از ارزش های اخلاقی
سامان بخش امور دنیا که برای زندگی شخصی و اجتماعی بسیار سازنده است اخلاص و بی
رنگی در پیشگاه خداوند تعالی است. ابعاد سازنده و بالنده اخلاص در روایات اهل بیت
بیان شده اما بخشی مهمی از آن تعالیم به طور کلی از اندیشه اخلاقی محققان و
نویسندگان بزرگ اخلاق بیرون مانده و فرهنگ عمومی مسلمین صرفا شناختی تک بعدی و آخرت
نگر از آموزه اخلاص دریافته است.
مفهوم اخلاص «پیراستن
قصد و نیت از تمام آمیزه هاست»[1]
و در مقابل ریا به معنای « منزلت جویی در دل مردم باویژگی نیک و یا آثاری که آن
رانشان می دهد.»[2]
قرار دارد. اما این مفهوم و مصادیق آن را در عبادات خلاصه و آثار آن را به قبولی
اعمال و رسیدن به حکمت و افزایش جزای اخروی بسنده کرده اند. اینها آثار بسیار
ارزنده و گران بهایی است اما اخلاص ثمرات ارزشمند دیگری هم دارد که اگر چه به
اندازه رستگاری ابدی و حکمت معنوی نیست اما نباید نادیده انگاشته شود.
اخلاص در حقیقت ناب
کردن عمل است تا آثار الاهی در آن ظاهر شود و به بهترین صورت نتیجه بخش از کار
برآید. انسانی که فقط برای خداوند عمل می کند و از هر قید و بند دیگری وارسته و
آزاد است می تواند خود را به خوبی بشناسد و مطابق استعداد خویش انتخاب کند و خود را
تحقق بخشد وتوانمندی های منحصر به فرد خویش رامشتاقانه و بی چشم داشت به همه
ارزانی دارد و از نزدیکترین راه به رضایت شخص و کامیابی دست پیدا کند. اگر در جامعه
همه افراد خالصانه و مشتاقانه و رها از قید و بند های پوچ عمل کنند در زمانی کوتاه
جامعه ای آباد، مستقل، قدرتمند و پر از شادی و نشاط می یابد. حقیقت اخلاص را
درقالب چند شاخص می توان تبیین نمود.
روشنایی درونی و
قدرت تشخیص
اخلاص انسان را از
عقده های درونی و قیدوبندها خود ساخته یا ساخته و پرداخته جامعه رها می کند؛ به
طوری که دیگر در سدد این نیست دیگران او را تحسین کنند[3]
و یا اینکه مبادا مورد سرزنش آنها قرار گیرد، بنابراین در بند پسند و ناپسند و
خواسته های مردم نبوده براحتی خود را مشاهده می کند و می شناسد. کسی که از همه
بندگی ها و وابستگی های رنج آور و بازدارنده رها شده[4]
و تنها متوجه نور خداوند است ، درون خود را پر از شور وروشنایی دیده و به راحتی و
روشنی را ه زندگی خود را می فهمد و می خواند. و پرده های سیاه و ضخیم وابستگی های
غیره مخلصانه را که مانع دریافت رحمت و هدایت خداوند است، کنار می زند و با زبان
شورو شوقی که از قلبش سر بر می کشد، پیام هدایت پروردگار و طرح موفقیت خود را درک
می کند.
اخلاص نور خداوند را
به انسان نشان می دهد و با پاک سازی درون علاقه های خالصانه را اشکار ساخته،
استعدادهای نهفته را می نمایاند. به این ترتیب انسان مخلص به سوی بهترین و دوست
داشتنی ترین عمل ها وپاکترین و دلخواه ترین زندگی راهنمایی می شود. «هنگام تحقق
اخلاص بصیرت ها پرنور و تابناک می گردد.»[5]
و هر کس در این روشنایی معنوی خود را شناخته وبه سوی رسالت اسمانی که برای ان
آفریده شده جذب و بر انگیخته می شود. و معنای زندگی خود را می فهمد.
با اخلاص میتوانی
راه زندگی خود را به روشنی ببینی و زندگی را آن گونه که مناسب توست، بیافرینی. کسی
که با اخلاص زندگی میکند تمام زندگی اش خلاقانه است و از دیگران الگو نمیگیرد اگر
چه از تجربیات همه بهره میبرد اما در نهایت خود را در برابر اندیشه ها و تجربه ها
نمیبازد و به سرچشمه های حکمت که از درون با آنها مرتبط شده و از جانش میجوشد،
زندگی خود را میسازد.
عملکرد آسان نیرومند
و اثر بخش
با روشنایی اخلاص و
رهایی از وابستگی ها و فشارهای بیرونی و تسلیم اراده و علاقه دیگران شدن،
استعدادهای وتوانمندی های شخصی به صورت علاقمندی و کشش های انگیزشی روی صحنه دل می
اید زیرا وقتی استعداد فعالیت و حرفه و هنر خاصی در انسان باشد ناخود آگاه
برانگیختگی و شوق به کارهای متناسب با آن استعداد پدید می آید. و با راهنمایی این
جاذبه ها وعلایق شخص در مسیری قرار میگرد که نقشه خداوند برای کامیابی او تعیین
کرده و نوشته شده است.
البته گرایش های
انسان ممکن است منحرف و دروغین باشد در اینجا پایداری علایق یک شناسه دقیق است و
همچنین عدم مخالفت با اراده خداوند که به صورت شریعت درآمده، شرط درستی خواسته ها و
علایق ونیز نشانگر صحیح خواندن طرح کامیابی است که خداوند بر صفحه دل هر کس نگاشته
است. وقتی که شخص اهل اخلاص که با راهنمایی علایق و هیجانات پایدار و نامعارض با
شریعت به کشف استعداد خویش رسیده و در طرح موفقیت و نقشه کامیابی خداوند برای خود
قرار گرفته بااحساس آرامش و رضایت شخصی به رضایت خداوند پی برده و از او سپاسگذاری
می کند. در این صورت عملکرد فرد چون متناسب استعداد اوست بدون تکلف و با شوق و
هیجان انجام می شود. و از این رو آسان و نیرومند است. هر چند که ممکن است برای
دیگران که از چنین استعدادی برخوردار نیستند بسیار دشوار و حتی غیر قابل تحمل باشد
اما او با شور و اشتیاق و به اسانی عمل می کند و نتایج رضایت بخش و تحسین بر انگیزی
به بار می آورد. ومی تواند خلاقیت از خود نشان دهد. و شاید یکی از معانی فرمایش
امیرالمومنین (ع) که فرمودند: با اخلاص اعمال بالا برده می شود.[6]
همین باشد که عملکرد آسان نیرومند و اثر بخش در حقیقت عملکرد در اوج و بالاترین
وضعیت انجام کار است. به این علت پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «نشانه های مخلص چهار چیز
است: قلب او پذیرا، اعضای بدنش تسلیم، خیر او پراکنده و بدی او بازداشته شده است».[7]
قلب پذیرنده یعنی
شوق و هیجانی که موافق با اراده و عمل فرد مخلص است و هنگامی که اعضای بدن تسلیم
اند، عمل به راحتی وآسانی انجام می گیرد. چنین شخصی از رضایت شخصی و خود پذیری
برخوردار است ، مشتاقانه خیر خود را به دیگران تقدیم می کند و چون حرص و حسد و عقده
ها وکینه ها در دل او ریشه ندارند شری به مردم نمی رساند. خود پذیری ورضایت شخصی ،
فرد را با همه پذیرا و مهربان کرده و از آن جهت که جان و وجودش پر از شوق و پویایی
و شادمانی است نمی تواند به آفریدگان خداوند مهربان بدی کند.
کامیابی و پیروزمندی
اخلاص انسان را به
راهی می برد که برای او کشیده شده و پای رفتن در آن راه به او داده شده است. در
حقیقت داشتن اخلاص به هر کس این امکان را می دهد که با تقدیر خود هماهنگ شود و راه
زندگی خویش را پیدا کند و در نتیجه به موفقیت و خوشبختی برسد. از این جهت امام علی
علیه السلام فرمود: من اخلص بلغ الآمال.[8]
کسی که اخلاص ورزد به آرزوها می رسد.
خالصانه عمل کردن
یعنی تقدیم توانایی و نتیجه کارها و بلکه کل زندگی به خداوند. پاسخ چنین هدیه ای به
بخشنده ترین و مهربان ترین و نیرومندترین حقیقت هستی، برترین نتیجه و گواراترین
کامیابی خواهد بود. با این تبیین به روشنی معلوم می شود که« در اخلاص نیت ها،
موفقیت در کارهاست.»[9]
و با رابطه صمیمانه و خالصانه با خداوند درهای پیروزی و خوشبختی گشوده می شود.
هدف از آفرینشی و
زندگی انسان رسیدن به خداوند و پیوستن به حقیقت نامتناهی دانایی و توانایی و نور و
سرور است اما هر کس راه خود را به سوی خداوند دارد بلکه خود را ه ویژه ای به سوی
اوست[10]
که در وجودش نوشته شده است. شخصی که با اخلاص استعدادهای خود را کشف می کند راه خود
را به سوی خداوند یافته ومی تواند در قدرت و علم و نور او محو شده، در رضایت و
شادمانی و آرامش کامل قرار گیرد.[11]
و خیرو برکت را در عالم پیدا کند و به هم نوعان خود تقدیم کند و در لحظه لحظه زندگی
و ذره ذره وجودش شکر گزاری نماید. براستی که هیچ کامیابی برتر از زندگی در نور و
رحمت خداوند با هوشیاری و قدرت و رضایت کامل نیست.
پی نوشت ها:
[1].
جامع السعادات ج2 ص
402.
[2].
همان ص 372.
[3].
العمل الخالص: الذی لا ترید ان بحمدک علیه احد الا اله عزوجل. همان 4785.
[4].
فی الخالص تکون الخلاص. میزان الحکمه باب اخلاص ح 4742.
[5].
عند تحقق الاخلاص تستنیر البصائر. میزان الحکمه باب اخلاص ح 4811 .
[6].
بالاخلاص ترفع الاعمال . همان ح 4812.
[7].
علامه المخلص فاربعه: تسلیم قلبه وتسلم جوارحه وبذل خیره و کف شره. همان ح
4784.
[8].
میزان الحکمه باب اخلاص ح 4817.
[9].
همان ح 4815.
[10].
المیزان ج5 ذیل آیه
105 از سوره مائده.
[11].
یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه. (فجر)