خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » یک متر خانه در تهران به ۴۰ میلیون تومان نزدیک شد/ منطقه ۱۸؛ مسکن ارزان‌‌‌قیمت در پایتخت/ اجاره‌بها دوباره رکورد زد/ چند درصد از معاملات به خانه‌های زیر ۳ میلیارد رسید؟

دانلود کتاب های امتحان شده

یک متر خانه در تهران به ۴۰ میلیون تومان نزدیک شد/ منطقه ۱۸؛ مسکن ارزان‌‌‌قیمت در پایتخت/ اجاره‌بها دوباره رکورد زد/ چند درصد از معاملات به خانه‌های زیر ۳ میلیارد رسید؟

سه ماه از سال جدید گذشت و حالا آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان از رکوردشکنی در بازار مسکن دارد. به گونه‌ای که میانگین قیمت یک متر خانه در پایتخت، به یک قدمی کانال ۴۰ میلیون تومانی رسیده است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در شرایطی که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن و اجاره است و برای این منظور نیز راهکار افزایش عرضه خانه از طریق طرح نهضت ملی مسکن را دنبال می‌کند، اما نگاهی به آمار و ارقام ارائه شده توسط سیاست گذار پولی و ارزی حکایت از روند صعودی قیمت‌ها دارد. موضوعی که ضرورت بازنگری هرچه سریع‌تر در خصوص فرآیند تولید و عرضه مسکن را بیش از پیش تاکید دارد. به هر حال با گذشت کمتر از یک سال از عمر دولت سیزدهم، روند ساخت و ساز در پروژه‌های مسکن ملی و نهضت ملی مسکن، کند بوده و نیازمند همراهی تمامی دستگاه‌ها و همچنین نظام بانکی در بخش تامین مالی است. اما آمار جدید بازار مسکن چه می‌گوید؟

صبح امروز بانک مرکزی گزارشی از معاملات و قیمت مسکن پایتخت در خرداد ۱۴۰۱ را منتشر کرد. گزارشی که نشان از رشد قیمت و تعداد معاملات مسکن دارد.

متوسط قیمت مسکن به کانال ۴۰ میلیون نزدیک شد

 
به گونه‌ای که در پایان آخرین ماه از نخستین فصل سال، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان بود که حاکی از افزایش ۸.۴ درصدی نسبت به ماه قبل است. همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۳۲.۸ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه خردادماه سال ۱۴۰۰ (معادل ۵۶.۶ درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در خردادماه ۱۴۰۱ است.

یک متر خانه در تهران به ۴۰ میلیون تومان نزدیک شد/ کهنه‌ساز‌ها همچنان پرتقاضاست/ اجاره‌بها دوباره رکورد زد/ چند درصد از معاملات به خانه‌های زیر ۳ میلیارد تومان رسید؟

گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در کدام مناطق تهران است؟

 
در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۸۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۱۹ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۲.۳ و ۵۵.۳ درصد افزایش نشان می‌دهند.

یک متر خانه در تهران به ۴۰ میلیون تومان نزدیک شد/ کهنه‌ساز‌ها همچنان پرتقاضاست/ اجاره‌بها دوباره رکورد زد/ چند درصد از معاملات به خانه‌های زیر ۳ میلیارد تومان رسید؟

خانه‌های کهنه‌ساز همچنان پرتقاضاست

بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در خردادماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از مجموع ۱۳ هزار و ۸۷۴ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۰.۱  درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود سهم مذکور در مقایسه با خردادماه سال قبل حدود ۵.۷ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالا در گروه‌های “۱۱ تا ۱۵” و “بیش از ۲۰ “سال ساخت افزوده شده است. این در حالی است که تعداد معاملات مربوط به خانه‌های بیش از ۲۰، با رشد ۳۲۹ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل همراه بوده است.
 
همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۴ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۲ و ۱۰ به ترتیب با سهم ۹.۶ و ۹ درصدی از کل معاملات انجام شده در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

یک متر خانه در تهران به ۴۰ میلیون تومان نزدیک شد/ کهنه‌ساز‌ها همچنان پرتقاضاست/ اجاره‌بها دوباره رکورد زد/ چند درصد از معاملات به خانه‌های زیر ۳ میلیارد تومان رسید؟
 

چند درصد از معاملات به خانه‌های زیر ۳ میلیارد تومان رسید؟

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در خردادماه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۳.۷ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین ۵۷.۳ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و ۵۳.۸ درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

اجاره‌بها دوباره رکورد زد

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در خردادماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۴۶.۵ و ۵۱.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مزبور در خردادماه در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب معادل ۲.۷ و ۳ درصد است.
یک متر خانه در تهران به ۴۰ میلیون تومان نزدیک شد/ کهنه‌ساز‌ها همچنان پرتقاضاست/ اجاره‌بها دوباره رکورد زد/ چند درصد از معاملات به خانه‌های زیر ۳ میلیارد تومان رسید؟

این در حالی است که باید یادآور شد در ماه قبل یعنی اردیبهشت ماه، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری (در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱) با رشد به ترتیب معادل ۴۶ و ۵۰.۶ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل روبرو شده بود. لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مزبور در اردیبهشت ماه در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب معادل ۱.۹ و ۲ درصد بود؛ بنابراین در خردادماه این شاخص روند صعودی را ادامه داده است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها