هر چه گویم عشق را شرح و بیان
چون به عشق آیم خجل باشم از آن
بسیاری از ابعاد شخصیت امام بزرگوار ما همچنان ناشناخته است. درواقع نسل کنونی انقلاب،نسل جوان ما بهخصوص، امام عزیز را بهدرستی نمیشناسند. عظمت امام را نمیدانند. امام را با امثال این حقیر مقایسه میکنند در حالی که فاصله بسیار زیاد است. فاصله نجومی است.
نسل جوان و هوشمند ما که قرار است مسئولیت ملی و انقلابی گام دوم این انقلاب را بر عهده بگیرد، و آینده این کشور را اداره بکند، احتیاج دارد به یک نرم افزار واقعی برای اینکه بتواند راه انقلاب را درست طی کند. یک نرم افزار مطمئن و جامع که بتواند به او کمک کند این نرم افزار که می تواند شتاب دهنده و کمک کننده باشد و حتی در مواقعی تحول آفرین باشد، عبارت است از درسهای امام. درسهایی که هم در گفتار امام و هم در رفتار امام، میتوان آنها را یافت.
انقلاب را البته مردم به پیروزی رساندند، در این تردیدی نیست … اما آن دست قدرتمند، آن شخصیت پولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیونها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد، یأس و ناامیدی را از آنها دور کند، جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، امام بزرگوار، خمینی عظیم بود.
امام در مقاطع مختلف، میدان مبارزه را هم مشخص میکرد. به مردم تعلیم میداد که میدان مبارزه کجاست. در مقاطع مختلف به تناسب. در دوران نهضت یک جور، در گرماگرم روزهای خونین پیروزی انقلاب یک جور.
امام اهل این معنویتها بود. اهل لطافت روحی بود. این کتابهای معنوی امام مثل آداب الصلاة، مثل شرح حدیث عقل و جهل، همه اینها را امام تقریبا در جوانی یا در اوایل میانسالی حدود چهل سالگی نوشته بود از جوانی این جور بود. امام هم حماسه ساز بود هم دارای معرفت و معنویت بود.
نتیجه این شد که این دو انقلاب به سرعت از مسیر مردمی اولی خودشان منحرف شدند.
در فرانسه بعد از ۱۲، ۱۳ سال از انقلاب مجدداً کشور فرانسه سلطنتی شد و ناپلئون سرکار آمد، تاج سلطنت گذاشت. بعد هم برکنار شد و همان خانوادهای که انقلاب فرانسه بر علیه آنها -خانواده بوربونها- بود، برگشتند و اداره امور فرانسه را بر عهده گرفتند.
در انقلاب شوروی به دوازده سال هم نرسید. بعد از جند سال کوتاه، استالین و جانشینانش آنچنان استبدادی و دیکتاتوری را بر کشورهای شوروی، اعمال کردند که سلطنت های قبل از آنها این استبداد را ندیده بودند؛ باز هم مردم هیچکاره بودند و هیچکاره شدند.
خصوصیت ایشان این بود. نمیخواستم بنده بگویم شما ترسو هستید. این یک تعبیر عرفی معمولی است. یعنی ملاحظه میکنید که این اتفاق نیفتد. اما کلمهی ترس را که به کار بردم ایشان گفتند: من از چیزی نمیترسم.
همانی که در یادداشت معروف ایشان در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری یزدی رحمتاللهعلیه نوشتهاند: قل انما اعظم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی؛ این قیام لله اندیشه قرآنی بسیار مستحکمی دارد… این قیام لله در هر دورهای ممکن است به نحوی باشد. قیام لله همیشه یک جور نیست. لکن در همه اینها هدف قیام لله یک چیز بیشتر نیست و آن اقامه حق و اقامه عدل و قسط و ترویج معنویت، در همه دورانها این است.
اصرار داشت امام که طرح جمهوری اسلامی در ذیل آنچه که در غرب بهش میگویند جمهوری یا مردمسالاری قرار نگیرد. لذا من سال گذشته در همین روز تبیین کردم که جمهوری اسلام، جمهوری وام گرفته از غرب نیست،مربوط به خود اسلام است.
یک الگوی تازهای را امام مطرح کردند برای نظام جمهوری اسلامی به کلی متفاوت با آنها. در این الگوی امام. در الگوی امام دوگانههایی با همدیگر هماهنگ و همساز شدند که سعی میشده همیشه در مقابل هم قرار بگیرند. هم معنویت دینی هم رأیِ مردم؛ این دوتا همیشه سعی میشده در مقابل هم باشند اما امام اینها را در کنار هم قرار داد.
درباره ملت ایران اشتباه کردند. چهل و سه چهار سال است که در ۲۲بهمن و در روز قدس مردم راهپیمایی میکنند با این عظمت. این دلیل رویگردانی مردم از انقلاب است؟ این دلیل وفاداری مردم است. این دلیل مقاومت مردم است. این دلیل ایستادگی مردم است. این دلیل تاثیر درس امام در این ملت بزرگ و بزرگوار است.