خانه » همه » مذهبی » ترس مرگ-مرگ مومنین

ترس مرگ-مرگ مومنین


ترس مرگ-مرگ مومنین

۱۳۹۶/۰۷/۰۳


۲۳۷۷ بازدید

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما

من یک جوان ۲۰ساله هستم که خیلی از مرگ میترسم

شاید درنگاه اول فک کنید من شاید چون خیلی گناه کردم اینجوریم

نمیگم گناه نکردم نه اصلا اینجوری نیست

ولی انقد گناه نکردم که این قدر از مرگ میترسم

راسیاتش هر چی بیشتر در مورد مرگ میخونم بیشتر میترسم چون چیزایی که خوندم باعث ترسم شده

عواملی همچون این که عذاب قبر مال همه هست اخه چرا ؟؟خوب و بد هم نداره

یا این که حضرت موسی میگه جون کندن من مثل حیوونی بوده که زنده زنده پوستشو بکنن

کیه که اینارو بشنوه و از مرگ نترسه ؟؟

من حتی اینارو برا دوستام تعریف کردم اوناهم تا چند روز حالشون خوب نبود

من خودم که دارم افسردگی میگیرم

چون نمیتونم زندگی کنم

بعد چه جوری میتونم با این حال خدارو دوست داشته باشم

چون یه جمله ی معروف هست که میگه هرگز نمیتونی کسی رو که ازش میترسی دوست داشته باشی

واقعا نمیدونم چیکارکنم

به یه جاده بن بست رسیدم لطفا راهنماییم کنید

پرسشگر گرامی ، جهت پاسخ سوال خود به نکات زیر توجه نمایید :
الف ) سعی کنید در مطالعات خود فقط به جنبه عذاب و دردناک بودن لحظات مرگ نپردازید بلکه به مطالعه روایات و مطالبی که لحظات مرگ و فشار قبر را آسان می کند نیز بپردازید .
ب ) عوامل از بین رفتن فشار قبر
با وجود برخی روایات که اصرار به همگانی بودن فشار قبر دارند، برخی روایات نیز به تفاوت‌های مومن و کافر اشاره کرده و از آسودگی مومن سخن می‌گویند: «بنده مؤمن چون به خاک سپرده شود زمین به او گوید: آفرین، خوش آمدى، تو از جمله کسانى هستى که دوست داشتم بر پشت من راه رود، حال که تو را در بر گرفتم خواهى دانست که چگونه با تو عمل مى کنم! پس تا آنجا که چشم کار مى کند براى او گشاده گردد. و کافر چون به خاک سپرده شود زمین به او گوید: تو را آفرین و خوشامد مباد، تو از دشمن ترین کسانى هستى که دوست نداشتم بر پشت من راه رود، حال که تو را در بر گرفتم خواهى دانست که چگونه با تو عمل مى کنم! پس چنان او را بفشارد که استخوانهاى پهلویش بشکند.(امالى شیخ مفید، ترجمه استادولى)
امام صادق (ع): هر چیزى قلبى دارد و قلب قرآن سوره یاسین است . کسی که آن را قرائت کند از فشار قبر ایمن خواهد بود،و … . [ صدوق، محمد بن علی،ثواب الاعمال(ترجمه بندرریگى)، ص 223، انتشارات اخلاق، قم،1379ش.
امام باقر (ع): کسى که بر تلاوت سوره زخرف مداومت نماید، خداوند در قبر، او را از حشرات و حیوانات سمى زمین و فشار قبر ایمن مى نماید تا زمانى که در پیشگاه خداوند حاضر شود. [همان، ص 243] امام صادق (ع): کسى که بین ظهر پنج شنبه تا ظهر جمعه از دنیا برود، خداوند او را از فشار قبر ایمن مى گرداند. [همان، ص 419] منصور بن حازم گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم پاداش کسى که چهار بار حج بجا آورده چیست؟ فرمود: اى منصور کسى که چهار بار حج بجاى آورد هرگز فشار قبر نبیند. [صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج2، ص 217، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1413ق.] امیر المؤمنین (ع) فرمودند: کسى که در هر جمعه سوره نساء را بخواند از فشار قبر ایمن خواهد بود. [ همان،ص 223] امام باقر (ع) در ضمن بیان اثرات زیارت امام حسین (ع) می فرمایند: زیارت امام حسین باعث ایمن بودن زائر از عذاب قبر می شود. [محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 10، ص 309، انتشارات موسسه آل البیت، قم، 1408ق] پیامبر اسلام (ص) فرمود: سه طایفه از زن ها هستند که عذاب قبر از آنها برداشته شود و با حضرت فاطمه دختر حضرت محمّد (ص) محشور می شوند؛ زنى که بر غیرت شوهرش صبر کند، زنى که با شوهر بد اخلاق بسازد و زنى که مهریه اش را ببخشد. [دیلمی، حسن بن ابی الحسن، ارشاد القلوب (ترجمه رضایى)، ج 1، ص 413، انتشارات اسلامیه، تهران، 1377ش.] از رسول خدا روایت شده است که صدقه دادن مؤمن از او آفت هاى دنیا و عذاب قبر و عذاب روز قیامت را برطرف می کند. [همان،ج 1، ص 444]در پایان یادآور می شویم که اگر چه عذاب قبر بسیار رنج آور و سخت است، ولی همین فشار و عذاب قبر، کفاره گناه مؤمنان است تا در قیامت و هنگام رسیدگی به اعمال، از گناهان آنان کاسته شده باشد. در روایات متعددی به این حقیقت اشاره شده است؛ سکونى از امام صادق (ع) و ایشان از پدرش و از پدرانش، از امیر مؤمنان (ع) نقل کرده است که رسول خدا (ص) فرمود: فشار قبر براى مؤمن کفّاره نعمت هایى است که تباه کرده است. [ثواب الاعمال، (ترجمه بندرریگى)، ص 425.]پ) مرگ مومنین.
مرگ عبارت است از نوشیدن عصارة حیات که برای مؤمنان بسیار گوارا، لذّت بخش و نشاط آور و برای کافران رنج آور و اسفبار و اندوهناک. اما جریان مردن مؤمنان به این وضع است که هنگام مرگ آنان فرشتگان الهی نازل و پیامبر و پیشوایان معصوم(ع) برای اینان متمثل می شوند و به آنان می گویند: ما دوستان شما در دنیا و آخرت خواهیم بود و هیچ خوف و ترسی نداشته باشید، نوید باد شما را به بهشت که هر آنچه خواستید در آن است: «إنّ الّذین قالو رَبُّنا الله ثُمّ استَقاموا تَتَنزَّلُ عَلَیهم المَلئِکَة ألاّ تَخافوا ولا تَحزنوُا وأبْشروا بالجنّة الّتی کنتم توُعدون نَحن أولیاؤکم فی الحیوة الدُّنیا و فِی الاخرة ولکم فیها ما تشتهی أنفسکم ولکم فیها ما تَدّعون؛ فصلت/30ـ31آنان که گفتند پروردگار ما خدای یگانه است و سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می شوند که نترسید و غمگین نباشید. بشارت باد بر شما به همان بهشتی که پیامبران الهی وعده دادند. ما یاران و مددکاران شما در زندگی دنیا و در آخرت هستیم و برای شما هر چه بخواهید در بهشت فراهم است و هر چه طلب کنید به شما داده می شود». بسیاری از مفسّران برآنند که این امور هنگام مرگ رخ می دهد. به ویژه این که فرشتگان گویند ما دوستان شما در دنیا و آخرت هستیم. این تعبیر نشانه آن است که این گفتار هنگام احتضار خواهد بود. اما جریان مردن کافران به این وضع است که شربت مرگ برای آنان سخت ناگوار، تلخ، و استقبال فرشتگان عذاب از آنها با گرزهای آتشین است. برای روشن شدن دو جریان یاد شده چند نمونه از اخبار ارائه می شود:
1ـ از پیامبر اکرم اسلام(ص) سؤال شد: فرشته مرگ چگونه جان آدمی را می گیرد؟ فرمود: فرشتة مرگ هنگام مردن مؤمن نزد وی آن گونه می ایستد که بردەای ذلیل نزد مولا. او و یارانش نزد مؤمن می ایستند و نزدیک نمی شوند تا این که نخست فرشتة مرگ سلام کند و به او بشارت به بهشت دهد؛(من لا یحضر 1/135)
2ـ امام صادق(ع) فرمود: «إذا حیل بینه و بین الکلام أتاه رسول الله(ص) و من شاء الله، فجلس رسول الله(ص) عن یمینه و الآخر عن یساره، فیقول له رسول الله(ص): أمّا ما کنتَ ترجوا فهو ذا أمامک و أما ما کنت تخاف منه فقد آمنت منه. ثم یفتح له باب إلی الجنّة، فیقول: هذا منزلک فی الجنّة فإن شئت رددناک إلی الدّنیا و لک فیها ذهبٌ و فضّة، فیقول: لا حاجة فی الدّنیا… ؛ (همان 6/196) هنگامی که بین مؤمن و بین قدرت بر گفتن حائل می شود، یعنی نتواند سخن بگوید پیامبر خدا(ص) و کسانی که خدا خواهد کنار او می آیند. رسول خدا(ص) سمت راست شخص و دیگران به جانب چپ او می نشینند. رسول خدا شروع به سخن کرده می فرماید آنچه را امیدوارش بودی اکنون روبروی توست (دیدار پیامبر و ائمه) و امّا آنچه را از آن می ترسیدی (کیفر) از آن ایمن هستی. سپس دری از بهشت برایش گشوده می شود و رسول خدا می فرماید: این منزل تو در بهشت است. اگر خواستی تو را به دنیا باز می گردانیم که در آن جا طلا و نقره است. محتضر در این هنگام می گوید: مرا نیازی به دنیا نیست؛ تا این که می فرماید: وقتی او را در قبر گذاشتند همان در بهشتی که رسول خدا(ص) به او نمود بر او گشوده می شود و نور، خنکی و بوی خوش آن بر او داخل می گردد».
سَدِیر صیرفی (راوی خبر) در ادامه می گوید: گفتم: یابن رسول الله(ص) پس فشار قبر چه می شود؟ فرمود: هرگز چنین چیزی برای مؤمنان نیست؛ «فأین ضغطة القبر؟ فقال: هیهات ما علی المؤمنین منها شیءٌ».
3ـ امام صادق(ع) فرمود: کسی از دوستان ما که دشمنان ما را دشمن دارد نخواهد مرد جز این که رسول خدا(ص)، امیر المؤمنین، امام حسن و امام حسین(ع) در حال احتضار کنار او آمده و به او نوید بهشت می دهند و اگر کسی ما را دوست نداشته باشد آن ذوات مقدس را به حالتی که دشمن او باشند خواهند دید. دلیل این سخن کلام امیر مؤمنان است:
یا حار هَمْدان مَنْ یَمُتْ یَرَنی     مِنْ مؤمن أو منافق قُبُلاً
(بحار 6/179)
5ـ ام کلثوم در دقایق پایانی حیات پدر بزرگوارش در برابر او گریه می کرد. امیر مؤمنان فرمود: چرا گریه می کنی دختر مهربانم؟ گفت: به یاد می آورم که در همین ساعت از ما مفارقت می کنی آن حضرت فرمود: گریه مکن. به خدا سوگند اگر می دیدی آنچه پدرت می دید گریه نمی کردی. حبیب، راوی خبر می گوید: پرسیدیم چه می بینی ای امیر مؤمنان؟ فرمود: فرشتگان آسمان و پیامبران را می بینیم که پشت در پشت هم ایستادەاند تا مرا ملاقات کنند. این است برادرم محمد رسول خدا(ص) نزد من نشسته می فرماید: بیا، آنچه در پیش داری بهتر از دنیایی است که در آن هستی.
6ـ امام حسن مجتبی(ص) فرمود: من بر دو خصلت گریه می کنم: یکی برای ترسی که از امور اخروی در پیش دارم و دیگری برای فراق و جدایی دوستان: «انما أبکی لخصلتین: لهول المطلع و فراق الأحبّة»؛ (بحار 6/159) گریه و ناله سلاح مؤمن است: «وسلاحه البکاء»؛ (مفاتیح الجنان، دعای کمیل) مؤمن اگر از ترس نفوذ ابلیس از بیرون و سلطه نفس امّاره از درون ننالد و خود را تصفیه نکند آینده او خطرناک خواهد بود.
آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 4 (معاد در قرآن)
به نقل از سایت تبیان
ج ) عوامل ایجاد فشار قبر
اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضِیقِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقبر
خداوندا از عذاب و تنگى و فشار قبر بتو پناه میبرم(مکارم الأخلاق، دعا هر صبح و شام)
قطعا برای نجات از هر مصیبتی باید عوامل ایجاد آن مصیبت را کشف کنیم تا با پیشگیری از پدید آمدن آن عوامل راه ابتلاء را سد کنیم. در روایات نبوی آمده است که فشار قبر به دلیل تضییع نعمت هاست. «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله ضَغْطَةُ الْقَبْرِ لِلْمُؤْمِنِ کَفَّارَةٌ لِمَا کَانَ مِنْهُ مِنْ تَضْیِیعِ النِّعَم(أمالی الصدوق،540)؛ رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: فشار قبر براى مؤمن کفّاره نعمتهایى است که تباه کرده است.
همچنین سکونى از امام صادق(علیه السّلام) و او از پدرانش (علیهم السّلام) روایت مى کند که رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله) فرمود: تنگى قبر و فشار آن به مؤمن براى آن است که او نعمت ها را ضایع مى نمود و این تنگى و فشار قبر کفاره آن عمل محسوب مى گردد.
در روایات وارد شده است که بیشترین علتی که انسان به عذاب قبر مبتلا می شود؛ به دلیل سخن چینى و بدخلقى و بی مبالاتى به نجاست بول (ادرار) است. [صدوق، محمد بن علی، اعتقادات(ترجمه حسنى)، ص 69، انتشارات اسلامیه، تهران، 1371ش.] در روایت دیگر از رسول خدا (ص) نقل شده است: «عذاب قبر به سزاى سخن چینى، غیبت و دروغ است». [مجلسی، محمد باقر، ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار(ترجمه محمد باقر کمره ای) ، ج 2، ص162، انتشارات اسلامیه، تهران، 1364ش]

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد