۱۳۹۹/۰۱/۱۰
–
۸۰۹ بازدید
عرض سلام وادب به شما
سوالم اینه که در زمان رجعت امام زمان(ع)، ایا این طوری میشه که مومنینی که از دنیا رفته اند همگی به دنیا برمی گردند؟منظورم اینه که مثلا خانواده ای کل اعضایش مومن بوده اند، همگی دوباره به دنیا برمی گردند و دوباره کنار هم هستند برای یاری امام یا خیر؟ ممنون از پاسختون
واقعیت این است که رجعت کنندگان دقیقا چه کسانی بوده و چگونه زندگی خواهند کرد بر ما معلوم نیست . چون همه مومنان رجعت نخواهند کرد و تنها مومنان محضی رجعت خواهند نمود که خداوند آنها را انتخاب کرده است. رجعت عمومی نیست و اختصاص به خاصّان از شیعیان و بدترین کافران و دشمنان اسلام دارد. سرآمد رجعتکنندگان نیز انبیای الهی و ائمه طاهرین و دشمنان خاص آنها هستند. امام صادق(ع) رجعت را برای دو گروه میدانند: کسانی که به ایمان خالص رسیده باشند یا به شرک محض. بر این اساس نحوه زندگی آنها پس از رجعت نیز معلوم نیست و احتمال دارد آنان دراین دنیا به زندگی روز مره خود بپردازند. (محمد کاظم قزوینی ، امام مهدی (ع) از ولادت تا ظهور ، قم، انتشارات الهادی ، 1384 ، چاپ ششم، ص586 به بعد). بر اساس روایات، ائمه ـ علیهم السّلام ـ وعدهای از مؤمنین و کفار در زمان ظهور مهدی ـ علیه السّلام ـ دوباره زنده میشوند. شیعه امامیه بر این اعتقاد است که خداوند به هنگام ظهور امام زمان (عج) گروهی از شیعیان آن حضرت را که پیشتر مردهاند، باز میگرداند تا به ثواب یاری و کمک به آن حضرت برسند و حکومتش را ببینند. و هم چنین گروهی از دشمنان او را باز میگرداند تا از آنان انتقام بگیرد و شیعیان از مشاهدة ظهور حق و بالا گرفتن کلمه اهل آن، خشنود گردند. در روایتی امام صادق ـ علیه السّلام ـ میفرماید: «امام حسین ـ علیه السّلام ـ همراه با شهدای کربلا و هفتاد پیامبر، بازگشت مینماید. رو میآورد به سوی دنیا امام حسین همراه با کسانی که با وی به قتل رسیده بودند و همراهی میکنند او را هفتاد پیامبری که با موسی بن عمران مبعوث شدند. آن وقت حضرت قائم انگشترش را به او میسپارد.» در ادامة این حدیث اشاره به غسل و دفن امام زمان ـ علیه السّلام ـ به وسیله امام حسین ـ علیه السّلام ـ نیز شده است. مفضل نیز از امام صادق ـ علیه السّلام ـ در این مورد نقل میکنند که امام حسین ـ علیه السّلام ـ با دوازده هزار نفر از شیعیانش رجعت میکنند، در حالی که عمامة سیاه پوشیده است. علاوه بر اصحاب امام حسین ـ علیه السّلام ـ در روایات دیگر اشاره به رجعت بعضی از مؤمنین و شیعیان علی ـ علیه السّلام ـ نیز شده است. امام باقر ـ علیه السّلام ـ از امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ نقل میکند که؛ در هنگام ظهور حضرت مهدی، مؤمنان، لبیک گویان، گروه گروه از قبرها بیرون میآیند و حضرت از این رخداد فوق العاده با تعجب یاد میکند؛ پس چقدر حیرت آور است (زنده شدن مردگان) چگونه در حیرت نباشم از زنده شدن مردگان که خداوند آنان را از قبورشان بر میانگیزند در حالی که گروه گروه مشغول گفتن لبّیک لبّیک ای دعوت کننده به سوی خدا، هستند.».
رجعت دشمنان اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و کفار برای کیفر و انتقام
بعضی از روایات این باب، مربوط است به بازگشت معاندین و کفار تا به دست مؤمنان، ذلت و عذاب را بچشند و مؤمنان نیز تشفی پیدا کنند. امام صادق ـ علیه السّلام ـ میفرماید: «زمانی که مهدی ما ظهور نماید، خداوند کسانی را که به اذیت و آزار بندگان مؤمن میپرداختند، با همان قیافه قبلیشان، به دنیا باز میگرداند تا مؤمنین از آنان انتقام بگیرند.» این روایت با توجه به آنچه در روایتی که قبلاً از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شد (ما من امام الا و یکرفی قرنه و یکرمعه البر و الفاجر فی دهره حتی یمیز المؤمن من الکافر) نشان میدهد که قبل از قیامت در زمان رجعت نیز بازخواست و دادرسی وجود دارد. و بازگشت این عده از کفار با قیافههای اصلی شان، برای کیفر و تنبیه است. هم چنین در ذیل آیة «و اقسموا بالله جهد ایمانهم لایبعث الله من یموت بلی وعداً علیه حقاً و لکن اکثر الناس لا یعلمون… لیعلم الذین کفروا انهم کانوا کاذبین»؛ امام صادق ـ علیه السّلام ـ میفرماید: «یعنی فی الرجعه یردهم فیقتلهم و یشفی صدور المؤمنین فیهم»؛ یعنی در زمان رجعت خداوند آنان را بر میگرداند تا به دست مؤمنین کشته شوند و مؤمنین تسلی پیدا کنند.
رجعت بعضی از شیعیان برای یاری حضرت مهدی
امام صادق ـ علیه السّلام ـ به ابیبصیر میفرماید: «ای ابابصیر هنگامی که قیام کند مهدی ما، خداوند گروهی از شیعیان ما را به سوی او بر میانگیزند و از قبرهایشان خارج میکند. پس آنان با او بیعت میکنند در حالی که شمشیرهایشان بر گردن آنان آویخته است، این خبر به گوش شیعیانی که زندهاند میرسد و میگویند: فلانیها از قبرشان خارج شدهاند و به سپاه حضرت مهدی ملحق گردیدهاند!». ] این حدیث بیانگر انعکاس وسیع خبر زنده شدن و بازگشت مجدد این عده از شیعیان و ملحق شدن آنان با سپاه امام زمان میباشد، به گونه که این خبر باشکوه، در میان شیعیان در حال حیات ـ که هر کدام چنین آرزویی را در دل میپرورانند ـ و در مجالس آنان رد و بدل و گفتگو میشود. در حدیث دیگر نیز امام صادق ـ علیه السّلام ـ از برانگیخته شدن این عده از شیعیان برای یاری امام زمان (عج) سخن میگوید: «هنگامی که قائم ما ظهور نماید خداوند عدهای از شیعیان را زنده میکند و آنان لبیک گویان گروه گروه به سوی او حرکت میکنند. آن وقت است که تردید منکران، رنگ میبازد و آنان نابود میشوند.»
رجعت انصار و وزراء حضرت مهدی که به طور خاص از آنان نام برده شده است در برخی از روایات نام بعضی از افراد ذکر شده است مثل: اصحاب کهف، یوشع بن نون، سلمان فارسی، مقداد، ابودجانه، مالک اشتر و… و حتی تصریح شده است که این افراد در سمت وزراء و معاونان حکومت جهانی حضرت، در جهان از ناحیه حضرت، فرمانروایی میکنند. امام صادق ـ علیه السّلام ـ در این مورد میفرماید: «از پشت کوفه تعداد 27 مرد، برای یاری مهدی، از قبرهایشان خارج میشوند که 15 نفر از آنان از قوم موسی است ـ آنانی که هدایت شدند و بر اساس حق رفتار نمودند ـ و 7 نفر از اصحاب کهف و یوشع بن نون و سلمان و ابودجانه انصاری و مقداد و مالک اشتر، میباشند. اینها همواره در پیشگاه مهدی مشغول خدمت حکمرانی هستند.»
رجعت مفضّل بن عمر امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد وی که از اصحاب خاص حضرت میباشد، میفرماید: تو نه تنها در هنگام ظهور مهدی (عج) دوباره زنده میشوی، بلکه جزء افراد ویژة مهدی خواهی بود که مرتب فرمان صادر میکنی ـ یا مفضل انت و اربعة و اربعون رجلاً تحشرون مع القائم. انت علی یمین القائم تأمر و تنهی و الناس اذذاک اطوع لک منهم الیوم».
رجعت داود بن کثیر الرّقی امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد شأن و منزلت این صحابی بزرگوار خود میفرماید: «انزلوا داود الرقی منی بمنزلة المقداد من رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ»؛ یعنی قدر و منزلت این مرد نزد من نظیر مقداد نزد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است. و نیز میفرماید: «من سرّه ان ینظر الی رجلٍ من اصحاب القائم فلینظر الی هذا» (داود رقی). کسی که میخواهد مردی از یاران مهدی را ببیند به او نگاه کند.رجعت عبدالله بن شریک عامری امام باقر ـ علیه السّلام ـ در مورد وی میفرماید: گویا میبینم که عبدالله بن شریک با چهار هزار نفر سپاه، پیشاپیش حضرت مهدی (عج) تکبیرگویان، از دامنه کوه بالا میروند؛ «کانی بعبدالله بن شریک العامری علیه عمامة سوداء و دؤابتاها بین کتفیه مصعداً فی لحف الجبل بین یدی قائمنا اهل البیت فی اربعة آلاف یکبرون».
رجعت اسماعیل فرزند امام صادق ـ علیه السّلام ـ ابوخدیجه از امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد فرزندش اسماعیل نقل میکند که وی نخستین کسی است که با ده نفر از یارانش زنده میشوند و ظهور میکنند و عبدالله بن شریک یکی از این ده نفراست که وظیفه پرچمداری را به عهده دارد. «انه یکون اول منشور فی عشرة من اصحابه و منهم عبدالله بن شریک و هو صاحب لوائه».
رجعت حمران بن اعین و میسّر بن عبدالعزیز امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد این دو نفر میفرماید: گویا میبینم که آنان در حالی که شمشیر در دست دارند، در میان مردم، میان صفا و مروه مشغول صحبت میباشند؛ «کانی بحمران بن اعین و میسّر بن عبدالعزیز یخطبان الناس باسیافهم بین الصفا و المروه».
نتیجه آنکه : روایات بحث رجعت، هرگز درصدد برشمردن تعداد و آمار افراد و یا ذکر اسامی آنان، نمیباشد. بلکه این روایات ضمن اشاره به اسامی برخی از افراد گروهها، مسأله رجعت مردگان به دنیا را، محدود و مختص کسانی میداند که قبل از مرگ از درجه بالای ایمان برخوردار بوده و در حمایت از دین الهی و اطاعت از ائمه ـ علیهم السّلام ـ کوتاهی ننمودهاند و یا کسانی که در راه کفر و عناد با اهلبیت ـ علیهم السّلام ـ از هیچ تلاشی فروگذار نبودهاند. اما غیر از این دو گروه ـ چنانچه قبلاً اشاره شد ـ بازگشت به دنیا نخواهند اشت (و اماما سوی هذین فلا رجوع لهم الی یوم الماب). بنابراین آنچه مهم و تعیین کننده است خلوص ایمان در پرتو عمل به دستورات الهی و اعتصام به ولایت امام معصوم ـ علیهم السّلام ـ است تا در اثر چنین پیوندی خداوند نیز وی را از چنین فوز عظیمی در ایام الله ظهور مهدی و رجعت اهلبیت ـ علیهم السّلام ـ برخوردار نماید. به همین خاطر مهمترین تقاضای شیعه از خداوند در دعای عهد این است که: «پروردگارا! ما را از یاران و کمک کنندگان حضرتش قرار بده و شرف شهادت در محضر او را نصیب ما بفرما، پروردگارا اگر چنانچه مرگ میان من و ظهور او فاصله انداخت، پس من را بعد از مرگ نیز هنگام ظهورش، از قبرم خارج فرما در حالی که کفنم را پوشیده و شمشیربه دست آماده انجام فرمان حضرت باشم.» جالب این است که این آرزو و تقاضا، بعد از اعلام بیعت اکید با حضرت ولی عصر -ارواحنا فداه- و امضای عهد و پیمان با او، ابراز می شود .
رجعت دشمنان اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و کفار برای کیفر و انتقام
بعضی از روایات این باب، مربوط است به بازگشت معاندین و کفار تا به دست مؤمنان، ذلت و عذاب را بچشند و مؤمنان نیز تشفی پیدا کنند. امام صادق ـ علیه السّلام ـ میفرماید: «زمانی که مهدی ما ظهور نماید، خداوند کسانی را که به اذیت و آزار بندگان مؤمن میپرداختند، با همان قیافه قبلیشان، به دنیا باز میگرداند تا مؤمنین از آنان انتقام بگیرند.» این روایت با توجه به آنچه در روایتی که قبلاً از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شد (ما من امام الا و یکرفی قرنه و یکرمعه البر و الفاجر فی دهره حتی یمیز المؤمن من الکافر) نشان میدهد که قبل از قیامت در زمان رجعت نیز بازخواست و دادرسی وجود دارد. و بازگشت این عده از کفار با قیافههای اصلی شان، برای کیفر و تنبیه است. هم چنین در ذیل آیة «و اقسموا بالله جهد ایمانهم لایبعث الله من یموت بلی وعداً علیه حقاً و لکن اکثر الناس لا یعلمون… لیعلم الذین کفروا انهم کانوا کاذبین»؛ امام صادق ـ علیه السّلام ـ میفرماید: «یعنی فی الرجعه یردهم فیقتلهم و یشفی صدور المؤمنین فیهم»؛ یعنی در زمان رجعت خداوند آنان را بر میگرداند تا به دست مؤمنین کشته شوند و مؤمنین تسلی پیدا کنند.
رجعت بعضی از شیعیان برای یاری حضرت مهدی
امام صادق ـ علیه السّلام ـ به ابیبصیر میفرماید: «ای ابابصیر هنگامی که قیام کند مهدی ما، خداوند گروهی از شیعیان ما را به سوی او بر میانگیزند و از قبرهایشان خارج میکند. پس آنان با او بیعت میکنند در حالی که شمشیرهایشان بر گردن آنان آویخته است، این خبر به گوش شیعیانی که زندهاند میرسد و میگویند: فلانیها از قبرشان خارج شدهاند و به سپاه حضرت مهدی ملحق گردیدهاند!». ] این حدیث بیانگر انعکاس وسیع خبر زنده شدن و بازگشت مجدد این عده از شیعیان و ملحق شدن آنان با سپاه امام زمان میباشد، به گونه که این خبر باشکوه، در میان شیعیان در حال حیات ـ که هر کدام چنین آرزویی را در دل میپرورانند ـ و در مجالس آنان رد و بدل و گفتگو میشود. در حدیث دیگر نیز امام صادق ـ علیه السّلام ـ از برانگیخته شدن این عده از شیعیان برای یاری امام زمان (عج) سخن میگوید: «هنگامی که قائم ما ظهور نماید خداوند عدهای از شیعیان را زنده میکند و آنان لبیک گویان گروه گروه به سوی او حرکت میکنند. آن وقت است که تردید منکران، رنگ میبازد و آنان نابود میشوند.»
رجعت انصار و وزراء حضرت مهدی که به طور خاص از آنان نام برده شده است در برخی از روایات نام بعضی از افراد ذکر شده است مثل: اصحاب کهف، یوشع بن نون، سلمان فارسی، مقداد، ابودجانه، مالک اشتر و… و حتی تصریح شده است که این افراد در سمت وزراء و معاونان حکومت جهانی حضرت، در جهان از ناحیه حضرت، فرمانروایی میکنند. امام صادق ـ علیه السّلام ـ در این مورد میفرماید: «از پشت کوفه تعداد 27 مرد، برای یاری مهدی، از قبرهایشان خارج میشوند که 15 نفر از آنان از قوم موسی است ـ آنانی که هدایت شدند و بر اساس حق رفتار نمودند ـ و 7 نفر از اصحاب کهف و یوشع بن نون و سلمان و ابودجانه انصاری و مقداد و مالک اشتر، میباشند. اینها همواره در پیشگاه مهدی مشغول خدمت حکمرانی هستند.»
رجعت مفضّل بن عمر امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد وی که از اصحاب خاص حضرت میباشد، میفرماید: تو نه تنها در هنگام ظهور مهدی (عج) دوباره زنده میشوی، بلکه جزء افراد ویژة مهدی خواهی بود که مرتب فرمان صادر میکنی ـ یا مفضل انت و اربعة و اربعون رجلاً تحشرون مع القائم. انت علی یمین القائم تأمر و تنهی و الناس اذذاک اطوع لک منهم الیوم».
رجعت داود بن کثیر الرّقی امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد شأن و منزلت این صحابی بزرگوار خود میفرماید: «انزلوا داود الرقی منی بمنزلة المقداد من رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ»؛ یعنی قدر و منزلت این مرد نزد من نظیر مقداد نزد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است. و نیز میفرماید: «من سرّه ان ینظر الی رجلٍ من اصحاب القائم فلینظر الی هذا» (داود رقی). کسی که میخواهد مردی از یاران مهدی را ببیند به او نگاه کند.رجعت عبدالله بن شریک عامری امام باقر ـ علیه السّلام ـ در مورد وی میفرماید: گویا میبینم که عبدالله بن شریک با چهار هزار نفر سپاه، پیشاپیش حضرت مهدی (عج) تکبیرگویان، از دامنه کوه بالا میروند؛ «کانی بعبدالله بن شریک العامری علیه عمامة سوداء و دؤابتاها بین کتفیه مصعداً فی لحف الجبل بین یدی قائمنا اهل البیت فی اربعة آلاف یکبرون».
رجعت اسماعیل فرزند امام صادق ـ علیه السّلام ـ ابوخدیجه از امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد فرزندش اسماعیل نقل میکند که وی نخستین کسی است که با ده نفر از یارانش زنده میشوند و ظهور میکنند و عبدالله بن شریک یکی از این ده نفراست که وظیفه پرچمداری را به عهده دارد. «انه یکون اول منشور فی عشرة من اصحابه و منهم عبدالله بن شریک و هو صاحب لوائه».
رجعت حمران بن اعین و میسّر بن عبدالعزیز امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد این دو نفر میفرماید: گویا میبینم که آنان در حالی که شمشیر در دست دارند، در میان مردم، میان صفا و مروه مشغول صحبت میباشند؛ «کانی بحمران بن اعین و میسّر بن عبدالعزیز یخطبان الناس باسیافهم بین الصفا و المروه».
نتیجه آنکه : روایات بحث رجعت، هرگز درصدد برشمردن تعداد و آمار افراد و یا ذکر اسامی آنان، نمیباشد. بلکه این روایات ضمن اشاره به اسامی برخی از افراد گروهها، مسأله رجعت مردگان به دنیا را، محدود و مختص کسانی میداند که قبل از مرگ از درجه بالای ایمان برخوردار بوده و در حمایت از دین الهی و اطاعت از ائمه ـ علیهم السّلام ـ کوتاهی ننمودهاند و یا کسانی که در راه کفر و عناد با اهلبیت ـ علیهم السّلام ـ از هیچ تلاشی فروگذار نبودهاند. اما غیر از این دو گروه ـ چنانچه قبلاً اشاره شد ـ بازگشت به دنیا نخواهند اشت (و اماما سوی هذین فلا رجوع لهم الی یوم الماب). بنابراین آنچه مهم و تعیین کننده است خلوص ایمان در پرتو عمل به دستورات الهی و اعتصام به ولایت امام معصوم ـ علیهم السّلام ـ است تا در اثر چنین پیوندی خداوند نیز وی را از چنین فوز عظیمی در ایام الله ظهور مهدی و رجعت اهلبیت ـ علیهم السّلام ـ برخوردار نماید. به همین خاطر مهمترین تقاضای شیعه از خداوند در دعای عهد این است که: «پروردگارا! ما را از یاران و کمک کنندگان حضرتش قرار بده و شرف شهادت در محضر او را نصیب ما بفرما، پروردگارا اگر چنانچه مرگ میان من و ظهور او فاصله انداخت، پس من را بعد از مرگ نیز هنگام ظهورش، از قبرم خارج فرما در حالی که کفنم را پوشیده و شمشیربه دست آماده انجام فرمان حضرت باشم.» جالب این است که این آرزو و تقاضا، بعد از اعلام بیعت اکید با حضرت ولی عصر -ارواحنا فداه- و امضای عهد و پیمان با او، ابراز می شود .