خانه » همه » سلامت » گارداسیل (Gardasil) چیست؟

دانلود کتاب های امتحان شده

گارداسیل (Gardasil) چیست؟

همه جیز راجع به واکسن گارداسیل

با اینکه برخی از عفونت های HPV، خود به خود برطرف می شوند، اما برخی انواع آن می توانند سبب بروز مشکلات جدی شوند. این مشکلات از زگیل های تناسلی تا سرطان دهانه رحم را شامل می شوند. واکسن HPV یک واکسن ایمن و موثر است که می تواند کودکان و افراد بالغ را از نظر ابتلا به بیماری های مرتبط با HPV ایمن کند.


همه جیز راجع به  واکسن گارداسیل

گارداسیل (Gardasil) چیست؟

گارداسیل (Gardasil) اولین واکسن مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا برای پیشگیری از سرطان گردن رحم است. این واکسن برای پیشگیری انواع مشخصی از ویروس پاپیلومای انسانی خصوصاً تیپ ۶،۱۱،۱۶،۱۸ کاربرد دارد.

واکسن گارداسیل برای افراد در فاصله سنی ۹ تا ۲۶ سالگی تجویز می‌شود. در واقع واکسن گارداسیل معمولا قبل از سنین نوجوانی و قبل از شروع فعالیت جنسی توصیه می‌شود. اگر فردی که این واکسن را تزریق می‌کند به هیچ یک از ۴ نوع ویروس قبلا مبتلا نشده باشد به احتمال ۹۹ درصد به هیچ یک مبتلا نمی‌شود.

اما این واکسن زگیل‌های تناسلی موجود را درمان نمی‌کند با این حال برای افرادی هم که دچار زگیل تناسلی شده‌اند هم توصیه می‌شود زیرا از انواع دیگر ویروس پاپیلومای انسانی که فرد دچار آن نشده است جلوگیری می‌کند.1
 

واکسن گارداسیل چه‌کاری انجام می‌دهد؟

واکسن گارداسیلِ ۹ دارای تأییدیۀ سازمان غذا و داروی آمریکاست و می‌تواند برای دختران و پسران استفاده شود. تزریق واکسن گارداسیل قبل از تماس با ویروس از آمار بالای سرطان رحم و بیماری‌های دیگر مرتبط به ویروس پاپیلوما جلوگیری می‌کند؛ به‌طوری که نتایج تزریق واکسن نشان می‌دهد که:

در دختران نوجوان، عفونت HPV عاملِ سرطان‌های مربوط به پاپیلوما و زگیل تناسلی تا ۸۶ درصد کاهش یافته است.

در زنان بالغ جوان این آمار تا ۷۱ درصد کاهش یافته است.

همچنین پیش‌سرطان دهانۀ رحم ناشی از انواع HPV، که با سرطان دهانۀ رحم مرتبط است، در زنان مسن‌تری که از واکسیناسیون استفاده کرده‌اند کاهش ۴۰درصدی داشته است.

به‌عقیده دانشمندان، واکسیناسیون پسران در برابر انواع ویروس HPV، با کاهش انتقال ویروس بعد از رابطه جنسی، ممکن است از دختران در برابر ویروس محافظت کرده و به کاهش ابتلا به سرطان دهانۀ رحم کمک کند. از طرفی، انواع خاصی از ویروس HPV با سرطان دهان و گلو در ارتباط است؛ بنابراین واکسن گارداسیل در برابر ابتلا به این نوع سرطان هم محافظت ایجاد می‌کند.2
 

عوامل خطر ابتلا به اچ پی وی

افرادی که واکسن اچ پی وی را دریافت نمی کنند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارند. عواملی که خطر ابتلا به این ویروس را افزایش میدهند، عبارتند از :

رابطه جنسی محافظت نشده

برقراری رابطه با شرکای جنسی متعدد

زخمی  شدن پوست

تماس با زگیل های مسری

مصرف سیگار یا تنباکو که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند

عوامل و بیماری های تضعیف سیستم ایمنی بدن مانند HIV

تغذیه نامناسب.1

همه جیز راجع به  واکسن گارداسیل

چه افرادی نباید از واکسن HPV استفاده کنند؟

واکسن گارداسیل برای افراد باردار و افرادی که بیماری متوسط تا شدید دارند توصیه نمی‌شود. اگر هر نوع حساسیت شدید مثل حساسیت به مخمر دارید، حتما با پزشک در میان بگذارید. همچنین اگر هر نوع واکنش حساسیتی تهدیدکنندۀ زندگی به محتویات واکسن یا دوز قبلی واکسن داشتید، نباید واکسن بزنید.

اگر فرد بارداری به‌اشتباه واکسن HPV را دریافت کرد، لازم است دو مورد زیر را رعایت کند:

۱. این موضوع را با پزشک در میان بگذارید؛

۲. تا اتمام دورۀ بارداری و زایمان، دوز بعدی واکسن را دریافت نکند.2
 

مزایای واکسن اچ پی وی

واکسن اچ پی وی می تواند از فرد در مقابل ویروس های اچ پی وی از انواع 16 و 18 محافظت کند، که هر دو این ویروس ها می تواند منجر به سرطان های خاص شود. بعضی از واکسن ها نیز می توانند در برابر گونه هایی از ویروس که موجب زگیل تناسلی می شود، مقاومت ایجاد نمایند. در نتیجه فرد در آینده مجلور نخواهد بود تا به دنبال روشهای درمان زگیل تناسلی بگردد.

تاکنون اداره غذا و داروی ایالات متحده سه واکسن Gardasil، Gardasil 9 و Cervarix  برای حفاظت از اچ پی وی را تأیید کرده است. این واکسن ها باید در فاصله زمانی های شش ماه تزریق شوند تا زمانی که مراحل دریافت آن تکمیل گردد.

واکسن گارداسیل از فرد در برابر سروتیپ های 6 و 11 محافظت می کند. این دو نوع باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند.3
 

عوارض واکسن اچ پی وی

یکی از ضعف های این واکسن محافظت در برابر نوع خاصی از این ویروس است، یعنی نمی تواند در برابر انواع مختلف این ویروس مقاومت ایجاد نماید. واکسن اچ پی وی می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. اما این عوارض به ندرت اتفاق می افتند.

تاکنون هیچ عوارض جانبی جدی ناشی از این واکسن  گزارش نشده است. برخی از عوارضی که ممکن است، پس از تزریق این ویروس ایجاد شوند، عبارتند از :

درد یا تورم در محل تزریق

تب خفیف

سردرد

احساس خستگی و ضعف

درد عضلانی و مفصلی

حالت تهوع و استفراغ

درد در شکم

اسهال

در صورت دریافت واکسن و بروز نشانه های ذکر شده یا هر نشانه غیر معمول دیگری با پزشک خود در این باره مشورت نمایید. برخی از افراد نگران هستند که واکسیناسیون اچ پی وی ممکن است عوارض جانبی جدی یا اثرات دراز مدت مانند ناباروری به دنبال داشته باشد.

مطالعات در این باره نشان داده است که این واکسن مانند هر واکسن دیگری ایمن است.  واکسن اچ پی وی بر باروری تاثیر نمی گذارد و ممکن است باروری را در بعضی از خانم هایی که در معرض ابتلا به STI قرار دارند را بهبود ببخشد.

همانطور که ذکر کردیم  این واکسن در برابر همه نوع اچ پی وی از فرد محافظت نمی کند، و فقط شامل انواع خطرناک این ویروس است. بنابراین، لازم است زنانی که این واکسن را دریافت کرده اند، مانند سایرین برای انجام آزمایش های پاپ اسمیر مراجعه کنند تا نشانه های سرطان دهانه رحم در آنها مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین این واکسن ها تنها در برابر نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی مقاومت ایجاد کرده و در برابر سایر بیماری های روابط جنسی تاثیری ندارد. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های جنسی یا مقاربتی، هنوز هم نیاز به استفاده از کاندوم یا سایر محافظت کننده های جنسی دارید.3

همه جیز راجع به  واکسن گارداسیل

راه های دیگر برای جلوگیری از اچ پی وی

به طور کلی، بهترین راه برای جلوگیری از اچ پی وی، واکسیناسیون است. اما راه های دیگری که می تواند از دریافت  ویروس جلوگیری کند عبارتند از:
 

استفاده از محافظ در طول رابطه جنسی

استفاده از کاندوم یا سایر محافظت کننده ها، می تواند خطر ابتلا به اچ پی وی را کاهش دهد.
 

انجام آزمایش های معمول برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم

پزشکان می توانند از طریق آزمایش پاپ اسمیر تغییرات غیرطبیعی سلول های رحم در زنان  بین سنین 21 تا 65 را تشخیص دهند.
 

حفظ رژیم غذایی سالم

نتایج یک مطالعه نشان داده، کمبود فولیک اسید و مواد مغذی با افزایش عفونت اچ پی وی مرتبط است.3

پینوشتها
1.www.drvaez.ir
2.www.chetor.com
3.www.hpvdarman.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها