نظر علامه مجلسی در مورد روایات تحریف قرآن
۱۳۹۷/۰۷/۱۲
–
۵۵۷۳ بازدید
در فضای مجازی مصاحبه ای با یک عالم شیعی دیدم که بیان کرد که بعضی از علما از جمله علامه مجلسی اعتقاد دارند اصل قرآن حدود ۱۸هزار آیه بوده است و حدود سه جلد که فقط یک جلد آن به ما رسیده و دو جلد دیگر را امام زمان(عج) با خود می آورند البته اعتقاد دارند در این قرآنی که دست ما هست هیچ تصرفی نشده و تماما کلام خداست ولی تمام قرآن نیست؟ واقعا این اعتقاد وجود دارد؟
نظر علامه مجلسی (ره) در مورد عدم تحریف قرآن مشخص است، ایشان در کتاب بحار می فرمایند: قرآن تحریف شده نیست و طبق آیه 9 سوره حجر خداوند محافظ آن است.این هم نص کلام ایشان: انا نحن نزلنا الذکر ” أی القرآن وإنا له لحافظون ” عن الزیادة والنقصان والتغییر والتحریف.
خداوند در قرآن می فرماید: قرآن را ما نازل کردیم و ما محافظیم؛ و می فرماید: منظور قرآن از محافظ یعنی حافظ بودن از زیاد شدن آیه و نقص در آیه و هرگونه تغییر و تحریف.
(بحار الانوار ،ج9،ص133 )
هدف علامه مجلسی از تألیف بحارالانوار، فقط قصد جمعآوری روایاتی بوده، که احتمال تلف و ضایع شدن آن ها وجود داشته است، لذا در مقدمه بحارالانوار فرموده است که از کتاب های متواتر مضبوط، همچون کتب اربعه چیزی نقل نمیکنم؛ زیرا در آن ها چنین احتمالی وجود ندارد[1]. از این رو هیچ گاه نمی توان همه روایات وارد شده در این کتاب را صحیح و قابل دفاع دانست.
ایشان اگر چه اخباری را نسبت به تحریف قرآن ذکر می کنند، ولی در ردّ آن ها می نویسند: « إنّ الأخبار التی جاءت بذلک أخبار آحاد لا یقطع على الله تعالى بصحّتها»؛ « این اخبار ، اخبار آحاد هستند و قطع به صحت آنها پیدا نمی شود»[2]پس بنابراین علامه مجلسی قائل به تحریف قرآن نبوده اند.
پی نوشت ها:
[1] بحارالانوار، ج1، ص48.
[2] بحارالانوار، ج89، ص75.
خداوند در قرآن می فرماید: قرآن را ما نازل کردیم و ما محافظیم؛ و می فرماید: منظور قرآن از محافظ یعنی حافظ بودن از زیاد شدن آیه و نقص در آیه و هرگونه تغییر و تحریف.
(بحار الانوار ،ج9،ص133 )
هدف علامه مجلسی از تألیف بحارالانوار، فقط قصد جمعآوری روایاتی بوده، که احتمال تلف و ضایع شدن آن ها وجود داشته است، لذا در مقدمه بحارالانوار فرموده است که از کتاب های متواتر مضبوط، همچون کتب اربعه چیزی نقل نمیکنم؛ زیرا در آن ها چنین احتمالی وجود ندارد[1]. از این رو هیچ گاه نمی توان همه روایات وارد شده در این کتاب را صحیح و قابل دفاع دانست.
ایشان اگر چه اخباری را نسبت به تحریف قرآن ذکر می کنند، ولی در ردّ آن ها می نویسند: « إنّ الأخبار التی جاءت بذلک أخبار آحاد لا یقطع على الله تعالى بصحّتها»؛ « این اخبار ، اخبار آحاد هستند و قطع به صحت آنها پیدا نمی شود»[2]پس بنابراین علامه مجلسی قائل به تحریف قرآن نبوده اند.
پی نوشت ها:
[1] بحارالانوار، ج1، ص48.
[2] بحارالانوار، ج89، ص75.