۱۳۹۷/۰۷/۱۴
–
۱۱۸ بازدید
سلام . ممکنه در زمینه آموزه های کلام یگانه دین حقه و مبین تشیع اثنی عشری در فلسفه تعلیم و تربیت و موضوع تربیت چندین هر چقدر زیاد عنوان مقاله بدین مانند تاثیر آموزه حقه بدا در تربیت جهت نگارش موضوع نیاز هست .
عناوین مقالات زیر ، پیشنهاد می شود و پاسخ عنوان آخری نیز به طور اجمال آورده شده است .1- تربیت از دیدگاه قرآن 2- تربیت و پرورش در قرآن 3- پرورش انسان و تربیت او در قرآن چگونه تبیین شده است؟4- عوامل تعلیم وتربیت از نظر قرآن5- رابطه بین تزکیه و تعلیم از نظر قرآن چیست؟6- چرا تزکیه در قرآن بر تعلیم مقدم است؟
درآیه164سوره آل عمران وآیه2 سوره جمعه تزکیه مقدم برتعلیم ذکرشده “و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه” مفسرین احتمال داده اند مراد از تزکیه پاک کردن عقاید باطل و خرافات و شرک و اخلاق و رفتار زشت و جاهلی باشد برای آماده شدن ذهن و فکر و نفس انسان جهت دریافت عقاید صحیح و حقایق ایمانی و تخلق به اخلاق الهی زیرا دیو چو بیرون رود فرشته در آید بنابر این تزکیه نقش علت را برای تعلیم و حکمت خواهد داشت و رابطه تزکیه و تعلیم می شود رابطه علت و معلول .
ازطرف دیگر استفاده صحیح از علم و دانش و قرارگرفتن آن در مسیر منافع و تعالی همه انسان ها بلکه حیات همه موجودات هستی در حد و اندازه حق حیاتشان بستگی به تزکیه عالم دارد اگر تزکیه او نباشد تعلیم به غایت و هدف و نتیجه مطلوب نمی رسد عالمی مفید و نافع است که از ابزار علم در جهت صحیح استفاده کند نه در جهت باطل و فاسد. عالمانی که علم خود را در اختیار مستکبرین و ظالمین قرار می دهند برای آنان بمب اتم و بمب شیمیائی و سلاحهای کشتار جمعی که فراتر از حد دفاع و تنها برای سلطه جوئی و استکبار کاربرد دارد می سازند دانشمندان غیرمهذبی هستندکه علمشان همچو چراغ در دست دزد است و بدتر از جهل برای خودشان و جامعه نتیجه می دهد. ترکیبات امروزی مواد مخدر و یرانگر فرد و جامعه توسط عالمانی در آزمایشگاه های مافیای قدرت و ثروت و قاچاق مواد خانمانسوز تولید می شود و در عوض خدمات علمی بزرگ و رفاه اور و توسعه و تعالی بخش فرد و جامعه توسط عالمان خود ساخته ای بوده که جز قصد خدمت و پاس داشت جایگاه علم و دانش و تقرب به خدا انگیزه دیگری نداشته اند. با تحقیق حال دانشمندان حوزه و دانشگاه دانشمندان داخل و خارج این واقعیت تایید می شود که حقیقتا تهذیب مقدم بر تعلیم است و لغزش عالم چنانچه حضرت علی علیه السلام فرموده اند: مانند شکسته شدن کشتی است که هم خود غرق میشود و هم دیگران را غرق میکند . زلّه العالم کانکسار السفینه تَغرِقُ و تُغرَقُ.
درآیه164سوره آل عمران وآیه2 سوره جمعه تزکیه مقدم برتعلیم ذکرشده “و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه” مفسرین احتمال داده اند مراد از تزکیه پاک کردن عقاید باطل و خرافات و شرک و اخلاق و رفتار زشت و جاهلی باشد برای آماده شدن ذهن و فکر و نفس انسان جهت دریافت عقاید صحیح و حقایق ایمانی و تخلق به اخلاق الهی زیرا دیو چو بیرون رود فرشته در آید بنابر این تزکیه نقش علت را برای تعلیم و حکمت خواهد داشت و رابطه تزکیه و تعلیم می شود رابطه علت و معلول .
ازطرف دیگر استفاده صحیح از علم و دانش و قرارگرفتن آن در مسیر منافع و تعالی همه انسان ها بلکه حیات همه موجودات هستی در حد و اندازه حق حیاتشان بستگی به تزکیه عالم دارد اگر تزکیه او نباشد تعلیم به غایت و هدف و نتیجه مطلوب نمی رسد عالمی مفید و نافع است که از ابزار علم در جهت صحیح استفاده کند نه در جهت باطل و فاسد. عالمانی که علم خود را در اختیار مستکبرین و ظالمین قرار می دهند برای آنان بمب اتم و بمب شیمیائی و سلاحهای کشتار جمعی که فراتر از حد دفاع و تنها برای سلطه جوئی و استکبار کاربرد دارد می سازند دانشمندان غیرمهذبی هستندکه علمشان همچو چراغ در دست دزد است و بدتر از جهل برای خودشان و جامعه نتیجه می دهد. ترکیبات امروزی مواد مخدر و یرانگر فرد و جامعه توسط عالمانی در آزمایشگاه های مافیای قدرت و ثروت و قاچاق مواد خانمانسوز تولید می شود و در عوض خدمات علمی بزرگ و رفاه اور و توسعه و تعالی بخش فرد و جامعه توسط عالمان خود ساخته ای بوده که جز قصد خدمت و پاس داشت جایگاه علم و دانش و تقرب به خدا انگیزه دیگری نداشته اند. با تحقیق حال دانشمندان حوزه و دانشگاه دانشمندان داخل و خارج این واقعیت تایید می شود که حقیقتا تهذیب مقدم بر تعلیم است و لغزش عالم چنانچه حضرت علی علیه السلام فرموده اند: مانند شکسته شدن کشتی است که هم خود غرق میشود و هم دیگران را غرق میکند . زلّه العالم کانکسار السفینه تَغرِقُ و تُغرَقُ.