۱۳۹۷/۰۲/۰۱
–
۴۰۳ بازدید
سلام علیکم برا کنترل هوای نفس در مقابل نامحرم چی باید کرد ؟
سلام:
هر آنکه جانب اهل وفا نگه دارد خداش در همه حال از بلا نگه دارد
حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست که آشنا سخن آشنا نگه دارد
دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای فرشتهات بدو دست دعا نگه دارد،
جای خوشحالیست که با جوانی در ارتباطیم که مراقب دل پاکش هست و برای زندگی آیندهاش ارزش قائل است.این صداقت شما در گفتارتان، حاکی از ضمیر و فطرت پاک شماست و نشان می دهد شما نمی خواهید مبتلا به آلودگی نفسانی شوید و از آلوده شدن به گناه حتی در مورد دیگران و اطرافیان نگران هستید. این حالت علامت ایمان و اعتقاد قوی به ارزشهای الهی و انسانی است و امیدواریم در این برهه حساس زندگی بتوانید ایمان خود را کماکان با توکل به خدا حفظ کنید.خواهرم صحبت با نامحرم اگر از روى شهوت و با قصد لذت نباشد و ترس از وقوع در گناه نباشد در حدّ ضرورت اشکال ندارد و اگر در شوخی با نامحرم خوف فتنه و گناه در بین باشد جایز نیست. با توجه به شرایط خاص دوران جوانی , طولانی بودن دوران تجرد غالب دانشجویان و خطرات جدی تمایلات آشکار و پنهان غرائز نفسانی , لازم است برادران و خواهران مسلمان روابط خود را از نظر کمی و کیفی تحت کنترل قرار دهند و در سطح ضرورت حفظ کنند. بنابراین , توصیه اکید ما این است که : اولا, اگر ضرورتی ایجاب نمی کند حتی الامکان چنین روابطی با نامحرم برقرار نشود. اینکه در احکام شرعی می فرمایند در غیر ضرورت مثلا مکروه است مرد با زن هم صحبت شود, مخصوصا مرد و زن جوان , به این دلیل است که چه بسا همین هم صحبت شدن ها, غرایز جنسی افراد را تحریک کند و یک الفت و محبت شهوانی بین مرد و زن ایجاد گردد و نقطه آغازی برای غوطه ور شدن در انحراف و فساد شود. در هر حال انسان باید دقیقا درون خود را بکاود و باطنش را عمیقا مطالعه کند که مثلا صحبت کردن با افراد نامحرم چه ضرورتی برای او دارد. ثانیا: در صورت ناچاری و ضرورت , روابط با نامحرم تا آنجا که به شکستن حریم احکام الهی منجر نشود, اشکالی ندارد. بنابراین , گفتگو و نگاه های متعارف بدون قصد لذت و ریبه , اشکالی ندارد. اما با این حال , حتی الامکان لازم است در مجالس و محافل به گونه ای باشند که کمترین اختلاط پدید آید و در برخورد و گفتگو, هنجارهای شرعی زیر رعایت شود:1- از گفتگوهای تحریک کننده پرهیز شود.2- از نگاه های آلوده و شهوانی خودداری شود.3- حجاب شرعی رعایت شود. 4- قصد تلذذ و ریبه در کار نباشد.5- دو نفر نامحرم در محیط بسته , تنها نمانند.6- در همه حال , خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانیم و عفت و حیا را فراموش نکنیم. دلیل اینکه چرا حضرت علی(ع) از سلام کردن بر زن های جوان و یا صحبت با آنها ابا می کردند طبق آنچه در
روایت آمده این است که می فرماید می ترسم از شنیدن صدای آنها احساس لذت در نفسم پیدا شود. البته مقام شامخ آن بزرگوار اجل از این است که سر سوزنی اسیر خواسته های نفسانی شود و اما علت آن بیان یک نکته ظریف و درس عملی برای پیروانشان می باشد؛ یعنی، می خواهند بفرمایند وقتی من که امام شما هستم تا این اندازه احتیاط می کنم تکلیف شما افراد عادی روشن می شود و در واقع می خواهند بفرمایند شما مواظب بشاید و حق مطلب نیز همین است. زیرا در خیلی از موارد افرادی که دچار لغزش و انحراف جنسی شده اند قدم اولش با یک نگاه و یا یک مکالمه و صحبت چند دقیقه ای شروع شده است روی همین جهت است که در حدیث دیگر آمده که «النظره سهم مسموم من سهام ابلیس»؛ «یک نگاه شهوت انگیز تیری از تیرهای زهرآگین شیطان است که انسان را به پرتگاه سقوط می کشاند» (میزان الحکمه، ج 6، ح 8865).
در ضمن یک داستان پاسخ سوال شما را تکمیل کنیم؛ابوبصیر میگوید: در کوفه برای زنی قرآن می خواندم . یک بار در موردی با او شوخی کردم ! بعد از مدتی که به خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم مرا مورد مذمت و سرزنش قرار داد و فرمود: کسی که در خلوت مرتکب گناه شود خداوند به او نظر لطف نمی کند. چه سخنی به آن زن گفتی ؟ از روی شرم و حیا سر در گریبان افکندم و توبه کردم . امام باقر علیه السلام فرمود: شوخی با زن نامحرم را تکرار نکن .بنابراین از این داستان و احکام شرعی در مورد ارتباط با نامحرم نتیجه میگیریم که چنین ارتباطها و شوخیهایی که نام بردید درست نیست، هیچ بهانه و توجیهی هم قابل قبول نیست. باید مرزها و حدود رعایت شود وگرنه قطعا هر دو طرف از این گونه روابط آسیب میبینند. چه بسا گناهان بزرگی که از مراعات نکردن همین موارد و نکات ظریف اتفاق افتاده و میافتد. به خدا پناه میبریم و برای شما ارجمند توفیقات روزافزون از خداوند مهربان خواستاریم.
هر آنکه جانب اهل وفا نگه دارد خداش در همه حال از بلا نگه دارد
حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست که آشنا سخن آشنا نگه دارد
دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای فرشتهات بدو دست دعا نگه دارد،
جای خوشحالیست که با جوانی در ارتباطیم که مراقب دل پاکش هست و برای زندگی آیندهاش ارزش قائل است.این صداقت شما در گفتارتان، حاکی از ضمیر و فطرت پاک شماست و نشان می دهد شما نمی خواهید مبتلا به آلودگی نفسانی شوید و از آلوده شدن به گناه حتی در مورد دیگران و اطرافیان نگران هستید. این حالت علامت ایمان و اعتقاد قوی به ارزشهای الهی و انسانی است و امیدواریم در این برهه حساس زندگی بتوانید ایمان خود را کماکان با توکل به خدا حفظ کنید.خواهرم صحبت با نامحرم اگر از روى شهوت و با قصد لذت نباشد و ترس از وقوع در گناه نباشد در حدّ ضرورت اشکال ندارد و اگر در شوخی با نامحرم خوف فتنه و گناه در بین باشد جایز نیست. با توجه به شرایط خاص دوران جوانی , طولانی بودن دوران تجرد غالب دانشجویان و خطرات جدی تمایلات آشکار و پنهان غرائز نفسانی , لازم است برادران و خواهران مسلمان روابط خود را از نظر کمی و کیفی تحت کنترل قرار دهند و در سطح ضرورت حفظ کنند. بنابراین , توصیه اکید ما این است که : اولا, اگر ضرورتی ایجاب نمی کند حتی الامکان چنین روابطی با نامحرم برقرار نشود. اینکه در احکام شرعی می فرمایند در غیر ضرورت مثلا مکروه است مرد با زن هم صحبت شود, مخصوصا مرد و زن جوان , به این دلیل است که چه بسا همین هم صحبت شدن ها, غرایز جنسی افراد را تحریک کند و یک الفت و محبت شهوانی بین مرد و زن ایجاد گردد و نقطه آغازی برای غوطه ور شدن در انحراف و فساد شود. در هر حال انسان باید دقیقا درون خود را بکاود و باطنش را عمیقا مطالعه کند که مثلا صحبت کردن با افراد نامحرم چه ضرورتی برای او دارد. ثانیا: در صورت ناچاری و ضرورت , روابط با نامحرم تا آنجا که به شکستن حریم احکام الهی منجر نشود, اشکالی ندارد. بنابراین , گفتگو و نگاه های متعارف بدون قصد لذت و ریبه , اشکالی ندارد. اما با این حال , حتی الامکان لازم است در مجالس و محافل به گونه ای باشند که کمترین اختلاط پدید آید و در برخورد و گفتگو, هنجارهای شرعی زیر رعایت شود:1- از گفتگوهای تحریک کننده پرهیز شود.2- از نگاه های آلوده و شهوانی خودداری شود.3- حجاب شرعی رعایت شود. 4- قصد تلذذ و ریبه در کار نباشد.5- دو نفر نامحرم در محیط بسته , تنها نمانند.6- در همه حال , خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانیم و عفت و حیا را فراموش نکنیم. دلیل اینکه چرا حضرت علی(ع) از سلام کردن بر زن های جوان و یا صحبت با آنها ابا می کردند طبق آنچه در
روایت آمده این است که می فرماید می ترسم از شنیدن صدای آنها احساس لذت در نفسم پیدا شود. البته مقام شامخ آن بزرگوار اجل از این است که سر سوزنی اسیر خواسته های نفسانی شود و اما علت آن بیان یک نکته ظریف و درس عملی برای پیروانشان می باشد؛ یعنی، می خواهند بفرمایند وقتی من که امام شما هستم تا این اندازه احتیاط می کنم تکلیف شما افراد عادی روشن می شود و در واقع می خواهند بفرمایند شما مواظب بشاید و حق مطلب نیز همین است. زیرا در خیلی از موارد افرادی که دچار لغزش و انحراف جنسی شده اند قدم اولش با یک نگاه و یا یک مکالمه و صحبت چند دقیقه ای شروع شده است روی همین جهت است که در حدیث دیگر آمده که «النظره سهم مسموم من سهام ابلیس»؛ «یک نگاه شهوت انگیز تیری از تیرهای زهرآگین شیطان است که انسان را به پرتگاه سقوط می کشاند» (میزان الحکمه، ج 6، ح 8865).
در ضمن یک داستان پاسخ سوال شما را تکمیل کنیم؛ابوبصیر میگوید: در کوفه برای زنی قرآن می خواندم . یک بار در موردی با او شوخی کردم ! بعد از مدتی که به خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم مرا مورد مذمت و سرزنش قرار داد و فرمود: کسی که در خلوت مرتکب گناه شود خداوند به او نظر لطف نمی کند. چه سخنی به آن زن گفتی ؟ از روی شرم و حیا سر در گریبان افکندم و توبه کردم . امام باقر علیه السلام فرمود: شوخی با زن نامحرم را تکرار نکن .بنابراین از این داستان و احکام شرعی در مورد ارتباط با نامحرم نتیجه میگیریم که چنین ارتباطها و شوخیهایی که نام بردید درست نیست، هیچ بهانه و توجیهی هم قابل قبول نیست. باید مرزها و حدود رعایت شود وگرنه قطعا هر دو طرف از این گونه روابط آسیب میبینند. چه بسا گناهان بزرگی که از مراعات نکردن همین موارد و نکات ظریف اتفاق افتاده و میافتد. به خدا پناه میبریم و برای شما ارجمند توفیقات روزافزون از خداوند مهربان خواستاریم.