۱۳۹۶/۱۰/۱۱
–
۹۹ بازدید
در آیه ارتدالناس بعدالنبی الا مقداد چرا با وجود اینکه درجه ایمان سلمان و عمر۱۰بود و مقداد ۸میگه جز مقداد
پرسشگر محترم
روایت را به صورت کامل در ادامه برای شما ذکر خواهیم نمود، در روایت همانگونه که خواهید دید فقط مقداد نبوده بلکه اصحاب دیگری هم اشاره شده است:
ما در روایاتمان داریم که: إن الناس کلهم ارتدوا بعد رسول الله (ص) غیر أربعة (1)
بعد از رسول خدا جز چهار نفر، همه مرتد شدند.
ارتد الناس بعد النبی(ص) إلا ثلاثة نفر : المقداد بن الأسود ، وأبو ذر الغفاری و سلمان الفارسی، ثم إن الناس عرفوا ولحقوا بعد (2)
و روایتی که هفت نفر را استثنا می کند (3) و روایتی که خبر از ارتداد عمومی غیر از تعداد معدود بعد از امام حسین می دهد(4).
معنای این روایات چنانچه در خود آنها هم تصریح شده، این است که بعد از رسول خدا همه از راه و رسمی که ایشان معین کرده بود و در غدیر بر آن پیمان گرفته بود که به امامت بعد از نبوت معتقد شوند، دست کشیدند و دیگری را برگزیدند یا سکوت کردند و به وظیفه خود در دفاع از امیر مؤمنان قیام نکردند جز مقداد، سلمان، ابوذر و عمار بلکه حتی عمار هم سستی مختصری کرد. بلکه حتی سلمان و ابوذر هم برای لحظاتی در قلب خود و از جنبه هایی گرفتار شک و تردیدهایی شدند و بعد دیگران از سستی در این امر پشیمان شدند و توبه کردند و به پیروان امیر مؤمنان ملحق شدند.(5)
پس این ارتداد معنای خاص دارد و تعدادی گرفتار همین معنای خاص هم نشدند و بسیاری نیز به سرعت باز گشتند.
پی نوشت ها:
1. سلیم بن قیس، کتاب سلیم، ص162.
2. شیخ مفید، اختصاص، بیروت، دارالمفید، 1414ق، ص10.
3. حمیری، قرب الاسناد، قم، مؤسسه آل البیت، 1413ق، ص79.
4. مجلسی، بحار الانوار، بیروت، الوفا، 1404ق، ج46، ص144.
5. همان، ج22، ص440-441.
روایت را به صورت کامل در ادامه برای شما ذکر خواهیم نمود، در روایت همانگونه که خواهید دید فقط مقداد نبوده بلکه اصحاب دیگری هم اشاره شده است:
ما در روایاتمان داریم که: إن الناس کلهم ارتدوا بعد رسول الله (ص) غیر أربعة (1)
بعد از رسول خدا جز چهار نفر، همه مرتد شدند.
ارتد الناس بعد النبی(ص) إلا ثلاثة نفر : المقداد بن الأسود ، وأبو ذر الغفاری و سلمان الفارسی، ثم إن الناس عرفوا ولحقوا بعد (2)
و روایتی که هفت نفر را استثنا می کند (3) و روایتی که خبر از ارتداد عمومی غیر از تعداد معدود بعد از امام حسین می دهد(4).
معنای این روایات چنانچه در خود آنها هم تصریح شده، این است که بعد از رسول خدا همه از راه و رسمی که ایشان معین کرده بود و در غدیر بر آن پیمان گرفته بود که به امامت بعد از نبوت معتقد شوند، دست کشیدند و دیگری را برگزیدند یا سکوت کردند و به وظیفه خود در دفاع از امیر مؤمنان قیام نکردند جز مقداد، سلمان، ابوذر و عمار بلکه حتی عمار هم سستی مختصری کرد. بلکه حتی سلمان و ابوذر هم برای لحظاتی در قلب خود و از جنبه هایی گرفتار شک و تردیدهایی شدند و بعد دیگران از سستی در این امر پشیمان شدند و توبه کردند و به پیروان امیر مؤمنان ملحق شدند.(5)
پس این ارتداد معنای خاص دارد و تعدادی گرفتار همین معنای خاص هم نشدند و بسیاری نیز به سرعت باز گشتند.
پی نوشت ها:
1. سلیم بن قیس، کتاب سلیم، ص162.
2. شیخ مفید، اختصاص، بیروت، دارالمفید، 1414ق، ص10.
3. حمیری، قرب الاسناد، قم، مؤسسه آل البیت، 1413ق، ص79.
4. مجلسی، بحار الانوار، بیروت، الوفا، 1404ق، ج46، ص144.
5. همان، ج22، ص440-441.