خانه » همه » مذهبی » فعالیت فرهنگی مختلط-رابطه بانامحرم

فعالیت فرهنگی مختلط-رابطه بانامحرم


فعالیت فرهنگی مختلط-رابطه بانامحرم

۱۳۹۷/۰۸/۱۵


۹۳۱ بازدید

سلامدر بسیج دانشجویی متاسفانه شاهد تعامل زیاد با دلایل رشد، هماهنگی، جلوگیری از موازی کاری در انجام امور ، بین دو جنس هستیم ، حتی در مواردی مسیولیت معاونتی در صورتی که خانم زودتر در سمت مقابل مسیولیت رو بعهده گرفته باشه و اقا بتازگی در سمت مقابل در همان معاونت عهده دار مسیولیت باشد ، خانم بطوری قایم مقام اقا می‌باشد .حتی متاسفانه گاها شنیده می‌شود که جهت جلوگیری از برخورد زیاد نامحرم با هم ، ترجیحا جلسات به صورت دونفره برگزار شود …
متاسفانه با توجه به شرایط سنی و اقتضایات جنسی ، گاها بحث هایی در مورد جلسات و ریز جلساتی که واحد های مقابل باهم داشتند شکل گرفته که بطور واضح خدای ناکرده اثراتی را در روحیه و منش انقلابی گری و اخلاص اعضا میگذارد …
نظر و راهنمایی شما در این مورد چیست ؟

ارتباط بانامحرم مفسده انگیز و زمینه ارتکاب گناه را فراهم می کند فریب شیطان را نباید خورد اول به اسم خواهر و برادروکار فرهنگی وغیره است درادامه صورت دیگری پیدا می کند.اسلام به طور کلی (خواه دختر و پسر یا زن و مرد نامحرم) به منظور حفظ عفت عمومی ،هر گونه ارتباط نامشروع با نامحرم، اعم از سخن گفتن از روی شهوت، نگاه شهوت آمیز، را ممنوع کرده و بر حیا و عفت و پاک دامنی تأکید نموده است.پیامبر اکرم(ص) از سخن گفتن زن با مرد نامحرمی نهی کرد و فرمود: هر مرد با زن نامحرمی دست دهد، دچار غضب الهی شود و هر کس با زن نامحرمی همراه شود و در جای خلوتی قرار گیرد، در زنجیری از آتش قرار خواهد گرفت.بحارالانوار، ج 101، ص 32.نیازهاى عاطفى و غرایز دیگر در ایام جوانى، آدمى را به سوى «دوست داشتن و عشق ورزیدن» سوق مى دهد، که البته این یک امر طبیعى و غریزى است و کمتر مى توان راهى براى گریز از آن پیدا کرد، بنابراین آنچه در این مقوله اهمیت دارد، کنترل عقلایى بر احساسات و پرهیز از مخاطراتى است که ممکن است فرد را به گرفتارى هاى مختلف روحى و جسمى دچار سازد.
«دوست داشتن و عشق ورزیدن» اگر از مسیر معین، مشخص و صحیح استیفا نشود، ممکن است عوارض نامطلوبى را براى انسان ایجاد کند.
شما خوب مى دانید جاذبه بین دو جنس مخالف (زن و مرد) بسیار فراوان است؛ مخصوصا در سنین جوانى، که این جاذبه و حساسیت در اوج خود مى باشد، در نتیجه هر چند جوان بخواهد رعایت مسایل شرعى و عرفى را در دوستى با جنس مخالف بنماید، اما تمایلات نفسى و وسوسه هاى شیطانى قوى تر از آنند که انسان گرفتار خطرهاى بزرگ نشود.
به همین جهت عقل اقتضا مى کند انسان خود را در معرض خطرى که بسیارى از خوش باوران را گرفتار کرده قرار ندهد.

با نگاهی به روایات می توان به حساسیت و دقت ائمه معصومین(علیهم السلام) در ارتباط زن و مرد نامحرم در اجتماع به خوبی پی برد که برای نمونه به برخی از آنها اشاره می شود:
رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم): بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید (تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند) زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت1.
امام علی(علیه السلام): اختلاط و گفتگوی مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل ها را منحرف می سازد2.
حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم): شیطان به حضرت موسی(علیه السلام) گفت: ای موسی! با زنی که به تو محرم و یا حلال نیست خلوت مکن (تنها مباش)، به خاطر آنکه هیچ مردی با زن نامحرمی خلوت نمی کند، مگر اینکه من همراه آن دو هستم. (و خودم شخصا آن دو را برای گناه و رابطه نامشروع تحریک و وسوسه می کنم)3.
حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم ): کسی که با زن نامحرمی دست بدهد، در روز قیامت در حالی می آید که دست هایش به گردنش بسته شده است. آنگاه دستور می رسد او را به جهنم ببرید. (در صورتی که توبه نکرده باشد)4.
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت علی (علیه السلام) به زنان آغاز به سلام می کردند. در صحیحه ربعی از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «روش پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) این بوده است که به زن ها سلام می کردند و آنها جواب وی را می دادند و روش امیرالمؤمنین(علیه السلام) نیز همین گونه بوده است؛ ولی حضرت امیر(علیه السلام) از اینکه به زن های جوان سلام کنند، اکراه داشتند و می فرمودند: بیم این دارم که صدای او برایم زیبا و خوشایند جلوه کند و اثر منفی آن بیش از اجر و ثوابی باشد که با سلام کردن به دنبال آن هستم»5 بنابراین، می توان نتیجه گرفت که براساس روایات فوق الذکر ارتباط زنان و مردان نامحرم دارای اصول و قواعدی است که عبور از آنها عبور از خط قرمز اسلام و دارای تبعات منفی و خسارت بار است . درنتیجه برای افرادی که حفظ دین وسلامتی روان اهمیت دارد لازم است ازاین صحنه ها دوری کنند ورابطه کاری درحدضرورت صورت گیرد ،ارتباط صمیمی آغاز انحراف است .
پاورقی:
1- نور، آیه31.
2- میزان الحکمه، ج 13، ص12، ح6.
3- بحارالانوار، ج 25، ص 37، ح 210.
4- همان، ج 30، ص 205، ح 17.
5- کان رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) یسلم علی النساء و یرددن علیه و کان امیرالمؤمنین (علیه السلام) یسلم علی النساء و کان یکره ان یسلم علی الشابة و یقول اتخوف ان یعجبنی صوتها، فیدخل علیّ اکثر مماطلبت من الاجر.» (رک: وسایل الشیعه، حر عاملی، 1397ق، ج14، باب131، ح3.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد