انواع نزول و تقدیر امور در شب قدر
۱۳۹۸/۰۲/۲۴
–
۲۲۲ بازدید
با تشکر از توضیح شما ظاهرا استاد ایمانی پاسخ نداده اند اگر چنین است سوال به ایشان ارسال شود.برخی بزرگان نزول دفعی را قبول ندارند و برای آن هم دلایلی آورده اند چگونه میتوان آن را توجیه کرد؟اینکه هر شب قدر تقدیر یکسال تعیین میشود مگر تقدیر همه چیز از ازل روشن نبوده پس این یکساله دیگر چیست؟از طرفی اگر دعا و هیچ چیز دیگر نمی تواند تقدیر تعیین شده را بعد ماه مبارک و شب قدر تغییر دهد دیگر چه معنا دارد ما دعا یا کار خیر کنیم؟امام معصوم اگر اعمال ما را در شب قدر میداند پس تا یک سال آینده را با خبر است نه بیشتر؟این عرضه هر هفته چه معنا دارد؟
آیا قرآن هم شب قدر بر امام نازل میشود و اینکه وقتی نزول قرآن تمام شده دیگر عظمت شب قدر چه معنا دارد؟
چرا شب قدر را از هزار ماه بالاتر دانسته یعنی شب را با شب مقایسه نکرده بلکه با ماه قیاس کرده؟
اگر دقت بفرمایید همان طور که قبلا بیان شد، بنا به تصریح آیه چهارم سوره دخان، همه امور (اموری که به صورت محکم و یکپارچه است) در شب قدر تفصیل داده میشود؛ «فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍِ»(دخان/۴) یعنی از حالت بسیط و یکپارچه به صورت تفکیک شده و جدا جدا درمیآید و قرآن تنها یکی از اموری است که در شبهای قدر رسالت پیامبر اکرم از حالت یکپارچه به صورت تفصیل یافته و جدا جدا درآمد و هر سال به میزان نیاز همان سال تدریجا نازل شد؛ پس این که تقدیر همه چیز از ازل در علم الهی روشن بوده باعث نمیشود تقدیر امور در شب قدر لغو و تکراری شود؛ چرا که تقدیر ازلی مربوط به لوح محفوظ و به صورت بسیط است، اما تقدیر در هر شب قدر مربوط به تفصیل و تفکیک اموری است که تا شب قدر سال آینده قرار است تحقق پیدا کند. یکی مرحله علم محض است و دیگری مرحله تحقق و به واقعیت پیوستن است. خلاصه اینکه رابطه تقدیر ازلی با تقدیر در شب قدر، رابطه اجمال و تفصیل است.اما پاسخ این که فرمودید: اگر دعا و هیچ چیز دیگر نمی تواند تقدیر تعیین شده را بعد ماه مبارک و شب قدر تغییر دهد دیگر چه معنا دارد ما دعا یا کار خیر کنیم؟دعا و کار خیر ما نیز از اموری است که در شب قدر مقدر میشود؛ یعنی اگر قرار باشد ما در طور سال با اختیار خودمان دعا یا کار خیری انجام دهیم، همان نیز در شب قدر مقدر میشود. دقت بفرمایید: مقدر میشود که مثلا فلانی با اختیار خودش فلان دعا یا کار خیر را انجام میدهد و تغییری هم که آن دعا یا کار خیر در سرنوشت او خواهد داشت نیز جز مقدرات همان سال خواهد بود، بدون اینکه با اختیارش منافات داشته باشد. برای مطالعه ادله منکران نزول دفعی قرآن مراجعه بفرمایید به مقاله «نزول دفعی قرآن، دیدگاه علامه طباطبایی، اشکالات آیت الله معرفت، پاسخ های آیت الله جوادی آملی»(دو فصلنامه معارج، سال اول شماره دوم، بهار و تابستان ۹۵)بقیه سوالات را نیز به صورت جداگانه مطرح بفرمایید تا هر کدام به بخش مربوطه ارجاع داده شود.