۱۳۹۹/۰۱/۱۸
–
۴۱۸ بازدید
از کجای مسیله فدک الگو برای بشریت بیرون میاد !! دختر امریکایی همین چند سال پیش برای حمایت از فلسطینی ها رفت زیر تراکتور. نه فدک میشناخت نه شیعه
فدک اصلا دعوا سر یک ارث بوده . مثل اینکه در یک روستا سر یه باغی دعوا بشه
به عنوان مقدمه اولا لازم است بدانید برای فهم دقیق و تحلیل مسائلی از این دست لازم است مطالعه علمی و تاریخی کافی در چند موضوع از جمله بحث امامت و ولایت ، حقیقت امر نبوت ، تاریخ عرب و حجاز در زمان بعثت ، فقه مرتبط با غزوات پیامبر(ص)، جانشینی پیامبر(ص) و تاریخ سقیفه و شهادت حضرت زهرا(س) داشته باشید و این یک مسئله مبنایی و دقیقی است که با چند خط مختصر به فهم جواب کامل نمی رسیم .
ثانیا فدک یک شاخص بزرگ تاریخی است مرز بین حق و باطل که نشان از حقانیت جریان ولایت امامت معصوم و نیز غصب جانشینی پیامبر وحکومت توسط غیر معصوم دارد.
1-اگرمساله فدک مساله ساده ای بود حاکمان غاصب به آن اهمیتی نمی دادند . این که حاکمان وقت ، فدک را از دست فاطمه زهرا سلام الله علیها گرفتند و خودشان به آن سرزمین رسیدگی کردند ، نشان می دهد که سرزمین فدک مساله مهمی بود . فدک در دست فاطمه زهرا س بود ، به دست او اداره می شد ، کارگران و کشاورزان را ، خود آن حضرت مدیریت می کردند ، جمع آوری محصولات و فروش و مصرف آنها به دست خود فاطمه زهرا س بود ، ناگهان ماموران حکومت ریختند و کارگران و کشاورزان را بیرون کردند و اداره آن را به دست خودشان گرفتند . آیا این رفتار نشان نمی دهد که در اینجا مساله مهمی وجود دارد ؟!
2-اگر مساله فدک یک مساله ساده ای بود ، در طول تاریخ در میان علمای شیعه و سنی مطرح نمی شد در حالی که تا به امروز این مساله مطرح است .
3- سرزمین فدک در طول تاریخ بارها دست به دست شده است ، برخی از حاکمان غاصب ، این سرزمین را به اولاد فاطمه زهرا س بر می گرداندند و حاکم غاصب بعدی پس می گرفت ، مثلا عمر بن عبد العزیز پس داد و گفت این باغ و باغات از آن اولاد فاطمه زهرا س است . اگر فدک تنها یک باغ بی اهمیت بود پس چرا در میان حاکمان دست به دست می گردد ؟!
4-غصب فدک یکی از ستمهایی است که امت پیامبر پس از پیامبر بر دختر آن حضرت وارد ساخت گرچه رهبری این ستم به ظاهر به دست ابوبکر و عمر بن خطاب بود ولی همه در آن شریک بودند چون آنها را در این ستم یاری کردند .
5-اصل مساله این است که امامت را از خاندان پیامبر گرفتند و هر چه که می توانست برای این خاندان قدرت به حساب بیاید ، آن را هم گرفتند . فدک قدرت اقتصادی بود و فاطمه زهرا گاهی با آن مخارج لشکر اسلام را تامین می کرد . حاکمان وقت چشم دیدن این قدرت اقتصادی در دست فاطمه س را نداشتند . تنها فدک را نگرفتند بلکه ثروتهای دیگری را هم که در دست فاطمه زهرا س بود ، آنها را هم گرفتند .
6- فاطمه زهرا مظلوم بود ، خلفاء بر او ستم کردند ، فدک یکی از این ستمها است . یکی از برنامه های دین اسلام دفاع از مظلوم است و ما همین الآن وظیفه داریم از فاطمه زهرا س دفاع کنیم ، دفاع از فاطمه س دفاع از مظلوم است ، نباید در برابر ظلم بی تفاوت ماند . حتی همین فاطمه از علی علیه السلام که مظلوم واقع شد تا پای جان از او دفاع کرد . در همین عصر از هر مظلمی دفاع کنیم از فاطمه و علی دفاع کرده ایم ، پیروان علی و فاطمه در هر دور و زمانه از مظلوم دفاع می کنند و آنان که دفاع نمی پیرو علی و فاطمه نیستند بلکه پیرو خواسته های دل خدشان هستند . اگر آن غیر مسلمان از مظلومان فلسطین دفاع می کند الگوی او فاطمه و علی است همانطوری که الگوی همه مسلمانان علی و فاطمه است .
این که در سوال آمده است :« فدک الگو نیست » در این باره باید گفت : فدک سرزمین است و سرزمین الگو نمی شود ، الگو خود فاطمه زهرا سلام الله علیها است . همه کمالات در وجود فاطمه زهرا س جمع است و ما تلاش می کنیم در این کمالات خود را به او نزدیک بکنیم .
ثانیا فدک یک شاخص بزرگ تاریخی است مرز بین حق و باطل که نشان از حقانیت جریان ولایت امامت معصوم و نیز غصب جانشینی پیامبر وحکومت توسط غیر معصوم دارد.
1-اگرمساله فدک مساله ساده ای بود حاکمان غاصب به آن اهمیتی نمی دادند . این که حاکمان وقت ، فدک را از دست فاطمه زهرا سلام الله علیها گرفتند و خودشان به آن سرزمین رسیدگی کردند ، نشان می دهد که سرزمین فدک مساله مهمی بود . فدک در دست فاطمه زهرا س بود ، به دست او اداره می شد ، کارگران و کشاورزان را ، خود آن حضرت مدیریت می کردند ، جمع آوری محصولات و فروش و مصرف آنها به دست خود فاطمه زهرا س بود ، ناگهان ماموران حکومت ریختند و کارگران و کشاورزان را بیرون کردند و اداره آن را به دست خودشان گرفتند . آیا این رفتار نشان نمی دهد که در اینجا مساله مهمی وجود دارد ؟!
2-اگر مساله فدک یک مساله ساده ای بود ، در طول تاریخ در میان علمای شیعه و سنی مطرح نمی شد در حالی که تا به امروز این مساله مطرح است .
3- سرزمین فدک در طول تاریخ بارها دست به دست شده است ، برخی از حاکمان غاصب ، این سرزمین را به اولاد فاطمه زهرا س بر می گرداندند و حاکم غاصب بعدی پس می گرفت ، مثلا عمر بن عبد العزیز پس داد و گفت این باغ و باغات از آن اولاد فاطمه زهرا س است . اگر فدک تنها یک باغ بی اهمیت بود پس چرا در میان حاکمان دست به دست می گردد ؟!
4-غصب فدک یکی از ستمهایی است که امت پیامبر پس از پیامبر بر دختر آن حضرت وارد ساخت گرچه رهبری این ستم به ظاهر به دست ابوبکر و عمر بن خطاب بود ولی همه در آن شریک بودند چون آنها را در این ستم یاری کردند .
5-اصل مساله این است که امامت را از خاندان پیامبر گرفتند و هر چه که می توانست برای این خاندان قدرت به حساب بیاید ، آن را هم گرفتند . فدک قدرت اقتصادی بود و فاطمه زهرا گاهی با آن مخارج لشکر اسلام را تامین می کرد . حاکمان وقت چشم دیدن این قدرت اقتصادی در دست فاطمه س را نداشتند . تنها فدک را نگرفتند بلکه ثروتهای دیگری را هم که در دست فاطمه زهرا س بود ، آنها را هم گرفتند .
6- فاطمه زهرا مظلوم بود ، خلفاء بر او ستم کردند ، فدک یکی از این ستمها است . یکی از برنامه های دین اسلام دفاع از مظلوم است و ما همین الآن وظیفه داریم از فاطمه زهرا س دفاع کنیم ، دفاع از فاطمه س دفاع از مظلوم است ، نباید در برابر ظلم بی تفاوت ماند . حتی همین فاطمه از علی علیه السلام که مظلوم واقع شد تا پای جان از او دفاع کرد . در همین عصر از هر مظلمی دفاع کنیم از فاطمه و علی دفاع کرده ایم ، پیروان علی و فاطمه در هر دور و زمانه از مظلوم دفاع می کنند و آنان که دفاع نمی پیرو علی و فاطمه نیستند بلکه پیرو خواسته های دل خدشان هستند . اگر آن غیر مسلمان از مظلومان فلسطین دفاع می کند الگوی او فاطمه و علی است همانطوری که الگوی همه مسلمانان علی و فاطمه است .
این که در سوال آمده است :« فدک الگو نیست » در این باره باید گفت : فدک سرزمین است و سرزمین الگو نمی شود ، الگو خود فاطمه زهرا سلام الله علیها است . همه کمالات در وجود فاطمه زهرا س جمع است و ما تلاش می کنیم در این کمالات خود را به او نزدیک بکنیم .