در طول تاریخ بشریت، همواره انسانها و اقوامی بوده اند که به جای خداوند، مخلوقات را می پرستیدند: چوب، سنگ، حیوانات، آتش، آب، ستاره و خورشید و ماه و دیگر چیزها، با این کار خود در عبادت برای خداوند شرک قائل شده و در پرستیدن حق سبحانه، با این پرستش، برای خداوند شریک می آوردند و می گفتند ما اینها را عبادت می کنیم تا به خداوند نزدیک شویم.خداوند در قرآن کریم می فرمایند: (از زبان بت پرستان) «ما نعبدهم الا لیقربونا الی الله زلفی»1 ما آنها را جز برای این که ما را هرچه بیشتر به خدا نزدیک کنند، نمی پرستیم.
گروهی و فرقه هایی اعتقاد به جسم بودن خداوند دارند، مثلاً عین الله، یعنی چشم خداوند که گروهی برای خداوند چشم ظاهری قائلاند و می گویند: یک چشم خدا در مشرق آسمان و چشم دیگر خداوند در مغرب آسمان قرار دارد.
حنبلیها که فرقه ای از اهل سنت هستند، اکثرشان برای خداوند، جسم بودن، قائلاند،(خداوند را جسم می دانند.) ابن یتمیه مؤسس و بنیانگذار وهابیت که از فرقههای ضاله بوده و در عربستان سعودی هم طرفداران و پیروان بسیار دارند، از گروه مجسمه (جسم دانستن خداوند) می باشند.
می گویند روزی ابن یتمیه بر بالای منبر نشسته بود، از او پرسیدند که در روایات آمده است: «خداوند متعال شبهای جمعه به آسمان دنیا نازل می شود» این مطلب نزد شما چگونه است؟ او در مقام جواب، از پله های منبر یکی پس از دیگری پایین آمد و گفت: به این صورت خداوند به آسمان دنیا نازل می گردد.2
همین طور بعضی از مسیحیان، حضرت عیسی (ع) را ابن الله یعنی پسر خدا می خوانند. و می گویند این صفت مخصوص مسیح است نه غیر او، و اگر در بعضی نوشته های سطحی تبلیغاتی مسیحیان دیده می شود که ابن الله را به صورت کنایه و تشبیه گرفته اند بیشتر جنبة عوام فریبی دارد.
نویسندة کتاب قاموس مقدس در واژة خدا آورده است: «و لفظ پسر خدا یکی از القاب منجی ما است که بر شخص دیگر اطلاق نمی شود، مگر در جایی که از قرائن معلوم شود که قصد از پسر حقیقی خدا نیست.»3ـ4
لازم است که خطبه های حضرت علی (ع) در نهج البلاغه که درباره خداوند می باشد را مطالعه کنید. و همچنین کتاب اصول دین برای همه، تألیف رضا استادی را برای شما توصیه می کنیم.
منابع:
1. سوره زمر، آیه 3.
2. در محضر علامه طباطبایی، تألیف: رخ شاد، ص237.
3. قاموس مقدس، ص345، چاپ بیروت.
4. تفسیر نمونه، ج4، ص229.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
گروهی و فرقه هایی اعتقاد به جسم بودن خداوند دارند، مثلاً عین الله، یعنی چشم خداوند که گروهی برای خداوند چشم ظاهری قائلاند و می گویند: یک چشم خدا در مشرق آسمان و چشم دیگر خداوند در مغرب آسمان قرار دارد.
حنبلیها که فرقه ای از اهل سنت هستند، اکثرشان برای خداوند، جسم بودن، قائلاند،(خداوند را جسم می دانند.) ابن یتمیه مؤسس و بنیانگذار وهابیت که از فرقههای ضاله بوده و در عربستان سعودی هم طرفداران و پیروان بسیار دارند، از گروه مجسمه (جسم دانستن خداوند) می باشند.
می گویند روزی ابن یتمیه بر بالای منبر نشسته بود، از او پرسیدند که در روایات آمده است: «خداوند متعال شبهای جمعه به آسمان دنیا نازل می شود» این مطلب نزد شما چگونه است؟ او در مقام جواب، از پله های منبر یکی پس از دیگری پایین آمد و گفت: به این صورت خداوند به آسمان دنیا نازل می گردد.2
همین طور بعضی از مسیحیان، حضرت عیسی (ع) را ابن الله یعنی پسر خدا می خوانند. و می گویند این صفت مخصوص مسیح است نه غیر او، و اگر در بعضی نوشته های سطحی تبلیغاتی مسیحیان دیده می شود که ابن الله را به صورت کنایه و تشبیه گرفته اند بیشتر جنبة عوام فریبی دارد.
نویسندة کتاب قاموس مقدس در واژة خدا آورده است: «و لفظ پسر خدا یکی از القاب منجی ما است که بر شخص دیگر اطلاق نمی شود، مگر در جایی که از قرائن معلوم شود که قصد از پسر حقیقی خدا نیست.»3ـ4
لازم است که خطبه های حضرت علی (ع) در نهج البلاغه که درباره خداوند می باشد را مطالعه کنید. و همچنین کتاب اصول دین برای همه، تألیف رضا استادی را برای شما توصیه می کنیم.
منابع:
1. سوره زمر، آیه 3.
2. در محضر علامه طباطبایی، تألیف: رخ شاد، ص237.
3. قاموس مقدس، ص345، چاپ بیروت.
4. تفسیر نمونه، ج4، ص229.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی