۱۳۹۷/۰۳/۰۵
–
۱۲۹۷ بازدید
باسلام کسی که نماز نمی خواندوفقط درماه رمضان چندروزی روزه می گیرد ونماز می خواند وبعدازماه رمضان دیگرنمی خواند چه مشکلی دارد
پرسشگرگرامی ، نماز مهمترین عمل واجب دینی است و اگر مسلمانی آن را عمدا و از روی آگاهی ترک کند, قطعا اهل عذاب خواهد بود. در قرآن کریم هست که وقتی بر جهنمیان می گذرند از ایشان سوال می کنند چه شد که گرفتار عذاب شدید, پاسخ می دهند که ما از نماز گذاران نبودیم. فی جنات یتساءلون/ عن المجرمین /ما سلککم فی سقر /قالوا لم نک من المصلین. 43 مدثر.
در روایات هست اولین سوال قیامت از نماز است و قبولی سایر اعمال بسته به قبولی نماز است.اگر نماز مورد قبول خدا واقع شد سائر اعمال نیز قبول می شود و اگر نماز قبول نشد سایر اعمال نیز قبول نمی شود.
بعد از این توضیحات باید خدممتان عرض کنیم که تارک نماز اقسام مختلفی دارد که حکم هر یک با هم فرق می کنند:
1ـ اگر فرد بالغ و عاقل نماز را به عنوان حکم خدا قبول ندارد، او کافر است و اهل جهنّم. اگر عناد با حقّ هم دارد، تا ابد در جهنّم خواهد بود. امّا اگر عناد ندارد، هم برزخ را در جهنّم است هم آخرت را؛ لکن بعید نیست که بعد از میلیونها سال عذاب نجات یابد.
2ـ امّا اگر فرد بالغ و عاقلی نماز و روزه را حکم خدا می داند ولی به جا نمی آورد،دو حالت دارد؛ یا شیعه است یا سنّی. اگر شیعه است، برزخ را عذاب می کشد و در آخرت نیز مدّتی طولانی در عذاب خواهد بود ولی در نهایت از جهنّم خلاص می شود؛ ولی وارد بهشت اهل ایمان نخواهد شد؛ بلکه در بهشتی مادون بهشت افراد مؤمن خواهد بود که اهل بهشت آنجا را برای خود جهنّم می شمارند ولی اینها آن را در قیاس با جهنّم، بهشت خواهند دانست. امّا اگر چنین کسی سنّی باشد، دو حالت دارد؛ یا محبّ اهل بیت است یا محبّ اهل بیت نیست(ناصبی ) دومی تا ابد در جهنّم است، حتّی اگر اهل نماز و روزه هم باشد؛ امّا اگر سنّی محبّ اهل بیت است، هم برزخ را عذاب می شود هم آخرت را، ولی بالاخره نجات می یابد؛ و در بهشتی مادون بهشت فاسقان و بی نمازهای شیعه قرار می گیرد.
البته این مطالب که گفتیم با این فرض است که شخص توبه ننماید و اقدام به قضای نماز و روزه اش نکند.
در آخر چند حدیث در مورد اهمیت نماز خدمتتان عرض می کنیم:
1- رسول خدا صل الله علی وآله فرمودند : کسیکه بدون دلیل نمازش را رها کند تا اینکه قضا شود بدرستیکه اعمالش را باطل کرده است .مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ , ( جامع الأخبار، ص: 73)
2- امیرالمؤمنین علی(ع) در نامه ای که به فرزند خوانده و صحابی بزرگوارش محمّد ابی بکر نوشته، فرموده است: « … وَ اعْلَم أَنَّ کُلَّ شَیْ ءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَابِعٌ لِصَلَاتِکَ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ ضَیَّعَ الصَّلَاةَ فَإِنَّهُ لِغَیْرِ الصَّلَاةِ مِنْ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ أَضْیَع ــــــــ و بدان که تمام اعمال تو تابعى از نماز توست؛ و بدان که هر که نماز را ضایع کند، پس او نسبت به دیگر احکام اسلام، ضایع کننده تر است.» (تحف العقول عن آل الرسول، ص179)
در روایات هست اولین سوال قیامت از نماز است و قبولی سایر اعمال بسته به قبولی نماز است.اگر نماز مورد قبول خدا واقع شد سائر اعمال نیز قبول می شود و اگر نماز قبول نشد سایر اعمال نیز قبول نمی شود.
بعد از این توضیحات باید خدممتان عرض کنیم که تارک نماز اقسام مختلفی دارد که حکم هر یک با هم فرق می کنند:
1ـ اگر فرد بالغ و عاقل نماز را به عنوان حکم خدا قبول ندارد، او کافر است و اهل جهنّم. اگر عناد با حقّ هم دارد، تا ابد در جهنّم خواهد بود. امّا اگر عناد ندارد، هم برزخ را در جهنّم است هم آخرت را؛ لکن بعید نیست که بعد از میلیونها سال عذاب نجات یابد.
2ـ امّا اگر فرد بالغ و عاقلی نماز و روزه را حکم خدا می داند ولی به جا نمی آورد،دو حالت دارد؛ یا شیعه است یا سنّی. اگر شیعه است، برزخ را عذاب می کشد و در آخرت نیز مدّتی طولانی در عذاب خواهد بود ولی در نهایت از جهنّم خلاص می شود؛ ولی وارد بهشت اهل ایمان نخواهد شد؛ بلکه در بهشتی مادون بهشت افراد مؤمن خواهد بود که اهل بهشت آنجا را برای خود جهنّم می شمارند ولی اینها آن را در قیاس با جهنّم، بهشت خواهند دانست. امّا اگر چنین کسی سنّی باشد، دو حالت دارد؛ یا محبّ اهل بیت است یا محبّ اهل بیت نیست(ناصبی ) دومی تا ابد در جهنّم است، حتّی اگر اهل نماز و روزه هم باشد؛ امّا اگر سنّی محبّ اهل بیت است، هم برزخ را عذاب می شود هم آخرت را، ولی بالاخره نجات می یابد؛ و در بهشتی مادون بهشت فاسقان و بی نمازهای شیعه قرار می گیرد.
البته این مطالب که گفتیم با این فرض است که شخص توبه ننماید و اقدام به قضای نماز و روزه اش نکند.
در آخر چند حدیث در مورد اهمیت نماز خدمتتان عرض می کنیم:
1- رسول خدا صل الله علی وآله فرمودند : کسیکه بدون دلیل نمازش را رها کند تا اینکه قضا شود بدرستیکه اعمالش را باطل کرده است .مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ , ( جامع الأخبار، ص: 73)
2- امیرالمؤمنین علی(ع) در نامه ای که به فرزند خوانده و صحابی بزرگوارش محمّد ابی بکر نوشته، فرموده است: « … وَ اعْلَم أَنَّ کُلَّ شَیْ ءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَابِعٌ لِصَلَاتِکَ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ ضَیَّعَ الصَّلَاةَ فَإِنَّهُ لِغَیْرِ الصَّلَاةِ مِنْ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ أَضْیَع ــــــــ و بدان که تمام اعمال تو تابعى از نماز توست؛ و بدان که هر که نماز را ضایع کند، پس او نسبت به دیگر احکام اسلام، ضایع کننده تر است.» (تحف العقول عن آل الرسول، ص179)