۱۳۹۶/۰۷/۲۴
–
۲۷ بازدید
بنده برای دانشجویی که مقید به حجاب و نماز نیست تدریس خصوصی قرآن گذاشتم. آیا این کار بی احترامی به ساحت قرآن نیست؟ آیا حقوقی که از این شخص دریافت می کنم اشکالی ندارد؟ مرجع تقلیدم رهبر است.
اگر حرمت قرآن حفظ شود و حداقل سرقرائت قرآن حجابی داشته باشد مانعی ندارد و شاید بتوانید به این وسیله او را مقید به نماز کرده و شرط یادگیریتان را نمازش قرار دهید. در صورت امکان از او در قبال این خدمت مزدی دریافت نکنید تا شاید اثری کند! ( البته اگر چیزی دادند، گرفتنش در اصل اشکال ندارد.)علت این که قرآن احترام دارد این است که قرآن فقط این کتابی که مشاهده می کنید نیست بلکه حقیقتی ملکوتی و جبروتی نیز دارد و ملکوت هر موجودی اشرف از وجود مادّی اوست کما اینکه حیث جبروتی قرآن نیز اشراف از حیث ملکوتی آن است تا آنجا که بزرگان گفته اند:وجود ملکوتی قرآن ، اشرف از وجود مادّی رسول خداست! کما اینکه حیث جبروتی قرآن نیز اشراف از حیث ملکوتی رسول خداست گرچه حیث ملکوتی قرآن با حیث ملکوتی رسول خدا ممکن است مساوی باشد همچنین حیث جبروتی قرآن با حیث جبروتی رسول خدا نیز مساوی باشد!!!در عالم لاهوت نیز این اتّحاد برقرار است ؛ امّا در مقام واحدیّت، فراتر از اتّحاد ، وحدت است. در زمین نیز قرآن صورت اعتباری دارد ، در حالی که رسول خدا وجود تکوینی است. نسبت صورت دنیایی قرآن کریم با وجود قدس آشیان چهارده معصوم ، چون نسبت نقشه ی ساختمان است با خود ساختمان.طبق آیات قرآن کریم ، خداوند متعال خود انبیاء (علیهم السلام) را ارسال می کند و کتاب آنها معیّت وجودی با خود آنها دارد. « فَالَّذینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون ـــــ پس کسانى که به او ایمان آوردند، و حمایت و یاریش کردند، و از نورى که با او نازل شده پیروى نمودند، آنان رستگارانند» (الأعراف:157)مطلب مهم دیگر این است که اگر این قرآن ،حتی با فرض این که حقیقتی ملکوتی نداشته باشد (که دارد) باز هم بایستی احترام آن را بیش از این نگهداشت ! چرا که این کتاب کلام خدا است و برای هدایت بشر نازل شده و کلام خدا چیزکمی نیست وبایستی آن را با وضو و آداب خاصی مسح کرد و تلاوت نمود و قطعا تا آخرین روزی که بشر زنده است و عالمی وجود دارد کتابی پر ارزش تر از قرآن نخواهد آمد و این کتاب آنقدر ارزشمند است که این مقداری که احترام می شود هنوز جایگاه واقعی آن احترام نشده است!
اما این که این قرآن روی کاغذی نوشته می شود به دلیل این است که بالاخره برای رساندن پیام خدا به بشرچاره ای نیست که در روی کاغدی نوشته شود و ظرف آیات بشود لذا همان جوهر و الفاظ و کاغذ به دلیل این که مظروف کلمات الهی شده اند ارزش پیدا کرده است، مانند پیراهنی که برتن بزرگی است و آن پیراهن که قبل از این پارچه ای بیشتر نبود، بعد از برتن کردن معصوم آن پراهن متبرک شده و ارزشمند می شود! کاغذ قرآن و جوهری که با آن قرآن نوشته می شود به همین دلیل ارزشمند شده است و باید محترم باشد لذا خداوند و شرع فرموده است که واجب است کسانی که پاک و مطهرند آن را مس کنند!
اما این که این قرآن روی کاغذی نوشته می شود به دلیل این است که بالاخره برای رساندن پیام خدا به بشرچاره ای نیست که در روی کاغدی نوشته شود و ظرف آیات بشود لذا همان جوهر و الفاظ و کاغذ به دلیل این که مظروف کلمات الهی شده اند ارزش پیدا کرده است، مانند پیراهنی که برتن بزرگی است و آن پیراهن که قبل از این پارچه ای بیشتر نبود، بعد از برتن کردن معصوم آن پراهن متبرک شده و ارزشمند می شود! کاغذ قرآن و جوهری که با آن قرآن نوشته می شود به همین دلیل ارزشمند شده است و باید محترم باشد لذا خداوند و شرع فرموده است که واجب است کسانی که پاک و مطهرند آن را مس کنند!