همانطور که قبلا اشاره شد شب زفاف از شبهاى به یاد ماندنى ، با اهمیت و لذتبخش براى همسران است . در این شب مى باید به نکاتى درباره مسایل بهداشتى ، توجه داشت . در این قسمت به نمونه هایى از این نکات اشاره مى شود .
الف ) مسواک زدن
مسواک علاوه بر اینکه لثهها را قوى و دندانها را سفید و پاکیزه میکند ، باعث خوشبویى و پاکى دهان میشود . همچنین مسواک زدن پاداش معنوى نیز داشته و ثواب عبادات را افزایش میدهد . حضرت على ( علیه السلام ) میفرمایند : مسواک باعث پاکى دهان و رضایت پروردگار میشود . 1
پیامبرگرامى اسلام فرمودند : براى هر چیزى پاککنندهاى است و دهان با مسواک زدن پاک میشود . 2 امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : مسواک زدن دوازده فایده دارد از سنّت پیامبران است ، باعث پاکى دهان میشود ، چشم را نورانى مى کند ، باعث رضایت پروردگار است ، بلغم را دفع میکند ، حافظه را قوى مینماید ، دندان را سفید میکند ، ثواب اعمال را زیاد میکند ، پوسیدگى را کم میکند ، لثه را قوى مینماید ، اشتهاء را زیاد میکند و باعث خشنودى ملائکه میشود . 3
وقتى همسران با دهانى خوشبو ، دندانى سفید و حالتى معنوى با همدیگر آمیزش میکنند ، جذابیت آنان بیشتر شده و روابط آنان صمیمیتر ، پایدارتر و زیباتر خواهد بود . برعکس اگر این مسایل بداشتى رعایت نشود ، ممکن است به خاطر کثیفى و بدبوى دهان ، از همدیگر متنفر شوند به ویژه در اولین ارتباط جنسى که در زفاف صورت میگیرد .
ب ) حمام و نظافت
آراستگى و نظافت از ویژگیهایى است که هر فردى که سالم و بهنجار است آن را دوست دارد . کمتر کسى پیدا میشود که از زیبایى ، تمیزى و ظاهرى آراسته و خوشبو ، لذت نبرد . این امر در روابط همسران از اهمیتى دوچندان برخوردار است زیرا آنها سالیان زیادى به طور عمیق و بسیار نزدیک با یکدیگر مواجه هستند . اگر چنانچه از آراستگى و طراوت برخوردار نباشند ، کمکم به یکدیگر کم رغبت میشوند . لذا توصیه میشود تا همسران چه مرد و چه زن ، خود را آراسته و تمیز نگهدارد . سعى کند قبل از آمیزش جنسى به حمام رفته و بدن خود را با صابون و آب نیمه گرم شستشو دهد موهاى زائد را اصلاح کند ، عرق و بوى نامطبوع را از خود دور نماید . اگر چنانچه همسرى به مسایل نظافتى اهمیت ندهد به ویژه خانمها که مسایل حیض ، نفاس و استحاضه دارند ، این امر علاوه بر ضررهاى جسمانى و بهداشتى ، باعث تنفر همسر شده و میل جنسى و علاقهمندى روحى ، کاهش مییابد . مرد و زن میباید آلتتناسبى خود را تمیز و بهداشتى کند ، صورت و بدن خود را اصلاح نماید تا جذابیت جنسى داشته باشد و براى همسر مسرت بخش باشد .
مهبل زن بسیار حساس است و میکروبهاى زیادى در آن جمع میشود و لذا شستشوى مهبل و آلت جنسى و خوشبو کردن آن ، بسیار مطلوب است .
تمیزى و نظافت و خوشبویى در شب زفاف از اهمیت چند برابر برخوردار است . زیرا عروس و داماد اولین تجربه جنسى را با همدیگر برقرار میکنند و رضایت خاطر در آن فواید بعدى زیادى دارد .
ج ) پرهیز از آمیزش با شکم پُر
یکى دیگر از دستورات بهداشتى آمیزش جنسى این است که با شکم پر آمیزش نشود .
وقتى غذا وارد معده میشود به فاصله کمى تحت تأثیر دستگاه گوارش قرار گرفته و تغییراتى در آن صورت مى گیرد . در این موقع علاوه بر اینکه بیشتر توانمندیهاى بدن به امر گوارش متمرکز میشود ، فشا خون نیز به دلیل جذب مواد غذایى ، افزایش پیدا کرده و اعصاب فرد ، یک نوع سستى و رخوت پیدا میکند . اگر در این موقع به آمیزش جنسى پرداخته شود ، لازمهاش افزایش تحریک اعصاب و سیستم روانى جنسى است . وقتى افزایش خون با تحریک شدید اعصاب همراه شود ، ضررهاى زیادى متوجه بدن میگردد . احتمال پارگى در شریانها و خونریزى در مغز ، افزایش پیدا میکند . در اثر این تحریکات و فشارها ، آسیبهاى زیادى به ارگانیزم روانى و جسمانى وارد میشود . 4
در آموزهها و تعالیم آسمانى نیز از آمیزش کردن در حالى که شکم پُر است ، نمیشده و توصیه گردیده در حالى که بدن راحت است و فشار معده وجود ندارد ، آمیزش انجام شود . امام صادق ( علیه السلام ) میفرماید : سه چیز به بدن انسان صدمه و زیان میرساند حمام رفتن در حال سیرى و پر بودن شکم ، نزدیکى با همسر با شکم پر و همبسترى با پیر زنان فرتوت و مسن . 5
د ) پرهیز از آمیزش ایستاده
بعضى از افراد به ویژه کسانى که رفتار ناهنجار دارند اغلب اوقات به طور ایستاده عمل جماع را انجام میدهند . این عمل شاید در یکى دوبار اولیه ضررى نداشته باشد ، ولى وقتى به طور دایمى باشد ، ضررهاى زیادى در پى میآورد . زیرا در هر کارى میباید از روش طبیعى پیروى کرد و ایستاده جماع کردن مثل این است که کسى همیشه در رختخواب بخوابد و قضاى سنگین نیز بخورد
پیداست که این فرد از نظر جسمانى سلامتى نخواهد داشت و معده او خسته شده و حالت تعادل خود را از دست میدهد . کسى که ایستاده ادرار میکند نیز از روش غلط پیروى کرده و بدنش از مبتلا شدن به بیمارى به ویژه سنگ کلیه و مثانه در امان نخواهد بود . زیرا وقتى انسان به حالت نشسته ادرار میکند ، کلیه و مثانه به خوبى تخلیه شده و عمل ادرار به خوبى انجام میشود . 6
پیامبر گرامى اسلام ( صلى الله علیه و آله ) در این باره میفرمایند : ایستاده جماع و آمیزش نکنید بدرستى که این کار مثل کار اُلاغ است . 7
پى نوشت ها
. 1 السِّواکَ مَطهِّرهُ لِلغم وَ مَرضاه لِلرّب ( کلینى ، کافى ، ج 56 ، ص 495 ) .
. 2 لِکُلِّ شیىء طهور و طهور الغم السّواک ( مجلسى ، بحارالانوار ، ج 73 ، ص 140 ) .
. 3 فى السّواک اثْنتا عَشَره خَصْلَهً هُوَ مِنَ السَّنَهِ وَ مَطْهَرَهَ لِلغم وَ مَجْلاه لِلْبَصَرْ وَ یرْضِى الرَّبَّ وَ یذْهَبُ بالَبْلغَم وَ یزیدُ فى الحفظ وَ یبَیضّ الانسانَ وَ یضاعف الحَسَنات و یذهَبُ بالحَفْرِ و یشُدُّ اللَثَّهَ وَ یسْهّى الطّعامَ وَ تَفْرَجُ بِهِ المَلائِکَه ( کلینى ، کافى ، ج 6 ، ص 495 ) .
. 4 محسن ماجراجو ، نیازها و روابط جنسى و زناشویى ، ص . 292
. 5 براى آگاهى از کل روایت و مباحث مطرح شده درباره آن به کتاب الحدائق الناظره ، تألیف یوسف بحرانى ، ج 23 ، انتشارات دارالاضواء بیروت ، 1407 هد ق ، ص 142 تا 147 مراجعه فرمائید .
. 6 جعفریه صادقى ، دانستنىهاى لازم جنسى و زناشویى ، ص . 42
. 7 لا تجامع اسرأتک من قیام فإنَّ ذلک من فعل الحمیر ( الحر العاملى ، وسایل الشیعه ، ج 20 ، ص 253 ) .
الف ) مسواک زدن
مسواک علاوه بر اینکه لثهها را قوى و دندانها را سفید و پاکیزه میکند ، باعث خوشبویى و پاکى دهان میشود . همچنین مسواک زدن پاداش معنوى نیز داشته و ثواب عبادات را افزایش میدهد . حضرت على ( علیه السلام ) میفرمایند : مسواک باعث پاکى دهان و رضایت پروردگار میشود . 1
پیامبرگرامى اسلام فرمودند : براى هر چیزى پاککنندهاى است و دهان با مسواک زدن پاک میشود . 2 امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : مسواک زدن دوازده فایده دارد از سنّت پیامبران است ، باعث پاکى دهان میشود ، چشم را نورانى مى کند ، باعث رضایت پروردگار است ، بلغم را دفع میکند ، حافظه را قوى مینماید ، دندان را سفید میکند ، ثواب اعمال را زیاد میکند ، پوسیدگى را کم میکند ، لثه را قوى مینماید ، اشتهاء را زیاد میکند و باعث خشنودى ملائکه میشود . 3
وقتى همسران با دهانى خوشبو ، دندانى سفید و حالتى معنوى با همدیگر آمیزش میکنند ، جذابیت آنان بیشتر شده و روابط آنان صمیمیتر ، پایدارتر و زیباتر خواهد بود . برعکس اگر این مسایل بداشتى رعایت نشود ، ممکن است به خاطر کثیفى و بدبوى دهان ، از همدیگر متنفر شوند به ویژه در اولین ارتباط جنسى که در زفاف صورت میگیرد .
ب ) حمام و نظافت
آراستگى و نظافت از ویژگیهایى است که هر فردى که سالم و بهنجار است آن را دوست دارد . کمتر کسى پیدا میشود که از زیبایى ، تمیزى و ظاهرى آراسته و خوشبو ، لذت نبرد . این امر در روابط همسران از اهمیتى دوچندان برخوردار است زیرا آنها سالیان زیادى به طور عمیق و بسیار نزدیک با یکدیگر مواجه هستند . اگر چنانچه از آراستگى و طراوت برخوردار نباشند ، کمکم به یکدیگر کم رغبت میشوند . لذا توصیه میشود تا همسران چه مرد و چه زن ، خود را آراسته و تمیز نگهدارد . سعى کند قبل از آمیزش جنسى به حمام رفته و بدن خود را با صابون و آب نیمه گرم شستشو دهد موهاى زائد را اصلاح کند ، عرق و بوى نامطبوع را از خود دور نماید . اگر چنانچه همسرى به مسایل نظافتى اهمیت ندهد به ویژه خانمها که مسایل حیض ، نفاس و استحاضه دارند ، این امر علاوه بر ضررهاى جسمانى و بهداشتى ، باعث تنفر همسر شده و میل جنسى و علاقهمندى روحى ، کاهش مییابد . مرد و زن میباید آلتتناسبى خود را تمیز و بهداشتى کند ، صورت و بدن خود را اصلاح نماید تا جذابیت جنسى داشته باشد و براى همسر مسرت بخش باشد .
مهبل زن بسیار حساس است و میکروبهاى زیادى در آن جمع میشود و لذا شستشوى مهبل و آلت جنسى و خوشبو کردن آن ، بسیار مطلوب است .
تمیزى و نظافت و خوشبویى در شب زفاف از اهمیت چند برابر برخوردار است . زیرا عروس و داماد اولین تجربه جنسى را با همدیگر برقرار میکنند و رضایت خاطر در آن فواید بعدى زیادى دارد .
ج ) پرهیز از آمیزش با شکم پُر
یکى دیگر از دستورات بهداشتى آمیزش جنسى این است که با شکم پر آمیزش نشود .
وقتى غذا وارد معده میشود به فاصله کمى تحت تأثیر دستگاه گوارش قرار گرفته و تغییراتى در آن صورت مى گیرد . در این موقع علاوه بر اینکه بیشتر توانمندیهاى بدن به امر گوارش متمرکز میشود ، فشا خون نیز به دلیل جذب مواد غذایى ، افزایش پیدا کرده و اعصاب فرد ، یک نوع سستى و رخوت پیدا میکند . اگر در این موقع به آمیزش جنسى پرداخته شود ، لازمهاش افزایش تحریک اعصاب و سیستم روانى جنسى است . وقتى افزایش خون با تحریک شدید اعصاب همراه شود ، ضررهاى زیادى متوجه بدن میگردد . احتمال پارگى در شریانها و خونریزى در مغز ، افزایش پیدا میکند . در اثر این تحریکات و فشارها ، آسیبهاى زیادى به ارگانیزم روانى و جسمانى وارد میشود . 4
در آموزهها و تعالیم آسمانى نیز از آمیزش کردن در حالى که شکم پُر است ، نمیشده و توصیه گردیده در حالى که بدن راحت است و فشار معده وجود ندارد ، آمیزش انجام شود . امام صادق ( علیه السلام ) میفرماید : سه چیز به بدن انسان صدمه و زیان میرساند حمام رفتن در حال سیرى و پر بودن شکم ، نزدیکى با همسر با شکم پر و همبسترى با پیر زنان فرتوت و مسن . 5
د ) پرهیز از آمیزش ایستاده
بعضى از افراد به ویژه کسانى که رفتار ناهنجار دارند اغلب اوقات به طور ایستاده عمل جماع را انجام میدهند . این عمل شاید در یکى دوبار اولیه ضررى نداشته باشد ، ولى وقتى به طور دایمى باشد ، ضررهاى زیادى در پى میآورد . زیرا در هر کارى میباید از روش طبیعى پیروى کرد و ایستاده جماع کردن مثل این است که کسى همیشه در رختخواب بخوابد و قضاى سنگین نیز بخورد
پیداست که این فرد از نظر جسمانى سلامتى نخواهد داشت و معده او خسته شده و حالت تعادل خود را از دست میدهد . کسى که ایستاده ادرار میکند نیز از روش غلط پیروى کرده و بدنش از مبتلا شدن به بیمارى به ویژه سنگ کلیه و مثانه در امان نخواهد بود . زیرا وقتى انسان به حالت نشسته ادرار میکند ، کلیه و مثانه به خوبى تخلیه شده و عمل ادرار به خوبى انجام میشود . 6
پیامبر گرامى اسلام ( صلى الله علیه و آله ) در این باره میفرمایند : ایستاده جماع و آمیزش نکنید بدرستى که این کار مثل کار اُلاغ است . 7
پى نوشت ها
. 1 السِّواکَ مَطهِّرهُ لِلغم وَ مَرضاه لِلرّب ( کلینى ، کافى ، ج 56 ، ص 495 ) .
. 2 لِکُلِّ شیىء طهور و طهور الغم السّواک ( مجلسى ، بحارالانوار ، ج 73 ، ص 140 ) .
. 3 فى السّواک اثْنتا عَشَره خَصْلَهً هُوَ مِنَ السَّنَهِ وَ مَطْهَرَهَ لِلغم وَ مَجْلاه لِلْبَصَرْ وَ یرْضِى الرَّبَّ وَ یذْهَبُ بالَبْلغَم وَ یزیدُ فى الحفظ وَ یبَیضّ الانسانَ وَ یضاعف الحَسَنات و یذهَبُ بالحَفْرِ و یشُدُّ اللَثَّهَ وَ یسْهّى الطّعامَ وَ تَفْرَجُ بِهِ المَلائِکَه ( کلینى ، کافى ، ج 6 ، ص 495 ) .
. 4 محسن ماجراجو ، نیازها و روابط جنسى و زناشویى ، ص . 292
. 5 براى آگاهى از کل روایت و مباحث مطرح شده درباره آن به کتاب الحدائق الناظره ، تألیف یوسف بحرانى ، ج 23 ، انتشارات دارالاضواء بیروت ، 1407 هد ق ، ص 142 تا 147 مراجعه فرمائید .
. 6 جعفریه صادقى ، دانستنىهاى لازم جنسى و زناشویى ، ص . 42
. 7 لا تجامع اسرأتک من قیام فإنَّ ذلک من فعل الحمیر ( الحر العاملى ، وسایل الشیعه ، ج 20 ، ص 253 ) .