با جناق شدن امام علی (ع) با پسرانش
۱۳۹۷/۰۵/۲۱
–
۸۶۹ بازدید
باجناق شدن امام علی با دو پسرش امام حسن و امام حسین آیا صحت دارد یا نه دروغ هست ؟؟؟؟
در برخی منابع تاریخی چنین آمده که :امرء القیس -شاعر معروف عرب- بود. پدرش در روزگار خلیفهی دوم از آیین مسیحیت دست کشید و به دین اسلام گروید و از سوی خلیفه عهدهدار ریاست قبیلهی قضاعه شد. او پس از مسلمان شدن، سه دختر خود -حیاه، سلمی و رباب- را به ترتیب به امام علی، امام حسن و امام حسین علیهم السلام تزویج کرد.[۱]امرءالقیس گفت: «یا علی، دختری دارم به نام محیاه که او را به عقد تو در میآورم، و دختر دیگرم، سلمی، را به فرزندت، حسن، و سومین دخترم، رباب، را به حسین میدهم.» از محیاه دختری به نام ام یعلی متولد شد، از زینب فرزندی متولد نشد ولی از رباب سکینه متولد شد که در کربلا حضور داشت.رباب همسر امام حسین(ع)، دختر «امرء القیس بن عدی بن اوس» در میان همسران امام حسین(ع)، تنها زنی بودکه در واقعه کربلا حضور داشته استو شاهد شهادت همسر و فرزند شیر خواره اش علی اصغر بود. وی پس از واقعه عاشورا همراه کاروان اسرا به شام رفت و سپس همراه با خواهرشوهر خود؛ حضرت زینب (س)؛ به مدینه بازگشته و مدت یک سال براى سیدالشهدا(ع) عزادارى کرد و مرثیه هایى هم در سوگ آن حضرت سرود.در برخی روایات آمده است که در بازگشت اسرا به مدینه، رباب دستور داد تا سقف خانه اش را بردارند و خود و دخترش سکینه، در خانه بی سقف روزگار گذراندند. چون به او گفته می شد که از زیر آفتاب سوزان برخیز. با گریه و شیون می گفت: من با چشمان خود حسین(ع) را دیدم که گرمی آفتاب، بدن او را می گداخت.
بعدازشهادت امام حسین(ع)، عدهای از اشراف قریش از او خواستگاری کردند، ولی او نپذیرفت [۲]هرچند جای نقد و بررسی دارد .
منابع و پینوشت :
[۱]-ثقفی الکوفی، ابراهیم بن محمد؛ الغارات، تحقیق جلالالدین حسینی ارموی، تهران، انجمن آثار ملی، ۱۳۵۳ش، ج۲، ص۸۱۶؛
البلاذری، احمد بن یحیی؛ انساب الاشراف، تحقیق محمد باقر محمودی، بیروت، دارالتعارف، چاپ اول، ۱۹۷۷، ج۲، صص۱۹۴-۱۹۵؛
ابنعساکر؛ تاریخ مدینه دمشق، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۵، ج۶۹، ص۱۱۹ و العسقلانی، ابنحجر؛ الاصابه فی تمییز الصحابه، تحقیق عادل احمد عبدالموجود و علی محمد معوض، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۹۹۵، ج۱، ص۳۵۵٫
[2]-ابوالفرج الاصفهانی،الاغانی، پیشین، ج۱۸، ص۳۰۳٫
به نقل از پژوهشکده باقرالعلوم -نویسنده : حجت الاسلام سید علی اکبر حسینی
بعدازشهادت امام حسین(ع)، عدهای از اشراف قریش از او خواستگاری کردند، ولی او نپذیرفت [۲]هرچند جای نقد و بررسی دارد .
منابع و پینوشت :
[۱]-ثقفی الکوفی، ابراهیم بن محمد؛ الغارات، تحقیق جلالالدین حسینی ارموی، تهران، انجمن آثار ملی، ۱۳۵۳ش، ج۲، ص۸۱۶؛
البلاذری، احمد بن یحیی؛ انساب الاشراف، تحقیق محمد باقر محمودی، بیروت، دارالتعارف، چاپ اول، ۱۹۷۷، ج۲، صص۱۹۴-۱۹۵؛
ابنعساکر؛ تاریخ مدینه دمشق، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۵، ج۶۹، ص۱۱۹ و العسقلانی، ابنحجر؛ الاصابه فی تمییز الصحابه، تحقیق عادل احمد عبدالموجود و علی محمد معوض، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۹۹۵، ج۱، ص۳۵۵٫
[2]-ابوالفرج الاصفهانی،الاغانی، پیشین، ج۱۸، ص۳۰۳٫
به نقل از پژوهشکده باقرالعلوم -نویسنده : حجت الاسلام سید علی اکبر حسینی