خانه » همه » مذهبی » گفتگو: ۶سال برای جبران کاهش جمعیت

دانلود کتاب های امتحان شده

گفتگو: ۶سال برای جبران کاهش جمعیت

خبرگزاری فارس- وحید ونایی: جمعیت همواره از مهمترین ارکان جوامع انسانی و یکی از اصول شکل‌گیری تمدن‌هاست. اقتدار اقوام و ثبات کشورها علاوه بر بزرگی سرزمین و امکانات‌شان با نفوس هم ارزیابی می‌شود؛ جوامع دارای جمعیت بالا عموما موفق به حفظ استقلال خود هستند و تمدن‌های بزرگ و پایدار متعلق به ملت‌های بزرگ و توانمند است.کشورهایی که از منابع زیرزمینی و رو زمینی از موقعیت استراتژیک برخوردار هستند در زمره ارکان اصلی و راهبردی آنها محسوب می‌شود و با آنکه تغییرات جمعیتی کند و نامحسوس است اما تعیین کننده سرنوشت جوامع محسوب می‌شود.اساس و مبنای شکل‌گیری برنامه‌های تنظیم خانواده که همواره مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی و قدرت‌های بزرگ جهانی از جمله آمریکا بوده است،‌ نشان دهنده سلطه طلبی و برتری‌جویی این قدرت‌هاست که می‌کوشند با گذشت زمان رنگ و لعاب کمک‌های بشردوستانه، رفاهی و توسعه‌ای به آن بدهند.
تلاش برای کاهش جمعیت کشورها و پیرسازی ساختار جمعیتی آنان، رویکرد پایدار کشورهای استعمارگر است تا اهدافشان را با هزینه کمتری پیگیری کنند که در این راستا سلطه‌گران جهانی از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی در پوشش برنامه‌های انسان دوستانه و از طریق سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان بهداشت جهانی و یونیسف دنبال می‌شود.
در کشورمان هم سیاست کنترل جمعیت در دهه 70 از سوی دولت وقت پیگیری و اجرا شد اما آنقدر با شیب تند عملیاتی شد که موجب انتقادات فراوان کارشناسان قرار گرفته و تبدیل به تهدید شده است.
کاهش جمعیت در سن کار، افزایش مهاجران خارجی و از همه مهمتر تهدیدهای فرهنگی و امنیتی، آسیب‌های قابل پیش‌بینی و مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
جمعیت‌شناسان، کثرت جمعیت سالمند به نسبت جمعیت جوان و فعال یک کشور را «سونامی خاکستری» می‌نامند. در صورت غفلت مسئولان دولتی و مجلسی این سونامی ایران را درمی‌نورد.
بنابراین، موضوع کاهنده بودن نرخ رشد جمعیت، یک تهدید برای کشور ما در شؤون مختلف اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی است.
رتبه باروری ایران در بین کشورها بیانگر سرعت و روند کاهشی آن است، در سال ۲۰۱۴ ایران باروری کل ۸.۱ و رتبه ۱۴۶ را در بین ۲۲۴ کشور را داشت در حالی که در سال ۱۹۰۷ باروری کل ۴.۶ و رتبه آن زمان ایران هم ۷۰ بود.
برای کنکاش در این موضوع میزگرد بررسی عملکرد مجلس در موضوع کاهش جمعیت و لزوم پوشش 100 درصدی بیمه ناباروری با حضور فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین و دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و امیرحسین بانکی‌پورفرد نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد در خبرگزاری فارس برگزار شد.
سؤال: در مجلس یازدهم درباره افزایش جمعیت و فرزند آوری برای خانواده‌ها با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از کاهش جمعیت و لزوم افزایش زاد و ولد چه کارهایی در پارلمان صورت گرفته است؟
محمدبیگی: موضوع جمعیت و فرزند آوری یک موضوع تخصصی، چند وجهی و یک بحث وابسته به چند عامل در کشور است.
علم جمعیت شناسی یک علم چند بخشی است که ریاضیات، اقتصاد، آمار، جامعه‌شناسی،‌ روانشناسی، علوم پزشکی و زیستی، علوم جغرافیا و تعدادی دیگر از علوم در آن استفاده می‌شود که بتوان در این علم به بررسی سیاست‌های جمعیتی کشورهای مختلف بپردازیم.
** آینده دنیا از آن کشورهای پرجمعیت است
بعد از چند هزار سال زندگی بدون کنترل جمعیت، شاهد آن هستیم که با پیشرفت تکنولوژی به جایی رسیده‌ایم که باید برای زندگی بهتر بتوانیم سیاستی را در پیش بگیریم که تعداد جمعیت هر جامعه را خودش تعیین کند و دیدگاه‌های مختلفی در این باره وجود دارد؛ ما طرفداران رشد جمعیت را در کنار مخالفین افزایش جمعیت داریم.
کشورهای مختلف با سیاست‌های مختلف هم اکنون در دنیا در حال اداره جمعیت خود هستند؛ ما الان مشاهده می‌کنیم که قدرت‌های بزرگ، کشورهایی هستند که جمعیت زیادی دارند و یکی از فاکتورهای مهم پیش‌بینی‌هایی که درباره بهبود رشد اقتصادی و سیاسی دنیا می‌شود؛ جمعیت است که قطعا ما شاهد خواهیم بود هند در آینده دنیا کشور مهمی خواهد بود و معادلات جهانی را به هم خواهد زد ضمن اینکه چین به عنوان یک کشور پر جمعیت اقتصاد خرد جهان و حتی اقتصاد عمده جهان را در حال مدیریت کردن است؛ ‌ایالات متحده آمریکا با جمعیت زیادی که دارد همه جا حضور پیدا می‌کند هر چند سیاست‌های مداخله‌جویانه را به کار بسته است اما با استفاده از جمعیت زیادش خیلی کارها را پیش می‌برد.
در مجلس یازدهم به محض تشکیل اتفاقات خوبی رخ داد چرا که این مجلس، مجلس امید و انتظار است.
** معتقد به رشد جمعیت به عنوان پایه رشد و تعالی ایران هستیم
در این دوره از مجلس نمایندگان زیادی متخصص مسائل اقتصادی، اجتماعی و جمعیت هستند و قاطبه نمایندگان مجلس یازدهم معتقد به رشد جمعیت به عنوان پایه رشد و تعالی ایران است و جمعیت را به عنوان نعمت و زیرساخت برای توسعه و پیشرفت کشور در الگوی سبک زندگی ایرانی و اسلامی می‌دانند.
به محض ورود نمایندگان به مجلس علاقمندان به حوزه جمعیت گرد یکدیگر آمدند. نمایندگان مجلس یازدهم معتقدند که باید ساختاری ویژه برای پیگیری موضوع جمعیت و خانواده شکل گیرند و متخصصان این موضوع هم این موضوع را به صورت مستمر دنبال می‌کنند؛ در ماه اول تشکیل مجلس یازدهم طرح جمعیت و تعالی خانواده امضا شد.
برای پیگیری و پیشبرد این طرح تقسیم کار بین نمایندگان صورت گرفت و من رئیس کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت شدم و با کمیسیون فرهنگی که از ابتدا به عنوان کمیسیون اصلی موضوع را دنبال می‌کرد همراه شدیم. ضمن اینکه کمیسیون اجتماعی و کمیسیون بودجه هم ما را یاری می‌کنند.
** بی نتیجه ماندن طرح جمعیت از مجلس هشتم تا کنون
طرح جمعیت و تعالی خانواده راه 8 ساله را طی کرده و از انتهای مجلس هشتم این طرح شکل گرفته است و در مجلس نهم و دهم دنبال می‌شد. اما چون این طرح در پایان مجلس نهم به هیأت رئیسه اعلام شد و نوبت بررسی در صحن علنی فراهم نشد منتج به نتیجه نشد.
با توجه به مشکلات زیاد و چند وجهی بودن این طرح یک کمیسیون نمی‌تواند آن را دنبال کند ولی امیدوارم به زودی این طرح نهایی شده و به تصویب برسد.
سؤال: طرح جمعیت و تعالی خانواده قرار است چه زمانی در مجلس یازدهم نهایی شده و به صحن علنی ارائه شود؟ کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون اصلی بررسی کننده این طرح چه کارهایی کرده است؟
بانکی‌پور: انتظارم از جامعه دانشگاهی آن است که به غیر از مسائل محسوس و ملموس جامعه که هم اکنون اصلی‌ترین آن معیشت است به مسائل عمیق و طولانی مدت جامعه ورود پیدا کند و با آنکه معیشت به عنوان یک ضرورت فعلی روی میز جامعه است اما بیماری مزمن و خطرناکی هم گریبانگیر جامعه است که بحث پیری جامعه است و می‌تواند مادر بقیه بیماری‌ها در آینده باشد.
**در حال نزدیک شدن به سیاه‌چاله جمعیت هستیم
باید بررسی کرد که چرا مقام معظم رهبری در اولویت کاری مجلس یازدهم در کنار بحث معیشت و اقتصاد بحث جمعیت را مطرح کردند؛‌ ما مسائل زیادی در کشور داریم که خیلی از آنها بحرانی است و باید بررسی کرد چرا رهبر معظم انقلاب مسئله جمعیت را بحرانی اعلام کردند. این در حالی است که ما در شرایط اورژانسی قرار داریم و با آنکه در وضعیت معیشتی و اقتصاد خاصی هستیم و بحران شیوع کرونا را هم تحمل می‌کنیم تحریم‌ها هم وجود دارد ولی رهبر معظم انقلاب به مسئله‌ای اشاره می‌کنند که در ذهن عموم اورژانسی نیست.
بحران جمعیت مسئله امسال کشور نیست و البته اینگونه هم نیست که بگوییم مردم نان شب ندارند بلکه این بحرانی جدی است که در اذهان وجود دارد.
بحران جمعیت مانند یک فضاپیما و فضانورد است که در حال نزدیک شدن به سیاه‌چاله است که اگر سریع سرعت نگیریم و از کنار مدار این سیاه‌چاله عبور نکنیم این سیاه‌چاله ما را در خود بلعیده و نابود می‌کند.
** سیاه‌چاله جمعیت از تمامی بحران‌های ایران زمین خطرناک‌تر است

مسئله پیری جمعیت مانند ورود به یک سیاه‌چاله است که بحران آن از تمام بحران‌های تاریخی ایران زمین خطرناک‌تر است حتی فراتر از دولت‌ها و جمهوری اسلامی است.
بحران جمعیت از تمام بحران‌هایی که در تاریخ ایران رخ داده بزرگ تر است هرچند که یکی از تلخ‌ترین این بحران‌ها قحطی چند سال پیش و همزمان با جنگ جهانی اول است که اجازه ندادند غلات در اختیار هموطنانمان قرار بگیرد و حدود 40 درصد از جمعیت ایران جان خود را از دست دادند ضمن اینکه ما بحران 8 سال جنگ تحمیلی و زلزله‌های بزرگ و حمله مغول را هم داشتیم که بحران پیری جمعیت از همه این بحران‌ها خطرناک‌تر است زیرا تمامی بحران‌ها بعد از پایان حادثه و چند سال بعد امکان بازسازی آن جامعه و کشور وجود دارد.
برای مثال برخی جوانان، جنگ را ندیده و حتی خرابی‌های جنگ را مشاهده نکردند در حالی که حجم زیادی از زیرساخت‌های کشور از بین رفته بود ضمن اینکه جوانان فعلی اثری از زلزله منجیل، زلزله طبس و سیل نوروزی سال 98 را نمی‌بینند.
** در آینده نزدیک 70 درصد ایران پیر هستند
اگر ما وارد سیاه‌چاله پیری جمعیت شویم تا 100 سال بعد امکان بیرون آمدن از آن وجود ندارد و ما با جمعیت 30 میلیونی روبرو خواهیم شد که 60 تا 70 درصد آن پیر هستند که اگر این جمعیت غیرجوان در یک مکان جغرافیایی به نام ایران که در منطقه سوق‌الجیشی قرار دارند و کشورهای زیادی در همسایگی ما وجود دارند تصور کنیم معنایش نابودی است.
وقتی درگیر بحران هستیم می‌توانیم دو تا سه سال کشور را اداره کرده و شرایط عبور از بحران را فراهم کنیم. و در مجموع مشکل زیادی ایجاد نمی‌شود اما هیچ کشوری را در دنیا نمی‌توان پیدا کرد که بتواند کشور خود را در شرایط بحرانی بین 80 تا 100 سال نگه دارد در حالی که تعدادی از همسایگان ما با جمهوری اسلامی دشمنی دارند. زیرا منطقه جغرافیایی ما منجر به طمع برخی کشورها برای تصرف شده است.
وقتی جمعیت پیر شد خلاقیت هم کنار می‌رود. زیرا قوه خلاق جامعه، نیروی کار،‌ اقتصاد و رشد علمی مختص جوانان است.
** موالید دهه شصتی‌ها در حال کاهش است
امنیت کشورمان هم در دستان جوانان است لذا کاهش جمعیت جوان منجر به بروز ام المسائل و حجم زیادی از مشکلات خواهد شد که می‌تواند تبعات امنیتی برای جمهوری اسلامی داشته باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی 10 سال پیش به پیری جمعیت و لزوم زاد و ولد اشاره کردند اما قوت قلبی در ته دل جمعیت شناسان وجود داشت و آنها می‌گفتند این مشکل حل خواهد شد و معتقد بودند این کار نه با تغییر سیاست بلکه با فرزند آوری دهه شصتی‌ها حل و فصل خواهد شد.
دل جمعیت شناسان به قلمبه جمعیتی دهه شصتی‌ها خوش بود زیرا جمعیت آنان نسبت به دهه‌های قبل و بعدشان بیشتر بود. رهبر معظم انقلاب سال 85 در جلسات خصوصی به کاهش جمعیت جوان انتقاد کردند و حتی در سال89-88 هم بار دیگر قاطعانه انتقاد و اعلام خطر کردند ولی جمعیت شناسان اعلام کرند به زمان باروری دهه 60 وارد شده‌ایم و اگر هر خانواده از آنها یک فرزند داشته باشد مشکل حل خواهد شد و خیلی نباید نگران بود چرا که دهه شصتی‌ها جبران مافات خواهند کرد اما متاسفانه دهه فرزند آوری دهه شصتی‌ها در حالی سپری شد که در 6 تا 7 سال اخیر موالید نسبت به سال قبل کمتر شده است به طوری که موالید سال گذشته نسبت به سال ما قبل آن 170 هزار نفر کمتر بوده و عملا فرزند کمتری به دنیا آمده است در حالی که ما در دوران طلایی باروری از لحاظ نسل بارور دهه 60 قرار داریم.
** فقط 6 سال برای جبران کاهش جمعیت وقت داریم
ما چرا می‌گوییم که 6 تا 7 سال بیشتر وقت برای جبران کاهش جمعیت جوان نداریم تا از این مدار سیاه‌چاله عبور کنیم به این دلیل است که چون از دوره باروری دهه شصتی‌ها 6 تا 7 سال بیشتر زمان باقی نمانده است.

هشدار قاطع رهبر معظم انقلاب نسبت به کاهش جمعیت مربوط به سال 90 بود و بعد از آن شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌ریزی کرد که طی 15 سال این مشکل حل شود در حالی که 10 سال از آن زمان گذشته و هیچ اقدامی صورت نگرفته است و لذا ما فقط 6 سال وقت داریم و این زمان کم اصلا اجازه طرح مباحث دیگر تاثیرگذار یعنی معیشت را برایمان باقی نمی‌گذارد چرا که در اثر غفلت می‌توانیم وارد سیاه‌چاله شویم.
افزایش زاد و ولد برای پرهیز از پیری جمعیت کشور و کمبود نیروی جوان از نیاز خورد و خوراک و کرونا واجب‌تر است.
** مشکلات معیشتی گذراست ولی بحران جمعیت خطرناک
ما 10 سال خشکسالی در کشور داشتیم که خیلی از رودخانه‌ها در آن ایام خشک شده بود و مردم به ساخت و ساز در حریم رودخانه و مسیل‌ها در وسط شهرها روی آورده بودند و هر چه کارشناسان در این باره فریاد می‌زدند که اینجا حریم رودخانه است اما کسی توجه نمی‌کرد و می‌گفتند آب و بارندگی وجود ندارد ولی بارندگی سیل‌آسای نوروز سال گذشته موجب خسارات جانی و مالی زیادی شد.
مردم در خشکسالی متوجه خطرات سیل نیستند بلکه باید کارشناسان اشتباه آنان را در ساخت و ساز در حریم رودخانه و خیابان کردن مسیل‌ها را به آنها گوشزد کند زیرا بالاخره روزگاری سیل خواهد آمد.
شاید خیلی‌ها انتقاد کنند که جوان ما بیکار است و عده‌ای به دنبال افزایش جمعیت هستند و مشکلات معیشتی وجود دارد و نمی‌توان به فکر افزایش جمعیت بود.
** 100 سال طول می‌کشد از سیاه چاله جمعیتی خارج شویم
وقتی ما در سیاه‌چاله جمعیتی بیفتیم بیرون آمدن از آن صد سال طول می‌کشد و نمی‌توان آن را با وابستگی کشور به گندم و برنامه‌ریزی چند ساله برای افزایش تولید مقایسه کرد.
در جمعیت 30 میلیونی فقط 6 تا 7 میلیون می‌توانند باروری داشته باشند لذا با این تعداد، کاستی‌ها و خلا‌ها جبران نخواهد شد.
کاهش زاد و ولد برای جمهوری اسلامی ابربحران است که حتی از بحران‌ جنگی و نظامی و همچنین تحریم اقتصادی سیل و زلزله خطرناک‌تر است. در حالی که هم اکنون ما به سیاه‌چاله نزدیک می‌شویم ولی اگر وارد بحران جمعیت شده و خود را وسط سیاه‌چاله ببینیم دیگر نمی‌توانیم از آن خارج شویم و ما فقط 6 سال وقت داریم.
** ضربه بزرگی به دلیل عدم تعیین تکلیف طرح جمعیت در دو دوره مجلس خوردیم
در طول این 6 سالی که وقت برایمان باقی مانده که وارد سیاه‌چاله نشویم جریانات دانشجویی و نخبگان باید وارد میدان شده و مردم را بیدار کنند و بگویند که چه اتفاقی برای کشور در حال رخ دادن است زیرا این مسئله برای ایران حیاتی است.
اولین طرحی که در مجلس یازدهم ارائه شد و ما حتی شاهد شکل‌گیری کمیسیون‌ها در آن دوران نبودیم طرح جمعیت و تعالی خانواده بود حتی نمایندگان درخواست تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده را مطرح کرده بودند.
طرح جمعیت و تعالی خانواده فعالیت کوتاه مدت مجلس در این موضوع مطرح می‌شود و فعلا بنا داریم طرحی که در دو دوره از مجلس خاک خورده است نتیجه بگیرد و آن را نهایی کنیم در حالی که ما وقت طلایی 8 ساله در دوره مجلس را برای نهایی کردن طرح جمعیت و تعالی خانواده از دست داده‌ایم که ضربه بزرگ و جبران ناپذیری به جمهوری اسلامی بود که بایستی در قیامت جوابگوی آن باشند.
** وجود دست‌‌های پشت پرده برای بی نتیجه ماندن طرح جمعیت
متاسفانه دست‌هایی پشت پرونده بود که اجازه نمی‌داد طرح جمعیت داخل و بیرون مجلس پیش برود و حتی تشخیص ندادند اولویت‌ها از سوی مسئولان هم در این بین تاثیرگذار بود.
با چند نماینده که طرح جمعیت و تعالی خانواده در مجلس دنبال می‌کنیم هم قسم شده‌ایم به هیچ مسئله مهم و اهم دیگری فکر نکنیم و اگر به این درک رسیدیم که بایستی شبانه‌روز وقت خود را برای این کار بگذاریم در این قضیه کوتاهی نخواهیم کرد.
طرح جمعیت و تعالی خانواده یکسری ایرادات جدی داشت و اجازه نمی‌داد جلو برود و به همین دلیل اصلاحات لازم صورت گرفته و30 درصد طرح قبلی حذف شد ولی متن طرح با پیشنهادات و اضافه شدن برخی مواد قوی‌تر شده و حجم آن دو برابر شده است و حتی یکسری مواد هم اصلاح شده است.
طرح جمعیت و تعالی خانواده با آنکه در کمیسیون فرهنگی دنبال می‌شود اما همه کمیسیون‌ها در این باره زحمت کشیده‌اند هر چند که در این مدت سه کمیسیون تخصصی مجلس، کمیته جمیعت و خانواده داریم به طوری که کمیسیون بهداشت خانم‌ها محمدبیگی و صالحی و شیخی و آقایان روح‌الامینی و میبدی و خاتمی و در کمیسیون فرهنگی قاضی‌زاده هاشمی، راستینه و حجت‌الاسلام جلالی و خانم لاجوردی و حتی رئیس کمیسیون حجت‌الاسلام آقاتهرانی به همراه من در این کمیته مشغول هستیم. همچنین در کمیسیون اجتماعی خانم‌ها رحمانی و قاسم‌پور درباره این طرح فعالیت می‌کنند ضمن اینکه در کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه و اصل نود هم کارهای زیادی درباره این طرح صورت گرفته است.
**8 گروه تخصصی درگیر طرح جمعیت و تعالی خانواده هستند
طرح جمعیت و تعالی خانواده غیر از پشتوانه کمیسیون‌های تخصصی مجلس از نظرات کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم استفاده می‌کند. این در حالی است که جلسات 12 ساعته برای بررسی طرح تعالی جمعیت و خانواده برگزار شده و خانم خزعلی و آقای محمودی از شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسات حضور دارند هر چند که خانم آیت‌اللهی مسئول سابق فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی در یکی از جلساتی که درباره جمعیت و خانواده در حال بررسی مواد بودیم سکته کرد.
ما با مجلسی پرکار روبرو هستیم که حتی برای برگزاری جلسات با مشکل تامین مکان و یا استمرار آن نشست مواجه هستیم و حتی تعدادی از جلسات کمیسیون‌ها تا ساعت 23 ادامه می‌یابد هر چند که رفع برخی مشکلات‌مان زمانبر است و مردم مطالبه تسریع در رفع دغدغه‌هایشان دارند.
8 گروه تخصصی از قم، مشهد، اصفهان و تهران درگیر طرح جمعیت و تعالی خانواده هستند که با کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس (مستقر در قم ) و شورای عالی انقلاب فرهنگی همراهی دارند.
سؤال: آیا بهتر نیست طرح جمعیت و تعالی خانواده در یک کمیسیون تخصصی به جای 3 تا 4 کمیسیون دنبال شود؟ آخرین وضعیت کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس یازدهم چه شد؟
محمدبیگی: طرح جمعیت به صورت جدی در مجلس و در سال 91 و توسط کمیسیون بهداشت آغاز شد.
مسئله جمعیت چند فاکتوری است که بخشی از آن به مباحث فرهنگی و اجتماعی بازمی‌گردد. ولی عوامل متعدد اقتصادی و سلامت در آن بسیار دخیل است.
**18 سال زودتر به چشم انداز 30 ساله کنترل جمعیت در ایران رسیدیم
علت عمده کاهش رشد جمعیت در کشور ما سیاست‌های جمعیت است که در حوزه‌های مختلف اجرایی شده است.
با تصویب قانون تنظیم خانواده در حوزه بهداشت که در سال 65 عملیاتی شد کشورمان هدف گیری کاهش جمعیت را انجام داد؛ با توجه به اینکه دهه 50 میانگین 7 فرزند در هر خانواده را داشتیم این میزان در دهه 60 به 6.3 درصد فرزند به ازای هر مادر رسید. اما تصمیم گرفته شد که در دهه 90 به 4 فرزندی برسیم. لذا هدف قانون تنظیم خانواده همین موضوع بود.
ایران در یک سیر بسیار سریع کاهش رشد جمعیت به 4 فرزندی به ازای هر مادر در سال 72 رسید و تقریبا 18 سال زودتر از چشم انداز 30 ساله که منتهی به سال 95 بود قرار بود در این سال به 4 فرزند برسیم.
باید در سال 72 و در قانون تنظیم خانواده که در وزارت بهداشت اجرا شد بازنگری می‌کردیم و متاسفانه عدم توجه مسئولین وقت و اختصاص جایزه جهانی جمعیت برای اولین بار به ایران که ظاهرا ما را خوشحال کرد اما در باطن بایستی ناراحت می‌شدیم چرا که ایران تنهاترین کشور دارای جایزه جهانی جمعیت در دنیاست و عملا اجرای این سیاست ما را با مشکل مواجه کرد.
** با عقیم سازی حدود 20 میلیون نفر را نزدیک 30 سال از دست دادیم
ما تنها کشور در دنیا بودیم که به شکل پرتگاهی و با نمودار شکسته جمعیت خود را فعالانه کاهش دادیم که این کار را با روش عقیم‌سازی در ایران عملیاتی کردیم.
تعداد عقیم‌سازی در کشور ما آنقدر زیاد بود که حدود 20 میلیون نفر را نزدیک 30 سال از دست دادیم و اگر ما زنان با بستن لوله به صورت دایمی عقیم‌سازی نمی‌کردیم ما هم اکنون شاهد 20 میلیون جمعیت بیشتر از وضعیت حال‌مان بودیم.
با توجه به زیرساخت‌های جغرافیایی و منابع و معادن مختلف نظیر گاز و نفت و پهنه سرزمینی و کشاورزی خوب و خاک و آب مناسب در ایران زمینه حضور 150 تا 200 میلیون جمعیت وجود دارد. این در حالی است که کشورهایی با پهنه ایران، جمعیت‌های بیشتری نسبت به کشورمان دارند. ارگانی که خیلی در کاهش رشد جمعیت موثر بود وزارت بهداشت بود که عمده سیاست‌های جمعیتی را اجرایی کرد.
** کنترل جمعیت طرح استعماری پنتاگون و صهیونیست‌ها
ما سه برابر حد نرمال جهانی هزینه تنظیم خانواده در کشورمان داشته‌ایم؛ تنظیم خانواده کلمه بسیار زیبایی است اما در واقع این واژه پوششی بود برای جنگ جمعیتی پنتاگون که از دهه 1960 طراحی شده بود و ابتدا در مورد بومیان آمریکا اجرایی شد؛ عمده طراحان هم یهودی بودند که چند بنگاه صهیونیستی در آن نقش داشتند که اسناد آن 6 سال پیش منتشر شد.
70درصد جمعیت سرخپوستان توسط آمریکایی‌ها و با اجرای سیاست تنظیم خانواده و کاهش جمعیت عقیم شدند به طوری که سرخپوستانی که پیش از این و در 100 سال گذشته جمعیت عمده آمریکا را تشکیل می‌دادند هم اکنون فقط 3 درصد جمعیت ایالات متحده هستند.
آمریکا وقتی در اجرای این تئوری موفق شد سعی کرد برای مقابله با کشورهایی مانند ایران و برخی کشورهای مسلمان سیاست کاهش جمعیت را با عنوان تنظیم خانواده پیش بگیرد.
**فرانسه، انگلیس و آمریکا کنوانسیون بین‌المللی تنظیم خانواده را امضا نکردند
در دهه 60 وقتی در سازمان ملل کنوانسیون بین‌المللی تنظیم خانواده تشکیل شد نماینده چند کشور از امضا کردن این کنوانسیون سر باز زدند که عبارت بود از فرانسه، انگلیس و آمریکا.
کنوانسیون بین‌المللی تنظیم خانواده طراحی شده بود که کشورهای جهان سوم و برخی دیگر از کشورها را با قانونی به نام تنظیم خانواده کنترل کنند و در واقع تنظیم خانواده به دنبال کاهش رشد جمعیت‌ها به صورت ارادی برای سلطه به کشورها است.
بانک جهانی در صورتی به برخی کشورها وام می‌دهد که کنوانسیون جمعیت و تنظیم خانواده را امضا کنند. این در حالی است که خیلی از کشورها به دلیل نیازهای مالی مجبور به این کار شده و کنوانسیون جمعیت را امضا کردند.
نماینده بوش پدر در سازمان ملل در این باره می‌گوید که من متاسفم که از جانب رئیس‌جمهوری به این کنوانسیون آمدم که اعتقادی به تنظیم خانواده ندارد و با خنده این قانون را امضا نمی‌کند ولی بقیه کشورها را مجبور به امضای آن می‌کنند حتی نماینده فرانسه هم همین حرف را زده است.
** سه برابر بیش از دیگران برای عدم بارداری در ایران هزینه شده است

با آنکه کمیسیون فرهنگی مجلس به دلیل مسائل فرهنگی، سبک زندگی، ‌فاکتورهای فرهنگی خانواده، و ایجاد زمینه برای نگرش ذهنی برای فرزند آوری و فرزند پروری و نعمت داشتن این فرهنگ نقش بسیار مهمی دارد اما در اجرای سیاست‌های ظاهری و سریع، ‌بهداشت و سلامت کشور نقش بزرگی داشته است.
در سال‌های جنگ و پس از آن و علیرغم ضعف شدید بودجه‌ای در کشور مقدار بودجه صرف شده برای پیشگیری از بارداری شامل قرص، دارو، و جراحی سه برابر مورد نیاز در کشورهای مشابه بوده است.
روزگاری در سیستم بهداشت و درمان کشور کارانه عقیم سازی پرداخت می‌کردند که تا سال 93 این کارانه فعال بود که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در مورد جمعیت، این کارانه برای پزشکان، ماماها و پرسنل بهداشتی حذف شد و عملا ما شاهد آن بودیم که در طول سه دهه کارانه عقیم‌سازی به ازای هر وازکتومی و لوله بستن به فعالان حوزه بهداشت و درمان داده می‌شد. ضمن اینکه قرص‌ها و وسایل پیشگیری از بارداری هم به صورت رایگان توزیع می‌شد و حتی به خانوارها تلفنی اطلاع می‌دادند که باید به مراکز بهداشت مراجعه کرده و وسایل پیشگیری را دریافت کنند.
**شعار فرزند کمتر زندگی بهتر بزرگترین دروغ علمی دنیاست
متاسفانه هم اکنون نگرش کارشناسان و بدنه حوزه بهداشت و سلامت کشور پیگیری این موضوع است هر چند که به نظرم این موضوع ناشی از نا آگاهی است.
از سال 1314 که خانم فرمانفرمائیان همزمان با اصلاحات انقلاب سفید شاه اقداماتی را برای کاهش حجاب در کشور و کشف حجاب انجام دادند و همان زمان برنامه‌های تنظیم خانواده را در ایران پیگیری می‌کرد و خانوارهایی که فرزند زیادی داشتند تحقیر می‌کرد.
متاسفانه دروغ بزرگی به نام دو بچه کافی است در طول دهه‌های گذشته به ایرانیان گفته شده است خاطرمان هست که شعار فرزند کمتر زندگی بهتر در کوچه و خیابان و در و دیوار وجود داشت که این امر بزرگترین دروغ علمی دنیاست. پژوهش‌های جمعیتی و جامعه شناسی، پزشکی و علوم اجتماعی نشان می‌دهد خانواده‌هایی که یک فرزند یا دو فرزند دارند نسبت به خانواده‌هایی با جمعیت بالاتر دچار مشکلات بیشتری هستند این در حالی است که خانواده‌های دارای 4-5 فرزند به بالا خوشبخت‌تر بوده و سازگاری و هنر زندگی و شیرینی زیستن را بهتر مشاهده می‌کنند.
** باید خیلی سریع تسهیلات بارداری و زایمان را بالا ببریم
وقتی مقام معظم رهبری علیرغم سختی‌های زندگی و معیشت و بدترین حوادث طبیعی اعلام می‌کنند که حواستان به بحث جمعیت کشور باشد ناشی از بزرگی اقدامات لازم برای افزایش جمعیت و لزوم گام برداشتن در این مسیر است.
اگر ما بخواهیم نتایج طرح افزایش جمعیت را از کمیسیون فرهنگی مجلس مطالبه کنیم با توجه به زمان‌بر بودن اقدامات فرهنگی زمینه‌های لازم برای تغییر نگرش حداقل 100 سال طول خواهد کشید و اگر بخواهیم سرعتی عمل کنیم باید از راهکارهایی با سرعت بالا عمل کنیم که عمدتا در حوزه بهداشت و درمان کشور رخ می‌دهد.
بایستی زمینه سلامت مادر و کودک را فراهم کنیم و همچنین اقدامات لازم برای باروری طبیعی و سالم را به سرعت در وزارت بهداشت فراهم کنیم و تعداد مراکز تخصصی بهداشت و کودک و مراکز زایمان طبیعی در کشور را افزایش دهیم.
**میزان نازایی در ایران نسبت به دیگر کشورها بالاست
باید بتوانیم تعداد پزشکان متخصص حوزه سلامت باروری و فلوشیپ‌های نازایی را افزایش دهیم این در حالی است که حدود 20 درصد نازایی در کشورمان داریم و یکی از کشورها در دنیا هستیم که میزان نازایی در آن زیاد است.
ممنوعیت رایگان در دسترس قرار گرفتن اقلام پیشگیری هم بسیار مهم است، متاسفانه گزارشات نشان می‌دهد که همچنان در برخی مراکز بهداشتی به صورت مخفیانه اقلام پیشگیری توزیع می‌شود و با آنکه در سیاست‌های کشور به سمت افزایش جمعیت پیش می‌رویم اما در بدنه وزارت بهداشت با مقاومت‌هایی برای این کار مواجه هستیم.
عامه مردم به دلیل مشکلات اقتصادی در برابر افزایش جمعیت مقاومت دارند ولی این را باید بدانیم بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از کمبود جمعیت است. این در حالی است که روزگاری در کشورمان فعالیت شرکت‌های بزرگ تولید کننده لوازم خانگی را مشاهده می‌کردیم که برای جهیزیه دهه شصتی‌ها تلاش می‌کردند. ضمن اینکه برندهای پوشاک و سیسمونی هم تولید می‌شد. ولی وقتی تعداد فرزندان کم می‌شود خیلی از مشاغل بیکار می‌شوند.
** کرونا باعث کاهش تمایل به فرزندآوری شده
اگر ما مشاهده می‌کنیم که چین، هند و در آینده نزدیک نیجریه به قدرت برتر در دنیا تبدیل می‌شوند به دلیل جمعیت زیادشان است چرا که آنها به دلیل تولید بیشتر در زمره کشورهای پیشرفته دنیا خواهند بود و عملا آنها به دنبال اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت هستند. البته ما دنبال تعالی جمعیت و زیست خوب هستیم.
بر اساس یک سناریو پیش‌بینی کردیم که هر خانواده 1.3 فرزند داشته باشد که هم اکنون این رقم 1.2 فرزند است و با پیش‌بینی ما کمی فاصله دارد 54 سال زمان می‌برد تا جمعیت فعلی ما دو برابر شود و به 160 میلیون برسد در حالی که این بازه بین 70 تا 100 سال زمان نیاز دارد که به جمعیت دو برابری برسیم.
متاسفانه کرونا در کشورمان باعث کاهش شدید رشد جمعیت شده و هم اکنون خانواد‌‌ه‌ها در دوران کرونا بین دو دهم تا 4 دهم تمایل کمتری به فرزند آوری دارند و خیلی از خانواده‌ها تصمیم گرفتند بین 6 ماه تا دو سال آینده فرزند آوری نداشته باشند.
** 300 هزار تولد کمتر از سال گذشته زنگ خطر بزرگی است
سال 1395 ما یک میلیون و 538 هزار تولد داشتیم که این آمار نسبت به سال 94 و برای اولین بار کاهشی بود و عملا نشان داد که 42 هزار نفر از حد مورد نیاز و پیش‌بینی شده کمتر بود. در سال 96 این رقم به یک میلیون و 487 هزار تولد رسید که 41 هزار کاهش تولد پیش‌بینی شده بود و این رقم در سال 97 به یک میلیون و 366 هزار تولد رسید که 121هزار کاهش تولد نسبت به پیش‌بینی‌ها را نشان می‌دهد.
از سال 93 که مقام معظم رهبری سیاست‌های جمعیتی را ابلاغ کردند که باید با افزایش جمعیت جلو می‌رفتیم اما متاسفانه ما شاهد کاهش محسوس تولد هستیم که به دلیل سوء تدبیرها و سوء‌ عملکردهای سیستم اجرایی کشور است.
در سال 98 یک میلیون و 196 هزار تولد داشتیم که 170 هزار تولد کاهش داشتیم که پیش‌بینی نشده بود و در سال 99 نهصد هزار تولد را پیش‌بینی کردیم. در سالی که بیشترین نیاز را به افزایش جمعیت داشتیم و انتظار افزایش تولد بین 400 تا 500 هزار نفر را داشتیم اما متاسفانه تاکنون این رقم منفی 300 هزار تولد در سال جاری بوده و رشد جمعیت‌مان کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.
این آمارها نشان می‌دهد ما در خطر سیاه‌چاله جمعیتی هستیم و هم اکنون سیستم بهداشت جامعه به عنوان مجرم اصلی طرح تنظیم خانواده باید وارد میدان شده و جبران کند.
**جمعیت سالمندی ایران 8 درصد است ولی به 35 درصد خواهیم رسید
به دلیل پوشش‌های رسانه‌ای آن زمان برای کاهش جمعیت و نیازهای اقتصادی و اجتماعی و وضعیت جامعه پس از جنگ کمی نیاز به تعدیل داشتیم اما ما از 4 فرزندی به 1.2 فرزندی رسیده‌ایم که اصلا در برنامه‌های کشور نبوده است.
اگر در دنیا بخواهند تمدنی را حفظ کنند حداقل باید 2.8 فرزند به ازای هر مادر وجود داشته باشد تا آن تمدن پایدار بماند اگر بخواهند جامعه‌ای را زنده و پایین‌تر از سطح تمدنی نگه بدارند این رقم به 2.5 فرزند به ازای هر خانواده می‌رسد و اگر بخواهند جامعه‌ای تا صد سال آینده زنده بماند باید به ازای هر مادر 2.1 فرزند وجود داشته باشد و اگر هم بخواهند جامعه‌ای را ظرف 100 تا 150 سال از بین ببرند و رو به اضمحلال برود باید زیر 2.1 فرزند به ازای هر مادر وجود داشته باشد و به نظر می‌رسد با روند فعلی ما به سمت جامعه‌ای رو به اضمحلال خواهیم رفت.
تصور کنید در سال 1430 که جمعیت سالمندی ما که هم اکنون 8 تا 9 درصد است به 35 درصد برسد. چه اتفاقی برای کشورمان رخ می‌دهد؟
** در 40 سال آینده سالی 5 میلیون سالمند در ایران فوت می‌کنند
میانگین عمر ایرانیان بین 75 تا 76 است و میانگین سن خانم‌ها معمولا دو سال بیشتر است. تصور کنید دهه شصتی‌ها که تعدادشان از همه بیشتر است و در آن دوران حدود یک و نیم میلیون تولد در هر سال وجود داشت به سمت مرگ و میر بروند؛ دهه شصتی‌ها در سال 1440 به حدود 80 سال می‌رسند و در آن ایام بین 4 تا 5 میلیون نفر در هر سال مرگ در کشورمان خواهیم داشت.
مرگ‌های ناگهانی و پشت سر هم در حدود سال 1440 در کشورمان ایجاب می‌کند که شهرک‌های قبرستانی ایجاد کنیم. این در حالی است که روزگاری ما تعداد زیادی مدارس نیاز داشتیم و در دهه‌های آینده نیازمند خانه‌های سالمندان خواهیم بود.
چون تعداد دهه شصتی‌ها زیاد بود هر جا که آنها می‌رفتند مشکلات را با خودشان می‌بردند؛ بچه که بودیم مدارس سه شیفتی داشتیم و وقتی بزرگتر شدیم مسکن برای ازدواج نداشتیم و وقتی بنای ورود به دانشگاه داشتیم پشت صف دانشگاه‌ها می‌ماندیم و وقتی هم که به سن فرزند آوری رسیدیم این امکانات کم بود و وقتی به سن سالمندی می‌رسیم نیازمند به ساخت خانه‌های سالمند به تعداد مدارس فعلی را پیدا می‌کنیم و عملا در دهه‌های آینده نهضت ساخت خانه‌های سالمندان راه بیفتد و در آن دوران پدیده رها سازی سالمندان ممکن است در جامعه اتفاق بیفتد. هر چند که ارزشهای ایرانی و اسلامی و قرآنی در کشورمان داریم و کلام الله تصریح دارد که خداوند در ابتدا رزق و روزی فرزند را می‌دهد و سپس رزق و روزی بزرگسالان را.
** برنامه پنتاگون برای واردات جمعیت از هند، پاکستان، فیلیپین و بنگلادش به ایران
هیچ خانواده‌ای را نمی‌بینیم که صاحب فرزند شود اما وضعیت اقتصادی‌اش بدتر شود. چرا که خداوند به دلیل به دنیا آمدن فرزندان گشایش در خانواده‌ها ایجاد می‌کند و طبق وعده خداوند وسعت قلب و وسعت روزی نصیب خانواده‌هایی می‌شود که فرزند به دنیا آورند.
در بحران معیشتی فعلی و وضعیت اقتصادی با صاحب فرزند شدن و تنظیم سیاست‌های اقتصادی می‌توانیم کاری کنیم که کشورمان در 5 سال آینده روی خوش ببیند و اگر از این فرصت طلایی (5-6 ساله) استفاده نکنیم طوری سیاه‌چاله جامعه را خواهد بلعید که طبق پیش‌بینی پنتاگون، ایران مجبور خواهد شد از هند، پاکستان، فیلیپین و بنگلادش جمعیت وارد کند.
سال 96 وقتی آقای روحانی در سازمان ملل حضور پیدا کرد از این که جمعیت ایران کاهش پیدا کرده ابراز نگرانی کرد اما طرف آمریکایی به رئیس‌جمهور اعلام کرد که نگران نباشید ما برای شما برنامه‌ریزی کرده‌ایم شما از فیلیپین و بنگلادش جمعیت وارد کنید.
** با واردات جمعیت چیزی از تمدن ایران – اسلامی و تمدن شیعی باقی نمی‌ماند
جنگ جمعیتی برنامه‌ریزی شده است و جوانان نباید اجازه دهند برنامه پنتاگون در مورد جمهوری اسلامی اجرا شود.
اگر جمعیت از فیلیپین،‌ بنگلادش و پاکستان وارد ایران شوند و این مهاجرت‌ها منجر به تغییر جمعیتی شود تمدن ایران به چه سمتی خواهد رفت؟ آیا چیزی از شیعه و تمدن اسلامی ایرانی باقی می‌ماند؟
ما باید کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده در مجلس یازدهم داشته باشیم و بایستی کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون اقتصادی،‌ برای اجرای این طرح مشارکت کند؛ و دیگر نمایندگان هم در این کمیسیون مشارکت کند تا بتوانیم مسائل مختلف جمعیتی را در این کمیسیون ویژه مطرح شده و بررسی و مصوب شود؛ طرح جمعیت و تعالی خانواده فعلا طرحی 5-6 ساله و کوتاه مدت است برای اینکه سریعا وارد چرخه جبران کاهش جمعیت شویم ولی اگر هر برنامه‌ای بنا شود در کشور عملیاتی شود بایستی همگان در آن مشارکت کنند.
مقام معظم رهبری فرمایشی در مورد خانواده‌ها دارند و می‌گویند خانواده باید مبنا و پایه قانونگذاری قرار بگیرد.
** مرگ و میر بالا در ایتالیا و اسپانیا به دلیل تعداد بالای سالمندان آنهاست
متاسفانه هم اکنون مبنای قانونگذاری در کشورمان مباحث ایرانی اسلامی نیست و خیلی شبیه کشورهای دیگر عمل می‌کنیم که دیدگاه‌ها یا توسعه‌ای است و یا شبیه لیبرال‌ها. این در حالی است که عمده کشورها بر اساس سیاست‌های لیبرالی قانون تصویب می‌کند در حالی که ما قرآن، مکتب اسلام و شیعه را داریم؛ این در حالی است که در مکتب ما خانواده باید پایه قانونگذاری باشد و بایستی بر همین اساس هر قانونی که مصوب می‌شود به نفع خانواده و کانون گرم خانوار باشد. ضمن اینکه اگر این اتفاق نیفتد و پیوست خانواده برای همه قوانین نداشته باشیم به مشکل می‌خوریم.
اگر قرار است خودرو تولید شود و یا باغ و کشاورزی اصلاح شود و سیاست‌های اقتصادی، پولی، بانکی را اصلاح کنیم بایستی فقط خانواده را مدنظر خود قرار داده و آن را دنبال کنیم؛ اگر سیاست‌های اقتصادی، صنعتی و علمی کشورمان مبتنی بر تقویت نظام خانواده نباشد شاهد فروپاشی و اضمحلال خانواده خواهیم بود.
کرونا با مرگ و میرهای که در دنیا صورت گرفت نشان داد که خانواده مهمترین و امن‌ترین جایگاه برای انسان‌هاست و اگر می‌بینیم که ایتالیا با تمام پیشرفت‌هایش با حجم زیادی از مرگ و میر مواجه است و در اسپانیا هم وضع چنین است به دلیل روند پیری جمعیت است.
**هزینه درمانی سالمند هزار برابر بیشتر از یک بچه تا 6 سال است
اگر 30 درصد جمعیت ایران سالمند باشند اگر کرونا وارد کشورمان شود دیگر چیزی از کشورمان باقی نمی‌ماند این در حالی است که بیماری‌های همه گیر و جنگ‌های بیولوژیک منجر به مرگ و میرهای فراوان در دنیا شده است؛ آمریکا هم اکنون به جای جنگ و حمله نظامی به دیگر کشورها با جنگ بیولوژیک و پخش ویروس در یک کشور سعی می‌کند مسائل داخلی آن کشور را تحت شعاع قرار دهد و این درحالی است مزه جنگ‌های بیولوژیک زیر زبان ابرقدرت‌های دنیا رفته و از این موضوع استفاده می‌کنند ولی در مجموع باید با توجه به اتفاقاتی که در آینده رخ می‌دهد باید به فکر ترمیم جمعیت باشیم وگرنه با یک جنگ بیولوژیک می‌توان فاتحه یک کشور را خواند و اگر یک کشور دارای جمعیت سالمند باشد امکان و قابلیت دفاع از خود را نخواهد داشت.
هزینه نگهداری یک سالمند اگر بیمار باشد که اغلب سالمندان اینگونه بوده و دارای بیماری‌های مختلف و صعب‌العلاج هستند و یا ممکن است در معرض سونامی سرطان قرار گیرند، بسیار بالاست که این هزینه احتمال دارد تا هزار برابر افزایش پیدا کند و ممکن است یک آمپول شیمی‌درمانی و یا یک دوره شیمی درمانی 6 تا 8 جلسه برای یک سرطان که 6 تا 8 ماه طول می‌کشد هزینه‌اش هزار برابر بیشتر از یک بچه تا 6 سال است.
** تا 20-30 سال آینده شاهد ورشکستگی شرکت‌های بیمه خواهیم بود
نباید فکر کنیم اگر خانواده‌ها بچه‌دار نشوند وضع اقتصادی‌شان بهتر می‌شود این در حالی است که بایستی بعدها از سالمندی مراقبت کنیم که بار زیادی از بیماری را دارند و اگر کنار هر سالمند تعدادی بچه باشد و چند جوان و میانسال او را همراهی کنند این سه نسل می‌توانند آن سالمند را نگه دارند و سالمند هم زندگی بهتری داشته و به بیماری کمتری مبتلا می‌شود و آن هزینه که ممکن است برای درمان بیماری سالمند داشته باشیم می‌توانیم برای این سه نسل هزینه کنیم.
در صورت کاهش جمعیت و افزایش تعداد سالمندان شرکت‌های بیمه هم به سمت ورشکستگی کامل حرکت می‌کنند.
هر فرد شاغل هم اکنون 27 درصد حق بیمه می‌دهد تا بعدها بتواند از مستمری و بیمه آن استفاده کند. اما بعدها به مشکل می‌خوریم چرا که تا 20-30 سال آینده شاهد ورشکستگی شرکت‌های بیمه خواهیم بود زیرا افراد شاغل پرداخت کننده بیمه به شدت تعدادشان کم خواهد شد و شرکت‌های بیمه بایستی مستمری تعداد زیادی از اعضای جامعه را بپردازند.
** از دهه 1420 وارد سالمندی خواهیم شد
هم اکنون هر 3 تا 4 نفر شاغل در جامعه حق بیمه پرداخت کرد و حقوق یک مستمری بگیر و بازنشسته را می‌دهد این در حالی است که ما هم اکنون 9 درصد سالمند در ایران داریم. اما وقتی تعداد سالمندان به 30 درصد افزایش پیدا کند و تعداد جوانان و افراد در سن کار کاهش پیدا کنند این روند برعکس شده وبه ازای سه سالمند یک جوان فعال خواهیم داشت که از دهه 1420 به بعد چنین اتفاقی رخ خواهد داد و این موضوع باعث ورشکستگی شرکت‌های بیمه شده و آنها عملا امکان پرداخت حقوق بازنشستگی و مستمری بگیری را نخواهند داشت.
اگر شرکت‌های بیمه و وزارت بهداشت و درمان آینده نگری کنند می‌توانند بچه‌های کوچک را از هم اکنون بیمه کرده و با بیمه آتی فرزندان و یا بیمه زنان خانوار و بیمه مادران، شرکت‌های بیمه سرمایه گذاری خوبی در آینده انجام داده و مانع از ورشکستگی آنها خواهد شد و عملا آنها برای 30 تا 40 سال آینده سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
هر مادر خانواری که بیمه شده و فرزند می‌آورد یک نیروی کار تحویل جامعه می‌دهد؛ این نیروی کار از 18 سالگی تا 60 سالگی و با حداقل 30 سال کار در بخش‌های مختلف دولت می‌تواند مستمری بدهد و تا 30 سال در روند پرداخت مستمری بازنشستگان نقش خواهد داشت. که با این کار یک مادر مستمری می‌گیرد و 4 – 5 فرزند حق بیمه پرداخت کرد و نیروی کار بوده و فعال است و عملا پرداخت حق بیمه این فرزندان در صندوق‌های بیمه ذخیره خواهد شد.
**وجود وزارت خانواده در 70 کشور دنیا
هدف گذاری موضوع جمعیت و خانواده 30 سال آینده است که بایستی از بحران‌های آن زمان جلوگیری کرد.
اگر خودخواهانه هم فکر کنیم باید بچه‌دار شویم تا عصای پیری‌مان شوند ضمن اینکه لزوما این فکر بدی نیست که هم برای بچه خوب است و هم برای پدر بزرگ و مادر بزرگ.
70 کشور در دنیا وزارت خانواده دارند و حتی ساختار و سازمان جمعیت و خانواده دارند اما ما در کشورمان هنوز هیچ ساختاری را برای جمعیت و خانواده نداریم این در حالی است که در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی یک بخشی که مربوط به بهزیستی است مسائل مربوط به خانوارها و به ویژه خانوارهای معلول و ناتوان را پیگیری می‌کنند ضمن اینکه در کمیته امداد دفتر کوچکی برای این کار وجود دارد. همچنین در وزارت بهداشت هم یک دفتر جمعیت و خانواده سالم وجود دارد که در حوزه باروری سالم فعالیت می‌کند و صرفا برای مراقبت بهداشت مادر و کودک کار می‌کند.
**باید همه زنان متاهل را برای فرزند آوری تشویق کنیم
در برخی کشورها سند تکامل کودک وجود دارد و حتی در روسیه برنامه ویژه افزایش جمعیت بر اساس همین سند تحول کودک است. در سند تحول کودک اشاره‌ای به مهارت همسالان و زندگی با آنان و تعداد فرزندان شده است و حتی پوتین با خانواده دارای 13 فرزند عکس می‌گیرد و سال نو را با خانوارهای پرفرزند جشن می‌گیرد و بسته‌های ویژه تشویقی به خانوارها می‌دهد.
باید به سمت سازماندهی نهادهای حمایتی از خانواده به صورت دولتی و با اعطای هزینه‌های اقتصادی برویم تا عملا برای آینده سرمایه‌گذاری کنیم.
ما باید دید سرمایه‌ای به فرزندان داشته باشیم در حالی که متاسفانه این دید هزینه‌ای است؛ تا وقتی فرزندان را هزینه می‌پنداریم نمی‌توانیم از یک پدر و مادر انتظار فکر برای فرزند آوری داشته باشیم؛ هم اکنون متوسط سن فرزند آوری از ازدواج 3.8 سال است؛ متوسط سن یک خانم برای ازدواج 24 سال و برای آقایان 29 سال است و اگر 4 سال زمان به آن اضافه کنیم تا پدر و مادر شوند عملا پدر سن 33 سال داشته و مادر 28 سال در حالی که زمان طلایی برای مادری بر اساس اسناد پزشکی بین 20 تا 24 سال است. ‌ما بازه باروری زنان را تا حداقل 43 سال داریم و باید همه زنان متاهل را برای فرزند آوری تا این سن تشویق کنیم.
*سؤال: وضعیت اقدامات ضد جمعیتی و ضد باروری در دستگاه‌های دولتی و به ویژه وزارت بهداشت چگونه است؟
محمدبیگی: به طور رسمی دادن وسایل پیشگیری و مراقبتی از بارداری به خانم‌هایی که سالم هستند ممنوع شده است ضمن اینکه بستن لوله هم ممنوع است. همچنین توصیه به سقط جنین طبق موازین شرعی و حقوقی ممنوع است اما در بدنه وزارت بهداشت همچنان شاهد مقاومت‌هایی هستیم.
**نیاز به تنقیح قوانین در حوزه جمعیت داریم
در فعالیت‌های نظارتی مجلس دنبال آن هستیم که کلیه دستورالعمل‌ها وزارت بهداشت را چک کرده و هر دستورالعملی که به نفع سیاه‌چاله جمعیتی و به ضرر جمهوری اسلامی باشد، حذف کنیم.
مجلس به صورت جدی پیگیر این مسئله است چرا که کمیسیون ‌های بهداشت، فرهنگی و اصل نود به دنبال حذف قانون‌هایی که به ضرر افزایش جمعیت و ارتقاء و بالندگی و جوانی آن باشد، است ولی هنوز متاسفانه این قوانین به صورت کامل حذف نشده است و نیاز به تنقیح قوانین در حوزه جمعیت داریم که این موضوع یکی از کارهای کمیسیون ویژه جمعیت است.
پالایش قوانین موجود که مخالف با افزایش جمعیت است،‌ یکی دیگر از وظایف کمیسیون ویژه جمعیت مجلس است.
وزارت بهداشت به هیچ عنوان به دنبال ایجاد جمعیت ناکارآمد نیست؛ نظام جمهوری اسلامی هم به دنبال جمعیت باکیفیت، کارآمد،‌دارای رفاه و زندگی برتر است و همه برنامه ریزی‌ها برای جمعیت فعال، پویا، سالم، پرنشاط، با هوش و با انگیزه است.
*سؤال: عدم اقدامات جدی برای درمان ناباروری و فقدان حمایت بیمه‌ها از ناباروری و هزینه‌های آن توانسته برای خانوارها مشکلاتی را ایجاد کند؛ مجلس یازدهم در این باره چه کارهایی را کرده است؟
محمدبیگی: ‌درصد سزارین در ایران بالای 50 درصد است. این در حالی است که روزگاری این رقم 60 درصد بود که هم اکنون بین 60 تا 50 درصد است ولی قاعده آن است که زیر 25 درصد باشد؛ متاسفانه شاهد تعارض منافع در حوزه بهداشت و درمان کشور در موضوع سزارین هستیم.
** تعیین مجازات برای مشارکت پزشکان در سقط‌ها و عقیم سازی‌ها
تعدادی از متخصصین حوزه درمان و بهداشت در کمیسیون‌های بهداشت و فرهنگی مجلس برای بررسی طرح جمعیت و تعالی خانواده حضور پیدا کردند. این در حالی است که 14 ماده این طرح به تسهیلات زایمان طبیعی، منع سزارین غیرضروری، افزایش تعرفه زایمان طبیعی، کاهش سزارین‌ها به حدود 25 درصد و رسیدن به میانگین جهانی، افزایش کارانه زایمان طبیعی، تشویق باروری سالم، ضرورت تبیین رشد جمعیت در مراکز بهداشتی و ارائه محتواهای انگیزشی و مناسب برای آموزش پرسنل حوزه سلامت دیده شده است.
در حال پالایش دستورالعمل‌های موجود هستیم تا مراقبت‌های مورد نیاز از مادران باردار توسعه پیدا کند و بر همین اساس وزارت بهداشت مکلف می‌شود دستورالعمل‌های غربالگری سلامت جنین را با دقت بیشتری انجام دهد و از غربالگری‌های غیرضروری پرهیز شود.
طرح جمعیت و تعالی خانواده به دنبال آن است که تسهیل و تشویق زایمان طبیعی را افزایش دهد و مجازاتی را برای مشارکت پزشکان در سقط‌ها و عقیم سازی‌ها در نظر بگیرد که این کار را در این طرح مدنظر قرار داده‌ایم.
**90 درصد مشکلات ناباروری‌ها با درمان‌های اولیه رفع می‌شود
باید نظام نامه فقهی و حقوقی را برای اهدای جنین، رحم و تخمک ایجاد کنیم البته ما یکی از کشورهای پیشرفته دنیا در عرصه درمان ناباروری هستیم.
ما در دهه 60 فقط 8 درصد ناباروری در کشور داشتیم که در دهه 70 این رقم به 12 درصد رسید؛ در دهه 80 به 15 درصد افزایش پیدا کرده و در دهه 90 به حدود 21 درصد رسیده است که یکی از علل آن سبک تغذیه ناسالم و سبک زندگی غربی و خوردن فست‌فودها است.
90 درصد مشکلات ناباروری‌ها با درمان‌های اولیه رفع می‌شود و نیاز به فلوشیپ و تخصص‌های ویژه ندارد و فقط مشکل اصلی10 درصد باقیمانده است.
هر دانشگاه علوم پزشکی باید سایت ویژه درمان ناباروری داشته باشد و خدمات ناباروری هم باید تحت پوشش بیمه ارائه شود.
** سازمان‌های بیمه‌گر باید در درمان ناباروی مشارکت کنند
وزارت بهداشت سال گذشته 200 میلیارد تومان برای درمان ناباروری بودجه گرفته اما طبق رصد کمیسیون بهداشت مجلس فقط 15 درصد این بودجه صرف درمان واقعی ناباروری‌ها شده است و بقیه این هزینه به اسم ناباروری در جاهای دیگر خرج شده که باید پاسخگو باشند. به همین دلیل کمیسیون بهداشت مجلس در حال نظارت بیشتر است که متوجه شود آیا بودجه‌های تخصیص یافته در محل خودش هزینه می‌شود؟
هزینه‌های درمان IVF و IUI هنگفت است؛ به دنبال آن هستیم که سازمان‌های بیمه را برای پوشش بیمه‌ای این درمان‌ها مشارکت دهیم و اگر سازمان‌های بیمه آینده خودشان را در نظر بگیرند باید با رغبت تمام به این سمت‌ها بیایند و اگر به 30 سال آینده خودشان هم فکر کنند و کشور اگر کشور دغدغه مدیریت 30 سال آینده خود را دارد باید با رغبت و برای سرمایه‌گذاری به دنبال افزایش جمعیت باشد.
**زمینه‌سازی افزایش جمعیت از سال‌ها قبل شروع می‌شود
شباهتی به کشاورزی و جمعیت وجود دارد چرا که در کشاورزی باید در ابتدا دانه‌ای را در زمین کاشته و منتظر رشد آن بود که در نهایت به درخت تبدیل شده و بارور شده و میوه دهد. ضمن اینکه قطعا سال‌های اول هزینه‌دار است ولی وقتی درخت بارور می‌شود در آن صورت میوه می‌دهد.
باید زمینه‌سازی افزایش جمعیت از سال‌های قبل شروع شود و همگان می‌دانند این موضوع زمانبر است و هزینه‌های زیادی دارد اما چون بحث آینده است باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.
*سؤال: چرا در طول سال‌های گذشته اقدامات مخربی از سوی قوه مجریه و حتی شوراهای بالا دستی در طول سه دهه اخیر برای کاهش جمعیت و یا عدم نظارت بر افزایش جمعیت و تسهیل فرزندآوری صورت گرفته است.
بانکی‌پور: در این مدتی که در کشور چه رسماً سیاست تعدیل جمعیت اجرایی شده و چه در دوره‌ای اعلام شد که وزارت بهداشت عنوان کرد این سیاست تغییر پیدا کرده و دیگر کاهش جمعیت را دنبال نمی‌کند، خیانت‌ها و جنایت‌های زیادی در حق کشورمان با کنترل جمعیت صورت گرفته و منجر به بروز بحران جمعیت شده است
ما فعلا فرصت توبیخ متولیان را نداریم و باید در ابتدا به دنبال جبران جمعیت باشیم و سپس خیلی از افراد را دادگاهی کنیم زیرا دروغ‌های بزرگی به مردم گفته شد.
** بودجه افزایش جمعیت در وزارت بهداشت خرج کاهش جمعیت می‌شد
در آبان سال گذشته نامه‌ای از سوی وزیر فعلی بهداشت به مقام معظم رهبری نوشته شده است که آمارهایی که تاکنون این وزارتخانه اعلام کرده دروغ بوده و رشد جمعیتی نداشته‌ایم.
دو هفته پیش نامه‌ای از سوی معاون بهداشت وزارت بهداشت به کل مدیران شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌ها ارسال شده که فوریت‌دار بوده است؛‌در آن نامه خواسته شده که مدیران شبکه بهداشت دستور دهند ضمن خودداری از خرید و توزیع یارانه‌ای اقلام مرتبط با خدمات مراقبت بارداری به ویژه از تاریخ نامه به بعد، موجودی اقلام فاصله گذاری موقت در کلیه واحدهای تحت پوشش شهرستان جمع‌آوری شده و تا تعیین تکلیف در انبار ستاد دپو شود.
این نامه نشان می‌دهد که بودجه‌های رشد جمعیت در کشورمان در طول سال‌های گذشته خرج اقلام کنترل جمعیت شده است که این موضوع صراحت دارد که تا مجلس در باره کاری جدی نباشد اقدامی صورت نمی‌گیرد. هر چند که ما تاکنون چیزی در این باره ابلاغ نکردیم.
** فرمایش رهبر انقلاب درباره افزایش جمعیت در مجالس نهم و دهم روی زمین ماند
در طول سه دهه اخیر اجرای کنترل جمعیت از سوی خیلی از افراد صورت گرفته است و بعد از آن که توانستیم جمعیت را افزایش بدهیم به سراغ مجریان کاهش جمعیت در بخش‌های مختلف رفته و آنها باید در دستگاه قضایی پاسخگوی اقدامات خود باشند.
مقام معظم رهبری به صراحت به مسئولان فرموده‌اند که به جای رقابت در کسب جایگاه، رقابت در کار داشته باشید.
واقعیت آن است که حرف رهبر معظم انقلاب در دو دوره اخیر مجلس درباره جمعیت روی زمین باقی مانده بود.
همه بخش‌های مختلف اقتصاد، بهداشت، فرهنگ و جامعه درگیر موضوع جمعیت هستند و برای نمایندگان مجلس یازدهم فرقی نمی‌کند که طرح جمعیت و خانواده در کدام کمیسیون بررسی می‌شود بلکه بنای مشارکت حداکثری نمایندگان را در این طرح داریم و اینکه اصرار داریم باید در درازمدت اجرای این طرح به کمیسیون ویژه ارجاع شده و سیاست‌ها و قانون‌ها در این زمینه تدوین شود دلیل دارد اما در کوتاه مدت فرقی ندارد چرا که مهم اجرای قانون است.
** بازخواست از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در طرح جمعیت و تعالی خانواده
به مصلحت مجلس و کشور نیست که مسائل اصلی کمیسیون‌ها فریز شده و فقط به بررسی موضوع جمعیت بپردازیم لذا در کوتاه مدت اجرای طرح مدنظرمان است و در بلندمدت نظارت بر قانون در کمیسیون ویژه.
هم اکنون کرونا و اقتصاد سلامت یکی از مباحث اصلی کمیسیون بهداشت است و نمی‌توانیم این اولویت‌ها را کنار بگذاریم و به طرح تعالی جمعیت فکر کنیم. هر چند ممکن است تعدادی از نمایندگان قائل به اولویت ویژه‌ برای به سرانجام رسیدن این طرح باشند. چون موضوع جمعیت و تعالی خانواده چند وجهی است و باید نمایندگان دارای تخصص‌های لازم در کمیسیون ویژه گرد یکدیگر بیایند و در آنجا متخصص اقتصاد، متخصص بودجه، متخصص سلامت و بهداشت، متخصص فرهنگی و متخصص اجتماعی کنار یکدیگر باشند.
در قانون جمعیت و تعالی خانواده بنا داریم از کلی گوی و نصیحت کردن بپرهیزیم تا بتوانیم دستگاه‌ها را بازخواست کنیم.
**اجرای فوریت‌دار طرح جمعیت و خانواده در 6 سال آینده
طرح جمعیت و خانواده 80 ماده دارد که وقتی به صحن علنی مجلس ارجاع شود ممکن است 4 ماه وقت صحن را بگیرد. لذا به هیچ وجه به مصلحت نیست در شرایط فعلی این کار را انجام دهیم. به همین دلیل بنا داریم بر اساس اصل 85 قانون اساسی عملکرد و درخواست اجرای موقت قانون جمعیت و تعالی خانواده را بدهیم که این درخواست داده شده و در حال جمع‌آوری امضا برای این کار هستیم هر چند که هر ماده این طرح در کمیسیون‌ها نیازمند رای دو سوم اعضا است. این در حالی است که قطعا دو ماه پایانی سال در مجلس صرف تنظیم و تصویب بودجه خواهد شد و به صلاح نیست که 4 ماه از وقت مجلس هم صرف طرح جمعیت شود.
زمان اجرای طرح جمعیت و تعالی خانواده 6 ساله است چرا که شرایط بحرانی جمعیتی کشورمان به منظور پرهیز از ورود به سیاه‌چاله جمعیتی 6 ساله است؛ یک سال آتی اجرای این طرح مربوط به سال پایانی برنامه ششم توسعه است و اجرای این طرح از ابتدای سال 1400 تا پایان 1405 مربوط به برنامه هفتم توسعه است.

منبع: خبر گزاری فارس 1399/7/19

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها