کسی که دو روزش مساوی باشد مغبون است زیرا می توانسته رشد کند ونکرده است.امام کاظم علیه السلام.
مجموعه جهان یکپارچه در حال حرکت و تکاپو است و هم چون موجی است که بودن و بقای آن در گرو حرکت و دگرگونی است . حر کت نداشتن به معنای در راه ماندن و از هدف و مقصد فاصله گرفتن و دور افتادن است . حرکت از لوازم ذاتی جهان هستی است و هیچ گاه جهان هستی از حرکت تهی نخواهد بود. ظرف آخرت نیز خارج از هستی و قوانین حاکم بر آن نیست، بنابراین در آخرت نیز حرکت هست و تکامل انسان هیچ گاه متوقف نخواهد شد. مراتب داشتن بهشت نیز بیانگر این معنا است که حرکت ادامه دارد. با ورود به برزخ و «نظام برزخى» تحوّل و حرکت ادامه دارد و هر چند نتیجه حرکت آدمى در دنیا است؛ ولى دنباله و تداوم آن، به شمار مى رود . اگر چه عالم برزخ فارغ از قوانین عالم ماده است و نوعی تجرد مثالی در آن جریان دارد اما در آن نوعی حرکت وجود دارد که از آن به تکامل برزخی تعبیر می شود یعنی مومنان در برزخ به مقصد و مقصود خود که همان دیدار خداوند است نزدیک تر می شوند و حجاب ها از دیدگانشان بر طرف می ردد و موانع را پاره می کنند و به تدریج شایستگی حضور و دیدار را پیدا می کنند و کافران به سوی مقصد و مقصود خود که همان دوری از خداوند و ورود به جایگاه دوزخی خود است نزدیک تر می شوند . به عبارت دیگر مومنان در برزخ از تعلقات خلاص می شوند و بعضی از فشارها ،دردها و عذاب ها نیز برای خلاصی از تعلقات دنیوی است زیرا انها باید معالجه شوند ؛ معالجه ای که همراه با درد و رنج است و بیمار نمی تواند به محضر ربوبی وارد شود و کافر نیز بیشتر در ضلالت خود فرو میرود. حرکت مومنان درعالم برزخ در جهت سیر به سوى خدا است تا بر اثر آن معایب و نقایص را از دست بدهد و با کسب کمالات، قابلیت ها و خصوصیات جدید، لیاقت ورود به عالم حشر را پیدا مى کند و احکامى متناسب بااحکام و آثار نظام حشرى را دارا شود . با این دیدگاه در جا زدن و سکون دیگر توقف و ایستایی نمی باشد بلکه با مقایسه با سیر شتابان و رو به جلو مجموعه جهان و نظام هستی این عقب ماندن و فسیل شدن و از گردونه هستی حذف شدن است. سکون به معنای مرگ و نابودی و ناهماهنگی با نظام آفرینش است . خداوند در آیه 6 از سوره انشقاق می فرماید : یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه ؛ اى انسان! تو با تلاش و رنج به سوى پروردگارت مى روى و او را ملاقات خواهى کرد!
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ما است
همین پرسش شما نشانه حرکت رو به جلو شما است و اصولا داشتن پرسش و تلاش برای یافتن پاسخ آن علامت پویایی و زنده بودن و حرکت به سوی کمال است . درس خواندن و تحصیل شما و کوشش برای درس و مطالعه و تحقیق دلیل زنده بودن و کمال خواهی شما است و نشانه آن است که شما در جا زدن و ایستادن و توقف و عقب ماندن از کاروان پر شتاب زندگی و ترقی و پیشرفت را دوست ندارید و از آن گریزان هستید .
مجموعه جهان یکپارچه در حال حرکت و تکاپو است و هم چون موجی است که بودن و بقای آن در گرو حرکت و دگرگونی است . حر کت نداشتن به معنای در راه ماندن و از هدف و مقصد فاصله گرفتن و دور افتادن است . حرکت از لوازم ذاتی جهان هستی است و هیچ گاه جهان هستی از حرکت تهی نخواهد بود. ظرف آخرت نیز خارج از هستی و قوانین حاکم بر آن نیست، بنابراین در آخرت نیز حرکت هست و تکامل انسان هیچ گاه متوقف نخواهد شد. مراتب داشتن بهشت نیز بیانگر این معنا است که حرکت ادامه دارد. با ورود به برزخ و «نظام برزخى» تحوّل و حرکت ادامه دارد و هر چند نتیجه حرکت آدمى در دنیا است؛ ولى دنباله و تداوم آن، به شمار مى رود . اگر چه عالم برزخ فارغ از قوانین عالم ماده است و نوعی تجرد مثالی در آن جریان دارد اما در آن نوعی حرکت وجود دارد که از آن به تکامل برزخی تعبیر می شود یعنی مومنان در برزخ به مقصد و مقصود خود که همان دیدار خداوند است نزدیک تر می شوند و حجاب ها از دیدگانشان بر طرف می ردد و موانع را پاره می کنند و به تدریج شایستگی حضور و دیدار را پیدا می کنند و کافران به سوی مقصد و مقصود خود که همان دوری از خداوند و ورود به جایگاه دوزخی خود است نزدیک تر می شوند . به عبارت دیگر مومنان در برزخ از تعلقات خلاص می شوند و بعضی از فشارها ،دردها و عذاب ها نیز برای خلاصی از تعلقات دنیوی است زیرا انها باید معالجه شوند ؛ معالجه ای که همراه با درد و رنج است و بیمار نمی تواند به محضر ربوبی وارد شود و کافر نیز بیشتر در ضلالت خود فرو میرود. حرکت مومنان درعالم برزخ در جهت سیر به سوى خدا است تا بر اثر آن معایب و نقایص را از دست بدهد و با کسب کمالات، قابلیت ها و خصوصیات جدید، لیاقت ورود به عالم حشر را پیدا مى کند و احکامى متناسب بااحکام و آثار نظام حشرى را دارا شود . با این دیدگاه در جا زدن و سکون دیگر توقف و ایستایی نمی باشد بلکه با مقایسه با سیر شتابان و رو به جلو مجموعه جهان و نظام هستی این عقب ماندن و فسیل شدن و از گردونه هستی حذف شدن است. سکون به معنای مرگ و نابودی و ناهماهنگی با نظام آفرینش است . خداوند در آیه 6 از سوره انشقاق می فرماید : یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه ؛ اى انسان! تو با تلاش و رنج به سوى پروردگارت مى روى و او را ملاقات خواهى کرد!
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ما است
همین پرسش شما نشانه حرکت رو به جلو شما است و اصولا داشتن پرسش و تلاش برای یافتن پاسخ آن علامت پویایی و زنده بودن و حرکت به سوی کمال است . درس خواندن و تحصیل شما و کوشش برای درس و مطالعه و تحقیق دلیل زنده بودن و کمال خواهی شما است و نشانه آن است که شما در جا زدن و ایستادن و توقف و عقب ماندن از کاروان پر شتاب زندگی و ترقی و پیشرفت را دوست ندارید و از آن گریزان هستید .