس گزارد و در موارد تخلف استغفار و خود را سرزنش کند و تصمیم جدى ترى براى مجاهده با نفس در روز بعد بگیرد.
– نمازهاى خود را کاملًا با توجه و حضور قلب و دقت کامل بخواند. زیرا نماز بزرگ ترین عامل بازدارنده از کژى هاست و میزان قبولى نماز هر کس متناسب با قوت بازدارندگى آن از فحشاست. بنابراین هر قدر نماز بهتر باشد دیگر اعمال نیز بهتر خواهند بود و هر اندازه نماز از حقیقت اصلى اش دور گردد دیگر کنش ها نیز به ناهنجارى خواهند گرایید.
– هیچ گاه هیچ گناهى را کوچک نشمرد؛ چه بسا همان یک گناه زمینه انحرافات بیشتر و گناهان دیگری را فراهم می کند که دیگر بازگشت و نجات دشوار و یا ناممکن می شود؛ خصوصا گناهی مثل نگاه گناه آلود که باعث فساد اخلاقی و ورود به ناهنجاری های جنسی و نابود کننده می شود. به همین علت در روایات آمده است: «النظر سهم من سهام ابلیس مسموم و کم من نظرة اورثت حسرة طویلة؛ نظر دوختن تیرى مسموم از تیرهاى ابلیس است و چه بسا نگاهى که حسرت درازمدتى را (در دل) به ارث بگذارد. » (سفینة البحار، شیخ عباس قمی، ماده نظر) لذا دقیقا باید مواظب چشم خود بود که مبادا به نامحرم و کلًا هر آنچه که شهوت انگیز است، نگاه شود.
– هر گاه فکر گناه و وسوسه نگاه کردن به نامحرم به ذهن آمد بلافاصله آن را از لوح ذهن خارج کند و توجه خود را به خدا و امور شریفه مشغول دارد. قرآن مجید در وصف پارسایان مى فرماید: « إنَّ الَّذین اتَّقوا إذا مسَّهم طائفٌ من الشَّیطان تذکَّروا فإذا هم مبصرون؛ پرهیزگاران چون گرفتار وسوسه شیطان شوند هماندم متذکر (یاد خدا) شده وبصیرت یابند».( اعراف/201)
– پرهیز از فکر و ترسیم صحنه های محرک در ذهن و خیال.
– گوش ندادن به آوازها و موسیقی های تحریک کننده و مبتذل.
– روزه گرفتن و اعتدال در خوردن: بی تردید پرخورى و و خوردن برخی غذاها ، شهوت آدمی را تحریک می کند. در حدیثى پیامبر گرامى(صلی الله علیه و آله و سلم) پس از آن که جوانان را به ازدواج ترغیب مى کنند، مى فرمایند: «هر کس قدرت بر ازدواج ندارد، روزه بگیرد زیرا روزه نیروى غریزه او را تضعیف مى کند»(مستدرک الوسائل، ج 2، ص 531) اگر می توانید هفته ای یک یا دو روز روزه بگیرید( البته به شرطی که برایتان ضرر نداشته باشد) و اگر نمی توانید میزان غذایتان را کمتر وفاصله بین وعده های غذایی تان را بیشتر نمایید.
– در سخن گفتن با نامحرم باید عفت را حفظ کرد و آزادانه سخن نگفت. حتما از شوخی با نامحرم اجتناب کنید.
– بدانیم کسی که برای رضای خدا به نامحرم نگاه نمیکند لذت گفتگو با خدا را خواهد چشید. و چه چیزی میتواند بالاتر از لذتهای معنوی باشد؟!
– تلاوت قرآن. بی شک انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفکر در مضامین آن، خود شفای هر دردی است. امیرمؤمنان(علیه السلام) میفرمایند: « و تعلّموا القرآن فانه ربیع القلوب واستشفوا بنوره فانه شفاء الصدور و احسنوا تلاوته فانه انفع القصص؛ قرآن را فرا گیرید زیرا قرآن بهار دلهاست و از نور آن بر مرضها و دردهای خود مرهم بگذارید زیرا آن داروی شفابخش سینه هاست و آن را نیکو تلاوت کنید که به یقین سودمندترین قصههاست» (وسائل الشیعه، ج 4، ص 825، ابواب قرائة القرآن، باب 1، ح 7)
– تلقین؛ به خود تلقین کنید که من مى توانم خود را از این افکار رها کنم و به اصول فکرى خود کاملاً باور و ایمان دارم.
– به شدت از عوامل تحریکزا مانند تصاویر نامناسب اینترنتی، ماهواره و فیلمهای مستهجن پرهیز نمایید.
– یکى از راه هاى مؤثر در کنترل نگاه و بدنبال آن کنترل شهوت و افکار جنسی، ارضاى صحیح غریزه جنسى از طریق ازدواج است، بنا براین با فراهم بودن شرایط هر چه سریعتر موردی شایسته را انتخاب نمایید و ازدواج کنید.
– نشست و برخاست با انسان هاى مؤمن و خداترس واقعى. آلودگی و انحراف، به سرعت از طریق دوستان نا اهل به افراد پاک و سالم سرایت می کند و چشم چرانی از این قاعده مستثنا نیست. امام علی(علیه السلام) می فرماید: «از معاشرت با مردم فاسد بپرهیز که طبیعت تو، ناخودآگاه ناپاکی را از طبع آن ها سرقت می کند».( ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج ۲۰، ص ۲۷۲)
– دوری نمودن از برخی مکانها و شرایطی که آدمی را به «نگاه به نامحرم» راغب میسازد. در این زمینه میتوانید از تجربیات سابق خود بهره گیرید، به عنوان مثال اگر فروشنده محلّتان خانمی است که احساس خوشی از مراجعه به مغازه وی ندارید، بسیار ارزشمند است که از مغازه دیگری خرید نمایید.
– عزم جدی و مراقبت دائمی نسبت به ترک آن.
– خود را همواره در محضر حق تعالی دانستن و او را به یقین در همه حال مراقب و بینای به افعال خود دانستن.
– در برخورد با نامحرم سعی کنید به حداقل ارتباط اکتفا کنید. سخن کوتاه بگویید و از اطاله کلام با آنها خودداری کنید.
– از قرار گرفتن با نامحرم در یک محیط خلوت که فردثالثی نیست خودداری کنید.
-تقویت اراده: چشم چرانی اگر به صورت عادت در آمده باشد، همچون خصایص طبیعی و ذاتی، دامنه دار و پر نفوذ می گردد و به منزله طبیعت دوم در می آید. در این حال رهایی از این عادت ناپسند، نیاز به تصمیم و عزمی راسخ دارد. آن چه در شروع کار مهمّ است، خواستن و انگیزه داشتن است.
– در هنگام تحریک جنسی وضو و غسل کنید خصوصا با آب سرد که باعث کاهش میل جنسی می شود.
– یاد کردن ثواب های دنیوی و اخروی که خداوند متعال برای تحمل سختی ها و پاکدامنی ذکر شده است و عذاب هایی که برای بی عفتی و انحراف از مسیر حق از ائمه معصوم به مارسیده است می تواند در این مسیر به ما کمک کند.
– سرگرم بودن و عدم بیکاری زمینه را برای سلامت اخلاقی و توجه کمتر به این غریزه ایجاد می کند.
– ورزش را جزء برنامه روزانه خود قرار دهید، خصوصا ورزش سنگین تا انرژی بدنتان تخلیه شود.
– از ذکرهای آرامش استفاده کنید. و با یاد خدا خود را آرام کنید. مثل ذکر لا اله الا الله و ذکر لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.
– جملات مربوط به گناه و پیامدهای گناه را جلوی خود نصب کنید و هر از چند گاهی آن جملات را تغییر دهید و جملات جدیدتر با الفاظ دیگری را جایگزین کنید و سعی کنید این جملات را هر روز چند بار بخوانید. حضرت على(علیه السلام) فرمود: «کسى که چشم خود را پایین اندازد، دلش آسوده گردد، تأسف کمتر خورد و از نابودى در امان ماند»، (غرر الحکم، ص 9122 – 9125). هم چنین مى فرماید: «هر که نگاه هایش پاک باشد، اوصافش نیکو شود»؛ «کسى که عنان چشم خود را رها کند، زندگى اش را به زحمت مى اندازد»؛ «کسى که نگاه هایش پیاپى باشد، حسرت هایش دائمى و پیاپى خواهد بود»، (تحف العقول، ص 97)
– استفاده از یک برنامه اخلاقی محاسبه نفس (تشویق و تنبیه) خواهد توانست به تدریج به کنترل دقیق و کامل چشم بیانجامد بنابراین توصیه می شود هر روز صبح با خود عهد کنید امروز به نامحرم نگاه نمی کنم ولی اگر نگاه شهوت آلود کردم خود را جریمه خواهم کرد. در طی روز نیز مراقب همین عهد خود با خود باشید. در پایان روز نیز به محاسبه رفتار و نگاه های خود بپردازید، اگر موفق بودید خود را تشویق کنید و شکر خدا کنید و اگر در مواردی مرتکب خلاف شدید از خداوند عذرخواهی کنید و برنامه تنبیهی تان را به اجرا گذارید. این برنامه عملی را هر روز پیاده کنید و پیگیری کنید. مطمئن باشید به تدریج خواهید توانست چشم تان را کنترل کرده و موارد خطا را کاهش دهید
– مطالعه و تفکر پیرامون عواقب سوء نگاه به نامحرم؛ حضرت علی ( علیه السلام) درباره مواظبت و حفاظت از چشمها فرمود: «چیزی در بدن کم سپاستر از چشم نیست، خواسته اش را ندهید که شما را از یاد خدا باز می دارد. لَیْسَ فِی الْبَدَنِ شَیءٌ اَقَلَّ شٌکراً مِنَ الْعَیْنِ فَلا تُعطوها سٌؤلَها فَتَشْغَلکُم عَنْ ذِکْرِ اللهِ عَزَّ وَجَل»
– توجه به آثار وپیامدهای نگاه های آلوده:
* اولین گام انحراف عملی: نگاه به نامحرم, گذرگاه ورود به منجلاب انحرافات و فساد جنسی است. نگاه های آلوده، تخم شهوت را در دل بارور ساخته، صاحبش را به فتنه, انحراف و گناه مبتلا می کند. امام صادق (علیه السلام) فرمود: چشم چرانی، تخم شهوت را در دل می کارد و چنین کاری برای نگاه کننده کافی است که منشأ فتنه گردد.
پس باید مراقب چشمان خویش باشیم، تا شیطان از آن برای تخریب ایمان ما و ناموس مردم استفاده نکند.
* حسرت و اندوه طولانی: امام صادق (علیه السلام) می فرماید: چه بسا نگاه هایی که غصه های طولانی را در پی دارد. به این معنی که چشم قوی ترین ابزار حسی است. یعنی میدان آستانه تحریک چشم از بقیه حواس بیشتر است و بیشترین تحریکات حسی را دریافت می کند و این دل است که بعد از نگاه به کار می افتد یعنی آنچه را دیده، می بیند، دل طلب می کند و چون امکان رسیدن به آنچه دیده شده فراهم نمی شود ؛ افسردگی و رنجوری عاید انسان می شود .
از فحوای حدیث رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که فرمود: «همه چشمها روز قیامت گریانند جز سه چشم: چشمی که از ترس خدا بگرید، چشمی که از نامحرم فرونهاده شود، چشمی که در راه خدا (و پاسداری از کیان اسلام) شب زنده دار باشد, فهمیده می شود که علاوه بر حسرت دنیوی, فرد چشم چران در آخرت از فرط حسرت و پشیمانی چشمانی گریان خواهد داشت. کُلُّ عَیْنٍ باکِیَةٌ یَومَ القِیامَةِ اِلّا ثَلاًًثَةُ اَعیُنٍ: عَیْنٌ بَکَتْ مِنْ خَشیَةِ اللهِ وَ عَیْنٌ غَضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللهِ وَ عَیْنٌ باتَت ساهِرَة فی سبیلِ الله»
* به خطر افتادن امنیت و سلامت جامعه: در واقع، نگاه های آلوده ، آتش درون را شعله ور می سازد که فرایندی جز فحشا، مشکلات و نارسایی هایی اجتماعی، نخواهد داشت.جوان و نوجوانی که به کوچه و خیابان راه می افتد اگر دستور اسلام را رعایت نکرده و نگاهش را کوتاه نکند و از طرف دیگر، کسانی که باید حجاب و پوشش اسلامی را رعایت کنند، رعایت نکنند، چشم جوان به صحنه های شهوت انگیز خواهد افتاد، و نیروی قدرتمند شهوت به جوشش و غلیان آمده و تحریک خواهد شد، درچنین شرایط حساس و خطرناکی، این جوان، یا باید به عیاشی، فساد و تجاوزگری روی آورد و به خواسته های قوه شهوانی جواب مثبت دهد، امنیت خود و دیگران را به خطر اندازد، و یا با تخیل و تصور، با حالت افسرده و پریشان، زندگی بیمار گونه خود را ادامه داده آسایش و آرامش خانواده را برهم زند.
* ایجاد نگرانی و اضطراب : امام علی(علیه السلام) می فرماید: «کسی که نگاهش را کاهش دهد، قلبش آرام می گیرد.» و نعمتی بالاتر از آرامش قلب، وجود ندارد.
علاوه بر ابتلا به عواقب دنیوی، «چشم ناپاک» از عذاب و شکنجه الهی نیز بی نصیب نمی ماند. رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) فرمود :« آن که چشمانش را از نگاه به زن نامحرم پر کند، روز قیامت، خداوند چشمانش را با میخ های آتشین و از آتش پر کند، تا وقتی که به حساب مردم رسیدگی کند، سپس امر می شود که او را به جهنم ببرند. مَنْ مَلَاَ عَیْنَیْهِ مِنِ امْرَأَةٍ حَراماً حَشاهُما اللهُ عَزَّ وَجَلَّ یَوْمَ القِیامَةِ بِمَسامیرَ مِنْ نارٍ وَحَشاهُما ناراً حَتّی یَقْضِیَ بَیْنَ النّاسِ ثُمَّ یُؤمَرُ بِه اِلَی النّارِِِ»
نکته ظریف دیگری که در مسأله ناموس نهفته است و روایات نیز آن را تأیید کرده اند این است که به هر دستی بدهی به همان دست پس می گیری، چنان که فرموده اند : آن طور که جزا دهی جزا بینی. «کَما تُدینُ تُدانُ» امام صادق (علیه السلام) فرمود: «در زمان حضرت موسی (علیه السلام) مردی با زنی زنا کرد وقتی به خانه خویش آمد، مردی را با زن خود دید، آن مرد را نزد حضرت موسی آورد و از او شکایت کرد. در آن لحظه جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و گفت: هر کس به ناموس دیگران تجاوز کند به ناموس اش تجاوز کنند. حضرت موسی به آن دو فرمود: با عفت باشید تا ناموستان محفوظ بماند»
بنابراین، مؤمن با غیرت هرگز به ناموس دیگران نگاه حرام نمی کند، چرا که نمی خواهد کسی به ناموسش نظر بد داشته باشد.
– توجه به آثار فروبستن چشم: اگر انسان بداند کنترل نگاه چه آثار و برکاتی دارد، قطعاً بر ادامه آن تشویق خواهد شد. آثار و فوائدی که بر چشم پوشی مترتب است، عبارتند از:
* راحتی قلب: امام علی (علیه السلام) فرمود: «آنکه از نامحرم چشم خود را فرو نهاد، قلبش را راحت کرده است. مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ»
* نیک خویی: همچنین آن حضرت فرمود: «کسی که نگهاه هایش کنترل شود، صفاتش نیکو گردد. مَن غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ»
* پاداش الهی: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر کسی زنی را ببیند و بلافاصله دیده اش را به آسمان بدوزد یا چشم فرو بندد، چشم باز نگرداند مگر اینکه خداوند حوریان بهشتی را به عقد او در آورد. مَنْ نَظَرَ اِلی امْرأَةٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ اِلیَ السَّماءِ اَوْ غَمَضَ بَصَرَهُ لَمْ یَرْتَدَّ اِلَیْهِ بَصَرُهُ حَتّی یُزَوَّجَهُ اللهُ مِنَ الْحُورِ العینِِ»
* چشیدن شیرینی ایمان: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود: «نگاه (به نامحرم) تیر زهرآلودی از تیرهای شیطان است و هر کس آن را از ترس خدا ترک کند، خداوند چنان ایمانی به او عطا کند که شیرینی اش را در دل خویش احساس کند. اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبْلیسَ فَمَنْ تَرَکَها خَوْفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ایماناً یَجِد حَلاوَتَهُ فی قَلْبِهِِ.»
خلاصه کلام اینکه:
پرسشگر عزیز؛ برای کنترل چشم بایستی1. به ضررهای چشم چرانی توجه جدی داشت و آنرا در ذهن درونی نمود 2. به فواید کنترل نگاه توجه داشت 3. باید در مکانهایی که زنان بد حجاب وجود دارند حاضر نشد مگر برای ضرورت 4. نباید با آنان همکلام شد 5. خداوند را در همه حال شاهد و ناظر دانست. 6.آتش و عذاب الهی را به خاطر داشت 7. ازدواج نمود تا نیازهای جنسی برطرف شود 8. باید رابطه خود را با معنویت بیشتر کرد 9. عزت نفس و ارزش خود را بالاتر تصور کرد10. برخداوند توکل نمود و خود را هر روز با جمله «افوض امری الی الله » به او واگذار کرد.
دوست خوبم؛ اگر مدتی با دقت از نگاه خود مراقبت کنید، مطمئن باشید دیگر کنترل نگاه برایتان سخت نخواهد بود. از توسل به ذوات پاک ائمه هدی علیهم السلام غافل نباشید ، که بدون دستگیری آنها نمیتوان از بدیها در امان ماند.
موفق ومؤید باشید.