امام حسین ( ع ) و یارانش در کربلا به شهادت رسیدند و سعادت دنیا و آخرت را به دست آوردند . خانواده امام حسین ( ع ) و یارانش به دست نیروهاى عمر بن سعد به اسارت گرفته شدند و فرداى عاشورا به سوى کوفه حرکت داده شدند . خاندان نبوت و خانواده هاى یاران حسین بن على ( ع ) مدت زیادى در کوفه نماندند و روز پانزدهم محرم یا بیستم محرم از کوفه به سوى شام برده شده اند . اگر پانزدهم محرم راه افتاده باشند در این صورت مسافت بین شام و کوفه را در پانزده روز رفته اند چون روز اول صفر سال 61 به شام وارد شده اند و اگر بیستم محرم به سوى شام حرکت داده شده باشند اول صفر همان سال به شام رسیده اند . در شام هم زیاد نمانده اند چون یزید نمى توانست آنان را زیاد نگه دارد . زیاد ماندن آنان براى حکومت یزید بسیار خطر داشت و براى همین یزید با آنان رفتار خشنى نداشت و آنان را به دربار خود راه مى داد و حتى اجازه داد در خود دربار براى شهداى کربلا و امام حسین ( ع ) عزادارى کردند . در شام هشت روز یا ده روز ماندند و به عراق بازگشته اند و در مدت ده روز مسافت بین شام و عراق را آمدند و روز بیستم ماه صفر سال 61 به کربلا رسیدند و پیش از رسیدن خاندان پیامبر ( ص ) ، جابر بن عبد الله انصارى براى زیارت قبر امام حسین ( ع ) و شهدا آمده بود . در میان علماى شیعه امامیه ، این مطلب مورد تردید نبود و مورخان اسلامى که متعرض اربعین امام حسین ( ع ) شده اند ، منظورشان اربعین اول است و اربعین دوم که اربعین واقعى نیست و سنت اربعین از همان اربعین اول امام حسین ( ع ) مانده است . اگر خاندان امامت و نبوت اربعین اول را به کربلا نمى آمدند ، دیگر اربعینى در کار نبود . از دیدگاه علماى امامیه خاندان نبوت و امامت در اربعین اول به کربلا آمدند و امام سجاد ( ع ) سر مبارک امام حسین ( ع ) را در اربعین اول از شام آورد و در کربلا به بدن امام حسین ( ع ) ملحق کرد و در همان قبر دفن کرد . در این اواخر « میرزاى نورى » آمدن اسیران به کربلا را در اربعین اول بعید به حساب آورده است و شاگردانش هم از استاد خود پیروى کرده و آمدن اسیران به کربلا را در اربعین اول بعید شمرده اند ولکن نظر این ها درست نیست این ها فکر کرده اند که اسیران در کوفه و شام مدت زیادى مانده اند در حالى که اسیران را در کوفه و شام نمى توانستند به مدت زیاد نگه بدارند و نیز این ها فکر کرده اند که مسافت طولانى شام و عراق را نمى توان به این زودى طى کرد ولى این ها توجه نکرده اند که اولا اسیران در کوفه و شام کم مانده اند نه یک ماه و نه یک ماه و نیم و نه یکسال ، ثانیا مسافت شام و عراق را در کمتر از ده روز هم مى توان سیرکرد . براى نمونه به چند مورد اشاره مى کنیم :
. 1 عربهاى عقیل مسافت بین شام و عراق را در مدت یک هفته طى مى کردند . این مطلب را صاحب « اعیان الشیعه » آورده است و نویسنده کتاب اعیان الشیعه ، خودش اهل دمشق است و ایرانى نیست . او بهتر از میرزاى نورى راه هاى شام به عراق را مى شناسد . ایرانى ها راه هاى صحراى کبیر میان شام و عراق را خوب نمى شناختند .
. 2 عرب هاى صلیب از وطن خودشان در شام تا نجف عراق را در مدت هشت روز طى مى کردند . این موضع را نیز ساحب « اعیان الشیعه » تصدیق کرده است . وقتى این عرب ها در مدت هشت روز از شام به عراق بروند ، در این صورت نیروهاى عبید الله بن زیاد باید این مسافت را زودتر بپیمایند چون آنان مأمورند و عجله دارند و در هر لحظه ممکن است خطرى پیش بیاید . مأموران عبید الله بن زیاد که اسیران را مى بردند ، گردش کنان نمى رفتند بلکه مى خواستند هر چه زودتر به شما برسند چون مأموریت خطرناکى بود . توجه داشته باشیم که درباره اسیران کربلا و رفتن آنها به کوفه و از کوفه به شما مطالب نادرست فراوانى در کتاب هاى غیر معتبر آمده است . ما آنها را نمى گوییم . ما بر اساس مآخذى که قابل اعتماد است ، داورى مى کنیم نه کتاب هایى که اعتبار ندارند .
. 3 معاویه در سال 60 هجرى و روز پانزدهم رجب مرد . یزید به والى مدینه نوشت که پدرم مرده و تو از حسین بن على ( ع ) بیعت بگیر . امام در 28 رجب سال 60 از مدینه خارج شد . میان مرگ معاویه و خروج امام حسین ( ع ) 13 روز فاصله است . حجاز نسبت به شام دورتر از عراق است . در مدت 13 روز خبر مرگ معاویه به مدینه رسیده است و بر این اساس مسافت بین عراق و شام را مى توان طى کمتر از 13 روز رفت . پس این که برخى مثل میرزاى نورى طى مسافت بین شام و عراق را در مدت ده روز یا هفت روز بعید شمرده اند ، صحیح نیست و موارد متعددى در تاریخ آمده است که این مسافت را در کمتر از ده روز طى کرده اند . ما براى نمونه به چند مورد اشاره کردیم .
بنابراین در مورد اربعین ، حق با علمائى است که مى گویند که خاندان نبوت در بیستم صفر همان سال که سال 61 بوده به کربلا آمدند . اگر مى خواهید در مورد اربعین امام حسین ( ع ) اطلاعات دقیق و کافى داشته باشید به کتاب « تحقیق درباره اول اربعین سید اشهداء ( ع ) » ، نوشته شهید محراب آیت الله سید محمد على قاضى طباطبائى ، چاپ سوم ، سال 1368 در قطع وزیرى و 984 صفحه مراجعه نمائید .
آنچه در اینجا درجواب سؤال شما آوردیم برگرفته شده از همین کتاب است . از اول تا ص 76 مطالعه و این چند جمله نوشته شد . امیدواریم توفیق مطالعه این کتاب نصیب شما بشود .
. 1 عربهاى عقیل مسافت بین شام و عراق را در مدت یک هفته طى مى کردند . این مطلب را صاحب « اعیان الشیعه » آورده است و نویسنده کتاب اعیان الشیعه ، خودش اهل دمشق است و ایرانى نیست . او بهتر از میرزاى نورى راه هاى شام به عراق را مى شناسد . ایرانى ها راه هاى صحراى کبیر میان شام و عراق را خوب نمى شناختند .
. 2 عرب هاى صلیب از وطن خودشان در شام تا نجف عراق را در مدت هشت روز طى مى کردند . این موضع را نیز ساحب « اعیان الشیعه » تصدیق کرده است . وقتى این عرب ها در مدت هشت روز از شام به عراق بروند ، در این صورت نیروهاى عبید الله بن زیاد باید این مسافت را زودتر بپیمایند چون آنان مأمورند و عجله دارند و در هر لحظه ممکن است خطرى پیش بیاید . مأموران عبید الله بن زیاد که اسیران را مى بردند ، گردش کنان نمى رفتند بلکه مى خواستند هر چه زودتر به شما برسند چون مأموریت خطرناکى بود . توجه داشته باشیم که درباره اسیران کربلا و رفتن آنها به کوفه و از کوفه به شما مطالب نادرست فراوانى در کتاب هاى غیر معتبر آمده است . ما آنها را نمى گوییم . ما بر اساس مآخذى که قابل اعتماد است ، داورى مى کنیم نه کتاب هایى که اعتبار ندارند .
. 3 معاویه در سال 60 هجرى و روز پانزدهم رجب مرد . یزید به والى مدینه نوشت که پدرم مرده و تو از حسین بن على ( ع ) بیعت بگیر . امام در 28 رجب سال 60 از مدینه خارج شد . میان مرگ معاویه و خروج امام حسین ( ع ) 13 روز فاصله است . حجاز نسبت به شام دورتر از عراق است . در مدت 13 روز خبر مرگ معاویه به مدینه رسیده است و بر این اساس مسافت بین عراق و شام را مى توان طى کمتر از 13 روز رفت . پس این که برخى مثل میرزاى نورى طى مسافت بین شام و عراق را در مدت ده روز یا هفت روز بعید شمرده اند ، صحیح نیست و موارد متعددى در تاریخ آمده است که این مسافت را در کمتر از ده روز طى کرده اند . ما براى نمونه به چند مورد اشاره کردیم .
بنابراین در مورد اربعین ، حق با علمائى است که مى گویند که خاندان نبوت در بیستم صفر همان سال که سال 61 بوده به کربلا آمدند . اگر مى خواهید در مورد اربعین امام حسین ( ع ) اطلاعات دقیق و کافى داشته باشید به کتاب « تحقیق درباره اول اربعین سید اشهداء ( ع ) » ، نوشته شهید محراب آیت الله سید محمد على قاضى طباطبائى ، چاپ سوم ، سال 1368 در قطع وزیرى و 984 صفحه مراجعه نمائید .
آنچه در اینجا درجواب سؤال شما آوردیم برگرفته شده از همین کتاب است . از اول تا ص 76 مطالعه و این چند جمله نوشته شد . امیدواریم توفیق مطالعه این کتاب نصیب شما بشود .