در طول این 10 روز، در توئیتر بیش از 201 هزار توئیت راجع به فاجعه متروپل آبادان منتشر شد که نزدیک به 7 میلیون بار لایک شد. در تلگرام نیز 264 هزار مطلب و خبر راجع به این فاجعه منتشر شد که این مطالب در مجموع نزدیک به 1 میلیارد بار دیده شد؛ عدد قابل توجهی که بیانگرحساسیت بالای مردم و رسانههای تلگرامی به این موضوع است. در اینستاگرام نیز ویدئوهای مربوط به فاجعه متروپل بیش از 236 میلیون بار دیده شد و مطالب مربوط به این موضوع حداقل 2 میلیون کامنت دریافت کرده است. البته با توجه به آن که صفحات پرایوت در اینستاگرام پرتعداد است، باید گفت که اعداد مربوط به اینستاگرام به مراتب بیش از اعداد ذکر شده است. اعداد و ارقامی که به خوبی میزان حساسیت کاربران شبکههای اجتماعی با فاجعه متروپل آبادان و همدردی آنها را نشان میدهد.
اما هرچهقدر همدردی مردم و کاربران شبکههای اجتماعی با مردم آبادان قوی بود، واکنش دولت و کاربران نزدیک به آن، ضعیف بود. در حالی که مردم از همان روز اول نسبت به این فاجعه تلخ ابراز ناراحتی میکردند، تأخیر دولت در اعلام عزای عمومی، بیانگر فاصله دولت از افکار عمومی بود. نمودار زیر به خوبی نشان میدهد که دولت و کاربران نزدیک به آن در شبکههای اجتماعی زمانی اقدام به همدردی با بازماندگان فاجعه متروپل کردند که عموم مردم سوگواری خودشان را انجام داده بودند و از حساسیت اولیه موضوع کاسته شده بود.
حالا در حالی 10 روز از فاجعه متروپل آبادان میگذرد که همچنان خبر میرسد که اجساد قربانیان این حادثه تلخ از زیر آوار بیرون کشیده میشوند. ریزش ساختمان متروپل و ساختوساز غیر اصولی آن ناشی از فساد و ناکارآمدی بود که مورد اعتراض مردم قرار گرفت. اما در این مدت رسانههای رسمی و دولتمردان نیز چند اشتباه بزرگ انجام دادند که به بیاعتمادی نارضایتی مردم دامن زد:
1- اعلام خبر مرگ حسین عبدالباقی مالک متروپل یک روز پس از آن که اعلام شد او بازداشت شده است
2- مصاحبه صدا و سیما با فردی که به دروغ اعلام شده بود 30 ساعت زیر آوار مانده است
3- تأخیر در اعلام عزای عمومی و همدردی با بازماندگان
در میان موضوعات مذکور، خبر مرگ حسین عبدالباقی و حساسیت کاربران نسبت به سرنوشت مالک متروپل بیشترین حساسیت را میان کاربران شبکههای اجتماعی ایجاد کرد و فیلمهای برخورد با تجمعات مردم عزادار نیز به این حساسیت دامن زد. نوع مواجهه رسانههای رسمی و دولت با این فاجعه مجموعهای از خطاهایی بود که به بدبینی و نارضایتی بیشتر در میان کاربران شبکههای اجتماعی منجر شد.
23302