۱۳۹۶/۱۰/۱۹
–
۶۱۸ بازدید
سلام. این که میگن; گناه و ثواب سادات دو برابر حساب میشه; فقط در مورد کسانیه; که پدرشون سید باشه و کلمه سید اول اسمشون باشه و همه بفهمند; که سید اند; یا کسانی که مادر یا مادر بزرگشون سید باشه و کلمه سید اول اسمشون نباشه و تا خودشون نگند; کسی نمیفهمه; سید اند; هم گناه و ثوابشون دو برابر حساب میشه؟
پرسشگر گرامی ، جهت دریافت پاسخ به نکات زیر توجه نمایید :
الف ) مردی به امام زین العابدین (ع)گفت : شما اهل بیتِ پیامبر و آمرزیده هستید. حضرت ناراحت شد و فرمود: «نحن اجری ان یجری فینا ما اجری اللّه فی ازدواج النّبی(ص)مِن ان یکون کما تقول . انّا نری لمحسننا ضعیفین مِن الاَجر و لمسیئنا ضعفین من العذاب » (البرهان فی تفسیر القرآن ، ج 7 ص 565 به نقل از مجمع البیان ، ج 8 ص 556.)
ترجمه :
ما سزاوارتر از زنان پیامبریم . خداوند برای خوب بودن زنان پیامبر دو برابر مزدمی دهد و برای بدی آنان دو برابر عذاب می کند. خوبان اهل بیت نیز دو برابر پاداش می گیرند و بدان دو برابر عذاب می بینند».
امام رضا(علیه السلام) وقتی که برادرش (زیدالنار) را دید که از خود تعریف می کند و به سیادت خود مغرور شده و دائماً«ما چنین ، ما چنان » می کند، فرمود: «این سخنان چیست که می گویی ؟! اگر سخن تو درست باشد و فرزندان رسول خدا وضع استثنایی داشته باشند و خداوند بدکاران آنان را معذّب نکند و عمل نکرده ، به آنان پاداش بدهد، پس تو از پدرت موسی بن جعفر نزد خدا گرامی تری ، زیرا وی خدا را بندگی کرد تا به درجات قرب نائل آمد و تو می پنداری بی آن که بندگی خدا کنی ،می توانی در درجه موسی بن جعفر قرارگیری ».
سپس آیه «انّه عملٌ غیر صالح » را قرائت کرد و فرمود: «فرزند پیامبر و انتساب به پیغمبر و امام کافی نیست ; عمل صالح لازم دارد».(مرتضی مطهری ، عدل الهی ، ص 371.)
ب ) چه مادر سیّد باشد و چه پدر، فرزند او سیّد است؛ سیّد بودن ربطی به فرزند رسول خدا(ص) بودن ندارد. سیّد یعنی کسی که از نسل جناب هاشم باشد؛ پس سیّد یعنی هاشمی. سرسلسله سادات از هاشم، جد پیامبر(ص) شروع شد، لذا عبدالمطلب و پدران پیامبر و امام علی(ع) نیز سادات هستند و فرزندان امام علی(ع) نیز سید هستند، چه از نسل فاطمه(س) باشند و چه نسل دیگر همسران علی(ع).
ابو جارود مى گوید: امام باقر(ع) فرمود: اى اباجارود! اینها درباره ى حسن و حسین به شما چه مى گویند؟ گفتم: به ما مى گویند: حسن و حسین فرزندان پیامبر نیستند. امام فرمود: شما چگونه براى آنان دلیل مى آورید؟ گفتم: ما با آیه ى « … و من ذریته داود و سلیمان… » استدلال مى کنیم. امام فرمود: آنان در جواب شما چه مى گویند؟ گفتم: آنان مى گویند: پسر دختر، فرزند نامیده مى شود ولى این فرزند صُلبى نیست. امام فرمود: شما به آنان چه مى گویید؟ گفتم: ما آیه ى « ندع ابنائنا و ابنائکم… » را براى آنان مى خوانیم که پیامبر به حسن و حسین، پسر اطلاق کرده است. امام فرمود: آنان چه مى گویند؟ گفتم: آنان مى گویند: در زبان عربى و در میان مردم عرب، به پسران دیگران، «پسرم» اطلاق مى کنند. (پسر، پسر توست ولى شخص دیگرى به این پسر تو مى گوید: «پسرم فلان چیز را بیاور») امام فرمود: اى ابا جارود! از کتاب خدا برایت آیه اى مى گویم. خداوند می فرماید : « حرّمت علیکم امهاتکم و بناتکم… » (سوره نساء، آیه 23). تو از آنان بپرس آیا پیامبر مى تواند دختران حسن و حسین را بگیرد؟ اگر گفتند: مى تواند، دروغ مى گویند و اگر بگویند نمى تواند دختران حسن و حسین را بگیرد، در این صورت ثابت مى شود که حسن و حسین فرزندان صلبى پیامبر هستند.(جواهر الکلام، ج 16، ص 93، کتاب الخمس، چاپ ایران). روایات دیگرى نیز در این موضوع آمده است. براى آگاهى بیشتر ر.ک: ( جواهر، ج 16، ص 93 تا 101)
بنابراین زنى که از نسل پیامبر است، همه ى فرزندان او نسل پیامبر و سیّد هستند گرچه شوهرش سیّد نباشد و در نتیجه انسان از طریق مادر هم سیادت پیدا مى کند.
ج ) اما احکام فقهی این دو گونه سیّد باهم فرق می کند. این تفاوت در حکم خمس و زکات، دلیل نمی شود که ما سادات مادری را سیّد ندانیم. هر دو سیّد هستند ولی سهم سادات از خمس، برای سادات پدری است. همینطور گرفتن زکات بر سادات پدری حرام است امّا بر سادات مادری، حرام نیست.البته در این مسأله بین فقها، اختلاف نظر است و برخی فقها، در بحث خمس و زکات هم سادات مادری را مثل سادات پدری دانسته اند.
الف ) مردی به امام زین العابدین (ع)گفت : شما اهل بیتِ پیامبر و آمرزیده هستید. حضرت ناراحت شد و فرمود: «نحن اجری ان یجری فینا ما اجری اللّه فی ازدواج النّبی(ص)مِن ان یکون کما تقول . انّا نری لمحسننا ضعیفین مِن الاَجر و لمسیئنا ضعفین من العذاب » (البرهان فی تفسیر القرآن ، ج 7 ص 565 به نقل از مجمع البیان ، ج 8 ص 556.)
ترجمه :
ما سزاوارتر از زنان پیامبریم . خداوند برای خوب بودن زنان پیامبر دو برابر مزدمی دهد و برای بدی آنان دو برابر عذاب می کند. خوبان اهل بیت نیز دو برابر پاداش می گیرند و بدان دو برابر عذاب می بینند».
امام رضا(علیه السلام) وقتی که برادرش (زیدالنار) را دید که از خود تعریف می کند و به سیادت خود مغرور شده و دائماً«ما چنین ، ما چنان » می کند، فرمود: «این سخنان چیست که می گویی ؟! اگر سخن تو درست باشد و فرزندان رسول خدا وضع استثنایی داشته باشند و خداوند بدکاران آنان را معذّب نکند و عمل نکرده ، به آنان پاداش بدهد، پس تو از پدرت موسی بن جعفر نزد خدا گرامی تری ، زیرا وی خدا را بندگی کرد تا به درجات قرب نائل آمد و تو می پنداری بی آن که بندگی خدا کنی ،می توانی در درجه موسی بن جعفر قرارگیری ».
سپس آیه «انّه عملٌ غیر صالح » را قرائت کرد و فرمود: «فرزند پیامبر و انتساب به پیغمبر و امام کافی نیست ; عمل صالح لازم دارد».(مرتضی مطهری ، عدل الهی ، ص 371.)
ب ) چه مادر سیّد باشد و چه پدر، فرزند او سیّد است؛ سیّد بودن ربطی به فرزند رسول خدا(ص) بودن ندارد. سیّد یعنی کسی که از نسل جناب هاشم باشد؛ پس سیّد یعنی هاشمی. سرسلسله سادات از هاشم، جد پیامبر(ص) شروع شد، لذا عبدالمطلب و پدران پیامبر و امام علی(ع) نیز سادات هستند و فرزندان امام علی(ع) نیز سید هستند، چه از نسل فاطمه(س) باشند و چه نسل دیگر همسران علی(ع).
ابو جارود مى گوید: امام باقر(ع) فرمود: اى اباجارود! اینها درباره ى حسن و حسین به شما چه مى گویند؟ گفتم: به ما مى گویند: حسن و حسین فرزندان پیامبر نیستند. امام فرمود: شما چگونه براى آنان دلیل مى آورید؟ گفتم: ما با آیه ى « … و من ذریته داود و سلیمان… » استدلال مى کنیم. امام فرمود: آنان در جواب شما چه مى گویند؟ گفتم: آنان مى گویند: پسر دختر، فرزند نامیده مى شود ولى این فرزند صُلبى نیست. امام فرمود: شما به آنان چه مى گویید؟ گفتم: ما آیه ى « ندع ابنائنا و ابنائکم… » را براى آنان مى خوانیم که پیامبر به حسن و حسین، پسر اطلاق کرده است. امام فرمود: آنان چه مى گویند؟ گفتم: آنان مى گویند: در زبان عربى و در میان مردم عرب، به پسران دیگران، «پسرم» اطلاق مى کنند. (پسر، پسر توست ولى شخص دیگرى به این پسر تو مى گوید: «پسرم فلان چیز را بیاور») امام فرمود: اى ابا جارود! از کتاب خدا برایت آیه اى مى گویم. خداوند می فرماید : « حرّمت علیکم امهاتکم و بناتکم… » (سوره نساء، آیه 23). تو از آنان بپرس آیا پیامبر مى تواند دختران حسن و حسین را بگیرد؟ اگر گفتند: مى تواند، دروغ مى گویند و اگر بگویند نمى تواند دختران حسن و حسین را بگیرد، در این صورت ثابت مى شود که حسن و حسین فرزندان صلبى پیامبر هستند.(جواهر الکلام، ج 16، ص 93، کتاب الخمس، چاپ ایران). روایات دیگرى نیز در این موضوع آمده است. براى آگاهى بیشتر ر.ک: ( جواهر، ج 16، ص 93 تا 101)
بنابراین زنى که از نسل پیامبر است، همه ى فرزندان او نسل پیامبر و سیّد هستند گرچه شوهرش سیّد نباشد و در نتیجه انسان از طریق مادر هم سیادت پیدا مى کند.
ج ) اما احکام فقهی این دو گونه سیّد باهم فرق می کند. این تفاوت در حکم خمس و زکات، دلیل نمی شود که ما سادات مادری را سیّد ندانیم. هر دو سیّد هستند ولی سهم سادات از خمس، برای سادات پدری است. همینطور گرفتن زکات بر سادات پدری حرام است امّا بر سادات مادری، حرام نیست.البته در این مسأله بین فقها، اختلاف نظر است و برخی فقها، در بحث خمس و زکات هم سادات مادری را مثل سادات پدری دانسته اند.