درباره علت اختلاف تسبیحات فاطمه زهرا(س) در تقدیم و تأخیر تسبیح، و تحمید و تکبیر گفتن است که روایات در این زمینه به چند دسته تقسیم می شود:1ـ دسته اول؛ روایاتی است که می گویند الله اکبر 34 مرتبه و الحمدلله 33 مرتبه و سبحان الله 33 مرتبه (در این زمینه چهار روایت وجود دارد)؛2ـ دسته دوم؛ روایتی است که می گوید هنگام خواب 33 مرتبه سبحان الله و 33 مرتبه الحمدلله و 34 مرتبه الله اکبر (در این زمینه فقط یک روایت ذکر شده است)؛3ـ دسته سوم؛ روایتی که می گوید الله اکبر 34 مرتبه و سبحان الله 33 مرتبه و الحمدلله 33 (در این زمینه 2 روایت ذکر شده و ذکر هنگام خواب را بیان می کند).
بنابراین چون روایات دسته اول بیشتر و بعضی از روایات آن نیز صحیح است و نیز مطابق عمل و سیره اصحاب و اکثر علما می باشد؛ علما به روایات دسته اول فتوا داده اند و فرقی بین تسبیح فاطمه زهرا(س) بعد از نماز یا هنگام خواب نگذاشته اند؛ برخی از علما که در اقلیت قرار دارند به خاطر احتیاط که عمل به این دو روایت هم شده باشد، گفته اند: هنگام خواب الله اکبر 34 مرتبه و سبحان الله 33 مرتبه و الحمدلله 33 مرتبه بهتر است.
برای آگاهی بیشتر ر.ک:
1ـ وسائل الشیعه، ج 2، ص 1024 به بعد.
2ـ مفتاح الفلاح شیخ بهائی، باب پنجم، ص 333.
بنابراین چون روایات دسته اول بیشتر و بعضی از روایات آن نیز صحیح است و نیز مطابق عمل و سیره اصحاب و اکثر علما می باشد؛ علما به روایات دسته اول فتوا داده اند و فرقی بین تسبیح فاطمه زهرا(س) بعد از نماز یا هنگام خواب نگذاشته اند؛ برخی از علما که در اقلیت قرار دارند به خاطر احتیاط که عمل به این دو روایت هم شده باشد، گفته اند: هنگام خواب الله اکبر 34 مرتبه و سبحان الله 33 مرتبه و الحمدلله 33 مرتبه بهتر است.
برای آگاهی بیشتر ر.ک:
1ـ وسائل الشیعه، ج 2، ص 1024 به بعد.
2ـ مفتاح الفلاح شیخ بهائی، باب پنجم، ص 333.