۱۳۹۶/۱۰/۲۵
–
۴۳۵ بازدید
سلام چرابعدیکهفته ازاهانت روحانی بمقام عصمت حضرت محمدص وامامت عکس العمل دیده نمیشودمگر مراجع حافظان دین نیستند
با سلام و تحیت. واکنش های متعددی در قبال اظهارات ایشان، از سوی علما و حوزه های علمیه انجام شده است. به عنوان نمونه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیهای به شبهات مطرحشده در ارتباط با معصومین (علیهم السلام) پاسخ داد.
متن کامل این اطلاعیه بهشرح زیر است:
بسماللهالرحمنالرحیم
این روزها سخنانی از بعضی از مسئولان مبنی بر جواز نقد پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه معصومین (صلوات الله علیهم) شنیده شد که بار دیگر یکی از مسلّمات اعتقادی که محل اجماع قاطبه مسلمین و همچنین یکی از اصول را که ضروری مذهب حقه تشیع اثناعشری است منکر شدهاند که بنا بر این ذکر چند مطلب را وظیفه شرعی خود میدانیم:
1 ــ از نظر عقلی، نقد منطقی بدون وجود معیار نقد امکانپذیر نیست و معیار نقد عبارت است از؛ حقایق مسلّمه خطاناپذیر و کلام خدا یعنی قرآن کریم و سنت رسولاکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و معصومین (علیهم السلام) از این دسته از حقایق مسلمه خطاناپذیرند که خود معیار نقد سایر رفتارها و گفتارهاست و نقد آنچه خود معیار نقد است از نظر منطقی باطل و خطای روشن است.
2 ــ خطاناپذیری کلام خدا روشن است و آیه کریمه «لایَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ» آن را مورد تأکید صریح قرار داده است. خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبه مسلمین است و آیات کریمه «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّهَ» و «وَ ماکانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لامُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ» و «وَ مایَنْطِقُ عَنِ الْهَوى»، «إِنْ هُوَ إِلّا وَحْیٌ یُوحى» و دهها آیه دیگر قرآن کریم بر عصمت رسول اکرم (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) بلکه بر عصمت قاطبه پیامبران الهی بهصراحت دلالت دارند. افزون بر صدها روایت صحیح و مسلمالصدور از نبیاکرم و سایر معصومین (علیهم السلام) که عصمت پیامبران الهی بهویژه رسول اکرم و ائمه دوازدهگانه معصوم (سلام الله علیهم) را بهصراحت اثبات میکنند، خطاناپذیری امامان از اهل بیت (سلام الله علیهم) نیز در آیات قرآن کریم از قبیل آیه تطهیر و در روایات صحیح و متواتر فراوانی نظیر حدیث ثقلین «انّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لنتضلّوا بعدی: کتابالله فیهالهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی انهما لنیفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما» که مورد اتفاق قاطبه مسلمین و کلیه مذاهب و فرق اسلامی است و دهها روایت مسلّم الصدور دیگر به اثبات رسیده است.
بنابراین نفی عصمت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام) مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیّع است.
3 ــ اکیداً توصیه میکنیم بعضی از مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و بهجای آن، تلاش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتارهای اقتصادی مردم معطوف، و آنچه مردم از شماها انتظار دارند، گرهگشایی از مسائل و مشکلات زندگی آنان است، نه اظهارنظر در مسائل اعتقادی و تخصصی، که نه تنها گرهی از کار مردم باز نمیکند، که افزون بر مشکلات دنیوی آنان، دین آنان را نیز با مشکل مواجه میکند.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
(منبع: تسنیم ۲۴ دی ۱۳۹۶ )
متن کامل این اطلاعیه بهشرح زیر است:
بسماللهالرحمنالرحیم
این روزها سخنانی از بعضی از مسئولان مبنی بر جواز نقد پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه معصومین (صلوات الله علیهم) شنیده شد که بار دیگر یکی از مسلّمات اعتقادی که محل اجماع قاطبه مسلمین و همچنین یکی از اصول را که ضروری مذهب حقه تشیع اثناعشری است منکر شدهاند که بنا بر این ذکر چند مطلب را وظیفه شرعی خود میدانیم:
1 ــ از نظر عقلی، نقد منطقی بدون وجود معیار نقد امکانپذیر نیست و معیار نقد عبارت است از؛ حقایق مسلّمه خطاناپذیر و کلام خدا یعنی قرآن کریم و سنت رسولاکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و معصومین (علیهم السلام) از این دسته از حقایق مسلمه خطاناپذیرند که خود معیار نقد سایر رفتارها و گفتارهاست و نقد آنچه خود معیار نقد است از نظر منطقی باطل و خطای روشن است.
2 ــ خطاناپذیری کلام خدا روشن است و آیه کریمه «لایَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ» آن را مورد تأکید صریح قرار داده است. خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبه مسلمین است و آیات کریمه «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّهَ» و «وَ ماکانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لامُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ» و «وَ مایَنْطِقُ عَنِ الْهَوى»، «إِنْ هُوَ إِلّا وَحْیٌ یُوحى» و دهها آیه دیگر قرآن کریم بر عصمت رسول اکرم (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) بلکه بر عصمت قاطبه پیامبران الهی بهصراحت دلالت دارند. افزون بر صدها روایت صحیح و مسلمالصدور از نبیاکرم و سایر معصومین (علیهم السلام) که عصمت پیامبران الهی بهویژه رسول اکرم و ائمه دوازدهگانه معصوم (سلام الله علیهم) را بهصراحت اثبات میکنند، خطاناپذیری امامان از اهل بیت (سلام الله علیهم) نیز در آیات قرآن کریم از قبیل آیه تطهیر و در روایات صحیح و متواتر فراوانی نظیر حدیث ثقلین «انّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لنتضلّوا بعدی: کتابالله فیهالهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی انهما لنیفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما» که مورد اتفاق قاطبه مسلمین و کلیه مذاهب و فرق اسلامی است و دهها روایت مسلّم الصدور دیگر به اثبات رسیده است.
بنابراین نفی عصمت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام) مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیّع است.
3 ــ اکیداً توصیه میکنیم بعضی از مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و بهجای آن، تلاش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتارهای اقتصادی مردم معطوف، و آنچه مردم از شماها انتظار دارند، گرهگشایی از مسائل و مشکلات زندگی آنان است، نه اظهارنظر در مسائل اعتقادی و تخصصی، که نه تنها گرهی از کار مردم باز نمیکند، که افزون بر مشکلات دنیوی آنان، دین آنان را نیز با مشکل مواجه میکند.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
(منبع: تسنیم ۲۴ دی ۱۳۹۶ )