خانه » همه » مذهبی » قاب قوسین نزدیکی مکانی معراج

قاب قوسین نزدیکی مکانی معراج


قاب قوسین نزدیکی مکانی معراج

۱۳۹۶/۱۲/۲۰


۱۳۰۸ بازدید

سلام

آیه ۹ سوره نجم
اونجا که میگه پیامبر به اندازه قوس کمان نزدیک شد
میخاستم ببینم این چه طوری ممکنه؟؟?
مگه خدا در جایی حضور داره?؟؟؟
و
چطور با خدا فاصله داشته ، اونم به این نزدیکی…!؟

همه چیز با تمام جزئیاتشان در احاطه علم و قدرت بی نهایت الهی است و هیچ چیز در عالم ماده و معنا نیست که خداوند عالِم و محیط مطلق بر آن نباشد، و همه چیز در عالم بی واسطه یا با واسطه مخلوق خداوند قادر متعال هستند و قرب(نزدیکی) و بعد (دوری) ظاهری و باطنی آنها را هم می داند.
ثانیاً، در آیه 9 سوره مبارکه نجم که می فرماید: « فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى ؛ تا آنکه فاصله او (با پیامبر) به اندازه فاصله دو کمان یا کمتر بود »، ظاهرا خداوند به زبان و اصطلاح عموم مردم زمان حرف زده تا مسأله پیچیده نشود و همه بفهمند، که نزدیکی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) با ملک مقرّب یعنی جبرئیل امین (علیه السلام) خیلی کم بوده است
– در آیه مذکور، قاب به معنى اندازه است و قوس به معنى کمان، بنا بر این قاب قوسین یعنى به مقدار طول دو کمان (کمان یکى از سلاحهاى قدیم براى تیراندازى بوده است).
بعضى قوس را از ماده قیاس و به معنى مقیاس دانسته اند، و چون مقیاس عرب اندازه ذراع (فاصله نوک انگشتان تا آرنج) بوده، بنا بر این قاب قوسین به معنى دو ذراع مى شود.
در بعضى از کتب لغت قاب به معنى دیگرى ذکر شده و آن فاصله میان محلى از کمان که به دست مى گرفتند تا نوک برگشته کمان (کمانها به صورت قوسى شکل بود که دو انتهاى آن برگشته بود). بنا بر این قاب قوسین به معنى مجموعه انحناء کمان مى شود.
(ر. ک: تفسیر نمونه، ج 22، ص 486 – 487).
به طور خلاصه تعبیر « فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی» بیانگر اوج نزدیکی و نهایت قرب بنده به خداوند است که در سفر معراج برای رسول خدا ص اتفاق افتاد .
-روایاتی که در مورد این ایه امده دلالت دارد که منظور از این آیات شهود باطنى خاصى نسبت به ذات پاک خدا است که براى پیامبر ص در این صحنه روى داد و در معراج بار دیگر تکرار شد و رسول اللَّه فوق العاده تحت تاثیر جذبه معنوى این دیدار قرار گرفت .مرحوم شیخ طوسى در امالى از ابن عباس از پیامبر اسلام ص نقل مى کند:لما عرج بى الى السماء دنوت من ربى عز و جل حتى کان بینى و بینه قاب قوسین او ادنى: هنگامى که به آسمان معراج کردم آن چنان به ساحت قدس پروردگارم نزدیک شدم که میان من و او فاصله قوسین یا کمتر بود! مرحوم صدوق در علل الشرائع همین مضمون را از هشام بن حکم از امام موسى بن جعفر علیهما السلام نقل کرده است که در ضمن یک حدیث طولانى مى فرماید:فلما اسرى بالنبى صلی الله علیه و آله و کان من ربه کقاب قوسین او ادنى رفع له حجاب من حجبه: هنگامى که پیامبر به معراج برده شد و فاصله او از ساحت قدس پروردگارش به اندازه قوسین یا کمتر بود حجابى از حجابها از برابر دیدگان او برداشته شد! .در تفسیر على بن ابراهیم نیز آمده است: ثم دنى یعنى رسول اللَّه من ربه عز و جل: نزدیک شد، یعنى رسول خدا به پروردگارمتعال! .تفسیر نمونه، ج 22، ص: 4874.
فهم حقیقت این آیه برای ما امکان پذیر نیست و حقیقتی عالی و بلند در قالب تشبیه و مثال بیان شده تا ما بتوانیم مقداری به آن حقیقت نزدیک شویم .
– سوره مبارکه نجم چون بیانگر سفر معارج پیامبر صلی الله علیه و آله است و خود این سفر پر از اسرار و امور عجیب و حیت انگیز بوده طبیعی است که این سوره نیز پر رمز و راز باشد .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد