۱۳۹۷/۰۸/۰۸
–
۴۶۳ بازدید
اینکه بعضی مبلغین درمنابر می گویند حضرت زینب درازدواجش شرط کرد که عبدالله اجازه بدهد حسین علیه السلام هرکجا رفت زینب سلام الله علیها هم با اوبرود و با این شرط با او ازدواج کرد اوهم قبول کرد/سؤال این است آیا این صحت دارد؟آیاازلحاظ فقهی چنین شرطی هنگام ازدواج ازطرف زن صحیح است؟
یکی از شبهات معروف داستان عاشورا مشروط بودن ازدواج حضرت زینب سلاماللهعلیهاست به اینصورت که حضرت زینب سلاماللهعلیها شرط میکنند که هرکجا امام حسین علیهالسلام میروند، بتوانند بدون اذن عبدالله او را همراهی کنند. درحالیکه اصلاً ماجرای خواستگاری حضرت زینب سلاماللهعلیها در منابع قدیمی ذکر نشده است وآنچه تنها آمده این است که همسر ایشان عبدالله بن جعفر طیار است.شاید منشأ شبهه ایجادشده، عدم حضور عبدالله بن جعفر در واقعه عاشوراست، درحقیقت به نظر میرسد برخی برای توجیه عدم حضور عبدالله و کاستهنشدن از شأن و منزلت او، حدسیاتی به ذهنشان رسیده است که به مرور این حدسیات را به شکل قضایای ساختگی درآوردهاند، اما هم بعید است که حضرت زینب سلاماللهعلیها بدون اذن همسر خود، با نادیده گرفتن و زیرپاگذاشتن یکی از مهمترین اصول خانواده که اسلام بدان تأکید دارد، در کربلا و همراه امام حسین علیهالسلام حاضر باشد و هم بعید است که شخصیتی مانند عبدالله بنجعفر که توصیف فراوانی از کمالات او در کتب تاریخی صورت گرفته است، بدون هیچ دلیلی، در چنین حادثهای امام حسین علیهالسلام را تنها گذاشته باشد؛ حتماً دلیلی وجود داشته که در کتب بدان اشاره نشده و این عدم اشاره، خود باعث حدسهای زیادی در این رابطه شده است؛ حدسهایی که مطابق سلیقه افراد بوده است. البته قدمت بیشتر این شبهات شاید کمتر از صدسال باشد. در داستان عاشورا تحریفات و شبهات زیادی در مداحیها و ذکر مصائب مطرح میشود که ممکن است به اصل تاریخ عاشورا ضربه بزند.