۱۳۹۷/۰۵/۱۲
–
۱۲۴۱ بازدید
در جلسات قرآنی که داریم ضمن سلام به چهارده معصوم به چهار ملک (جیرائل، اسرافیل، میکائیل و ملک الموت ) نیز سلام می فرستند . بعضی این را بدعت عنوان می کنند . آیا این امر بدعت است ؟
چهار فرشته مقرب الهی «جبرئیل، میکائیل ، اسرافیل و عزرائیل(ملک الموت)» و … در قرآن آمده است. سلام دادن به ملائک اللهی گرچه امری مرسوم نیست ولی بدعت هم نمی باشد. تأمّل در آیات قرآن نشان از آن دارد که ملائکه، دسته ای از موجودات اند علاوه بر آن که در ساختار خلقت از رتبه ای خاص و جایگاه ویژه ای برخوردارند، ایمان به آنها واجب بوده و دشمنی با آنها به تصریح قرآن، موجب کفر است. مانند و مانند آیه « مَن کَانَ عَدُوًّا لِّلَّـهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِیلَ وَمِیکَالَ فَإِنَّ اللَّـهَ عَدُوٌّ لِّلْکَافِرِینَ»(1). همچنین در آیاتی مانند: آیه 285 سوره بقره، ایمان به ملائکه، هم¬ردیف ایمان به خدا ذکر شده که اهمیت و ضرورت مسأله را نشان می¬دهد در روایات هم، موارد فراوانی دراین زمینه وجود دارد که هم ایمان به ملائک اللهی واجب شمرده شده، و هم انکار آنان موجب کفر خواهد بود و سلام به ملائک اللهی به صورت کلی و به صورت انفرادی (یک ملک خاص) در زیارت و اذن دخول حرم های مطهر اهل بیت (علیهم السلام) وجود دارد. « السلام علی ملائکة المقربین المقیمن فی هذا المشهد الشریف …. » (2).اساتید اخلاق توصیه کرده اند که در زیارات و دعاهای خود، نیابت از ملائک الهی، یا یک ملک خاص را همیشه مدنظر داشته باشید و به نیابت شان زیارت، دعا و نماز بخوانید.بنابراین سلام دادن در پایان نماز به صورت کلی به همه ملائک اللهی، و نه به یک ملک خاص، امری مرسوم بوده و هست و مؤمنین در پایان نماز به ملائک هم سلام می دهند. این امر نه تنها اشکالی ندارد بلکه موجبات ثواب و یادآوری ملائک خداوند را نیز فراهم می کند.
پاورقی:
(1) سوره بقره، آیه 98.
(2) اذن دخول حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (علیهما السلام)
پاورقی:
(1) سوره بقره، آیه 98.
(2) اذن دخول حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (علیهما السلام)