متن حدیث قدسی”عبدی اطعنی اجعلک مثلی”
۱۳۹۷/۰۱/۲۸
–
۷۹۶۲ بازدید
عبارت صحیح عربی عبدی اطعنی اجعلک مثلی ……………
هر چند مقصود سوال کننده محترم روشن نیست اما متن کامل این حدیث چنین است:
متن کامل این حدیث :
قال الله تبارک و تعالی: «عبدی أطعنی حتی أجعلک مثلی ، أنا حیّ لا اموت اجعلک حیّا لا تموت، أنا غنیّ لا أفتقر أجعلک غنیّا لا تفتقر، أنا مهما أشاء یکون أجعلک مهما تشاء یکون»
ترجمه حدیث: «بنده ام، از من اطاعت کن تا تو را مانند خود سازم. همان طورى که من زنده هستم و نمى میرم تو هم همیشه زنده باشى. همان طورى که من غنى هستم فقیر نمى شوم تو هم همیشه غنى باشى. همان طورى که من هر چه را اراده کنم مى شود تو را هم همین طور سازم».
این حدیث قدسی با همین عبارت درکتاب « الجواهر السنیة الحر العاملی»، که کلیات حدیث قدسى است در ص 361 وارد شده است. البته این حدیث با عبارت های دیگری نیز در سایر کتاب های حدیثی مانند بحارالانوار، وسائل الشیعه و … هم وارد شده است.
توضیح کوتاهی درباره حدیث عرض کنم:
نباید از واژه «مثلی» در حدیث، این شبهه برای کسی پیش بیاید که این متن، بوی شرک می دهد در حالی که روایت در مقام بیان چیز دیگری است و آن این است که انسان می تواند با عبادت خالصانه خدایی شود؛ له تعبیر قرآن رنگ خدا به خودش بگیرد (1) و خواسته ای جز خواست خدا نداشته باشد و تنها دستور خدا را اجرا کند، در نتیجه ی چنین عبادتی، خدا هم به او ولایت تکوینی و اذن تصرف در طبیعت خواهد داد.
بنا براین اجازه تصرف در تکوین، مقامی است که خداوند منان به بندگان خالصش در قبال عبادت کامل و بی شائبه عطا می کند و شرک هم نیست.
پاورقی:
(1) «صِبْغَةَ اللَّـهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّـهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ» ( سوره بقره/138)
متن کامل این حدیث :
قال الله تبارک و تعالی: «عبدی أطعنی حتی أجعلک مثلی ، أنا حیّ لا اموت اجعلک حیّا لا تموت، أنا غنیّ لا أفتقر أجعلک غنیّا لا تفتقر، أنا مهما أشاء یکون أجعلک مهما تشاء یکون»
ترجمه حدیث: «بنده ام، از من اطاعت کن تا تو را مانند خود سازم. همان طورى که من زنده هستم و نمى میرم تو هم همیشه زنده باشى. همان طورى که من غنى هستم فقیر نمى شوم تو هم همیشه غنى باشى. همان طورى که من هر چه را اراده کنم مى شود تو را هم همین طور سازم».
این حدیث قدسی با همین عبارت درکتاب « الجواهر السنیة الحر العاملی»، که کلیات حدیث قدسى است در ص 361 وارد شده است. البته این حدیث با عبارت های دیگری نیز در سایر کتاب های حدیثی مانند بحارالانوار، وسائل الشیعه و … هم وارد شده است.
توضیح کوتاهی درباره حدیث عرض کنم:
نباید از واژه «مثلی» در حدیث، این شبهه برای کسی پیش بیاید که این متن، بوی شرک می دهد در حالی که روایت در مقام بیان چیز دیگری است و آن این است که انسان می تواند با عبادت خالصانه خدایی شود؛ له تعبیر قرآن رنگ خدا به خودش بگیرد (1) و خواسته ای جز خواست خدا نداشته باشد و تنها دستور خدا را اجرا کند، در نتیجه ی چنین عبادتی، خدا هم به او ولایت تکوینی و اذن تصرف در طبیعت خواهد داد.
بنا براین اجازه تصرف در تکوین، مقامی است که خداوند منان به بندگان خالصش در قبال عبادت کامل و بی شائبه عطا می کند و شرک هم نیست.
پاورقی:
(1) «صِبْغَةَ اللَّـهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّـهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ» ( سوره بقره/138)