خانه » همه » مذهبی » یاران اولیه پیامبر

دانلود کتاب های امتحان شده

یاران اولیه پیامبر

سوال بسیار کلی است
پاسخ مختصر و کوتاه این است که؛
علی ع به عنوان اولین مسلمان ، وزیر و امین و مشاور پیامبر در تمام دوران پیامبر بوده است .
علی ع ابن ابی طالب پسر عموی پیامبر بود و به دلایل مختلف دوران کودکی را در نزد پیامبر گذراند و دوران نوجوانی و جوانی هم همراه پیامبر بود تا اینکه همسر فاطمه س دختر پیامبر شد و به عنوان وصی و جانشین پیامبر معرفی شد .
ابوطالب پدر علی ع و عموی پیامبر بود و پس از عبدالله پدر پیامبر و پس از عبدالمطلب پدر بزرگ پیامبر سر پرستی پیامبر را به عهده گرفت و در تمام دوران حیات خود پشتیبان پیامبر بود وقتی پیامبر و یاران او محاصره اقتصادی شدند پیامبر به شعب ابیطالب ( دره ، زمین ، باغ … ) پناهنده شدند . پیامبر آنقدر وابسته به ابوطالب بود که سال مرگ او و خدیجه را عام الحزن نامید .
جعفر ابن ابیطالب برادر علی ع و پسر عموی پیامبر بود و به پیامبر ایمان آورد و سر پرست مسلمانان در هجرت به حبشه بود و بعدها جعفر ابن ابیطالب در جنگ موته به شهادت رسید .
جناب خدیجه نیز همسر پیامبر بود که با ثروت خویش یا بجای مانده از پدر یار و یاور پیامبر در سختی ها به خصوص شعب ابی طالب بود .پیامبر به خدیجه مادر فاطمه زهرا س بسیار وابسته بود و با نام خدیجه در فراق او اندوهناک می شد .
هر چهار نفر در دوران زندگانی پیامبر به خصوص قبل و بعد از بعثت نقش اساسی و مهمی را به عهده داشتند و هر کدام ستون و تکیه گاه و پشتیبان پیامبر بودند که بعد از وفات ابوطالب و خدیجه و شهادت جعفر پیامبر در فراق آنان گریست و اندوهناک گردید .
جهت مطالعه بیشتر به منابع زیر مراجعه نمایید :
منتهی الامال – شیخ عباس قمی
فروغ ابدیت – جعفر سبحانی
فرهنگ نامه تاریخ زندگانی پیامبر اعظم ،پژوهشکده باقرالعلوم در دو جلد
زندگانی حضرت محمد (ص): خاتم النبیین (ص) رسولی محلاتی، سیدهاشم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ سیزدهم، ۱۳۷۹،
فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام – سبحانی، جعفر، تهران، انتشارات مشعر، ۱۳۷۸،
الصحیح من سیرة النبی الاعظم/ سید جعفر مرتضی عاملی/ عربی.
تاریخ پیامبر اسلام/ محمدابراهیم آیتی/ فارسی.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها