خانه » همه » مذهبی » احساس مورد خطاب بودن از سوی خدا در قرآن

احساس مورد خطاب بودن از سوی خدا در قرآن


احساس مورد خطاب بودن از سوی خدا در قرآن

۱۳۹۸/۰۳/۰۶


۱۷۳ بازدید

با سلام .من فرد مذهبی ای نیستم و اعمال دینی را هم انجام نمی دهم. با این حال مدتیست قران میخوانم و وقتی قران باز میکنم، عموما احساس میکنم ایاتی مطابق با انچه در سر داشته ام امده است و خطاب ایات را هم به خودم حس میکنم. میخواستم بدانم چقدر این حس قابل اعتنا است؟

“این (آیات قرآن) مایۀ بصیرت است از جانب پروردگار شما و هدایت و رحمت است برای گروهی که ایمان می آورند”(1) بی گمان خواندن و تدبر در آیات قرآن افزون بر ایجاد شناخت نسبت به هستی، فرمان هایی را نیز به خواننده منتقل می کند که بر پایه آن می تواند به سعادت دنیا و آخرت دست یابد و زندگی خویش را به درستی مدیریت نماید. به ویژه آن که قرآن از سوی خداوندی فرو فرستاده شده است که آفریدگار و پروردگار هستی و انسان است و خیر و صلاح وی را بیشتر می داند و جاى تردید نیست که قرآن کتاب هدایت است و ظرفیت های پنهان بیکران و بی نهایتی دارد و ابعاد نا شناخته فراوانی دارد و نباید تعجب نمود که توانسته شما را به سمت خود جذب نماید چرا که این کتاب از زمان نزول یعنی از صدر اسلام تا کنون توانسته با تأثیر در نفوس انسان های مختلف در اعماق جان آنها نفوذ نماید و آنها را به صراط مستقیم سوق دهد. وقتى قرآن می تواند در میان کفار و مشرکان قسم خورده ای همچون ولید بن مغیره، طفیل بن عمرو دوسى، حسّان بن ثابت، لبید بن ربیعه، کعب بن مالک، یا سوید بن صامت را تنها با چند آیه گوش دادن به قران چنان متحول نماید که به صورت قبیله ای مسلمان بشوند قطع به یقین برکات و تأثیرات آن بر بنده و شما که از ابتدا مسلمان بوده ایم بیشتر خواهد بود بنابر این با توجه به حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند: (همانا از سوى پروردگار شما در طول عمرتان نسیم هایى مى وزد ، پس خود را در معرض آنها قرار دهید، باشد که نسیمى از آن نفحات به شما بوزد و زان پس هرگز به شقاوت نیفتید).(2) بنابراین با تمسک به این حدیث خود را در معرض ارتباط مستمر با نسیم قرآن(خواندن قرآن اگر چه چند آیه و سوره مختصر و کوتاه باشد) قرار دهید تا از نفحات هدایت بخش قرآن بهره مند شوید. و اینکه توانسته اید با قرآن ارتباط برقرار نمایید جای شکر دارد و این حس شما بسیار عالی و قابل توجه و اعتنا می باشد. امید است که ادامه و استمرار آن شما را به مقام اهل تقوا و رستگاری برساند.پی نوشت ها:1ـ “هذا بصائرمن ربکم و هدی و رحمة لقوم یومنون” سوره اعراف آیه 203.
2ـ ” رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله : إنّ لِرَبِّکُم فی أیّامِ دَهرِکُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لَعَلَّهُ أن یُصِیبَکُم نَفحَةٌ مِنها فلا تَشقَونَ بَعدَها أبدا” کنز العمّال : 21324 .”

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد