خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » یایاگرام؛ دستگاه متکی‌بر تلگرام برای ارسال و دریافت پیام

دانلود کتاب های امتحان شده

یایاگرام؛ دستگاه متکی‌بر تلگرام برای ارسال و دریافت پیام

دنیاگیری ویروس کرونا و قرنطینه‌های خانگی ناشی از آن باعث شده‌اند اهمیت برقراری ارتباط با اعضای خانواده و دوستان از‌طریق فضای آنلاین بیش‌ازپیش افزایش یابد. یکی از مشکلات ارتباط با افراد مسن در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است؛ چون آنان معمولا نحوه‌ی کار با گوشی و شبکه‌های اجتماعی را نمی‌دانند. ازاین‌رو، مانوئل لوسیو دالو (mrcatacroquer@) دستگاهی با عنوان یایاگرام (Yayagram) تولید کرده است. یایاگرام باعث می‌شود ارسال و دریافت پیام صوتی و متنی در تلگرام به فرایندی فیزیکی تبدیل شود؛ همچون سوییچ‌بردهای تلفن قدیمی.

بدیهی است دستگاه‌های قدیمی هرگز نمی‌توانند در حد‌و‌اندازه‌ی دستگاه‌های امروزی پرکاربرد باشند؛ اما رابط کاربری آن‌ها همچنان اهمیت دارد؛‌ چون افراد مسن زیادی پیدا می‌شوند که نمی‌توانند با دستگاه‌های پیشرفته ارتباط برقرار کنند. این افراد معمولا دکمه‌های فیزیکی را به اپلیکیشن‌ها و نمایشگرهای لمسی ترجیح می‌دهند؛ زیرا با آن‌ها راحت‌ترند. همین موضوع باعث می‌شود یایاگرام دستگاه بسیار جالبی باشد.

یایاگرام / Yayagram دستگاه فیزیکی متکی بر تلگرام برای ارسال و دریافت پیام تصویر سوم

دالو می‌گوید عبارت «یایاگرام» ترکیب دو واژه‌ی «یایا» (به‌معنی مادربزرگ) و تلگرام است. برای ارسال پیام، کاربر باید کابلی را به‌صورت فیزیکی در نزدیکی نام فرد گیرنده وصل کند. در مرحله‌ی بعد، باید دکمه‌ای را فشار دهد و نگه دارد و شروع به حرف‌زدن کند تا میکروفون قرارگرفته در داخل دستگاه پیام صوتی ضبط کند. این پیام صوتی روی گوشی فرد گیرنده همچون پیام صوتی عادی ظاهر خواهد شد. وقتی کاربر یایاگرام پیام متنی دریافت کند، دستگاه پیام را به‌صورت خودکار ازطریق چاپگر حرارتی‌اش چاپ می‌کند. 

مانوئل لوسیو دالو خودش را مهندس ارشد شرکت نرم‌افزاری Plastic SCM معرفی می‌کند و در چند توییت توضیح داده که چگونه موفق شده است یایاگرام را بسازد. یایاگرام قدرتش را از کامپیوتر تک‌برد رزبری پای 4 تأمین می‌کند و متکی‌بر زبان برنامه‌نویسی پایتون است و از چند کتابخانه‌ی نرم‌افزاری متفرقه بهره می‌گیرد تا همه‌چیز را به‌هم متصل نگه دارد. میکروفون داخل یایاگرام میکروفونی USB و ارزان‌قیمت است و چاپگر حرارتی دستگاه به چاپگرهایی شباهت دارد که در صندوق‌های پول‌شمار دیده می‌شوند.

یایاگرام / Yayagram دستگاه فیزیکی متکی بر تلگرام برای ارسال و دریافت پیام تصویر دوم

دالو می‌گوید دلیل استفاده از تلگرام به‌جای واتساپ و دیگر سرویس‌های پیام‌رسان این است که اولا تلگرام پلتفرم بازتری محسوب می‌شود و ثانیا او از فیسبوک خوشش نمی‌آید. وی در گفت‌و‌گو با ورج اعلام کرده است مادربزرگش ۹۶ سال دارد و با پدر و مادر دالو در بورگوس، شهری در اسپانیا، زندگی می‌کند. خودِ دالو نیز ساکن بورگوس است. دالو می‌گوید از قرنطینه‌های ناشی از دنیاگیری ویروس کرونا برای ساخت یایاگرام الهام گرفته است.

یایاگرام پروژه‌ی واقعا جالبی است و در توییت زیر می‌توانید ببنیید که دالو و مادربزرگش چگونه مشغول استفاده از دستگاه هستند:

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها