در رابطه با این که چرا ما شیعیان قائلیم که امامان معصوم(علیهم السلام) دوازده نفر بیشتر نیستند گفتنی است که تنها راهی که در این زمینه وجود دارد، روایات متواتری است که از طرف پیامبر(ص) به به دست ما رسیده است همچنین روایاتی که در آن هر امامی امام بعد از خود را معرفی نموده است.(برای آگاهی بیشتر از این روایات به «اصول کافی، ج1 کتاب الحجه» مراجعه کنید.)
در روایاتی که حتی از طرف اهل سنت نقل شده، عدد خلفاء پیامبر(ص) دوازده نفر معین شده است به عنوان نمونه:
1- قال رسول الله(ص): « ان هذالامر لا ینقضی حتی یمضی فیهم اثنا عشر خلیفه : این امر(دین اسلام) به سر نیاید تا دوازده خلیفه و جانشین را پشت سر گذارد.»(صحیح مسلم، ج6، کتاب الاماره، باب الناس تبع لقریش ص3)
در روایات اهل سنت این نکته نیز قید شده که تمام این خلفا از قریش هستند. این احادیث قابل انطباق بر خلفاء چهارگانه- معتبر نزد اهل سنت- نیستند زیرا کمتر از دوازده نفر هستند، همچنین قابل تطبیق بر پادشاهان اموی نیستند زیرا عدد آنها بیش از دوازده نفر است، همچنین بسیاری از آنها از قریش نیستند.
2- هنگامی که آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ»(نساء/59) نازل شد و اطاعت کسانی که به عنوان «اولو الامر» به طور مطلق، واجب کرد و اطاعت ایشان را همسنگ اطاعت پیغمبر اکرم(ص) قرار داد. جابربن عبدالله انصاری از آن حضرت پرسید: این «اولوالامر» که اطاعتشان مقرون به اطاعت شما شده چه کسانی هستند؟ پیامبر(ص) فرمودند:
«هم خلفائی یا جابر و ائمه المسلمین من بعدی. اولهم علی بن ابی طالب، ثم الحسن، ثم الحسین، ثم علی بن الحسین، ثم محمدبن علی المعروف فی التوراه بالباقر- ستدرکه یا جابر، فأذا لقیته فاقراه منی السلام- ثم الصادق(ع) جعفر بن محمد، ثم موسی بن جعفر، ثم علی بن موسی، ثم محمد بن علی، ثم علی بن محمد، ثم الحسن بن علی، ثم سمیی و کنیمی حجه الله فی ارضه و بقیته فی عباده ابن الحسن بن علی … .»(غایه المرام ص267، «اثبات الهداه» ج3 ص123 و ینابیع الموده ص494)
3- قال رسول الله(ص): «لا یزال امر الناس ماضیا ما ولیهم اثنا عشر رجلاً… کلّهم من قریش؛ تا آن که دوازده مرد بر آنها فرمان برانندکار مردم پیوسته بگذرد… که همگى آنان از قریش هستند».
4- قال رسول الله(ص): «ان عدة الخلفاء بعدى عدة نقباء موسى؛ شمار جانشینان من به تعداد نقباى موسى است».
5- «لا یزال هذا الدین قائما حتى یکون علیکم اثنا عشر خلیفه؛ تا وقتى که دوازده خلیفه و جانشین بر شما حکومت کنند دین پیوسته برپاست».
براى آگاهى بیشتر در این زمینه ر.ک: صحیح مسلم، ج 3، کتاب الامارة.
6- در منتخب کنز العمال از جابر بن سمره چنین نقل شده که «بر این امت دوازده خلیفه حکومت خواهند کرد به عدد نقباء بنى اسرائیل»، (منتخب کنز العمال).
7- پیامبر اسلام(ص) در مورد ائمه دوازده گانه بیان صریح دارند الائمه بعدى اثنى عشر، تسعة من صلب الحسین و التاسع مهدیّهم، (کفایة الاثر 23، نقل ازموسوعه الامام على بن ابیطالب، ج 2، ص 48).
نظیر این روایات را که از اهل سنت در مورد تعداد ائمه(ع) وارد شده است مى توانید در کتب ذیل مطالعه کنید.
1. ینابیع المودة، ص 44.
2. البدایه و النهایة، ج 6، ص 247.
3. سنن ابن ماجه، ج 2 / 1367 / 4085.
4. مسند احمد بن حنبل، ج 1 / 183 / 645.
5. سنن ابى داود، 4 / 107.
بعد از بیان مطالب فوق باید گفت برای افرادی که نص پیامبراکرم(ص) و یا تصریح امام قبلی باعث یقین به امامت امامی می شده نیاز نبوده اقامه معجزه شود ولی مواردی که نیاز بوده که اثبات امامت از راه معجزه شود، معجزه اقامه کردند، مثل شهادت حجرالاسود بر امامت امام سجاد(ع) و یا زنده شدن محمد حنفیه وشهادت دادن به امامت امام سجاد(ع) و همین طور امامان دیگر.
توجه داشته باشید کار فوق العاده که از امامان صادر می شود اگر همراه با ادعای امامت باشد، معجزه نامیده می شود و اگر بدون ادعای امامت باشد، کرامت خوانده می شود. از امامان معجزات و کرامات فراوانی نقل شده است که می توانید به منابع آنها مراجعه کنید.(ر.ک: منتهی الآمال، شیخ عباس قمی، بخش معجزات هر امام، تجلیات، ولایت، علی اکبربابازاده، 2جلد در یک جلد، همین کرامات حسینی- حتی این گونه معجزات در منابع اهل سنت نیز نقل شده است)
در نتیجه باید گفت در مواردی که لازم بوده علاوه بر نص پیامبر(ص) و امامان قبلی، معجزه نیز اقامه شده است.