خانه » همه » مذهبی » برتری امامزادگان بر یکدیگر

برتری امامزادگان بر یکدیگر


برتری امامزادگان بر یکدیگر

۱۳۹۶/۱۲/۱۵


۱۵۷۵ بازدید

ببخشید مقام حضرت زینب کبری سلام الله علیها نزد خدواند تعالی بالاتر است یا مقام حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها ؟

اولا که تعیین بالاترین جایگاه برای امامزاده، به عهده کسانی است که خود دراین جایگاه، قرار داشته باشند، که این منحصر در خدا و رسول خدا (ص)وائمه هدی علیهم السلام است وبرای غیر، نیست ، اگر خدا وپیغمبر خدا ویا ائمه علیهم السلام بالاترین را معرفی نکردند، ماچنین حقی را نداریم؛ لذا این سؤال را باعرض معذرت باید اصلاح کرد و مثلا پرسید که راجع به مقام حضرت معصومه چه می دانید؟ ویا راجع به حضرت زینب چه می دانید؟ یا … البته ممکن است بعضی از مطالب را(که در وصف بعضی از امام زاده ها آمده است را) به عنوان احتمالی بیان کرد اما قطعا نمی توان گفت که این فضیلت دلالت بر، برتری او نسبت به فلان امام ویا امام زاده است . اما بصورت کلی می توان گفت که شخصی که دارای مقام عصمت ثابت شده باشد برتر از دیگران می باشد و سپس اشخاصی که به مقام شهادت دست پیدا می کنند و … مقام عصمت و طهارت حضرت معصومه(ع)روایت شده که حضرت رضا(ع) فرمود: « مَنْ زارَ الْمَعْصُومَهَ بِقُمْ کَمَنْ زارَنی___ کسی که معصومه(ع) را در قم زیارت کند، مانند آن است که مرا زیارت کرده است».( ریاحین الشریعه، ج 5) گرچه شواهد و قراین در مورد مقام عصمت حضرت معصومه(ع) بسیار است، ولی سخن فوق از امام معصوم حضرت رضا(ع) صراحت دارد که حضرت معصومه(ع) دارای مقام عصمت بوده است، ضمناً این سخن بیانگر آن است که: این لقب را حضرت رضا(ع) به حضرت معصومه(ع) داده است، وگرنه نام حضرت معصومه(ع)، فاطمه کبری است. از سوی دیگر، به فرموده حضرت رضا(ع) پاداش زیارت حضرت معصومه(ع) همانند پاداش زیارت حضرت رضا(ع) است. و یکی دیگر از قراینی که بیانگر مقام عصمت حضرت معصومه(ع) است، این که، دو نفر نقاب دار از عالم غیب آمدند و جنازه آن حضرت را به خاک سپردند. با توجه به این که: ما معتقدیم، معصوم را باید معصوم دفن کند، به احتمال قوی، آن دو نفر، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) بوده اند. مقام عصمت و طهارت حضرت زینب(ع)از برخی روایات استفاده می شود که مراتب دانش و کمال آن بانوی بزرگوار از راه تحصیل و تعلیم و اکتساب نبوده و بهره ای الهی و جنبه خارق العاده ای داشته است. در دوره های اخیر نیز برخی بعید ندانسته اند که حضرت زینب درجه ای از عصمت را واجد باشد، ولی برخی معتقدند که حضرت زینب اگر چه از فضایل بسیاری بهره مند هستند، لیکن چون عصمت موهبت الهی است و تنها در اختیار برخی از اولیاء اللَّه مانند پیامبران و امامان قرار می گیرد، به او معصوم اطلاق نمی شود. در عنایت و موهبت خداوندی توجه به یک نکته حائز اهمیّت است که: در امر خلقت، خداوند حکیمانه و عادلانه عمل می کند، نه گزافی و تبعیض آمیز. خداوند با علم مطلقی که دارد، از پیش می داند هر یک از افراد بشر در مسیر پیمودن خوبی ها و فاصله گرفتن از جنود جهل در چه درجه ای قرار دارند.آنانی که با نیروی اختیار و قدرت بر تصمیم گیری خود، نهایت درجه پیشرفت را دارند، خداوند حکیم به آنان عنایت ویژه ای می نماید و به ایشان نیرویی عطا می کند که در برابر چند درصد لغزش، خود را حفظ کنند؛ یعنی ملکه عصمت عنایت می نماید تا دیگران با اسوه قرار دادن آنان بهتر و راحت تر در مسیر تعالی و سازندگی گام بردارند.با این توضیح می گوییم:عصمت موهبت الهی است و با معیارهایی خداوند عادل و حکیم آن را به برخی از بندگان بر گزیده اش (پیامبران، امامان و…) عنایت می نماید. حضرت زینب نیز اگر چه از فضایل بسیاری بهره مند است، لیکن در مجموعه پیامبران و امامان(ع) قرار ندارد. حال از زاویه دیگر به پاسخ می پردازیم:این که گفته می شود پیامبران و ائمه معصومند و از عصمت دیگران سخن گفته نمی شود، بدین معنا است که عصمت ایشان با ادله عقل یا نقل اثبات شده، ولی عصمت دیگران با ادله عقل یا نقلی اثبات نشده است. پس پیامبران و امامان هم واقعاً معصومند و هم عصمت آنان برای ما ثابت شده است. اما درباره دیگرانی که مشمول این ادله عقلی و نقلی نمی شوند، نمی توان قضاوت به نداشتن عصمت کرد؛ یعنی ممکن است انسان های دیگری واقعاً دارای عصمت از گناه باشند، ولی دلیلی برای اثبات آن برای ما گفته نشده باشد و نیازی نیز به اثبات آن احساس نمی شود. عصمت از گناه، پایین ترین مرتبه از عصمت پیامبران و امامان است و مراتب بالاتر آن شامل عصمت از اشتباه، نسیان و سهو و عصمت در مقام تببین دین است و این به جهت مقام امامت و رهبری آن ها است.با ویژگی هایی که از سوی امامان معصوم درباره شخصیت حضرت معصومه(س) و حضرت زینب(س) نقل شده، به دست می آید که این دو بزرگوار قسم اوّل از عصمت را دارا هستند.علاوه بر این که هیچ دلیلی بر ارتکاب گناه از سوی حضرت معصومه(س) و حضرت زینب(س) وجود ندارد، پس می توان گفت که شخصیت والای آن دو مبرّا از گناه است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد