۱۳۹۷/۰۴/۲۵
–
۵۴۶۲ بازدید
اعمال چهله کلیمیه طبق نظر مقام معظم رهبری چیست؟
پاسخ: پرسشگر گرامی با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز
به مطلبی در این باره از علامه جوادی املی توجه کنید .
حضرت آیةاللّه جوادی آملی در دیدار جمعی از طلاب، دانشجویان، سپاهیان وبسیجیان کشور با بیان اینکه اول ذیالقعده تا دهم ذیالحجة بهار خودسازی و تهذیب نفس است، خاطرنشان کردند: از اول ذیالقعده تا دهم ذیالحجه به نام اربعین کلیمی معروف است؛ این چهل روز، فرصت خوبی است برای تهذیب نفس و خودسازی. البته این اربعینی که برای خودسازی معروف شده است، به معنای انزوای از اجتماع نیست، بلکه انسان در این چهل روز باید با رعایت بعضی امور مواظب قلب و مجاری ادراکی خود باشد که برخلاف حق حرکت نکند و برخلاف رضای الهی انگیزهای نداشته باشد. لذا اگر انسان بتواند در این دو بخش – انگیزه و اندیشه – خود را با تهذیب نفس و خودسازی رام کند، بسیاری از مسایل برای او قابل حل است.
معظمله در ادامه به راهها و رموز فراگیری علم اشاره نموده و اظهار داشتند: دین چند راه عالم شدن را به ما نشان میدهد که سادهترین آن، همان راه حوزه و دانشگاه است که فرد با تلاش زیاد به مقامات علمی میرسد. یک راه درونی نیز وجود دارد که آن را دین به ما آموخت و این راه، جزء رهآورد انبیا است. البته از فوائد و آثار راه درونی این است که به بیراهه نرود و دین فروشی نکند. خداوند میفرماید: ان تتقوا اللّه یجعل لکم فرقانا، انفال/29؛ اگر شما با تقوا باشید، خیلی از مطالب علمی از درون شما میجوشد. این جوشش علم از درون، براساس “ان تتقوا اللّه” و “اتقوا اللّه و یعلمکم اللّه”بقره /282 است. و این، عالترین مرتبه کمال است که در مدرسه تقوا حاصل میشود نه در حوزه و دانشگاه؛ البته اگر در حوزه و دانشگاه هم تقوا را رعایت کند، به این مرتبه از کمال دست مییابد.
ایشان در ادامه افزودند: خداوند در هر زمانی راهی را برای تهذیب نفس و خودسازی باز کرده، اما اول ذیالقعده تا دهم ذیالحجة که اربعین موسی کلیم علیهالسلام است، بهار خودسازی و تهذیب است؛ خداوند نیز در این باره میفرماید: و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و اتممناها بعشر فتمّ میقات ربّه اربعین لیلة اعراف/ 142 یعنی حضرت موسی چهل شبانه روز مهمان خدا بود و علت اینکه این مهمانی در شب بوده به خاطر برکاتی است که در شب نصیب انسان میشود، چرا که در روز انسان به فعالیتهای روزمره عادی خود مشغول است. قرآن در این مورد نیز میفرماید: شب را دریابید. شب یک زمان ویژهای است و هر کس که به جایی رسید، از شبزندهداری رسید.
استاد عالیقدر حوزه علمیه قم تصریح کردند: اربعین به معنای انزوا و جدایی از جامعه نیست، بلکه باید در متن جامعه و زندگی و در متن خدمتگزاری به مردم باشد، بهطوری که در این چهل روز بتواند، رضای حق را جلب کند؛ مواظب حلال و حرام باشد که غذا بدنخورد؛ مواظب زبانش باشد که حرف بدنزند؛ مواظب گوش خود باشد که حرف بدنشنود؛ مواظب چشم خود باشد که نگاه حرام نکند.
حضرت آیةاللّه جوادی آملی در ادامه خاطرنشان نمودند: قلب، استخری است که از مجاری چشم و گوش به بیرون راه دارد و یک منبع جوشان هم در درون دارد که همیشه در حال جوشش است، لذا همیشه پراست و تشنه نمیشود، این همان کوثر است که اگر انسان خود را به این کوثر وصل کند، به رستگاری میرسد.
منبع: http://www.hawzahqom.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=570&newsview=15808
به مطلبی در این باره از علامه جوادی املی توجه کنید .
حضرت آیةاللّه جوادی آملی در دیدار جمعی از طلاب، دانشجویان، سپاهیان وبسیجیان کشور با بیان اینکه اول ذیالقعده تا دهم ذیالحجة بهار خودسازی و تهذیب نفس است، خاطرنشان کردند: از اول ذیالقعده تا دهم ذیالحجه به نام اربعین کلیمی معروف است؛ این چهل روز، فرصت خوبی است برای تهذیب نفس و خودسازی. البته این اربعینی که برای خودسازی معروف شده است، به معنای انزوای از اجتماع نیست، بلکه انسان در این چهل روز باید با رعایت بعضی امور مواظب قلب و مجاری ادراکی خود باشد که برخلاف حق حرکت نکند و برخلاف رضای الهی انگیزهای نداشته باشد. لذا اگر انسان بتواند در این دو بخش – انگیزه و اندیشه – خود را با تهذیب نفس و خودسازی رام کند، بسیاری از مسایل برای او قابل حل است.
معظمله در ادامه به راهها و رموز فراگیری علم اشاره نموده و اظهار داشتند: دین چند راه عالم شدن را به ما نشان میدهد که سادهترین آن، همان راه حوزه و دانشگاه است که فرد با تلاش زیاد به مقامات علمی میرسد. یک راه درونی نیز وجود دارد که آن را دین به ما آموخت و این راه، جزء رهآورد انبیا است. البته از فوائد و آثار راه درونی این است که به بیراهه نرود و دین فروشی نکند. خداوند میفرماید: ان تتقوا اللّه یجعل لکم فرقانا، انفال/29؛ اگر شما با تقوا باشید، خیلی از مطالب علمی از درون شما میجوشد. این جوشش علم از درون، براساس “ان تتقوا اللّه” و “اتقوا اللّه و یعلمکم اللّه”بقره /282 است. و این، عالترین مرتبه کمال است که در مدرسه تقوا حاصل میشود نه در حوزه و دانشگاه؛ البته اگر در حوزه و دانشگاه هم تقوا را رعایت کند، به این مرتبه از کمال دست مییابد.
ایشان در ادامه افزودند: خداوند در هر زمانی راهی را برای تهذیب نفس و خودسازی باز کرده، اما اول ذیالقعده تا دهم ذیالحجة که اربعین موسی کلیم علیهالسلام است، بهار خودسازی و تهذیب است؛ خداوند نیز در این باره میفرماید: و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و اتممناها بعشر فتمّ میقات ربّه اربعین لیلة اعراف/ 142 یعنی حضرت موسی چهل شبانه روز مهمان خدا بود و علت اینکه این مهمانی در شب بوده به خاطر برکاتی است که در شب نصیب انسان میشود، چرا که در روز انسان به فعالیتهای روزمره عادی خود مشغول است. قرآن در این مورد نیز میفرماید: شب را دریابید. شب یک زمان ویژهای است و هر کس که به جایی رسید، از شبزندهداری رسید.
استاد عالیقدر حوزه علمیه قم تصریح کردند: اربعین به معنای انزوا و جدایی از جامعه نیست، بلکه باید در متن جامعه و زندگی و در متن خدمتگزاری به مردم باشد، بهطوری که در این چهل روز بتواند، رضای حق را جلب کند؛ مواظب حلال و حرام باشد که غذا بدنخورد؛ مواظب زبانش باشد که حرف بدنزند؛ مواظب گوش خود باشد که حرف بدنشنود؛ مواظب چشم خود باشد که نگاه حرام نکند.
حضرت آیةاللّه جوادی آملی در ادامه خاطرنشان نمودند: قلب، استخری است که از مجاری چشم و گوش به بیرون راه دارد و یک منبع جوشان هم در درون دارد که همیشه در حال جوشش است، لذا همیشه پراست و تشنه نمیشود، این همان کوثر است که اگر انسان خود را به این کوثر وصل کند، به رستگاری میرسد.
منبع: http://www.hawzahqom.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=570&newsview=15808