براى پاسخ به پرسش شما، نخست باید به این نکته مهم توجه کرد که ما دوگونه فقر داریم: 1- فقر تحمیلى، 2- فقر اختیارى.
آن چه نکوهش شده: «فقر تحمیلى» است که به جهت تبعیض و یا سستى و یا عقب افتادگى افراد پیش مى آید. اما آن چه از پیامبر(ص) و امامان(ع) در ستایش فقر آمده است مربوط به «فقر اختیارى است که به جهت حفظ ایمان و یا شرکت در جهاد و یا بخشش به دیگرانپیش مى آید. براى توضیح بیشتر درباره حدیث مطرح شده باید گفت:
حدیث امیرالمؤمنین(ع) من احبنا اهل البیت فلیعد للفقر جلبابا که در کلمات قصار نهج البلاغه آمده است در شرح هایى که بر نهج البلاغه نوشته شده و برخى کتب دیگر مثل بحارالانوار مرحوم مجلسى سه گونه تفسیرو معنى شده است که یک معنى و تفسیر آن مورد سؤال شما واقع شده است.
در ابتدا آن دو تفسیر که طبق آن اشکالاتى که نوشته اید بر آن وارد نمى شود را یادآور مى شویم و در معنى سوم پاسخ مورد نظر را مى نویسیم.
آن چه نکوهش شده: «فقر تحمیلى» است که به جهت تبعیض و یا سستى و یا عقب افتادگى افراد پیش مى آید. اما آن چه از پیامبر(ص) و امامان(ع) در ستایش فقر آمده است مربوط به «فقر اختیارى است که به جهت حفظ ایمان و یا شرکت در جهاد و یا بخشش به دیگرانپیش مى آید. براى توضیح بیشتر درباره حدیث مطرح شده باید گفت:
حدیث امیرالمؤمنین(ع) من احبنا اهل البیت فلیعد للفقر جلبابا که در کلمات قصار نهج البلاغه آمده است در شرح هایى که بر نهج البلاغه نوشته شده و برخى کتب دیگر مثل بحارالانوار مرحوم مجلسى سه گونه تفسیرو معنى شده است که یک معنى و تفسیر آن مورد سؤال شما واقع شده است.
در ابتدا آن دو تفسیر که طبق آن اشکالاتى که نوشته اید بر آن وارد نمى شود را یادآور مى شویم و در معنى سوم پاسخ مورد نظر را مى نویسیم.