۱۳۹۷/۰۴/۱۶
–
۵۶۴ بازدید
با سلام و احترام. آیا این درست است که کسی که در ماه مبارک رمضان بمیرد باز وخواست یعنی نکیر و منکر از او سوالی نمی پرسند؟
چنین چیزی به طور مطلق، با مبانی مذهب در تضاد است و سؤال منکر و نکیر از همه هست مگر کسی را که خدا اجازه ندهد و الا سؤالات این دو، برای همگان و در هر شرایط و زمانی هست! اما راجع به اینکه چون در روایت آمده در ماه مبارک درب بهشت باز است و درب جهنم بسته؛ لذا ممکن است کسی به این دلیل خیال کند که پس سؤال نکیر و منکر هم تعطیل است!!! اما بایستی در روایت نقل شده در مورد باز بودن درهای بهشت ، دقت وتامل بیشتری بعمل آید زیرا در خود روایت به این سوال و مشابه آن پاسخ داده شده است. در این روایت آمده که درهای بهشت باز است ولی داخل شدن آن شرائطی دارد نفرموده که همه را در این ماه وارد بهشت می کنند.
قسمتی از روایت پیامبر(ص) این چنین است « ایها الناس ان ابواب الجنان فی هذا الشهر مفتحه, فاسئلوا ربکم ان لا یغلقها عنکم, و ابواب النیران مغلقه فاسئلواربکم ان لا یفتحها علیکم, و الشیاطین مغلوله فاسئلوا ربکم ان لا یسلطها علیکم» ای مردم درهای بهشت در این ماه باز است از خدا بخواهید که آنرا بر شما نبنددودر های جهنم بسته است از خدا بخواهید که برشما باز نشود (باز نکند) و شیطانها در غل و زنجیرنداز خدا مسئلت کنید که برشما مسلط نکند.
ماه مبارک رمضان ماه رحمت و برکت و مغفرت است و درهای بهشت باز است ولی برای کسانی که با اعمال خود مشمول این رحمت شوند و شرائط داخل شدن در بهشت را برای خود فراهم کنند در این ماه زمینه بهشتی شدن فراهم تر است ولی اگر کسی غافل بود بدیهی است که در بهشت را بروی خود بسته است و در جهنم بسته است مگر اینکه با اعمال بد آنرا بروی خود باز کنیم, بنابر این چک سفید امضا به همه داده نشده که در هر شرائطی وارد بهشت می شوید, به مومن داده نشده چه رسد به کافر. در خود روایت این شرائط و قیود روشن شده، اینکه می فرماید از خدا بخواهید در بهشت را بروی شما نبندد و در جهنم را نگشاید و شیطان را بر شما مسلط نکند یعنی زمینه رحمت وجود دارد ولی برای کسانی که این فرصت را غنیمت بشمارند و از برکات آن بهره مند شوند و الا همانطور که در روایت آمده اگر کسی خود را در معرض این رحمت قرار ندهد شقی و بد بخت است.
بنابر این خداوند عنایت ویژه ای در این ماه به بندگان خود کرده و فرصت استثنائی ایجاد کرده که مردم خود را بیابند و با سازی کنند و از رحمت خاص بهره مند شوند حالا اگر کسی در خواب غفلت بود خسران بزرگی کرده که از این فرصت استفاده نکرده است و به تعبیر روایت شقی و بیچاره است در نتیجه می شود در این ماه هم کسی خود را جهنمی کند, و همه چیز در گرو تصمیم و عمل ما می باشد و بدون زحمت به کسی چیزی نمی دهند. با دقت در متن روایت به پاسخ کامل می رسید. ( وسائل الشیعه، ج7 ، ص226 )
قسمتی از روایت پیامبر(ص) این چنین است « ایها الناس ان ابواب الجنان فی هذا الشهر مفتحه, فاسئلوا ربکم ان لا یغلقها عنکم, و ابواب النیران مغلقه فاسئلواربکم ان لا یفتحها علیکم, و الشیاطین مغلوله فاسئلوا ربکم ان لا یسلطها علیکم» ای مردم درهای بهشت در این ماه باز است از خدا بخواهید که آنرا بر شما نبنددودر های جهنم بسته است از خدا بخواهید که برشما باز نشود (باز نکند) و شیطانها در غل و زنجیرنداز خدا مسئلت کنید که برشما مسلط نکند.
ماه مبارک رمضان ماه رحمت و برکت و مغفرت است و درهای بهشت باز است ولی برای کسانی که با اعمال خود مشمول این رحمت شوند و شرائط داخل شدن در بهشت را برای خود فراهم کنند در این ماه زمینه بهشتی شدن فراهم تر است ولی اگر کسی غافل بود بدیهی است که در بهشت را بروی خود بسته است و در جهنم بسته است مگر اینکه با اعمال بد آنرا بروی خود باز کنیم, بنابر این چک سفید امضا به همه داده نشده که در هر شرائطی وارد بهشت می شوید, به مومن داده نشده چه رسد به کافر. در خود روایت این شرائط و قیود روشن شده، اینکه می فرماید از خدا بخواهید در بهشت را بروی شما نبندد و در جهنم را نگشاید و شیطان را بر شما مسلط نکند یعنی زمینه رحمت وجود دارد ولی برای کسانی که این فرصت را غنیمت بشمارند و از برکات آن بهره مند شوند و الا همانطور که در روایت آمده اگر کسی خود را در معرض این رحمت قرار ندهد شقی و بد بخت است.
بنابر این خداوند عنایت ویژه ای در این ماه به بندگان خود کرده و فرصت استثنائی ایجاد کرده که مردم خود را بیابند و با سازی کنند و از رحمت خاص بهره مند شوند حالا اگر کسی در خواب غفلت بود خسران بزرگی کرده که از این فرصت استفاده نکرده است و به تعبیر روایت شقی و بیچاره است در نتیجه می شود در این ماه هم کسی خود را جهنمی کند, و همه چیز در گرو تصمیم و عمل ما می باشد و بدون زحمت به کسی چیزی نمی دهند. با دقت در متن روایت به پاسخ کامل می رسید. ( وسائل الشیعه، ج7 ، ص226 )