خانه » همه » مذهبی » یعرب بن قحطان

دانلود کتاب های امتحان شده

یعرب بن قحطان


یعرب بن قحطان

۱۳۹۷/۰۵/۱۳


۱۸۶۰ بازدید

من در مورد نژاد عربی که به یعرب بن قحطان می رسد سوال داشتم در اینترنت نوشته که او یکی از شخصیت اساطیر عرب بوده ایا بدین معنی است که او وجود ندارد؟

خیر در اینجا منظور فردی بزرگ و معروف که مانندش بعدها پیدا نشده است چون این فرد بنابر نقل منابع تاریخی وجود داشته و اورا پدر عرب اصیل معرفی کرده اند که اصالتا یمنی است ، مانند پهلوان و شخصیتهای داستانی و افسانه‌ای که مانندشان کمتر به دنیا آمده است(نمونه‌اش رستم فرخزاد که در شاهنامه یک اسطوره است اما وجود خارجی هم داشته ودر جنگ مسلمانان صدر اسلام با ایرانیان جزو فرماندهان سپاه ایران بوده است. ) . به مطالبی از کتاب لغت توجه کنید: جوهری در صحاح اللغه گفته است که اولین کسی که به زبان عربی سخن گفت یعرب بن قحطان است و ریشه همه قبایل عربی یمن همین شخص است. (صحاح اللغه، ماده عرب). در مجمع البحرین این دیدگاه جوهری را آورده است. در کتاب لسان العرب هم آورده است که اولین کسی که خداوند زبان او را به زبان عربی به سخن آورد، یعرب بن قحطان است و این یعرب پدر و ریشه قبایل یمن است و همین قبایل یمنی را عرب عاربه می گویند.(لسان العرب، ماده عرب).زبان عربی انها خالص وزبان عربی غیر قحطانی‌ها که به عدنانی معروفند عربی ناخالص می‌گویند، (به عرب مستعربه مشهورند) در لسان العرب گفته است که حضرت اسماعیل جد اعلای پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) در میان عرب عاربه نشو و نما یافت و به زبان آنان سخن گفت و اسماعیل پدر و ریشه عرب مستعربه است.(لسان العرب، ماده عرب). (نتیجه اینکه پیامبر ص اصالتا عرب نیست)
به نقل از پایگاه ویکی‌پدیا : یعرب بن قحطان شخصیتی در اساطیر عرب است که فرمانروای یمن بوده و نسل اعراب قحطانی (یا اعراب اصیل) جملگی به او می‌رسد. برخی حتی اعتقاد دارند که او پدیدآورندهٔ زبان عربی بوده و از همین رو به یعرب (یعنی عربی‌گو) ملقب شده و برخی دیگر او را اولین کسی می‌دانند که به عربی نوشتن آغاز کرد و نوحهٔ آدم بر غم فرزندش هابیل را به زبان عربی و به شعر درآورد.
یعرب به قولی نوهٔ هود پیامبر و به قولی دیگر از نوادگان سام بن نوح بود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها