۱۳۹۷/۰۷/۰۶
–
۸۰۷ بازدید
با عرض سلام و احترام.سوال اول: برای برخی سوره های قرآن خواصی ذکر شده است. آیا سورهای از قرآن در مورد تقویت سکوت و مقابله با پرگویی معرفی شده است؟
سوال کننده محترم با سلام و سپاس از ارتباط با این مرکز.ابتدا خدمت شما عرض شود که ذکر، آیه یا سوره ای را برای تقویت سکوت و مقابله با پرگویی نیافتم. زبان و سخن گفتن فضلیت انسان بر سایر موجودات می باشد و باید سعی کنیم از این نعمت انحصاری خداوند برای سعادت در دنیا و آخرت خوب بهره ببریم. هرچند گفتن این مطلب آسان است ولی عمل به آن خیلی دشوار می باشد.اما در روایات ما و میان سالکان الی الله و عارفان حقیقی موضوع سکوت بسیار مهم بوده و روایات متعددی برای فضلیت آن بیان شده است. سکوت از شرایط مهم و ضروری سیر الی الله است و آنچه از روایات برداشت می شود این است که خود سکوت ذکر است اگر سکوت برای فرار از گناه های زبانی باشد که ثواب بزرگی خواهد داشت. باید بدانیم سکوت فی نفسه امری مطلوب است. و برای انسان منافعی دارد که حداقل های آن، عدم عذرخواهی ها است.در این زمینه چند روایت تقدیم می شود تا به منافع سکوت پی ببریم:1.امیرالمؤمنین علیه السلام: أَفْضَلُ اَلْعِبَادِةِ اَلصَّبْرُ وَ اَلصَّمْتُ وَ اِنْتِظَارُ اَلْفَرَجِ.(1) بهترین عبادت صبر است و سکوت(پر حرف نبودن) و انتظار فرج.2. قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ : «اَلصَّمْتُ کَنْزٌ وَافِرٌ وَ زَیْنُ اَلْحَلِیمِ وَ سِتْرُ اَلْجَاهِلِ»(2) سکوت گنجى کاهش ناپذیر، و زینت انسان بردبار، و پوشش جاهل است.
3. وَ رَوَى أَبُو بَصِیرٍ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: «إِنَّ اَلصِّیَامَ لَیْسَ مِنَ اَلطَّعَامِ وَ اَلشَّرَابِ وَحْدَهُ إِنَّ مَرْیَمَ قَالَتْ «إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً » أَیْ صَمْتاً فَاحْفَظُوا أَلْسِنَتَکُمْ وَ غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ وَ لاَ تَحَاسَدُوا وَ لاَ تَنَازَعُوا فَإِنَّ اَلْحَسَدَ یَأْکُلُ اَلْإِیمَانَ کَمَا تَأْکُلُ اَلنَّارُ اَلْحَطَبَ» .(3)
ابو بصیر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که فرمود: روزهدار کسى نیست که تنها از خوردنى و نوشیدنى امساک کند، زیرا مریم علیها السلام گفت: «من براى خداى رحمان روزهاى نذر کردهام» یعنى سکوتی را نذر کردم، پس زبانهاتان را نگاه دارید، و چشمهاتان را فرو پوشید، و حسد به یک دیگر مبرید، و با هم نزاع مکنید، زیرا حسد چنان ایمان را میخورد که آتش هیزم را.
پاورقی:
(1) بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام، ج68، ص 96.
(2) من لا یحضره الفقیه , ج 4 , ص 396.
(3) من لا یحضره الفقیه , ج 2 , ص 108.
3. وَ رَوَى أَبُو بَصِیرٍ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: «إِنَّ اَلصِّیَامَ لَیْسَ مِنَ اَلطَّعَامِ وَ اَلشَّرَابِ وَحْدَهُ إِنَّ مَرْیَمَ قَالَتْ «إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً » أَیْ صَمْتاً فَاحْفَظُوا أَلْسِنَتَکُمْ وَ غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ وَ لاَ تَحَاسَدُوا وَ لاَ تَنَازَعُوا فَإِنَّ اَلْحَسَدَ یَأْکُلُ اَلْإِیمَانَ کَمَا تَأْکُلُ اَلنَّارُ اَلْحَطَبَ» .(3)
ابو بصیر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که فرمود: روزهدار کسى نیست که تنها از خوردنى و نوشیدنى امساک کند، زیرا مریم علیها السلام گفت: «من براى خداى رحمان روزهاى نذر کردهام» یعنى سکوتی را نذر کردم، پس زبانهاتان را نگاه دارید، و چشمهاتان را فرو پوشید، و حسد به یک دیگر مبرید، و با هم نزاع مکنید، زیرا حسد چنان ایمان را میخورد که آتش هیزم را.
پاورقی:
(1) بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام، ج68، ص 96.
(2) من لا یحضره الفقیه , ج 4 , ص 396.
(3) من لا یحضره الفقیه , ج 2 , ص 108.