محمد محمدیبخش با اشاره به برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای توسعه صنعت حملونقل هواپیما، اظهار کرد: بر اساس دستور رئیسجمهوری برای طراحی و ساخت هواپیمای مسافری و کارگو ایرانی، کارگروه مربوطه تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه مسئولیتها در رابطه با ساخت هواپیما مشخص است، ادامه داد: اینکه چه کسی هواپیما را تولید میکند، کدام دستگاه سیاستگذاری میکند و چه دستگاهی تامین مالی این پروژه را انجام خواهد داد.
محمدیبخش افزود: جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری نیز راس این مجموعه است؛ یعنی سیاستگذاری، راهبری، تایید، استانداردسازی و نظارت بر عهده سازمان است.
وی تصریح کرد: در اصفهان همه زیرساختهای فنی، مهندسی، ابنیه، کارگاهها و حتی زنجیره تامین را داریم. این بخش اعظم کار ساخت هواپیما است که به لطف خداوند انجام شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه طراحی و نیازسنجی هواپیمای ایرانی نیز انجام شده است، گفت: هواپیما یک پلتفرم اولیه ایران ۱۴۰ داشته که به “سیمرغ” تبدیل شده است.
محمدیبخش با اعلام اینکه هواپیمای اول سیمرغ به نتیجه خوبی رسیده است، اضافه کرد: هواپیمای مسافربری سیمرغ ۷۵ نفره بوده و طول آن از هواپیمای ایران ۱۴۰ بلندتر است.
وی یادآور شد: در گام اول مهمترین بحث این هواپیما نوع کارگو (باری) آن است. پلتفرم بعدی هواپیمای سیمرغ آماده شده که احتمالا تا آخر سال از این پلتفرم رونمایی خواهد شد.
محمدیبخش در پاسخ به این پرسش که پلتفرم دوم در چه حوزهای است، افزود: در جلسهای که همه اعضای گارکروه حضور دارند این پلتفرم رونمایی شده و پس از آن اطلاعرسانی خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که اولین هواپیمای سیمرغ چه زمانی پرواز میکند، اظهار کرد: حوزه اول این پروژه هواپیمای باری است که باید دوره گذر و فرآیندهای تست را سپری کند تا وارد چرخه شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از خرید هواپیما طی ۱۵ ماه اخیر خبر داد و در پاسخ به تعداد این هواپیماها گفت: بنا نداریم تعداد را اعلام کنیم اما تعداد بسیار بسیار زیادی انواع هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شده است.
بیشتر بخوانید:
217 35